Enig artikel: De notulen van de gemeenteraad van 21 februari 2022 worden goedgekeurd.
- Het voormeld onroerend goed wordt verkocht via het verkoopplatform Biddit via notariaat Jasmien Roels te Diksmuide (Esen).
Er wordt gestart met biedingen vanaf 300.000,00 EUR en er wordt toegewezen aan de hoogstbiedende mits het hoogste bod gelijk is aan 300.000,00 EUR of hoger.
Er wordt volmacht gegeven aan de voorzitter van de gemeenteraad en de algemeen directeur om het proces-verbaal van de openbare verkoop te ondertekenen namens de gemeente Kortemark.
De algemene administratie van de patrimoniumdocumentatie wordt ontslagen van de verplichting inschrijving van ambtswege te nemen bij de overschrijving van het desbetreffend proces-verbaal.
- Naderhand wordt de afgesloten (geregistreerde en overgeschreven) verkoopakte ter kennisgeving aan de raad voorgelegd.
Artikel 1: Het voormeld onroerend goed wordt verkocht via het verkoopplatform Biddit via notariaat Jasmien Roels te Diksmuide (Esen).
Artikel 2: Er wordt gestart met biedingen vanaf 300.000,00 EUR en er wordt toegewezen aan de hoogstbiedende mits het hoogste bod gelijk is aan 300.000,00 EUR of hoger.
Artikel 3: Er wordt volmacht gegeven aan de voorzitter van de gemeenteraad en de algemeen directeur om het proces-verbaal van de openbare verkoop te ondertekenen namens de gemeente Kortemark.
Artikel 4: De algemene administratie van de patrimoniumdocumentatie wordt ontslagen van de verplichting inschrijving van ambtswege te nemen bij de overschrijving van het desbetreffend proces-verbaal.
Artikel 5: Naderhand wordt de afgesloten (geregistreerde en overgeschreven) verkoopakte ter kennisgeving aan de raad voorgelegd.
Motivatie
In geval van sloop en herbouw van een eengezinswoning, moet het verplichte aantal parkeergelegenheden op eigen terrein niet worden gerealiseerd, enkel indien voldaan is aan deze drie voorwaarden:
- Het betreft een sloop en herbouw van één eengezinswoning, m.a.w. waarbij het bestaande aantal woongelegenheden niet verhoogt.
- Het betreft een rijbebouwing.
- Het wél realiseren van het verplichte aantal parkeergelegenheden op eigen terrein zou onvermijdelijk leiden tot het verloren gaan van openbare parkeerplaatsen.
Adviezen
Openbaar onderzoek
De gemeenten kunnen voor hun grondgebied stedenbouwkundige verordeningen vaststellen. Die verordeningen bevatten de nodige stedenbouwkundige voorschriften om te zorgen voor:
3° de bruikbaarheid van de openbare wegen en hun omgeving, evenals het ruimtelijk waarborgen van een adequate mobiliteit
De gemeenteraad kan stedenbouwkundige verordeningen vaststellen voor de materie omschreven in artikel 2.3.1, in artikel 4.2.5 en in artikel 4.4.1, § 3, tweede lid, voor het gehele grondgebied van de gemeente of voor een deel waarvan hij de grenzen bepaalt.
Verordening
Een gemeentelijke stedenbouwkundige verordening wordt vastgesteld als volgt:
DEFINITIES
Autoparkeerplaats |
Hetzij een gesloten garage, hetzij een open standplaats, al dan niet overdekt, bedoeld en uitgerust voor het parkeren van een wagen. Een gesloten garage moet een ingeschreven rechthoek, vrij van obstructies, van netto minstens 2,90 m breed en 5,50 m lang omvatten. Een open standplaats moet een ingeschreven rechthoek van netto minstens 2,50 m breed en 5,00 m lang omvatten en moet – indien ze overdekt is – minstens langs één zijde volledig en ten allen tijde open zijn. Een autoparkeerplaats moet rechtstreeks toegankelijk zijn vanaf een weg van minstens 6,50 m breed als de autoparkeerplaats een hoek van 61° tot 90° vormt met die weg, minstens 5,00 m breed als de autoparkeerplaats een hoek van 46° tot 60° vormt met die weg, en minstens 3,50 m breed als de autoparkeerplaats een hoek van 0° tot 45° vormt met die weg. In dat laatste geval dienen de parkeerplaatsen bovendien, als uitzondering op de algemene regel, minstens 6,00m lang en minstens 2,20 m breed te zijn.
