Terug
Gepubliceerd op 03/07/2023

Besluit  Gemeenteraad

ma 26/06/2023 - 20:00

Aarsdamstraat - aanvullend verkeersreglement.

Aanwezig: Koen Decleir, Voorzitter gemeenteraad
Karolien Damman, Burgemeester
Stefaan Vercooren, Rik Waeyaert, Toon Vancoillie, Lynn Vermote, Christine Logghe, Schepenen
Marc Vulsteke, Luc Vandermeersch, Ronny Vierstraete, Jelle Vercoutere, Paul Kimpe, Birger Debacker, Jan Stoens, Dries Uyttenhove, Laurens Vandewalle, Stijn De Neve, Iris Plaisier, Rita Tyvaert, Steven Provoost, Tim Deweerdt, Veerle Vanslembrouck, Gemeenteraadsleden
Sara De Meyer, Algemeen Directeur
Verontschuldigd: Mark Pollentier, Raadslid
Aanleiding, feiten en context
  • Het college heeft in de zitting van 30 november 2022 beslist om speedpedelecs overal toe te laten in straten waar de fiets is toegelaten.
  • Het aanvullend verkeersreglement van de Aarsdamstraat moet hiervoor worden aangepast.
Relevante documenten
  • Collegebeslissing dd. 30 november 2022 houdende de uitwerking van het mobiliteitsplan - thema's laadinfrastructuur E-voertuigen en speedpedelecs.
  • Gemeenteraadsbeslissing dd. 18 november 2019 houdende het aanvullend verkeersreglement van de Aarsdamstraat.
Juridische overwegingen
  • De wet betreffende de politie over het wegverkeer, gecoördineerd bij koninklijk besluit van 16 maart 1968.
  • Het koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg.
  • Het ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald.
  • Het decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens.
  • Het uitvoeringsbesluit van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens.
  • De omzendbrief MOB/2009/1 van 3 april 2009.
  • De nieuwe gemeentewet van 24 juni 1988.
  • Het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017;
  • Het aanvullend verkeersreglement van de Aarsdamstraat, goedgekeurd door de gemeenteraad in zitting van 18 november 2019.
  • Het aanvullend reglement betreft enkel gemeentewegen.
Publieke stemming
Aanwezig: Koen Decleir, Karolien Damman, Stefaan Vercooren, Rik Waeyaert, Toon Vancoillie, Lynn Vermote, Christine Logghe, Marc Vulsteke, Luc Vandermeersch, Ronny Vierstraete, Jelle Vercoutere, Paul Kimpe, Birger Debacker, Jan Stoens, Dries Uyttenhove, Laurens Vandewalle, Stijn De Neve, Iris Plaisier, Rita Tyvaert, Steven Provoost, Tim Deweerdt, Veerle Vanslembrouck, Sara De Meyer
Voorstanders: Koen Decleir, Karolien Damman, Stefaan Vercooren, Rik Waeyaert, Toon Vancoillie, Lynn Vermote, Christine Logghe, Marc Vulsteke, Luc Vandermeersch, Ronny Vierstraete, Jelle Vercoutere, Paul Kimpe, Birger Debacker, Jan Stoens, Dries Uyttenhove, Laurens Vandewalle, Stijn De Neve, Iris Plaisier, Rita Tyvaert, Steven Provoost, Tim Deweerdt, Veerle Vanslembrouck
Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
Besluit

 

Artikel 1:
Op de Aarsdamstraat van het einde van de bebouwde kom tot het kruispunt met de N35 (Staatsbaan) in beide richtingen geldt:
  • het is verboden voor bestuurders sneller te rijden dan 50 km per uur.
 
Dit wordt gesignaleerd door:
  • verkeersborden C43.

 

Artikel 2:
Op de Aarsdamstraat ter hoogte van huisnummer 2 in de richting van de N35 (Staatsbaan) geldt:
  • de bestuurders moeten voorrang verlenen aan de bestuurders die uit de tegenovergestelde richting komen.
 
Op de Aarsdamstraat ter hoogte van huisnummer 2 in de richting van de Handzamestraat geldt:
  • de bestuurders hebben voorrang ten opzichte van de bestuurders die uit de tegenovergestelde richting komen.
 
Dit wordt gesignaleerd door:
  • verkeersborden B19;
  • verkeersborden B21.

 

Artikel 3:
Op de Aarsdamstraat vanaf het kruispunt met de N35 (Staatsbaan) in de richting van de Amersveldestraat tot huisnummer 91 geldt:
  • de toegang is verboden in beide richtingen, voor iedere bestuurder;
  • de maatregel geldt niet voor fietsers, speedpedelecs en bestuurders van tweewielige bromfietsen.
 
Dit wordt gesignaleerd door:
  • verkeersborden C3;
  • de verkeersborden worden aangevuld met onderborden M12.

 

Artikel 4:
Op de Aarsdamstraat ter hoogte van het kruispunt met de Staatsbaan (N35) geldt:
  • de bestuurders moeten stoppen en voorrang verlenen;
  • de plaats waar de bestuurders moeten stoppen ingevolge het verkeersbord B5 wordt aangeduid.
 
Dit wordt gesignaleerd door:
  • verkeersborden B5;
  • wegmarkeringen overeenkomstig art.76.1 van de wegcode.

 

Artikel 5:
Op de Aarsdamstraat vanaf het kruispunt met de Staatsbaan (N35), richting Handzamestraat, over een lengte van 10 meter geldt:
  • het is iedere bestuurder verboden de doorlopende streep te overschrijden, alsook links van de streep te rijden wanneer deze de twee rijrichtingen scheidt.
 
Dit wordt gesignaleerd door:
  • wegmarkeringen overeenkomstig art.72.2 van de wegcode.

 

Artikel 6:
Op de Aarsdamstraat ter hoogte van het kruispunt met de Handzamestraat geldt:
  • de bestuurders moeten voorrang verlenen;
  • de plaats waar de bestuurders, zo nodig, moeten stoppen om voorrang te verlenen, wordt aangeduid.
 
Dit wordt gesignaleerd door:
  • verkeersborden B1;
  • wegmarkeringen overeenkomstig art.76.2 van de wegcode.
 
Artikel 7:
Op de Aarsdamstraat ter hoogte van het kruispunt met de Krekebekestraat aan de kant van de Krekebekestraat geldt:
  • fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen klasse A moeten het fietspad volgen voor zover het rechts in hun rijrichting ligt.
 
Dit wordt gesignaleerd door:
wegmarkeringen overeenkomstig art.74 van de wegcode.

 

Artikel 8:

Alle bestaande aanvullende reglementen op het wegverkeer van de Aarsdamstraat worden opgeheven

 

Artikel 9:

Dit aanvullend reglement wordt ter kennisgeving overgemaakt aan de afdeling Vlaams Huis voor de Verkeersveiligheid.