Terug
Gepubliceerd op 03/07/2023

Besluit  Gemeenteraad

ma 26/06/2023 - 20:00

Het algemeen reglement op de Gemeentelijke Administratieve Sancties. Goedkeuring wijziging artikel 51.

Aanwezig: Koen Decleir, Voorzitter gemeenteraad
Karolien Damman, Burgemeester
Stefaan Vercooren, Rik Waeyaert, Toon Vancoillie, Lynn Vermote, Christine Logghe, Schepenen
Marc Vulsteke, Luc Vandermeersch, Ronny Vierstraete, Jelle Vercoutere, Paul Kimpe, Birger Debacker, Jan Stoens, Dries Uyttenhove, Laurens Vandewalle, Stijn De Neve, Iris Plaisier, Rita Tyvaert, Steven Provoost, Mark Pollentier, Tim Deweerdt, Veerle Vanslembrouck, Gemeenteraadsleden
Sara De Meyer, Algemeen Directeur
Aanleiding, feiten en context
  • In het actueel gasreglement van de vier gemeenten (gemeenschappelijk deel) staat artikel 51 met volgende inhoud: 

    Artikel 51 - Landerijen palende aan de openbare weg

    Langs landelijke wegen waar geen grachten voorkomen zijn de gebruikers van de landerijen palende aan de openbare weg ertoe gehouden, bestendig een gelijkgrondse grasstrook van tenminste 1 meter breed te laten groeien langs de rand van de rijbaan

  • De term landelijke wegen is gebaseerd op de vroegere regelgeving omtrent het ruimtelijk structuurplan Vlaanderen (RSV) (anno 1997). Sinds 2020, met de uitrol van het Beleidsplan Ruimte Vlaanderen werd het RSV echter opgeheven.
  • De Vlaamse Regering heeft in het Regeerakkoord 2019-2024 beslist om over te gaan naar een nieuwe wegencategorisering. Sinds 7 oktober 2020 is dit een feit.
  • De term “openbare weg” wordt echter beter niet langer gehanteerd in het art 51 van het GAS-reglement.
  • Trouwens nergens in de wetgeving wordt er een definitie gegeven van het begrip “openbare weg”. Het openbaar karakter van een weg ontstaat dan ook door het feit dat de weg gebruikt wordt door het publiek, ongeacht wie ook de eigenaar van de bedding is. Van het ogenblik dat een weg openstaat voor het verkeer, wanneer geen enkele aanduiding vermeldt dat het een private weg is en wanneer de weg gebruikt mag worden door éénieder, betreft het een openbare weg. Dit is bijgevolg steeds een feitenkwestie. Bij onenigheid zal het de rechter zijn die geval per geval zal oordelen of het een openbare weg is of niet.
  • Vandaar dat we de term openbare weg in artikel 51 verlaten en op basis van het decreet van 3 mei 2019 houdende de gemeentewegen hanteren we meteen de term “gemeenteweg”.
  • Een gemeenteweg is immers een openbare weg die onder het rechtstreekse en onmiddellijke beheer van de gemeente valt, ongeacht de eigenaar van de grond. (art 2, 6° decreet gemeentewegen).
  • Aangezien er soms wel eens onduidelijkheid is omtrent de gebruiker van de landerijen (vooral in geval van seizoen pacht) is het aan te raden om desgevallend ook de eigenaar van de grond verantwoordelijk te stellen voor de overlast. Om deze redenen wordt het artikel 51 verder verruimd.
Relevante documenten
  • Vigerend GAS-reglement
Juridische overwegingen
  • Het Besluit van de Vlaamse regering van 1 juni 1995 houdende algemene en sectorale bepalingen inzake milieuhygiëne (Vlarem II) inzonderheid op bijlage 2.2.1. "Milieukwaliteitsnormen en richtwaarden voor geluid in open lucht";
  • De Nieuwe Gemeentewet, inzonderheid de artikels 119, 119 bis, gewijzigd bij de Wet van 24.06.2013 betreffende de gemeentelijke administratieve sancties, 133, 134, 134 sexties, ingevoerd bij de Wet van 24.06.2013 betreffende de gemeentelijke administratieve sancties en 135.
  • De Wet van 07 mei 2004 en de Wet van 19 juli 2013 inzonderheid artikel 36 tot wijziging van de Wet van 08 april 1965 betreffende de jeugdbescherming en de nieuwe gemeentewet.
  • De Wet van 17 juni 2004 en de Wet van 24 juni 2013 tot wijziging van de Nieuwe Gemeentewet.
  • De Omzendbrief OOP 30bis van 03 januari 2005 aangaande de uitvoering van de wetten van 13 mei 1999 tot invoering van gemeentelijke administratieve sancties, van 07 mei 2004 tot wijziging van de wet van 08 april 1965 betreffende de jeugdbescherming en de Nieuwe Gemeentewet en van 17 mei 2004 tot wijziging van de Nieuwe Gemeentewet.
  • Het KB van 17 maart 2005 tot vaststelling van de inwerkingtreding van de wet van 17 juni 2004 tot wijziging van de Nieuwe Gemeentewet.
  • De Wet van 15 mei 2007 en latere wijzigingen tot instelling van de functie van gemeenschapswachten, tot instelling van de dienst gemeenschapswachten en tot wijziging van artikel 119 bis van de Nieuwe Gemeentewet.
  • De Wet van 25 april 2007 houdende diverse bepalingen, specifiek met betrekking tot artikel 1716 van het Burgerlijk wetboek.
  • Het Decreet van 21 december 2007 tot aanvulling van het decreet van 05 april 1995 houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid met een titel XVI toezicht, handhaving en veiligheidsmaatregelen.
  • Artikel 16.6.3 §1 en §2 van het Decreet Algemeen Milieubeleid (DABM).
  • Het algemeen politiereglement van de gemeente Kortemark goedgekeurd in zitting van de gemeenteraad dd. 12 februari 1979 en latere wijzigingen.
  • De Wet van 24 juni 2013 betreffende de gemeentelijke administratieve sancties.
  • De Wet van 21 december 2013 houdende diverse bepalingen Binnenlandse Zaken, meer bepaald de artikel 132, 133 en 134.
  • Het KB van 21 december 2013 tot vaststelling van de minimumvoorwaarden inzake selectie, aanwerving, opleiding en bevoegdheid van de ambtenaren en personeelsleden die bevoegd zijn tot vaststelling van inbreuken die aanleiding kunnen geven tot de oplegging van een gemeentelijke administratieve sanctie.
  • Het KB van 21 december 2013 tot vaststelling van de kwalificatie- en onafhankelijkheidsvoorwaarden van de ambtenaar belast met de oplegging van de administratieve geldboete en tot inning van de boetes in uitvoering van de Wet betreffende de gemeentelijke administratieve sancties.
  • Het KB tot vaststelling van de bijzondere voorwaarden betreffende het register van de gemeentelijke administratieve sancties ingevoerd bij art. 44 van de Wet van 24 juni 2013 betreffende de gemeentelijke administratieve sancties.
  • Het KB van 21 december 2013 tot vaststelling van de nadere voorwaarden en het model van het protocolakkoord in uitvoering van art. 23 van de Wet betreffende de gemeentelijke administratieve sancties.
  • Het schrijven d.d. 23 december 2013 van mevr. Joëlle Milquet, Vice-Eerste Minister en Minister van Binnenlandse zaken houdende verduidelijkingen en samenvatting van de Wet van 24 juni 2013 betreffende de gemeentelijke administratieve sancties en zijn uitvoeringsbesluiten.
  • Het KB van 28 januari 2014 houdende de minimumvoorwaarden en modaliteiten voor de bemiddeling in het kader van de Wet betreffende de gemeentelijke administratieve sancties.
  • Koninklijk Besluit van 9 maart 2014 met betrekking tot inbreuken stilstaan en parkeren en inbreuken op verkeersborden C3 en F103
  • Het decreet over het lokaal bestuur dd. 22 december 2017
Publieke stemming
Aanwezig: Koen Decleir, Karolien Damman, Stefaan Vercooren, Rik Waeyaert, Toon Vancoillie, Lynn Vermote, Christine Logghe, Marc Vulsteke, Luc Vandermeersch, Ronny Vierstraete, Jelle Vercoutere, Paul Kimpe, Birger Debacker, Jan Stoens, Dries Uyttenhove, Laurens Vandewalle, Stijn De Neve, Iris Plaisier, Rita Tyvaert, Steven Provoost, Mark Pollentier, Tim Deweerdt, Veerle Vanslembrouck, Sara De Meyer
Voorstanders: Koen Decleir, Karolien Damman, Stefaan Vercooren, Rik Waeyaert, Toon Vancoillie, Lynn Vermote, Christine Logghe, Marc Vulsteke, Luc Vandermeersch, Ronny Vierstraete, Jelle Vercoutere, Paul Kimpe, Birger Debacker, Jan Stoens, Dries Uyttenhove, Laurens Vandewalle, Stijn De Neve, Iris Plaisier, Rita Tyvaert, Steven Provoost, Mark Pollentier, Tim Deweerdt
Onthouders: Veerle Vanslembrouck
Resultaat: Met 22 stemmen voor, 1 onthouding
Besluit