|
Fietsparkeerplaats |
Hetzij een gesloten fietsenbergplaats, hetzij een fietsenstalplaats, al dan niet in open lucht, bedoeld en uitgerust voor het horizontaal parkeren van een fiets. Een fietsenbergruimte bevindt zich op een niet vrij toegankelijke plaats binnenin een gebouw, en heeft een oppervlakte van minstens 1,5 m². De schikking en toegangsweg moeten een gemakkelijk parkeren van fietsen mogelijk maken. Een fietsenstalplaats bevindt zich op een vrij toegankelijke plaats, en is voorzien van een doeltreffend systeem om fietsen te stallen en vast te maken.
|
Eengezinswoning |
Aaneengesloten geheel van private lokalen dat bestemd is voor het huisvesten van een huishouden, zijnde een individu of een groep samenlevende personen, hetzij als hoofdverblijf, hetzij als tijdelijk verblijf. Vallen niet onder de noemer eengezinswoning: woongelegenheden die niet bedoeld zijn om zelfstandig te functioneren maar afhankelijk zijn van externe ondersteuning (serviceflats, assistentiewoningen, woongelegenheden speciaal gebouwd en ingericht voor anders-validen, woongelegenheden speciaal gebouwd en ingericht voor begeleid wonen), hotel- of pensionkamers, kamers die deel uitmaken van een gebouw dat gebruikt worden als collectieve verblijfsplaats (internaat, rust- en verzorgingstehuis, assistentieflats, verpleeginstelling, andersvalideninstelling, jeugdverblijfcentrum, religieuze instelling).
|
Meergezinswoning |
Gebouw dat huisvesting biedt aan meerdere gezinnen, en waarbij de ingang van het gebouw toegang geeft tot meerdere woongelegenheden.
|
Rijbebouwing |
Bebouwing waarbij het bouwvolume, met uitzondering van een carport, is opgericht tegen zowel de linker- als de rechterperceelsgrens.
|
Serviceflat |
Een woongelegenheid die deel uitmaakt van een gebouw, waarbij het kenmerkend is dat dit gebouw gemeenschappelijke ruimtes bevat die specifiek bestemd zijn enerzijds voor het dagverblijf van alle bewoners van de serviceflats en anderzijds voor het aanbieden van collectief georganiseerde zorg- en dienstverlening aan deze bewoners.
|
Sociale huurwoongelegenheid |
Een woongelegenheid gebouwd en verhuurd door een erkende sociale woonorganisatie zoals bedoeld in artikel 2 van de Vlaamse Wooncode.
|
Bebouwde oppervlakte |
De som van de vloeroppervlaktes in alle bouwlagen, in het volledige gebouw of gebouwencomplex, die horen bij de betreffende functie, o.b.v. de categorieën onderscheiden in onderstaande tabel. De oppervlakte aan parkeerplaatsen wordt niet in deze oppervlakte meegerekend.
|
Verkoopsoppervlakte |
De som van de netto vloeroppervlaktes bij een handelszaak, van alle ruimtes die, geheel of gedeeltelijk, toegankelijk zijn voor het publiek in de ruime zin.
|
Verbruiksoppervlakte |
De som van de netto vloeroppervlaktes bij een horecazaak, van alle ruimtes die, geheel of gedeeltelijk, toegankelijk zijn voor het publiek in de ruime zin . Ruimtes achter de bar, toiletten en ruimtes die enkel gebruikt worden als rookruimte of speelruimte, worden in deze oppervlakte niet meegerekend.
|
Woonoppervlakte |
De som van de netto vloeroppervlaktes die gebruikt worden voor de woonfunctie.
|
TOEPASSINGSGEBIED
Deze verordening is van toepassing op het volledige grondgebied van de gemeente Kortemark, op alle omgevingsvergunningsaanvragen voor het verkavelen van gronden en voor stedenbouwkundige handelingen m.b.t. nieuwbouw, verbouwing, uitbreiding en herbouw.
De verordening is evenwel niet van toepassing op:
NORMEN
Het verplichte, minimale aantal parkeerplaatsen wordt vastgelegd zoals hieronder bepaald. Indien het verplicht aantal aan te leggen parkeerplaatsen een niet geheel getal is, wordt afgerond naar het eerstvolgend hoger geheel getal.
Deze normen gelden, tenzij de van toepassing zijnde stedenbouwkundige voorschriften van die aard zijn dat dit op geen enkele wijze realiseerbaar is.
Deze auto- en fietsparkeerplaatsen dienen te worden aangelegd op het perceel waarop het hoofdgebouw aanwezig is of zal worden opgericht.
De parkeerplaatsen dienen voor minstens 50% in de vorm van open standplaatsen te worden gerealiseerd. Voor maximum 50% mogen deze als gesloten garages te worden ingericht.
