Terug
Gepubliceerd op 03/07/2023

Besluit  Gemeenteraad

ma 26/06/2023 - 20:00

Goedkeuring van het reglement sociale voordelen inzake ochtend-, middag- en avondopvang in het kader van het lokaal flankerend onderwijsbeleid.

Aanwezig: Koen Decleir, Voorzitter gemeenteraad
Karolien Damman, Burgemeester
Stefaan Vercooren, Rik Waeyaert, Toon Vancoillie, Lynn Vermote, Christine Logghe, Schepenen
Marc Vulsteke, Luc Vandermeersch, Ronny Vierstraete, Jelle Vercoutere, Paul Kimpe, Birger Debacker, Jan Stoens, Dries Uyttenhove, Laurens Vandewalle, Stijn De Neve, Iris Plaisier, Rita Tyvaert, Steven Provoost, Mark Pollentier, Tim Deweerdt, Veerle Vanslembrouck, Gemeenteraadsleden
Sara De Meyer, Algemeen Directeur
Aanleiding, feiten en context
  • Het Decreet betreffende het flankerend onderwijsbeleid op lokaal niveau regelt de rol van het lokaal bestuur betreffende het flankerend onderwijsbeleid. Onder flankerend onderwijsbeleid wordt verstaan, het geheel van acties van een lokale overheid om, vertrekkende vanuit de lokale situatie en aanvullend bij het Vlaamse onderwijsbeleid, een onderwijsbeleid te ontwikkelen in samenwerking met de lokale actoren. De gemeenten die sociale voordelen verlenen aan scholen van het eigen schoolbestuur, zijn verplicht dezelfde voordelen toe te kennen aan de scholen van de andere schoolbesturen, gelegen op hun grondgebied als die erom verzoeken. Zij mogen geen enkel onderscheid maken tussen de leerlingen, welke scholen die ook bezoeken.
  • De sociale voordelen inzake het zwemmen (gemeenteraad 6 september 2021) en het gratis gebruik van sportinfrastructuur (huidig reglement sportinfrastructuur) zijn reeds geregeld via andere gemeenteraadsbesluiten. 

  • De sociale voordelen inzake ochtend-, avond- en middagtoezicht werden vastgelegd in de gemeenteraad van 8 november 2010. Het gemeenteraadsbesluit is aan een update toe wegens o.a. de wijziging van weddeschaal van kinderbegeleidsters naar de IFIC-schaal. 

Juridische overwegingen
  • Het decreet flankerend onderwijsbeleid op lokaal niveau van 21 november 2007, laatst gewijzigd op 23 augustus 2022
  • Het gemeenteraadsbesluit van 8 november 2020
  • Het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen
  • De Omzendbrief JUR1/11/AVW betreffende Gezondheidstoezicht en sociale voordelen en dit vanaf het schooljaar 1991-1992, laatst gewijzigd op 8 januari 2010
Publieke stemming
Aanwezig: Koen Decleir, Karolien Damman, Stefaan Vercooren, Rik Waeyaert, Toon Vancoillie, Lynn Vermote, Christine Logghe, Marc Vulsteke, Luc Vandermeersch, Ronny Vierstraete, Jelle Vercoutere, Paul Kimpe, Birger Debacker, Jan Stoens, Dries Uyttenhove, Laurens Vandewalle, Stijn De Neve, Iris Plaisier, Rita Tyvaert, Steven Provoost, Mark Pollentier, Tim Deweerdt, Veerle Vanslembrouck, Sara De Meyer
Voorstanders: Koen Decleir, Karolien Damman, Stefaan Vercooren, Rik Waeyaert, Toon Vancoillie, Lynn Vermote, Christine Logghe, Marc Vulsteke, Luc Vandermeersch, Ronny Vierstraete, Jelle Vercoutere, Paul Kimpe, Birger Debacker, Jan Stoens, Dries Uyttenhove, Laurens Vandewalle, Stijn De Neve, Iris Plaisier, Veerle Vanslembrouck
Tegenstanders: Tim Deweerdt
Onthouders: Rita Tyvaert, Steven Provoost, Mark Pollentier
Resultaat: Met 19 stemmen voor, 1 stem tegen, 3 onthoudingen
Besluit

 

Artikel 1: Om als sociaal voordeel bedoeld in dit reglement te worden beschouwd moeten de onderwijsinstellingen van het gesubsidieerd vrij onderwijs met vestigingsplaats te Kortemark die aanspraak willen maken op het sociaal voordeel, aan de personen die de leerlingen in rechte of in feite onder hun bewaring hebben minimaal de bijdrage vragen die door de verstrekker van het sociaal voordeel wordt gevraagd voor de opvang van de leerlingen die zijn onderwijsinstellingen bezoeken en die behoren tot hetzelfde niveau, type, opleidingsvorm of leerjaar.

