Enig artikel: De notulen van de gemeenteraad van 26 juni 2023 worden goedgekeurd.
Artikel 1: De gemeenteraad neemt kennis van de opvolgingsrapportering met een stand van zaken van de uitvoering van het meerjarenplan over het eerste semester van het boekjaar 2023 .
Artikel 2: Dit besluit is onderworpen aan het algemeen bestuurlijk toezicht zoals bepaald in het Decreet Lokaal Bestuur (Deel 2, Titel 7).
Artikel 1: De raad beslist om het personeelsplan, met inbegrip van organogram en samenstelling managementteam zoals toegevoegd als bijlage goed te keuren.
Artikel 2: Alle voorgaande beslissingen betreffende het personeelsplan worden met ingang van heden vervangen door deze beslissing.
Artikel 1: Op 15 oktober 2023 van 05.00 uur tot 24.00 uur geldt er een verbod op het houden van een ambulante activiteit (inclusief eethuisjes, barbecuetoestellen...) tenzij men in het bezit is van een schriftelijke vergunning van de burgemeester, in de hierna vermelde straten en in de (denkbeeldig afgebakende) zones, gevormd door deze straten:
De burgemeester bepaalt de plaats waar de ambulante activiteit mag uitgeoefend worden. Daarenboven bepaalt de burgemeester de waren en het middel bij welke de ambulante activiteit mag uitgeoefend worden.
Artikel 2: Op 15 oktober 2023 van 05.00 uur tot 24.00 uur:
§ 1a. zijn op het grondgebied van de gemeente Kortemark enkel noodreparaties toegestaan aan de rally wagens.
§ 1b. Service auto’s moeten voorzien zijn van:
§ 1c. Op alle noodservicepunten moet de auto, gedurende de ganse duur der werkzaamheden, op het servicefolie staan;
Artikel 3: Overtreding van dit reglement wordt bestraft met een gevangenisstraf van één tot zeven dagen en/of 1,00 euro tot 25,00 euro.
Artikel 4: Van dit besluit wordt dadelijk een afschrift gestuurd aan de Griffie van de Rechtbank van Eerste Aanleg te Veurne, aan de Griffie van de Politierechtbank van het arrondissement Veurne en aan de Heer Gouverneur van de provincie West-Vlaanderen.
Artikel 1: De gemeenteraad beslist dat het bestek met nr. 2023040 en de raming voor de opdracht “Leveren en plaatsen van verschillende containerunits voor de technische dienst”, opgesteld door de technische dienst, worden goedgekeurd. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten voor aannemingen van werken, leveringen en diensten. De raming bedraagt 124.500,00 € excl. btw of 150.645,00 € incl. 21% btw.
Artikel 2: De gemeenteraad beslist dat bovengenoemde opdracht wordt gegund bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.
Artikel 1: De gemeenteraad beslist goedkeuring te verlenen aan de opdracht tot aankoop van een vrachtwagen voor de dienst openbare werken op basis van en via de raamovereenkomst van de Vlaamse Overheid – Agentschap Facilitair Management (AFM), geraamd op een uitgave van € 230.000 exclusief BTW en dit volgens het bijzonder bestek 2020/HFB/OP/66086 opgesteld door Vlaamse overheid.
Artikel 2: Het schepencollege wordt belast met de verdere concretisering van deze overheidsopdracht.
Enig artikel: De gemeenteraad keurt het tracé van de nieuwe openbare weg, voor de aanleg van een fietspadverbinding tussen de Hazewindstraat en de Vuilpanstraat, goed.
Advies prov. dienst waterlopen:
- Site ligt deels in het overstromingsgebied vanuit pluviale overstromingen --> verplichte aanleg buffervoorziening, bij voorkeur waterdoorlatende verharding, grachten in open profiel houden, rekening houden met grondwaterstand
- Erfdienstbaarheidstrook van 5m langs de beek (afrastering, onderhoudslast, aanplanting etc.)
- Machtiging nodig voor werken aan de waterloop
Advies Agentschap voor Natuur en Bos:
Geen VEN-gebieden, habitatrichtlijngebieden, vogelrichtlijngebieden, natuurgebieden, of natuurreservaten in de nabijheid van de aanvraag --> geen nadelige effecten voor de omliggende natuurwaarden te verwachten
Advies Departement Landbouw:
- Site is gelegen in herbevestigd agrarisch gebied (HAG) --> volledige motivering conform omzendbrief RO/2010/01 opnemen (herstel van planologisch evenwicht)
- Uitbreiding voorziet bijkomende verharding voorzien --> bijkomende ruimte voor waterbergend vermogen en/of voor landschappelijke inkleding moet binnen de grenzen van het plangebied, niet in het omliggend agrarisch gebied
Advies Deputatie:
Een aanvraag PA kan leiden tot een OMV, dus moet documenten bevatten “waaruit blijkt dat voldaan is aan de verplichtingen inzake MER”.