Eengezinswoningen |
|
Meergezinswoningen |
|
Serviceflats |
|
Woon- en zorgcentra |
|
Handel |
|
Horeca |
|
Kantoren en diensten |
|
Industriële of ambachtelijke bedrijvigheid |
|
BIJZONDERE BEPALINGEN M.B.T. GEBOUWEN EN PERCELEN ROND DE MARKT
Er geldt een bijzondere regeling voor de percelen en gebouwen die voldoen aan elk van deze twee voorwaarden:
Op deze percelen en in deze gebouwen zijn geen garagepoorten, doorritten of inritten naar autoparkeerplaatsen toegestaan, zodat op deze percelen en in deze gebouwen het verplicht aantal parkeerplaatsen niet op eigen terrein mag worden gerealiseerd.
BIJZONDERE BEPALING M.B.T. BESTAANDE EENGEZINSWONINGEN
In uitzondering op de algemene normen, voorzien in bovenstaande tabel, moet in geval van sloop en herbouw van een eengezinswoning, het verplichte aantal parkeergelegenheden op eigen terrein niet worden gerealiseerd, enkel indien voldaan is aan elk van deze drie voorwaarden:
BIJZONDERE BEPALING M.B.T. NIEUWE VERKAVELINGEN EN GROEPSWONINGBOUWPROJECTEN
Op uitdrukkelijk verzoek, en mits een degelijk onderbouwde motivatie van de aanvrager kan de bevoegde vergunningverlenende overheid, indien deze dit aangewezen acht, toestaan dat het verplicht aantal te realiseren parkeerplaatsen dat voortvloeit uit het project dat het voorwerp uitmaakt van een omgevingsvergunningsaanvraag niet op privaat domein, maar op het door de aanvrager nieuw aan te leggen openbaar domein wordt gerealiseerd.
Deze aanleg kan enkel gebeuren op het nieuw te realiseren openbaar domein waarvan de aanleg en vervolgens de kosteloze overdracht van privaat naar openbaar domein het voorwerp uitmaken van diezelfde omgevingsvergunningsaanvraag.
WIJZIGEN VAN BESTAANDE PARKEERPLAATSEN
Het uitvoeren van eender welke stedenbouwkundige handeling, die vergunningsplichtig of meldingsplichtig is in toepassing van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening en bijhorende uitvoeringsbesluiten, waardoor bestaande parkeerplaatsen worden teniet gedaan, dient te worden getoetst aan de normen in deze verordening.
VERHOUDING TOT BESTAANDE STEDENBOUWKUNDIGE VOORSCHRIFTEN
De voorschriften van deze stedenbouwkundige verordening vullen deze van de bijzondere plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen aan, voor zo ver ze er niet strijdig mee zijn.
OVERGANGSBEPALING
Aanvragen tot het bekomen van een omgevingsvergunning voor stedenbouwkundige handelingen, die vóór de inwerkingtreding van de verordening ontvankelijk en volledig worden verklaard vallen niet onder het toepassingsgebied van deze verordening.
Volgens de bepalingen van het begrip dagelijks bestuur besliste de gemeenteraad in zitting van 28 januari 2019 dat de bevoegdheid tot het vaststellen van de wijze waarop de opdrachten voor aanneming van werken, leveringen en diensten en het vaststellen van de voorwaarden ervan voor wat betreft de opdrachten te gunnen op kredieten van het investeringsbudget tot en met het bedrag van € 50.000 (exclusief btw) wordt toegewezen aan het schepencollege. In gevallen van dwingende spoed en onvoorziene omstandigheden is de bovengrens van € 50.000 excl. btw niet van toepassing.
De stormschade aan het dak werd aangegeven aan de verzekering, de beheerder van de zonnepanelen Sunfin werd op de hoogte gebracht van de schade aan hun installatie.
De uitgave voor deze opdracht is voorzien in het investeringsbudget van 2022, op budgetcode 2022/ACT-1008/0119-03/221007/GEMEENTE/CBS/IP-GEEN.
Gunstig visum VSM/2022/022 van Hans Cromheecke van 02 maart 2022
De gemeenteraad neemt kennis van de goedkeuring van de hierna vermelde offerte door het College van Burgemeester en Schepenen bij hoogdringendheid.
De offerte werd bezorgd door Wennie Verhelst, Zarren-Lindestraat 19, voor het herstellen van het dak aan OC Edewallehof na de stormschade, voor een bedrag van € 55.517,80 excl. btw.
Er wordt mededeling gegeven van het verslag van de culturraad dd. 18 januari 2022, het verslag van de milieuraad dd. 31 januari 2022 en het verslag van de schoolraad dd. 10 februari 2022.
Namens Gemeenteraad,
Sara De Meyer
Algemeen Directeur
Koen Decleir
Voorzitter Gemeenteraad