Enig artikel: De notulen van de gemeenteraad van 18 maart 2024 worden goedgekeurd.
omschrijving |
bedrag inclusief BTW |
budgetartikel |
lidgeld Mivos 2024 |
250 euro |
074000/649300 Lidmaatschap Mivos |
Artikel 1: De gemeenteraad keurt het jaarverslag en de rekening van de interlokale vereniging Mivos over het jaar 2023 goed.
Artikel 2: De gemeenteraad neemt kennis van het jaarprogramma en de begroting van de interlokale vereniging Mivos voor het jaar 2024.
Artikel 3: De gemeentelijke bijdrage aan de vereniging voor het werkjaar 2024, vastgesteld op 250,00 euro, is voorzien in het meerjarenplan.
Artikel 4: Een afschrift van dit besluit zal worden verzonden naar de vereniging, met zetel te 8610 Kortemark, Brouwersplein 3, alsook naar de dienstdoende financieel beheerder van de vereniging, Els Vandycke, sportfunctionaris van Oudenburg, p/a Bekestraat 16, 8460 Oudenburg, ter kennisgeving.
Artikel 1: De gemeenteraad beslist tot de opheffing van het 'reglement uitleendienst Kortemark' van 9 september 2019 per 30 april 2024 en tot de goedkeuring van onderstaand reglement voor de uitleendienst per 1 mei 2024:
Doel
Art. 1: De gemeente Kortemark leent, onder deze voorwaarden, divers materiaal uit aan privépersonen uit Kortemark, erkende Kortemarkse verenigingen en Kortemarkse scholen via haar uitleendienst.
Hoe aanvragen
Art. 2: Een reservatie kan gebeuren via:
- Webshop (https://kortemark.recreatex.be). Hier kan je de volledige reservatie afhandelen. Er wordt gevraagd onmiddellijk te betalen.
- Aan het Vrijetijdsloket, Brouwersplein 3, 8610 Kortemark
- Door te bellen naar het Vrijetijdsloket 051 56 61 08
Art. 3: Er wordt prioriteit verleend aan de te behandelen aanvragen volgens de datum van ontvangst.
Art. 4: Indien nodig kan het gemeentebestuur het ontleende materieel op elk moment terugvragen.
Tarieven
Art. 5: De tarieven worden bepaald door het College van Burgemeester en Schepenen, volgens machtiging dd. 19/12/2018.
Art. 6: Er worden 3 prijscategorieën weergegeven:
- Categorie 1: erkende Kortemarkse verenigingen en scholen
- Categorie 2: private gebruikers gedomicilieerd in Kortemark en voor niet-erkende Kortemarkse verenigingen
- Categorie 3:
Aanvragen door particulieren voor gratis gebruik in het kader van een goed doel, worden per aanvraag beoordeeld door het schepencollege.
Art. 7: Verenigingen en private gebruikers van buiten Kortemark, kunnen geen gebruik maken van de Kortemarkse gemeentelijke uitleendienst.
Art. 8: De vooropgestelde tarieven gelden per midweek (ma-vrij) of weekend (vrij-ma).
Termijnen
Art. 9: De materialen worden telkens ontleend per midweek (ma-vrij) of weekend (vrij-ma).
Art. 10: Een aanvraag kan niet langer dan 2 jaar voor de datum van ontlening ingeboekt worden.
Art. 11: Elke aanvraag dient minimum 4 werkdagen voor de betreffende datum worden aangevraagd. Alles wat geleverd moet worden, moet 14 werkdagen vooraf worden gereserveerd.
Annuleringen
Art. 12: Annulering tot 2 weken vooraf kan. Hiervoor wordt 5 euro administratiekosten aangerekend per annulering. Voor annuleringen minder dan 2 weken voor startdatum, wordt de volledige prijs aangerekend.
Art. 13: Annuleringen worden aangevraagd aan het Vrijetijdsloket.
Transport
Art. 14: Het materiaal is enkel zelf af te halen en wordt nooit geleverd door het gemeentebestuur.
Uitgezonderd:
Tentoonstellingspanelen, daarentegen, kunnen geleverd en opgehaald worden tegen 75 euro per reservatie. Dit vervoer moet bijgeboekt worden in de webshop bij het plaatsen van een reservatie. Tentoonstellingspanelen kunnen ook zelf worden afgehaald.
Kerstkraampjes, het mobiel podium, de nadarwagen en de container met tafels en stoelen worden steeds geleverd en opgehaald door het gemeentebestuur. Deze materialen worden door de technische dienst geleverd tijdens de week voorafgaand aan de activiteit en terug opgehaald zo snel mogelijk na de activiteit. De vervoerskosten voor deze materialen zijn inbegrepen in de vastgestelde prijs. De levering gebeurt enkel op grondgebied van Kortemark.
Afhalen en terugbrengen
Art. 15: Afhalen en terugbrengen van de materialen gebeurt enkel op vrijdag en/of maandag. Het afhalen gebeurt in de namiddag en het terugbrengen gebeurt in de voormiddag. Het exacte uur wordt medegedeeld via de bevestiging. Uitzonderingen hierop worden aangevraagd via de uitleendienst.
Op feestdagen en officiële sluitingsdagen van het gemeentebestuur is de uitleendienst niet open en zijn er geen afspraken mogelijk. Het alternatieve afhaal- en terugbrengmoment wordt medegedeeld via de bevestiging.
Art. 16: De uitleendienst heeft 1 vestiging: Loods Technische Dienst, Staatsbaan 30, 8610 Kortemark.
Gebruik
Art. 17: De persoon die het materiaal heeft gereserveerd, is verantwoordelijk voor het ontleende materiaal. Vraag indien nodig uitleg of hulp bij het aankoppelen van materiaal zodat nodeloze schade kan vermeden worden.
Art. 18: Bij het gebruik van al het ontleende materieel moeten alle schriftelijke en/of mondelinge verstrekte richtlijnen strikt nageleefd te worden.
Art. 19: De materialen moeten proper en in de originele staat terug gebracht worden in de daartoe voorziene opbergboxen.
Art. 20: Er mag in de tentoonstellingspanelen niet genageld en geniet worden. Ook het gebruik van duimspijkers en plakband zijn verboden. Enkel de bijhorende ophangsystemen mogen gebruikt worden.
Toezicht
Art. 21: De medewerkers van het gemeentebestuur kunnen ten allen tijde de naleving van deze bepalingen controleren. Bij vaststelling van niet-naleving kan de ontlening onmiddellijk teruggevorderd worden.
Schade en diefstal
Art. 22: De ontlener wordt verzocht om het gemeentebestuur in kennis te stellen van eventuele tekortkomingen bij de ontleende toestellen en/of beschadigingen. Dit moet gebeuren ten laatste tijdens het terugbrengen.
