Terug
Gepubliceerd op 03/07/2023

Besluit  Gemeenteraad

ma 26/06/2023 - 20:00

Ieperstraat - aanvullend verkeersreglement.

Aanwezig: Koen Decleir, Voorzitter gemeenteraad
Karolien Damman, Burgemeester
Stefaan Vercooren, Rik Waeyaert, Toon Vancoillie, Lynn Vermote, Christine Logghe, Schepenen
Marc Vulsteke, Luc Vandermeersch, Ronny Vierstraete, Jelle Vercoutere, Paul Kimpe, Birger Debacker, Jan Stoens, Dries Uyttenhove, Laurens Vandewalle, Stijn De Neve, Iris Plaisier, Rita Tyvaert, Steven Provoost, Tim Deweerdt, Veerle Vanslembrouck, Gemeenteraadsleden
Sara De Meyer, Algemeen Directeur
Verontschuldigd: Mark Pollentier, Raadslid
Aanleiding, feiten en context
  • Het college heeft in de zitting van 30 november 2022 beslist om speedpedelecs overal toe te laten in straten waar de fiets is toegelaten.
  • Het aanvullend verkeersreglement van de Ieperstraat moet hiervoor worden aangepast.
Relevante documenten
  • Collegebeslissing dd. 30 november 2022 houdende de uitwerking van het mobiliteitsplan - thema's laadinfrastructuur E-voertuigen en speedpedelecs.
  • Gemeenteraadsbeslissing dd. 28 juni 2021 houdende het aanvullend verkeersreglement van de Ieperstraat.
Juridische overwegingen
  • De wet betreffende de politie over het wegverkeer, gecoördineerd bij koninklijk besluit van 16 maart 1968.
  • Het koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg.
  • Het ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald.
  • Het decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens.
  • Het uitvoeringsbesluit van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens.
  • De omzendbrief MOB/2009/1 van 3 april 2009.
  • De nieuwe gemeentewet van 24 juni 1988.
  • Het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017;
  • Het aanvullend verkeersreglement van de Ieperstraat, goedgekeurd door de gemeenteraad in zitting van 28 juni 2021.
  • Het aanvullend reglement betreft enkel gemeentewegen.
Publieke stemming
Aanwezig: Koen Decleir, Karolien Damman, Stefaan Vercooren, Rik Waeyaert, Toon Vancoillie, Lynn Vermote, Christine Logghe, Marc Vulsteke, Luc Vandermeersch, Ronny Vierstraete, Jelle Vercoutere, Paul Kimpe, Birger Debacker, Jan Stoens, Dries Uyttenhove, Laurens Vandewalle, Stijn De Neve, Iris Plaisier, Rita Tyvaert, Steven Provoost, Tim Deweerdt, Veerle Vanslembrouck, Sara De Meyer
Voorstanders: Koen Decleir, Karolien Damman, Stefaan Vercooren, Rik Waeyaert, Toon Vancoillie, Lynn Vermote, Christine Logghe, Marc Vulsteke, Luc Vandermeersch, Ronny Vierstraete, Jelle Vercoutere, Paul Kimpe, Birger Debacker, Jan Stoens, Dries Uyttenhove, Laurens Vandewalle, Stijn De Neve, Iris Plaisier, Rita Tyvaert, Steven Provoost, Tim Deweerdt, Veerle Vanslembrouck
Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
Besluit

 

Artikel 1:
Op de Ieperstraat van huisnummer 47 tot huisnummer 37 aan de kant van de onpare huisnummers geldt:
  •  het stilstaan en parkeren is verboden;
  •  het einde van de parkeerreglementering wordt aangeduid;
  •  het begin van de parkeerreglementering wordt aangeduid.
 
Dit wordt gesignaleerd door:
  • verkeersborden E3;
  • de verkeersborden worden aangevuld met x-borden Xb, Xa.

 

Artikel 2:
Op de Ieperstraat ter hoogte van:
  • huisnummer 47;
  • het kruispunt met de Gitsstraat;
geldt:
  • voetgangers moeten de oversteekplaats volgen om de rijbaan over te steken.
 