Beslissing dienst MER dat opmaak van een plan-MER niet nodig is, dateert reeds van eind 2015 – begin 2016. Sindsdien echter veranderingen (in 2015 uitbreiding tot 65 à 70 werknemers, op vandaag uitbreiding tot 100 werknemers). Dit heeft een invloed op de hoeveelheid en de aard van de vervoersbewegingen --> nieuwe screeningsnota en nieuwe beslissing dienst MER nodig --> ongunstig advies
Advies Departement Omgeving:
- Sluit zich aan bij standpunt deputatie m.b.t. mer-screening
- Inname van HAG zal moeten gecompenseerd worden bij opmaak van het RUP.
Hiervoor kan WUG of een andere harde bestemming omgezet worden.
Gecoro Kortemark:
De uitgebrachte adviezen worden door de Gecoro bijgetreden.
In het bijzonder de opmerking van de deputatie i.v.m. het achterhaald zijn van de mer-screening wordt bijgetreden.
Er is onvoldoende info – motivatie van ruimtebehoefte, tekeningen van de gebouwen, terreinprofiel etc. – om het dossier ten gronde te kunnen beoordelen.
Ook het alternatievenonderzoek – bijvb. uitbreiding langs de straatzijde – moet grondig worden gevoerd.
Het is wenselijk de beekvallei van bijkomende bebouwing te vrijwaren.
Conclusie: de Gecoro adviseert de gemeenteraad om o.b.v. dit aanvraagdossier geen positief planologisch attest af te geven.
Enig artikel: De gemeenteraad volgt het advies van de Gecoro d.d. 13 juni 2023. Aan De Ster, Steenstraat 46-48 te Kortemark, wordt een negatief planologisch attest afgegeven.
Enig artikel: De gemeenteraad beslist om de straatnaam 'De Groten Hof' voor de nieuwe verkaveling aan de Esenstraat definitief goed te keuren.
Artikel 1:
Op het kruispunt van de Edewallestraat met de Koekelarestraat geldt:
Dit wordt gesignaleerd door:
Artikel 2:
Op de Edewallestraat ter hoogte van het kruispunt met de Koekelarestraat geldt:
Dit wordt gesignaleerd door:
Artikel 3:
Op de Edewallestraat vanaf het kruispunt met de Koekelarestraat in de richting van Handzame tot huisnummer 149, langs de kant van de pare huisnummers, geldt:
Dit wordt gesignaleerd door:
Artikel 4:
Op de Edewallestraat ter hoogte van huisnummer 126 in de richting van de Koekelarestraat geldt:
Dit wordt gesignaleerd door:
Artikel 5:
Op de Edewallestraat ter hoogte van huisnummer 149 geldt:
Dit wordt gesignaleerd door:
Artikel 6:
Op de Edewallestraat ter hoogte van:
geldt:
Dit wordt gesignaleerd door:
Artikel 7:
Op de Edewallestraat ter hoogte van het kruispunt met de Koekelarestraat geldt:
Dit wordt gesignaleerd door:
Artikel 8:
Op de Edewallestraat van het kruispunt met de Koekelarestraat tot huisnummer 149 aan de kant van de onpare huisnummers geldt:
Dit wordt gesignaleerd door:
Artikel 9:
Op de Edewallestraat van huisnummer 124 tot huisnummer 39 aan de kant van de pare huisnummers geldt:
Dit wordt gesignaleerd door:
Artikel 10:
Op de Edewallestraat ter hoogte van huisnummer 118 in de richting van de Koekelarestraat geldt:
Dit wordt gesignaleerd door:
Artikel 11:
Op de Edewallestraat ter hoogte van:
geldt:
Dit wordt gesignaleerd door:
Artikel 12:
Op de Edewallestraat ter hoogte van de kruispunten met de aanliggende wegen en dit tussen het kruispunt met de Middenstraat enerzijds, en met de Beekstraat anderzijds (deze kruispunten inbegrepen), geldt:
Dit wordt gesignaleerd door:
Artikel 13:
Op de Edewallestraat ter hoogte van het kruispunt met de Beekstraat geldt:
Dit wordt gesignaleerd door:
Artikel 14:
Op de Edewallestraat:
geldt:
Dit wordt gesignaleerd door:
Artikel 15:
Op de Edewallestraat:
geldt:
Dit wordt gesignaleerd door:
Artikel 16:
Op de Edewallestraat:
geldt:
Dit wordt gesignaleerd door:
Artikel 17:
Op de Edewallestraat ter hoogte van huisnummer 42 geldt:
Dit wordt gesignaleerd door:
Artikel 18:
Op de Edewallestraat:
geldt:
Dit wordt gesignaleerd door:
Op de Edewallestraat ter hoogte van het kruispunt met de Werkenstraat geldt:
Dit wordt aangeduid door verkeerstekens:
verkeersbord B5
wegmarkeringen overeenkomstig art. 76.1 van de wegcode.