Art. 23: Enkel het gemeentebestuur zorgt voor herstellingen en/of vervangingen. Kosten die hiermee gepaard gaan, zijn ten laste van de ontlener. Er mag in geen geval geprobeerd worden om het toestel zelf te repareren, omdat daardoor bv. de garantie op het toestel kan vervallen, of nog ernstiger beschadigingen kunnen ontstaan.
Art. 24: Eventuele diefstal of verlies van het ontleende materieel, hetzij geheel, hetzij gedeeltelijk (onderdelen, reservestukken,β¦) vallen ten laste van de verantwoordelijke ontlener.
Art. 25: Bij diefstal van ontleend materieel moet onmiddellijk aangifte gedaan te worden bij de politie. Afschrift van deze aangifte moet zo spoedig mogelijk te worden bezorgd aan het gemeentebestuur.
Art. 26: Al het materiaal dat gratis werd ontleend, moet bij breuk, verlies of diefstal wel vergoed worden door de ontlener.
Boeteclausule
Art. 27: Bij het niet tijdig terugbrengen van het materiaal, wordt per dag te laat, de vaste huurprijs (die geldig is voor een weekend/midweek), aangerekend. Gratis gebruikers dienen dezelfde boete te betalen.
Art. 28: De ontlener wordt tot tweemaal toe aangemaand tot betalen. Na de tweede aanmaning tot betalen heeft het gemeentebestuur het recht om de ontlener te blokkeren en/of toegang tot de webshop te ontzeggen.
Art. 29: Bij het niet correct stapelen en niet proper terugbrengen van het ontleende materiaal wordt er een vergoeding aangerekend aan de nalatige huurder a rato van het aantal benodigde werkuren (35 euro per begonnen uur) om dit in orde te brengen.
Algemene voorwaarden
Art. 30: Het gemeentebestuur kan niet aansprakelijk gesteld worden voor eventuele nadelige gevolgen als de levering of de terbeschikkingstelling niet geheel beantwoordt aan de aanvraag.
Art. 31: Het gemeentebestuur kan ook niet aansprakelijk gesteld worden voor het niet of slecht functioneren van het gehuurde materiaal.
Art. 32: Het gemeentebestuur kan ook niet verantwoordelijk gesteld worden voor ongevallen of andere eventuele schadelijke gevolgen die zouden voortvloeien uit het gebruik van het ontleende materieel.
Art. 33: De ontlener verbindt zich ertoe het ontleende materieel, in geen geval, verder uit te lenen, door te geven of te verhuren aan derden.
Art. 34: Door het niet-naleven van dit reglement kan de ontlener van verdere ontlening uitgesloten worden.
Bezwaren en betwistingen
Art. 35: Bezwaren die steunen op de toepassing van dit reglement moeten, bij aangetekend schrijven, gericht worden aan het College van Burgemeester en Schepenen, uiterlijk 3 werkdagen nadat het betwiste feit zich heeft voorgedaan. Alle betwiste en in dit reglement niet voorziene gevallen worden door het College behandeld.
Art. 36: Dit reglement vervangt alle voorgaande reglementen op het uitlenen van gemeentelijk materiaal in Kortemark.
Artikel 1: De gemeenteraad beslist tot de opheffing van het 'reglement uitleendienst voor archeologiekoffers' van 31 januari 2006 per 30 april 2024 en tot de goedkeuring van onderstaand reglement voor de uitleen van educatieve koffers per 01 mei 2024:
Artikel 1
De gemeente Kortemark heeft onderstaande educatieve koffers ter beschikking voor:
- Sportkoffer (enkel voor Kortemarkse onderwijsinstellingen).
- Koffer Molenbrigade (enkel voor onderwijsinstellingen).
- Archeologische koffer (enkel voor onderwijsinstellingen).
Artikel 2
Het ontlenen van deze koffers is gratis en wordt toegestaan voor een periode van maximaal 3 weken.
Artikel 3
De aanvraag van de koffers gebeurt via e-mail, gericht aan vrijetijdsloket@kortemark.be. De aanvraag dient volgende gegevens te omvatten: naam van de aanvrager en van de onderwijsinstelling/vereniging en de periode van de ontlening. Bij het behandelen van de aanvragen wordt prioriteit gegeven aan de datum van ontvangst.
Artikel 4
Bij de ophaling van de koffer wordt er een uitleenovereenkomst ondertekend door de ontlener.
Artikel 5
De uitleenlocatie voor de koffers is gevestigd: De Mouterij (vrijetijdsloket), Brouwersplein 3, 8610 Kortemark β 051 56 61 08 β vrijetijdsloket@kortemark.be
Openingsuren:
Artikel 6
De ontlener verbindt er zich toe de koffers in geen geval verder uit te lenen of te verhuren aan derden.
Artikel 7
De koffer wordt door de ontlener afgehaald en teruggebracht in De Mouterij binnen de afgesproken periode.
Artikel 8
Bij het terugbrengen wordt de koffer gecontroleerd, waarbij de volledigheid en de goede werking van de sportartikelen worden gecontroleerd. Eventuele gebreken of defecten en ontbrekende stukken worden opgelijst en kunnen worden aangerekend aan de ontlener.
Artikel 9
Bij schade aan het materiaal dient deze onmiddellijk via e-mail omschreven te worden, samen met de aanduiding van de oorzaak. Vervangingskosten kunnen worden gefactureerd aan de marktprijs/waarde van het ontbrekende of defecte materiaal.
Artikel 10
Eventuele diefstal of verlies van het ontleende materiaal, hetzij geheel, hetzij gedeeltelijk vallen ten laste van de verantwoordelijke ontlener.
Artikel 11
De gemeente Kortemark kan niet verantwoordelijk gesteld worden voor ongevallen of andere eventuele schadelijke gevolgen die zouden voortvloeien uit het ontleende materiaal.
Artikel 12
Door het ontlenen van het materiaal verklaart de ontlener zich akkoord met de bepalingen van dit reglement en waarborgt de stipte naleving ervan.
Artikel 13
Eventuele bezwaren die steunen op de toepassing van dit reglement moeten gericht worden aan het college van burgemeester en schepenen, uiterlijk 5 werkdagen nadat het betwiste feit zich heeft voortgedaan. Alle betwiste en in dit reglement niet voorziene gevallen worden voorgelegd aan het College van Burgemeester en Schepenen.
Artikel 14
Door het niet naleven van dit reglement kan de ontlener van verdere ontlening uitgesloten worden.
Artikel 15
De inhoud van de 3 koffers staan beschreven in een fiche die je kan opvragen via vrijetijdsloket@kortemark.be.
Artikel 1: De gemeenteraad keurt het jaarverslag 2023, het financieel verslag 2023 en het verslag van de accountant goed voor de projectvereniging Polderrand.
Artikel 2: De gemeenteraad neemt akte van de begroting 2024 en het jaaractieplan 2024 van de projectvereniging Polderrand.
Artikel 3: Afschrift uit dit besluit wordt bezorgd aan: IOED Polderrand (joke.meerkens@oudenburg.be).