 

Artikel 2:

Onder voorschoolse opvang wordt verstaan het toezicht dat aanvangt om 6u30 ’s morgens en eindigt een kwartier voor de aanvang van de lessen.

Onder naschoolse opvang wordt verstaan het toezicht dat aanvangt een kwartier na het beëindigen van de laatste les van de dag en op maandag, dinsdag en donderdag eindigt om 18u, op woensdag om 12u30 en op vrijdag om 17u.

De voormelde tijdsduur is in alle onderwijsnetten van toepassing. Indien in een vestigingsplaats vastgesteld wordt dat er geen kinderen aanwezig zijn op bepaalde tijdstippen, kan de opvang later aanvangen (’s morgens) of vroeger stoppen (’s avonds) dan de voorziene uren. De tussenkomst van de gemeente zal zich uiteraard ook beperken tot de werkelijk aangeboden opvanguren.

Het middagtoezicht duurt 1 uur.

 

Artikel 3: De opvang wordt uitgeoefend door begeleiders-toezichters die in principe door de inrichtende macht van de onderscheiden schoolnetten worden aangesteld.

 

Artikel 4: Conform artikel 1 dienen alle onderwijsinstellingen minimaal de bijdrage te vragen voor ochtend-, middag- en avondopvang die geldt in de buitenschoolse kinderopvang of het gemeentelijk onderwijs.

Deze bijdrage bedraagt voor de ochtend- en middagopvang 1,01 euro per begonnen half uur (tarief januari 2023). Een korting van 25% op de totale opvangprijs wordt verrekend enkel voor de opvangtijdstippen waarbij meer dan één kind uit hetzelfde gezin aanwezig is in de ochtend- of avondopvang. Dit tarief wordt jaarlijks in januari geïndexeerd conform het indexcijfer dat doorgegeven wordt door het Agentschap Opgroeien en wordt van zodra gekend, doorgegeven aan de onderwijsinstellingen.

De bijdrage voor de middagopvang bedraagt 1 euro per kind met een maximum van 2 euro per gezin per middag. 

In afwijking met de tarieven van de buitenschoolse kinderopvang worden de tarieven van de voor- en naschoolse opvang voor de vrije lagere scholen verrekend per begonnen kwartier (dus 51 cent per begonnen kwartier). Aangezien er nooit minder mag gevraagd worden dan de verstrekker van het sociaal voordeel, dient het bedrag per begonnen half uur dus gedeeld te worden door twee en afgerond op de hogere eenheid. 

Voor de toepassing van dit reglement worden 15 minuten voor de aanvang van de lessen 's morgens en 15 minuten aansluitend op het beëindigen van de laatste les van de dag beschouwd als normale aanwezigheid van de leerlingen.

 

Artikel 5: Alleen het aantal uren opvang, bepaald in dit reglement, komt in aanmerking voor financiële tussenkomst van de gemeente. De inrichtende macht die meer uren opvang presteert, kan hiervoor geen financiële tegemoetkoming bekomen. De gemeente komt tussen in het uurloon voor de toezichter(s) per vestigingseenheid. Het maximale uurloon waarvoor de gemeente tussenkomt voor de ochtend- en avondopvang wordt vastgesteld op het huidig toepasbaar loon van begeleidster kinderopvang IFIC (trap 0) bij het gemeentebestuur. Dit bedraagt op 1 juni 2023 16,22 euro (aan huidige spilindex 1,9999) en volgt de verdere evolutie van de loonindexen, toepasbaar bij het gemeentepersoneel. Indien de weddeschaal zelf wordt aangepast, wordt dit tarief ook aangepast aan de nieuwe weddeschaal, trap 0. De tussenkomst voor het uurloon van de middagopvang bedraagt maximaal 1/3 van de maximale vrijwilligersvergoeding op dat moment.

De tussenkomst van de gemeente op het uurloon kan echter nooit meer bedragen dan het effectief uitgegeven uurloon door de onderwijsinstelling. De onderwijsinstelling dient dit te staven aan de hand van uitbetalingsdocumenten.

De tussenkomst van de gemeente voor de ochtend-, middag- en avondopvang wordt verminderd met de ouderbijdrage die door de ouders betaald wordt voor de opvang. 

 

Artikel 6: Voor de toezichters wordt volgend normenstelsel gehanteerd:

  • voor de ochtend- en avondopvang: per schijf van 18 kinderen 1 begeleider
  • voor de middagopvang: per schijf van 25 kinderen 1 begeleider. Er kan maximum 1 uur in rekening gebracht worden.

 

Artikel 7: De afrekening en de betaling door de gemeente kan enkel na voorlegging door de inrichtende macht van de prestatiestaten. Elke afrekening wordt uitgevoerd na iedere afgelopen maand.