Artikel 20:
Alle bestaande aanvullende reglementen op het wegverkeer met betrekking tot de Edewallestraat worden opgeheven.
Artikel 21:
Dit aanvullend reglement wordt ter kennisgeving overgemaakt aan de afdeling Vlaams Huis voor de Verkeersveiligheid.
Artikel 1:
Op het Handzameplein:
Artikel 12:
Op het Handzameplein ter hoogte van het kruispunt met de Handzamestraat geldt:
Artikel 13:
Alle bestaande aanvullende reglementen op het wegverkeer met betrekking tot het Handzameplein worden opgeheven.
Artikel 14:
Dit aanvullend reglement wordt ter kennisgeving overgemaakt aan de afdeling Vlaams Huis voor de Verkeersveiligheid.
Artikel 11:
Alle bestaande aanvullende reglementen op het wegverkeer met betrekking tot de Ichtegemstraat worden opgeheven.
Artikel 12:
Dit aanvullend reglement wordt ter kennisgeving overgemaakt aan de afdeling Vlaams Huis voor de Verkeersveiligheid.
Artikel 1:
Op de Koordhoekstraat van het kruispunt met de Molenstraat tot het kruispunt met de Stadenstraat in de richting van de Stadenstraat geldt:
In de tegenovergestelde richting geldt:
Dit wordt gesignaleerd door:
Artikel 2:
Op de Koordhoekstraat ter hoogte van huisnummer 36 geldt:
Dit wordt gesignaleerd door:
Artikel 3:
Op de Koordhoekstraat:
geldt:
Dit wordt gesignaleerd door:
Artikel 4:
In de Koordhoekstraat, van huisnummer 40 tot en met huisnummer 42:
Dit wordt gesignaleerd:
verkeersborden C3;
verkeersborden GIII.
De gemeenteraad mandateert het college van burgemeester en schepenen met de praktische uitvoering van de schoolstraat, waarover sprake in dit reglement en het vastleggen van de voorwaarden voor vergunningshouders.
Artikel 6:
Alle bestaande aanvullende reglementen op het wegverkeer met betrekking tot de Koordhoekstraat worden opgeheven.
Artikel 7:
Dit aanvullend reglement wordt ter kennisgeving overgemaakt aan de afdeling Vlaams Huis voor de Verkeersveiligheid.
Artikel 1:
het parkeren is toegelaten maar beperkt tot de volgende uren: maandag, dinsdag en donderdag van 15u30 tot 16u30 - woensdag van 11u15 tot 12u15 - vrijdag van 14u30 tot 15u30 - uitgezonderd schoolvakanties.
Artikel 15:
Op de Kronevoordestraat van huisnummer 28 tot het kruispunt met de Staatsbaan, in beide richtingen, geldt:
Dit wordt gesignaleerd door:
Artikel 16:
Op de Kronevoordestraat ter hoogte van huisnummer 58 aan de kant van de pare huisnummers geldt:
het parkeren is toegelaten;
de parkeerreglementering is beperkt en geldt max. 30 min.;
de parkeerreglementering geldt over een afstand van 5 m.
Dit wordt gesignaleerd door:
verkeersborden E9a;
de verkeersborden worden aangevuld met onderborden Type VIIc;
de verkeersborden worden aangevuld met x-borden Xc.
Dit wordt aangeduid door verkeerstekens:
Artikel 18:
Alle bestaande aanvullende reglementen op het wegverkeer met betrekking tot de Kronevoordestraat worden opgeheven.
Artikel 19:
Dit aanvullend reglement wordt ter goedkeuring overgemaakt aan de afdeling Vlaams Huis voor de Verkeersveiligheid.
Artikel 1:
Op de Schoolwegel ter hoogte van het kruispunt met de Edewallestraat/Handzameplein geldt:
Dit wordt aangeduid door verkeerstekens:
Artikel 10:
Alle bestaande aanvullende reglementen op het wegverkeer met betrekking tot de Schoolwegel worden opgeheven.