Er wordt verwezen naar dit dossier zoals beslist tijdens de gemeenteraadszitting van 19/02/2024. De afschaffing werd toen voorlopig vastgesteld. Er volgde een openbaar onderzoek conform het decreet op de gemeentewegen. Dit werd op de wettelijk voorgeschreven wijze:
Artikel 1: De gemeenteraad stelt het gedeeltelijk afschaffen van de sentier 17 definitief vast. De buurtweg is gelegen in de deelgemeente Werken en bevindt zich op de percelen aangeduid op het plan van 10 januari 2024, opgesteld door landmeter Rudy Depoorter te Houthulst (Woumen).
Artikel 2: Onmiddellijk na onderhavige definitieve vaststelling volgt een publicatie en verdere handelingen conform het vigerend decreet gemeentewegen.
Artikel 1: De gemeenteraad keurt vooreerst de desaffectatie van dit voormeld stukje grond naar het privaat domein van de gemeente goed. De gemeenteraad keurt vervolgens de akte goed inzake verkoop van deze grond gelegen te Kortemark met inbegrip van het vestigen van een erfdienstbaarheid voor het plaatsen ondergrondse leidingen, waarvan de details werden opgenomen in de akte zoals opgesteld door notaris Roels met standplaats te Diksmuide.
Artikel 2: De verkoop gebeurt tegen een geschatte verkoopsom van drieduizend vierhonderd euro (β¬ 3.400,00) en waarbij de koper tevens alle overige kosten (ook de leveringskosten) voor zijn rekening zal nemen. De door de gemeente reeds betaalde schattingskosten ad. 453,75 β¬ zijn tevens ten laste van de koper.
Artikel 3: Ter uitvoering van onderhavige beslissing wordt de gemeente Kortemark met administratieve zetel te Stationsstraat 68, 8610 Kortemark, ondernemingsnummer 0212189280 in dit dossier en bij het verlijden van de authentieke nodige gerelateerde akte vertegenwoordigd door: a) De heer DECLEIR Koen Paul, geboren te Roeselare op 27 oktober 1980, wonende te 8610 Kortemark, Lichterveldestraat 19, b) Mevrouw DE MEYER Sara Lut, geboren te Oostende op 29 juni 1981, wonende te 8470 Gistel, Nieuwpoortse Steenweg 175, handelend in hun hoedanigheid van respectievelijk voorzitter van de gemeenteraad en algemeen directeur van het gemeentebestuur Kortemark, overeenkomstig het decreet lokaal bestuur de dato 22 december 2017.
Artikel 4: Het gemeentebestuur verleent de hypotheekbewaarder ontslag van de verplichting ambtshalve inschrijving te nemen bij de overschrijving van de akte.
Artikel 5: Een eensluidend verklaard uittreksel van onderhavige beslissing zal aan de authentieke akte aangehecht blijven.
Artikel 1: De gemeenteraad keurt vooreerst de desaffectatie van dit voormeld stukje grond naar het privaat domein van de gemeente goed. De gemeenteraad keurt vervolgens de akte goed inzake verkoop van deze grond gelegen te Kortemark waarvan de details werden opgenomen in de akte zoals opgesteld door notaris Roels met standplaats te Diksmuide.
Artikel 2: De verkoop gebeurt tegen een geschatte verkoopsom van vierduizend tweehonderdvijftig euro (β¬ 3.000,00) en waarbij de koper tevens alle overige kosten (ook de leveringskosten) voor zijn rekening zal nemen. De door de gemeente reeds betaalde schattingskosten ad. 453,75 β¬ zijn tevens ten laste van de koper.
Artikel 3: Ter uitvoering van onderhavige beslissing wordt de gemeente Kortemark met administratieve zetel te Stationsstraat 68, 8610 Kortemark, ondernemingsnummer 0212189280 in dit dossier en bij het verlijden van de authentieke nodige gerelateerde akte vertegenwoordigd door: a) De heer DECLEIR Koen Paul, geboren te Roeselare op 27 oktober 1980, wonende te 8610 Kortemark, Lichterveldestraat 19, b) Mevrouw DE MEYER Sara Lut, geboren te Oostende op 29 juni 1981, wonende te 8470 Gistel, Nieuwpoortse Steenweg 175, handelend in hun hoedanigheid van respectievelijk voorzitter van de gemeenteraad en algemeen directeur van het gemeentebestuur Kortemark, overeenkomstig het decreet lokaal bestuur de dato 22 december 2017.
Artikel 4: Het gemeentebestuur verleent de hypotheekbewaarder ontslag van de verplichting ambtshalve inschrijving te nemen bij de overschrijving van de akte.
Artikel 5: Een eensluidend verklaard uittreksel van onderhavige beslissing zal aan de authentieke akte aangehecht blijven.
Artikel 1: De gemeenteraad keurt vooreerst de desaffectatie van dit voormeld stukje grond naar het privaat domein van de gemeente goed. De gemeenteraad keurt vervolgens de akte goed inzake verkoop van deze grond gelegen te Kortemark waarvan de details werden opgenomen in de akte zoals opgesteld door notaris Roels met standplaats te Diksmuide.
Artikel 2: De verkoop gebeurt tegen een geschatte verkoopsom van vierduizend tweehonderdvijftig euro (β¬ 4.250,00) en waarbij de koper tevens alle overige kosten (ook de leveringskosten) voor zijn rekening zal nemen. De door de gemeente reeds betaalde schattingskosten ad. 453,75 β¬ zijn tevens ten laste van de koper.
Artikel 3: Ter uitvoering van onderhavige beslissing wordt de gemeente Kortemark met administratieve zetel te Stationsstraat 68, 8610 Kortemark, ondernemingsnummer 0212189280 in dit dossier en bij het verlijden van de authentieke nodige gerelateerde akte vertegenwoordigd door: a) De heer DECLEIR Koen Paul, geboren te Roeselare op 27 oktober 1980, wonende te 8610 Kortemark, Lichterveldestraat 19, b) Mevrouw DE MEYER Sara Lut, geboren te Oostende op 29 juni 1981, wonende te 8470 Gistel, Nieuwpoortse Steenweg 175, handelend in hun hoedanigheid van respectievelijk voorzitter van de gemeenteraad en algemeen directeur van het gemeentebestuur Kortemark, overeenkomstig het decreet lokaal bestuur de dato 22 december 2017.
Artikel 4: Het gemeentebestuur verleent de hypotheekbewaarder ontslag van de verplichting ambtshalve inschrijving te nemen bij de overschrijving van de akte.
Artikel 5: Een eensluidend verklaard uittreksel van onderhavige beslissing zal aan de authentieke akte aangehecht blijven.