Dit wordt gesignaleerd door:
  • wegmarkeringen overeenkomstig art.76.3 van de wegcode.

 

Artikel 3:
Op de Ieperstraat ter hoogte van huisnummer 53 geldt:
  • het parkeren is toegelaten;
  • de parkeerreglementering geldt over een afstand van 30 m.
 
Dit wordt gesignaleerd door:
  • verkeersborden E9a;
  • de verkeersborden worden aangevuld met x-borden Xc.

 

Artikel 4:
Op de Ieperstraat:
  • van huisnummer 46 tot huisnummer 48 aan de kant van de pare huisnummers;
  • van huisnummer 50 tot huisnummer 54 aan de kant van de pare huisnummers;
geldt:
  • het stilstaan en parkeren is verboden;
  • het einde van de parkeerreglementering wordt aangeduid;
  • het begin van de parkeerreglementering wordt aangeduid.
 
Dit wordt gesignaleerd door:
  • verkeersborden E3;
  • de verkeersborden worden aangevuld met x-borden Xb, Xa.

 

Artikel 5:
Op de Ieperstraat ter hoogte van huisnummer 50 geldt:
  • het is verplicht te parkeren op de berm of op het trottoir;
  • het einde van de parkeerreglementering wordt aangeduid;
  • het begin van de parkeerreglementering wordt aangeduid.
 
Dit wordt gesignaleerd door:
  • verkeersborden E9e.
  • de verkeersborden worden aangevuld met x-borden Xb, Xa.

 

Artikel 6:
Op de Ieperstraat van huisnummer 50 tot huisnummer 48 aan de kant van de onpare huisnummers geldt:
  • het parkeren is toegelaten;
  • het einde van de parkeerreglementering wordt aangeduid;
  • het begin van de parkeerreglementering wordt aangeduid.
 
Dit wordt gesignaleerd door:
  • verkeersborden E9a;
  • de verkeersborden worden aangevuld met x-borden Xb, Xa.

 

Artikel 7:
Op de Ieperstraat van het kruispunt met de Hoogledestraat tot de grensscheiding met de gemeente Hooglede aan de kant van de pare huisnummers geldt:
  • fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen klasse A moeten het dubbelrichtings-fietspad volgen, voor zover het in de door hen gevolgde rijrichting is gesignaleerd.
 
Dit wordt gesignaleerd door:
  • verkeersborden D7.

 

Artikel 8:
Op de Ieperstraat ter hoogte van het kruispunt met de Oude Zeedijkstraat-Galgestraat geldt:
  • de bestuurders hebben voorrang.
 
Dit wordt gesignaleerd door:
  • verkeersborden B15.

 

Artikel 9:
Op de Ieperstraat ter hoogte van:
  • het kruispunt met de Staatsbaan, langs beide zijden van het kruispunt;
  • het kruispunt met de Gitsstraat, langs beide zijden van het kruispunt;
geldt:
  • de bestuurders moeten voorrang verlenen;
  • de plaats waar de bestuurders, zo nodig, moeten stoppen om voorrang te verlenen, wordt aangeduid.
 
Dit wordt gesignaleerd door:
  • verkeersborden B1;
  • wegmarkeringen overeenkomstig art.76.2 van de wegcode.

 

Artikel 10:
Op de Ieperstraat ter hoogte van het kruispunt met de Hoogledestraat (ter hoogte van huisnummer 66) geldt:
  • de bestuurders moeten stoppen en voorrang verlenen;
  • fietsers, bestuurders van tweewielige bromfietsen en speedpedelecs rijden in de twee rijrichtingen op de dwarslopende openbare weg die men gaat oprijden;
  • de plaats waar de bestuurders moeten stoppen ingevolge het verkeersbord B5 wordt aangeduid.
 
Dit wordt gesignaleerd door:
  • verkeersborden B5;
  • de verkeersborden worden aangevuld met onderborden M10;
  • wegmarkeringen overeenkomstig art.76.1 van de wegcode.