Artikel 11:
Dit aanvullend reglement wordt ter kennisgeving overgemaakt aan de afdeling Vlaams Huis voor de Verkeersveiligheid.
Enig artikel: Er wordt mededeling gegeven van het verslag van de sportraad van 24 mei 2023.
Het Europees voedselagentschap hanteert de EFSA-4 norm om het gezondheidsrisico in te schatten. In die analyse worden 4 PFAS-verbindingen gemeten, waaronder PFOS en PFOA. Als de optelsom van die verschillende verbindingen lager is dan 6,9 microgram per liter serum, stelt het Europees voedselagentschap dat er geen risico is voor de gezondheid door de impact van PFAS. Om de bloedresultaten en de risico’s voor de gezondheid op een goede manier te kunnen begrijpen, deed Climaxi een beroep op de Nederlandse toxicoloog Prof Jacob de Boer, een internationale autoriteit in de PFAS-problematiek. De analyse van Climaxi beperkte zich tot de analyse van PFOS en PFOA en is dus in die zin een onderschatting van de werkelijke waarde. Maar zelfs dan is het zo dat van de 20 deelnemers in Kortemark er amper 4 een waarde lager dan de EFSA-norm van 6,9 microgram per liter serum optekenen.
De analyse roept een aantal vragen op die verder onderzoek vereisen. Zo is er een verschil vast te stellen tussen mensen die recenter in Kortemark zijn komen wonen ten opzichte van bewoners die al langer in Kortemark wonen. Hoe langer woonachtig in Kortemark, hoe meer PFAS in het bloed. Daarnaast hebben inwoners die eieren van eigen kippen eten, meer PFAS in het bloed. Dat kan wijzen op verontreinigde grond of verontreinigd grondwater. Om de effecten op gezondheid van de omwonenden beter in kaart te brengen, is een breder bloedonderzoek nodig. Het gemeentebestuur is voor de omwonenden een belangrijke partner om kosteloos bloed te laten analyseren. Daarnaast zijn de cijfers van het bloedonderzoek op groepsniveau belangrijke info om als een nulmeting te dienen en zo de effecten van verontreiniging te monitoren.
Om te vermijden dat buurtbewoners onbewust en ongewild gebruik maken van verontreinigd grondwater en om op een goede manier potentiële en reeds aanwezige vervuiling op te volgen, is het aangewezen om zicht te hebben op de kwaliteit van het grondwater. Omwonenden die wonen in een straal van 1 km van de stortplaats van Silvamo en gebruik maken van grondwater kunnen vrijblijvend en kosteloos hun grondwater laten analyseren. Zowel het gemeentebestuur als de betrokken bewoner zullen een detail krijgen met daarop de analyse en eventuele aanwezigheid van 20 PFAS-verbindingen.
Het gemeentebestuur van Kortemark maakt een plan van aanpak op om de buurtbewoners te informeren en sensibiliseren. Daarnaast bevat dit plan de te volgen stappen om de analyses van grondwater en van het bloed praktisch in goede banen te kunnen leiden.
Artikel 1: De gemeenteraad beslist dat het schepencollege de voorgestelde ontwerpbeslissing van de fractie Content onderzoekt en dat de resultaten en beslissingen hieromtrent van zodra gekend worden bezorgd aan de fractie Content en dit geagendeerd wordt op de volgende raad.
Ter informatieve titel wordt het besluitgedeelte van het ontwerpvoorstel van Content hier nogmaals weergegeven, opdat duidelijk is wat het voorstel is van Content en waarover het schepencollege zich de komende weken zal buigen:
Artikel 1: De gemeenteraad biedt de mogelijkheid aan voor een kosteloze analyse op de aanwezigheid van PFAS in het grondwater voor buurtbewoners woonachtig in een straal van 1 km van de site van stortplaats Silvamo.
Artikel 2: Het gemeentebestuur biedt de mogelijkheid aan voor een kosteloze analyse op de aanwezigheid van PFAS in het bloed voor buurtbewoners woonachtig in een straal van 1 km van de site van stortplaats Silvamo.
Artikel 3: Het gemeentebestuur maakt een plan van aanpak op om de buurtbewoners woonachtig in een straal van 1 km van de site van stortplaats te informeren en sensibiliseren. Daarnaast bevat dit plan de te volgen stappen om de analyses van grondwater en analyses van het bloed praktisch in goede banen te kunnen leiden.
Artikel 4: Na afloop volgt een rapportering van de bevindingen. Het gemeentebestuur koppelt terug naar alle inwoners van Kortemark.
Namens Gemeenteraad,
Sara De Meyer
Algemeen Directeur
Koen Decleir
Voorzitter gemeenteraad