Gunstig visum KW/sG/587 van Hans Cromheecke van 04 april 2024
Enig artikel : De gemeenteraad verleent goedkeuring aan onderstaande samenwerkingsovereenkomst tussen De Vlaamse Milieumaatschappij (VMM) en de gemeente Kortemark betreffende de afbraak van slecht gelegen woningen/panden ten behoeve van het openleggen van de Handzamevaart tussen de Nieuwstraat en Stationsstraat in Kortemark. De ondertekende en afgesloten samenwerkingsovereenkomst wordt bij onderhavige beslissing gevoegd om er één geheel mee te vormen.
SAMENWERKINGSOVEREENKOMST
betreffende de afbraak van slecht gelegen woningen/panden ten behoeve van het openleggen van de Handzamevaart tussen de Nieuwstraat en Stationsstraat in Kortemark
TUSSEN:
De VLAAMSE MILIEUMAATSCHAPPIJ, intern verzelfstandigd agentschap met rechtspersoonlijkheid, als bedoeld in het Bestuursdecreet van 7 december 2018, opgericht bij artikel 10.2.1, ingevoerd bij decreet van 7 mei 2004 tot wijziging van het decreet van 5 april 1995 houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, tot aanvulling ervan met een titel Agentschappen en tot wijziging van diverse andere wetten en decreten, gewijzigd bij decreet van 23 december 2005, dat in werking is getreden ingevolge het besluit van de Vlaamse Regering van 31 maart 2006 tot operationalisering van het beleidsdomein Leefmilieu, Natuur en Energie en dat overeenkomstig het besluit van de administrateur-generaal van de Vlaamse Milieumaatschappij van 24 maart 2015 houdende verplaatsing van de hoofdzetel van de VMM binnen de stad Aalst, haar maatschappelijke zetel heeft te Aalst, Dokter De Moorstraat 24-26, met ondernemingsnummer 0887.290.276, alhier vertegenwoordigd door ir. Ivo Terrens, diensthoofd Investeringen en Renovaties, hierna genoemd de βVMMβ;
EN
De GEMEENTE KORTEMARK, vertegenwoordigd door de gemeenteraad voor wie rechtsgeldig optreedt Koen Decleir, voorzitter gemeenteraad, en Sara De Meyer, algemeen directeur, met zetel te Stationsstraat 68, 8610 KORTEMARK, hierna genoemd de βGEMEENTEβ;
samen genoemd de partijen;
OVERWEGENDE DAT:
De partijen omwille van het integraal waterbeleid samenwerken aan de openlegging van de Handzamevaart (plaatselijk Krekelbeek genoemd) tussen de Nieuwstraat en de Stationsstraat;
De partijen hiertoe - ieder voor zich β woningen/panden opkochten die zich op of vlak naast de overwelfde waterloop bevinden, zowel aan de Nieuwstraat 21 (door de VMM) respectievelijk 23 (door de gemeente) als aan de Stationsstraat 45 (door de VMM) respectievelijk 47 (door de gemeente);
De partijen van oordeel zijn, omdat deze woningen/panden tegen elkaar aangebouwd zijn, de afbraakwerken in het algemeen belang best gezamenlijk verder worden ontworpen en in onderling overleg uitgevoerd;
WORDT OVEREENGEKOMEN HETGEEN VOLGT:
ARTIKEL 1. β Projectuitvoering
Onderhavige samenwerkingsovereenkomst betreft de afbraak van bovengenoemde woningen/panden.
De woningen aan de Nieuwstraat maken één geheel uit. De woningen/panden aan de Stationsstraat maken één geheel uit. De dossiers Nieuwstraat en Stationsstraat kunnen aparte dossiers zijn, in ontwerp en/of afbraakwerken.
ARTIKEL 2. β Aanbestedende overheid
De partijen beslissen om hun aandeel in de hoger beschreven projectuitvoering in het algemeen belang samen te voegen en de VMM aan te duiden om in gezamenlijke naam bij de gunning en de uitvoering van de werken als aanbestedende overheid op te treden, overeenkomstig artikel 48 van de wet van 17 juni 2016 betreffende de overheidsopdrachten.
De VMM heeft een ereloonovereenkomst afgesloten met het studiebureau Sweco en is daarvan het opdrachtgevend bestuur.
De partijen staan financieel in voor het deel van de opdrachten dat te hunnen laste is en zullen hiervoor tijdig alle nodige financiële middelen vrijmaken teneinde alle verplichtingen en engagementen genomen binnen het kader van deze uitvoering te kunnen honoreren. Partijen zullen in dat opzicht nooit solidair moeten optreden.
Alle deelopdrachten en/of opdrachten in het kader van deze overeenkomst zullen slechts gesloten worden mits gelijklopende beslissing van alle partijen.
Indien één van de partijen een opdracht toevoegt aan een tussen partij/partijen en aannemer/leverancier/dienstverlener eerder gesloten overeenkomst, zal de desbetreffende partij instaan voor alle verplichtingen (zoals onder andere de motiveringsplicht) voor de toetreding tot de tussen partij/partijen en aannemer/leverancier/dienstverlener gesloten overeenkomst zoals bepaald in de wetgeving overheidsopdrachten.
ARTIKEL 3. β Erelooncontract
§1 De VMM heeft een ereloonovereenkomst afgesloten met het studiebureau Sweco om behulpzaam te zijn bij voorafgaande onderzoeken en opmaak van documenten dienstig voor de openlegging van de Handzamevaart.
In het kader van onderhavige overeenkomst is hun opdracht voornamelijk: (1) opmaak van de aanvraagdossiers voor het bekomen van de omgevingsvergunning voor de afbraak, en (2) opmaak aannemingsbestek(ken) met bijlagen voor de afbraakwerken. Desgevallend ook (3) de taken van de veiligheidscoördinatie-ontwerp (veiligheid op tijdelijke en mobiele bouwplaatsen).
Partijen staan in voor de goedkeuring van het ontwerp voor het deel van de opdracht(en) dat te hunnen laste is. Alle partijen nemen tegenover het opdrachtgevend bestuur de volledige verantwoordelijkheid voor dit ontwerp, voor de technische bepalingen die zij ter zake in het bestek laten inlassen en voor alle bijwerken die tijdens de uitvoering van de gezamenlijke werken noodzakelijk blijken en verband houden met de uitvoering van de werken te hunnen laste.
De kost van de ereloonopdracht wordt integraal gedragen door de VMM.
§2 De omgevingsvergunningaanvragen worden ingediend bij de gemeente Kortemark.
ARTIKEL 4. β Uitvoering van de werken
4.1. Plaatsing en gunning van de werken
Conform de wetgeving inzake de overheidsopdrachten schrijft de VMM als opdrachtgevend bestuur voor de opdracht van werken de gunningsprocedure uit, staat in voor de opening der inschrijvingen, maakt het gunningsverslag op en wijst de opdracht van werken toe. Aangezien de opdracht van werken één ondeelbaar geheel vormt worden de gezamenlijke werken gegund aan de inschrijver met de economisch meest voordelige regelmatige offerte voor de totale opdracht van werken. Het opdrachtgevend bestuur staat in voor het goede verloop van de gunningsprocedure.