 

Artikel 11:
Op de Ieperstraat ter hoogte van het kruispunt met de Hoogledestraat (ter hoogte van huisnummer 75) geldt:
  • de bestuurders moeten stoppen en voorrang verlenen;
  • de plaats waar de bestuurders moeten stoppen ingevolge het verkeersbord B5 wordt aangeduid.
 
Dit wordt gesignaleerd door:
  • verkeersborden B5;
  • wegmarkeringen overeenkomstig art.76.1 van de wegcode.

 

Artikel 12:
Op de Ieperstraat ter hoogte van het kruispunt met de Hoogledestraat, rijdende richting Staden, geldt:
  • de bestuurders zijn verplicht de hindernis langs links voorbij te rijden.
 
Dit wordt gesignaleerd door:
  • verkeersborden D1.

 

Artikel 13:
Op de Ieperstraat vanaf het kruispunt met:
  • de Gitsstraat (richting Staatsbaan) over een lengte van 17 meter;
  • de Hoogledestraat (richting gehucht Kortemark-Elle) over een lengte van 15 meter;
  • de Staatsbaan (richting Spanjaardstraat) over een lengte van 5 meter;
geldt:
  • het is iedere bestuurder verboden de doorlopende streep te overschrijden, alsook links van de streep te rijden wanneer deze de twee rijrichtingen scheidt.
 
Dit wordt gesignaleerd door:
  • wegmarkeringen overeenkomstig art.72.2 van de wegcode.

 

Artikel 14:
Op de Ieperstraat ter hoogte van trage weg 'Haeszakwegel', die loopt in de richting van de Leenbosstraat, geldt:
  • de toegang is verboden voor bestuurders van motorfietsen.
 
Dit wordt gesignaleerd door:
  • verkeersborden C7.

 

Artikel 15:
Op de Ieperstraat ter hoogte van trage weg 'Haeszakwegel', die loopt in de richting van de Leenbosstraat, geldt:
  • de toegang is verboden voor bestuurders van bromfietsen.
 
Dit wordt gesignaleerd door:
  • verkeersborden C9.

 

Artikel 16:
Op de Ieperstraat ter hoogte van:
  • een wegel gelegen naast huisnummer 13D, langs beide zijden van de wegel over een lengte van 5 meter;
  • huisnummer 18, aan de kant van de onpare huisnummers;
  • huisnummer 18d, aan de kant van de pare huisnummers, over een lengte van 25 meter;
geldt:
  • het parkeren op de rijbaan is verboden.
 
Dit wordt gesignaleerd door:
  • wegmarkeringen overeenkomstig art.75.1.2° van de wegcode.

 

Artikel 17:
Op de Ieperstraat ter hoogte van huisnummer 20A geldt:
  • het parkeren is toegelaten;
  • de parkeertijd is beperkt en de parkeerschijf moet gebruikt worden;
  • het gebruik van de schijf is voorgeschreven max. 2 uur;
  • de parkeerreglementering geldt over een afstand van 5 m.
 
Dit wordt gesignaleerd door:
  • verkeersborden E9a-Type VIIb;
  • de verkeersborden worden aangevuld met onderborden Type VIIb;
  • de verkeersborden worden aangevuld met x-borden Xc.

 

Artikel 18:
Op de Ieperstraat van het kruispunt met de Gitsstraat tot huisnummer 54 in beide richtingen geldt:
  • de weggebruikers moeten de regels zoals die gelden in de fietsstraat respecteren;
  • het begin van de fietsstraat wordt aangeduid;
  • ook het einde van de fietsstraat wordt aangeduid.
 
Dit wordt gesignaleerd door:
  • verkeersborden F111;
  • verkeersborden F113

 

Artikel 19:

Alle bestaande aanvullende reglementen op het wegverkeer met betrekking tot de Ieperstraat worden opgeheven.

 

Artikel 20:

Dit aanvullend reglement wordt ter goedkeuring overgemaakt aan de afdeling Vlaams Huis voor de Verkeersveiligheid.