 

Artikel 1: Artikel 51 wordt in het vigerend algemeen reglement op de gemeentelijke administratieve sancties vervangen door:

 

Art. 51 - Landerijen palende aan een gemeenteweg*

Langs de gemeentewegen waar geen grachten voorkomen zijn de gebruikers van de landerijen palende aan de gemeenteweg ertoe gehouden, bestendig een gelijkgrondse grasstrook van tenminste 1 meter breed te laten groeien langs de rand van die gemeenteweg.

Indien de gebruiker van de voormelde landerijen niet gekend is, dan wordt vermoed dat de plicht om de voormelde gelijkgrondse grasstrook te laten groeien voor rekening is van de eigenaar(s) van het (de) desbetreffende perce(e)l(en) palende aan de gemeenteweg. Het vermoeden van schuld kan worden weerlegd met elk middel.

De gebruiker(s) van de landerijen en bij ontstentenis de eigenaar(s) is (zijn) ertoe gehouden om de vastgestelde overlast weg te werken op het eerste verzoek en de situatie direct te herstellen volgens de regels van de kunst.

 

Artikel 2:

Onderhavige beslissing behoort tot het gemeenschappelijk deel van het GAS-reglement (identiek in de vier gemeenten van de zone De Polder).

De inwerkingtreding (normaliter de vijfde dag na bekendmaking) wordt gefixeerd op de eerste van de maand volgend op de goedkeuring van een identieke tekst door alle gemeenteraden in de vier gemeenten van de zone De Polder.

 

Artikel 3:

Een afschrift van deze aanvulling zal conform art. 119 NGW worden overgemaakt conform de richtlijnen ter zake:

  • aan de deputatie van de provincieraad,
  • aan de griffie van de rechtbank van eerste aanleg
  • aan de griffie van de bevoegde politierechtbank in West-Vlaanderen.

 

Afschrift tevens over te maken per mailbericht aan:

 

Afschrift van onderhavige beslissing wordt tevens bekendgemaakt conform het decreet lokaal bestuur.