De VMM als opdrachtgevend bestuur zal de kennisgeving van de goedkeuring van de offerte aan de begunstigde inschrijver slechts betekenen nadat de gemeente Kortemark heeft ingestemd met het gunningvoorstel en een document heeft overgemaakt waaruit blijkt dat zij zonder voorbehoud akkoord gaan met de gunning van het gedeelte der werken te hunnen laste en dat zij voor de betaling ervan de nodige financiële middelen hebben voorzien.
Desnoods verzoekt de VMM als opdrachtgevend bestuur de inschrijvers om een verlenging van de verbintenistermijn van hun offerte in afwachting van het akkoord van de gemeente. In elk geval zal de gemeente dit akkoord geven binnen twee maanden nadat zij hierom werden verzocht. Zo niet kan, in geval van zware nalatigheid, de partij die verantwoordelijk is voor de vertraging de financiële gevolgen ervan ten laste worden gelegd.
4.2. Borgtocht
Als opdrachtgevend bestuur verzoekt de VMM de aannemer de borgtocht te stellen. Deze heeft betrekking op de totaliteit der werken. De VMM kan als opdrachtgevend bestuur beslag leggen op de ganse borgtocht, maar zal deze geheel of gedeeltelijk aanwenden ten voordele van deze partij ten aanzien van wie de aannemer tekort is geschoten en dit in verhouding tot de werkelijke kostprijs van de werken.
4.3. Leiding der werken
Als opdrachtgevend bestuur duidt de VMM de leidend ambtenaar aan. De leidend ambtenaar neemt de leiding van de werken waar. Dit betekent dat hij alleen gemachtigd is om β voor alle werken, wie ze ook ten laste neemt β onderrichtingen te geven aan de aannemer, proces-verbaal van ingebrekestelling op te maken, proces-verbaal van voorlopige en definitieve oplevering der werken op te maken, eventuele maatregelen van ambtswege te treffen, enz.
Voorafgaandelijk aan zijn beslissing zal de leidend ambtenaar advies vragen aan de belanghebbende partij(en). Indien er geen tegenstrijdigheden uit voortvloeien zijn deze adviezen bindend.
De gevraagde adviezen moeten worden gegeven binnen een termijn die de vlotte vooruitgang der werken waarborgt. Alle partijen dragen de volledige verantwoordelijkheid, ook het financiële aangaande hun verleende adviezen.
4.4. Toezicht op de werken
Het opdrachtgevend bestuur staat in voor het dagelijks toezicht op alle werken en draagt daarvan de kosten.
De gemeente zal op haar kosten een gemandateerde toezichter aanstellen die de werken mee zal opvolgen en de leidend ambtenaar zal bijstaan in diens opdracht.
4.5. Wijzigingen aan de opdracht
Indien de VMM als opdrachtgevend bestuur tijdens de uitvoering een wijziging van de opdracht of de plannen voor het gedeelte ten laste van de gemeente noodzakelijk acht, wordt vóór de betekening aan de aannemer de goedkeuring van de gemeente bekomen met de vooropgestelde wijzigingen en verrekeningen. Deze goedkeuring is eveneens bindend tenzij er tegenstrijdigheden zouden uit voortvloeien.
4.6. Tussenkomst en vrijwaring in geschillen
Behoudens ingeval van zware fout of nalatigheid vanwege de VMM als opdrachtgevend bestuur verbindt de gemeente zich ertoe, met betrekking tot de werken te hunnen laste, de VMM als opdrachtgevend bestuur volledig te vrijwaren en in alle geschillen vrijwillig tussen te komen. De VMM verstrekt als opdrachtgevend bestuur alle inlichtingen ten behoeve van de gerechtelijke procedure.
Voor zover niet kan worden uitgemaakt of geschillen betrekking hebben op de werken ten laste van de ene of de andere partij, zullen de partijen de gebeurlijke aansprakelijkheid op zich nemen op basis van het aandeel van elk van der partijen in de samengevoegde opdracht en instaan voor de financiële gevolgen voor deze aansprakelijkheid.
4.7. Betaling der werken
De werken ten laste van de gemeente en deze ten laste van de VMM worden in het bestek en de samenvattende opmeting telkens onder een afzonderlijk deel vermeld en maken het voorwerp uit van afzonderlijke door de aannemer op te stellen vorderingsstaten. In het bijzonder bestek zal de speciale aandacht van de aannemer hierop gevestigd worden.
De partijen nemen daarenboven de op hun aandeel van toepassing zijnde BTW-heffing ten laste.
De betalingsaanvragen en vorderingsstaten worden door de aannemer ingediend bij de leidend ambtenaar. Afzonderlijke kopieën worden ingediend bij de partijen.
Alle partijen beschikken over 20 kalenderdagen om de vorderingsstaten na te zien en/of eventueel te verbeteren. Bij de eindafrekening wordt deze termijn op 45 kalenderdagen gebracht. De al dan niet verbeterde betalingsaanvragen en vorderingsstaten worden overgemaakt aan de leidend ambtenaar.
Rekening houdend met de opmerkingen van de partijen en met zijn eigen opmerkingen, stuurt de leidend ambtenaar binnen de verificatietermijn van 30 kalenderdagen na ontvangst van de betalingsaanvraag de al dan niet verbeterde betalingsaanvragen en vorderingsstaten terug naar de aannemer en nodigt hem tezelfdertijd uit om zijn factuur in te dienen bij de partijen, samen met een exemplaar van de verbeterde betalingsaanvraag en vorderingsstaat.
De partijen betalen rechtstreeks aan de aannemer hun respectievelijke tussenkomst in de uitvoering der werken.
Ingeval door één der partijen deze termijnen niet gerespecteerd worden en hierdoor verwijlintresten of andere schadevergoedingen voortvloeien, zal de in gebreke gebleven partij de andere partijen volledig vrijwaren.
Voor wat betreft het dossier Nieuwstraat 21/23 wordt, op basis van de bebouwde oppervlakte, de verdeelsleutel van het dossier vastgelegd als volgt:
Voor wat betreft het dossier Stationsstraat 45/47 wordt, op basis van de bebouwde oppervlakte, de verdeelsleutel van het dossier vastgelegd als volgt:
4.8. Boetes en kortingen wegens minwaarde
De boetes en/of kortingen wegens minwaarde die duidelijk overeenstemmen met een bepaald aandeel van de opdrachten van werken of diensten komen ten goede aan de betrokken partij. De andere boetes (van algemene aard) en/of kortingen wegens minwaarde, die niet onmiddellijk toewijsbaar zijn aan een bepaald deel van de desbetreffende opdracht worden pro rata verdeeld over de verschillende partijen overeenkomstig hun aandeel in de gezamenlijke werken.
4.9. Oplevering en vrijgave borgtocht
Aangezien het één globale aanneming betreft, wordt de oplevering verleend voor gans de aanneming. De oplevering wordt door de leidend ambtenaar gegeven.
De vrijgave van de borgtocht heeft betrekking op de ganse aanneming.
Het processen-verbaal van de oplevering worden door de leidend ambtenaar opgesteld en een afschrift wordt overgemaakt aan alle betrokken partijen.
Voor het plaatsbezoek met het oog op de oplevering dienen alle betrokken partijen tijdig en regelmatig uitgenodigd te worden. Iedere partij dient aldus de mogelijkheid geboden te worden om, tegensprekelijk, haar opmerkingen te formuleren en desnoods te laten opnemen in het proces-verbaal van oplevering.
Indien de partijen oordelen dat de werken niet opgeleverd kunnen worden, geven zij hierover een duidelijke motivatie.
ARTIKEL 5. β Betwistingen
Bij betwisting omtrent de interpretatie van deze overeenkomst of tijdens de uitvoering van de werken komen de partijen overeen om, vooraleer zich eventueel te richten tot de bevoegde rechtbank, alle inspanningen te leveren teneinde in gemeen overleg tot een oplossing te komen. Hierbij kunnen partijen zich laten adviseren door een in gemeen overleg aangestelde deskundige die hen de nodige oplossing aanreikt.
De kosten van deze deskundige zijn voor een gelijk deel voor rekening van elke partij die in het geding betrokken is.
ARTIKEL 6. - Beheer van de terreinen
Na de oplevering neemt de gemeente het beheer van het terrein waar totdat de waterloop er in een latere fase opengelegd is.
De gemeente verklaart zich akkoord om het beheer en het onderhoud van het terrein als openbaar domein voor haar rekening te nemen.
De VMM verklaart zich akkoord om het beheer en het onderhoud van de nog overwelfde waterloop, onbevaarbare waterloop van de eerste categorie, voor haar rekening te nemen. Het beheer en onderhoud wordt uitgevoerd in functie van het verzekeren van de doorvoercapaciteit.
ARTIKEL 7. β Verzekering
Elk van de partijen staat in voor de verzekering van haar aandeel.
ARTIKEL 8. β Inwerkingtreding
Deze overeenkomst treedt in werking van zodra alle partijen deze samenwerkingsovereenkomst hebben ondertekend.
Opgemaakt in 2 originele exemplaren waarvan elke partij erkent er één ontvangen te hebben,
te Kortemark op
Voor VMM,
Ir. Ivo Terrens
Diensthoofd Investeringen en Renovaties
Voor de gemeente Kortemark,
Koen Decleir
Voorzitter gemeenteraad
Sara De Meyer
Algemeen directeur
Artikel 1: De gemeenteraad beslist om de UITpas gefaseerd uit te rollen volgens onderstaand tijdspad:
Artikel 2: De gemeenteraad beslist dat de bepalingen opgenomen in de regionale samenwerkingsovereenkomst, het regionaal reglement UITpas Westhoek, de privacyvoorwaarden van UITpas, de regionale samenwerkingsovereenkomst voor verenigingen en de lokale gebruikersovereenkomst in werking treden per 5 mei 2024, voor zo ver deze betrekking hebben op door het lokaal bestuur georganiseerde activiteiten én per 01 januari 2025 voor activiteiten aangeboden door externe aanbieders, op voorwaarde dat deze aanbieder een samenwerkingsovereenkomst heeft gesloten i.h.k.v. de acceptatie van het UITpasprogramma van de Westhoek.
Artikel 3: De gemeenteraad beslist dat de voordelen i.h.k.v. Vrijetijdspas tussen 5 mei 2024 tem 31 december 2024 enkel nog beschikbaar zijn voor niet door het lokaal bestuur georganiseerde activiteiten voor zo ver deze voldoen aan de voorwaarden voorzien in het reglement op de Vrijetijdspas.
Artikel 4: De gemeenteraad beslist om het reglement op de Vrijetijdspas per 1 januari 2025 op te heffen.
Artikel 5: De gemeenteraad beslist om de praktische uitwerking, die kaderen binnen eerder goedgekeurde overeenkomsten en reglementen, van de instap in UITpas Westhoek te delegeren naar het college van burgemeester en schepenen (o.a. bepaling welkomst- en omruilvoordelen, plaatsing van de spaarzuilen,...).
Artikel 1: De gemeenteraad beslist tot opheffing van huidige samenwerkingsovereenkomst met WZC Blijvelde VZW, houdende de uitbouw van het lokaal dienstencentrum de Wimperlinde per 30 april 2024 en tot goedkeuring van onderstaande samenwerkingsovereenkomst vanaf 1 mei 2024:
SAMENWERKINGSOVEREENKOMST TUSSEN HET GEMEENTEBESTUUR, HET OCMW EN WZC BLIJVELDE VZW, HOUDENDE DE UITBOUW VAN HET LOKAAL DIENSTENCENTRUM DE WIMPERLINDE.
Tussen volgende partners:
1. Het Gemeentebestuur van Kortemark, Stationsstraat 68 te 8610 Kortemark, vertegenwoordigd door mevr. K. Damman, burgemeester en Mevr. S. De Meyer, algemeen directeur
2. OCMW Kortemark, Stationsstraat 68 te 8610 Kortemark, vertegenwoordigd door mevr. K. Damman, voorzitter van het vast bureau en mevr. S. De Meyer, algemeen directeur
3. WZC Blijvelde VZW, Hospitaalstraat 35 te 8610 Kortemark, optredend voor het lokaal dienstencentrum Kortemark, Hospitaalstraat 33 te 8610 Kortemark, vertegenwoordigd door dhr. J. Jonckheere, voorzitter en dhr. J. Decramer, gedelegeerd bestuurder
Wordt het volgende overeengekomen:
Doel samenwerking:
Deze samenwerkingsovereenkomst geeft uitwerking aan artikel 2 punt 2.1 van het raamakkoord βintegraal zorgaanbodβ afgesloten tussen het gemeentebestuur van Kortemark, OCMW en WZC Blijvelde VZW, houdende de uitbouw en beheer van het lokaal dienstencentrum De Wimperlinde, gelegen in de Hospitaalstraat 31 te 8610 Kortemark.
Artikel 1:
Het lokaal bestuur van Kortemark en WZC Blijvelde VZW willen via het afsluiten van deze samenwerkingsovereenkomst de werking van het lokaal dienstencentrum ondersteunen. Het lokaal dienstencentrum wil een laagdrempelige ontmoetingsplaats zijn voor alle inwoners van Groot-Kortemark ongeacht leeftijd of interesses. Het lokaal dienstencentrum verbindt zich ertoe zich in het bijzonder te richten naar senioren, maatschappelijk kwetsbare groepen en mensen in sociaal isolement. De werking van het lokaal dienstencentrum is steeds gericht op zorg en/of participatie aan de maatschappij in de brede zin van het woord.
Artikel 2:
Het Lokaal Dienstencentrum verbindt zich ertoe om de erkenning door het Agentschap Zorg en Gezondheid te behouden en om, conform artikel 3 van deze samenwerkingsovereenkomst, alle activiteiten, taken en opdrachten zoals opgenomen in het woonzorgdecreet op te nemen. (vb. recreatieve activiteiten, contactnamiddagen, gezondheidspreventie, vormende activiteiten (vb. cursussen), warme maaltijden, hulp bij boodschappen, in wisselwerking met het Sociaal Huis opstarten van een aanspreekpunt voor senioren, buurthulp, mobiliteit,...)
Het dienstencentrum zorgt voor de jaarlijkse verslaggeving zoals in het decreet bepaald.
Artikel 3:
Alle partners verbinden er zich toe om geen dienstverlening of zorgaanbod aan te bieden welke reeds aanwezig is of nieuwe dienstverlening te starten zonder voorafgaandelijk onderling overleg en akkoord.
Inhoudelijke samenwerking:
Artikel 4:
De partners engageren zich om samen te werken rond volgende themaβs:
Artikel 5:
De partners verbinden zich ertoe om in de mate van het mogelijke medewerking te verlenen bij de organisatie van activiteiten van één van de partijen en/of gezamenlijke activiteiten, die kaderen binnen de inhoudelijke samenwerking. (vb. bekendmaking via de eigen communicatiekanalen, logistieke ondersteuning, personeelsinzet,β¦)
Artikel 6:
Het OCMW onderzoekt of extra personeelsinbreng mogelijk is via tewerkstellingsprojecten. Het lokaal dienstencentrum staat samen met het OCMW in voor de begeleiding van het betrokken personeelslid. De personeelskosten worden niet doorgerekend door het OCMW.
Overlegorganen:
Artikel 7:
Om de samenwerking en de coördinatie van de activiteiten te bewaken wordt periodiek overleg gepleegd binnen de Werkgroep en de Centrumraad van het lokaal dienstencentrum.
Werkgroep:
De werkgroep staat in voor het ontwerp van planning en acties, alsook voor de uitvoering van de goedgekeurde planning en acties. De Werkgroep bestaat uit de centrumleider, de campusdirecteur WZC Blijvelde VZW, de schepen van sociale zaken en het afdelingshoofd Mens. De werkgroep komt 4 maal per jaar samen. Het verslag van de werkgroep, met inbegrip van de planning en de acties wordt ter goedkeuring voorgelegd aan het Vast Bureau van OCMW Kortemark en aan het bestuursorgaan van WZC Blijvelde VZW.
Centrumraad:
De centrumraad heeft als opdracht om op eigen initiatief of op verzoek van de centrumleider advies te geven over de algemene werking van het lokaal dienstencentrum. Dat houdt in dat zij zich uitspreken over alle vormen van dienstverlening door het lokaal dienstencentrum, het activiteitenprogramma en het jaarverslag.
De centrumraad vergadert minstens viermaal per jaar en wordt voorgezeten door de centrumleider. In de raad zetelen minimaal 4 gebruikers van het lokaal dienstencentrum en 1 vertegenwoordiger van de lokale ouderenadviesraad.
Artikel 8:
Bij probleemsituaties of wanneer een consensus niet mogelijk is binnen de werkgroep, zal het lokaal bestuur Kortemark zich wenden tot de algemeen directeur van WZC Blijvelde VZW en zal WZC Blijvelde VZW zich wenden tot de algemeen directeur van de gemeente Kortemark.
Ten laatste 15 dagen na het schrijven wordt er een overleg ingepland.
Vergoedingen en beheer:
Artikel 9:
Bij de tarifering van de activiteiten van het LDC wordt een kostendekkend tarief gehanteerd. De tarieven worden voorgelegd aan de werkgroep.
Artikel 10:
Het OCMW en de gemeente Kortemark kunnen gratis gebruikmaken van de lokalen van het Lokaal Dienstencentrum. Afname van drank en versnaperingen door het OCMW en de gemeente is gratis in het kader van interne overleggen en vergaderingen. In het kader van activiteiten (bv. recepties, jubilea,β¦), georganiseerd door OCMW of gemeente, waarbij de meerderheid van de aanwezigen externe genodigden zijn, worden drank en versnaperingen door WZC Blijvelde VZW aangerekend tegen inkooptarief (BTW incl.) aan het OCMW of de gemeente Kortemark.
Artikel 11:
Het lokaal bestuur van Kortemark staat in voor de schoonmaak van het gebouw. Het lokaal bestuur garandeert per week minimaal 6u schoonmaak in het LDC. Het schoonmaakschema wordt in overleg met beide partners opgemaakt.
Bijkomende schoonmaak in het LDC is ten laste van WZC Blijvelde VZW.
Artikel 12:
Het onderhoud en beheer van het gebouw is ten laste van het lokaal bestuur.
Artikel 13:
OCMW Kortemark draagt de kosten van de nutsvoorzieningen van het lokaal dienstencentrum.
Artikel 14:
De brandverzekering voor het gebouw is ten laste van WZC Blijvelde VZW.
Wijzigingen van de samenwerkingsovereenkomst:
Artikel 15:
Eventuele bijsturingen van de samenwerkingsovereenkomst maken het voorwerp uit van voorafgaand overleg en akkoord en moeten ten laatste in oktober voorgelegd worden aan de werkgroep. Elke wijziging komt tot stand op dezelfde wijze als deze samenwerkingsovereenkomst.
Artikel 16:
Voor zover geen afbreuk wordt gedaan aan de bepalingen van het raamakkoord βintegraal zorgaanbodβ dd. 23 maart 2016, behouden de partners het recht deze overeenkomst te beëindigen, mits respecteren van een opzegtermijn van 6 maand, ingaand de maand volgend op deze waarin de opzegging aangetekend werd gemeld aan de partners.
Duur:
Artikel 17:
Deze overeenkomst gaat in per 01 mei 2024, voor onbepaalde duur en na goedkeuring van de bestuursorganen van de betrokken partijen.
Artikel 2: De gemeenteraad voorziet in 2024 en 2025 voor WZC Blijvelde VZW een jaarlijkse werkingstoelage van 25.000 euro. Deze toelage dient te worden aangewend ter financiering van een halftijdse tewerkstelling verbonden aan de werking van LDC De Wimperlinde.
Artikel 3: De ondertekening van de samenwerkingsovereenkomst wordt gedelegeerd naar de burgemeester en algemeen directeur.
Artikel 1: De OVAM wordt aangesteld als gewestelijk vaststeller, waarbij de personeelsleden aangeduid door de leidende ambtenaar van deze entiteit, een vaststellingsbevoegdheid krijgen voor de gemeentelijke administratieve sancties van gemeente Kortemark, voor de vaststelling van overtredingen op het vigerende algemeen reglement op de gemeentelijke administratieve sancties en in het bijzonder op de hierna vermelde artikelnummers :
βHun bevoegdheid wordt vastgelegd voor artikelen
van het besluit van de gemeenteraad tot vaststelling van het gemeentelijk reglement betreffende de gemeentelijke administratieve sancties.β
De OVAM duidt de personeelsleden aan die belast worden met een vaststellingsopdracht en houdt de namen en de rijksregisternummers van deze personen bij. De OVAM zorgt ervoor dat de gemeente Kortemark kan nagaan of een personeelslid van OVAM wel degelijk beschikt over een vaststellingsbevoegdheid op het grondgebied van onze gemeente.
Artikel 2: Onderhavige aanstelling loopt zolang de samenwerking met de OVAM operationeel is.
Artikel 3: Afschrift van onderhavige beslissing wordt elektronisch overgemaakt aan de OVAM via handhavingzwerfvuil@ovam.be en jan.lefevre@ovam.be en aan de sanctionerend ambtenaar stephan.terryn@kortemark.be.
Artikel 1: De MIROM wordt aangesteld als intercommunale vaststeller, waarbij de personeelsleden aangeduid door de leidende ambtenaar van deze entiteit, een vaststellingsbevoegdheid krijgen voor de gemeentelijke administratieve sancties van gemeente Kortemark, voor de vaststelling van overtredingen op het vigerende algemeen reglement op de gemeentelijke administratieve sancties en in het bijzonder op de hierna vermelde artikelnummers:
βHun bevoegdheid wordt vastgelegd voor artikelen
van het besluit van de gemeenteraad tot vaststelling van het gemeentelijk reglement betreffende de gemeentelijke administratieve sancties.β
De MIROM duidt de personeelsleden aan die belast worden met een vaststellingsopdracht en houdt de namen en de rijksregisternummers van deze personen bij. De MIROM zorgt ervoor dat de gemeente Kortemark kan nagaan of een personeelslid van MIROM wel degelijk beschikt over een vaststellingsbevoegdheid op het grondgebied van onze gemeente.
Artikel 2: Onderhavige aanstelling loopt zolang de samenwerking met de MIROM operationeel is.
Artikel 3: Afschrift van onderhavige beslissing wordt elektronisch overgemaakt aan de MIROM via info@mirom.be & openbarenetheid@mirom.be & personeel@mirom.be en aan de sanctionerend ambtenaar stephan.terryn@kortemark.be.
Artikel 1: De gemeenteraad beslist zijn goedkeuring te verlenen aan de agendapunten van de Algemene Vergadering van Efin BV op 4 juni 2024 waarbij een beslissing moet genomen worden:
Artikel 3: Een afschrift van dit besluit wordt toegestuurd aan Efin BV, Noordlaan 9 te 8820 Torhout.
Argumentatie
(i) Verzaking aan de opmaak van het verslag van het bestuursorgaan en het controleverslag van de commissaris overeenkomstig artikel 5:121, § 2 van het Wetboek van vennootschappen en verenigingen.
(ii) Bijkomende inbreng in geld ten belope van duizend euro (β¬ 1.000,00) met uitgifte van vijf (5) nieuwe aandelen, verdeeld als volgt:
a. vier (4) aandelen soort A (vertegenwoordigend het onbeschikbaar vermogen), voor een bedrag van achthonderd euro (β¬ 800,00);
b. één (1) aandeel soort B (vertegenwoordigend het beschikbaar vermogen), voor een bedrag van tweehonderd euro (β¬ 200,00).
(iii) Te nemen beslissing met betrekking tot het voorkeurrecht zoals voorzien in artikel 5:128 van het Wetboek van vennootschappen en verenigingen.
(iv) Inschrijving op de nieuw uit te geven aandelen en volstorting van de nieuwe aandelen. Vaststelling dat de intekening werd verwezenlijkt.
(v) Wijziging van artikel 5 en van artikel 11 van de statuten om het in overeenstemming te brengen met de genomen besluiten inzake de nieuwe inbreng en de uitgifte van aandelen.
(vi) het ontslag van bestuurder Lies Laridon, het verstrekken van tussentijdse kwijting en de (her)benoeming van de betreffende ontslagen bestuurder Lies Laridon mede op voordracht van de nieuwe aandeelhouders.
(vii) machtiging aan de bestuurders tot uitvoering van de genomen beslissingen en opdracht aan ondergetekende notaris om de coördinatie van de statuten op te maken en neer te leggen.
Uitnodigingsbrief
Ontwerp statuten
Ontwerp akte Buitengewone Algemene Vergadering
De gemeenteraad keurt het volgende goed:
Artikel 1:
De gemeenteraad keurt als aandeelhouder van EFIN de volgende besluiten van de Buitengewone Algemene Vergadering van EFIN goed:
1) Verzaking aan de opmaak van het verslag van het bestuursorgaan en het controleverslag van de commissaris overeenkomstig artikel 5:121, § 2 van het Wetboek van vennootschappen en verenigingen.
2) Verhoging van het eigen vermogen van de vennootschap met een bedrag van duizend euro (β¬ 1.000,00) met uitgifte van vijf (5) nieuwe aandelen, verdeeld als volgt:
- vier (4) aandelen soort A, voor een bedrag van achthonderd euro (β¬ 800,00);
- één (1) aandelen soort B, voor een bedrag van tweehonderd euro (β¬ 200,00).
Deze aandelen zullen per soort van dezelfde aard zijn, en zullen dezelfde rechten en voordelen hebben als de bestaande aandelen van soort A en soort B, en zullen in de winsten delen vanaf het boekjaar 2025 (met dien verstande dat alle beslissingen met betrekking tot het boekjaar 2024 niet zullen toekomen aan de nieuwe aandeelhouders).
Deze inbreng zal geboekt worden als volgt:
- achthonderd euro (β¬ 800) op de onbeschikbare eigen vermogensrekening;
- tweehonderd euro (β¬ 200,00) op de beschikbare eigen vermogensrekening.
3) Verzaking aan het voorkeurrecht zoals voorzien in artikel 10 van de statuten en in artikel 5:128 van het Wetboek van vennootschappen en verenigingen.
4) Inschrijving op de nieuw uit te geven aandelen en volstorting van de nieuwe aandelen. Vaststelling dat de intekening werd verwezenlijkt.
5) Goedkeuring van de volgende wijzigingen aan de statuten van EFIN:
- Wijziging van artikel 5 en van artikel 11 van de statuten om het in overeenstemming te brengen met de genomen besluiten inzake de uitgifte van aandelen.
6) Goedkeuring van:
- Het ontslag van Lies Laridon als bestuurder van de vennootschap.
- Het verstrekken van tussentijdse kwijting aan de ontslagnemende bestuurder, met dien verstande dat de kwijting zal gebeuren onder voorbehoud van fraude of bedrog en de wettelijke beperkingen gekoppeld aan kwijting voorzien bij artikel 5:98 van het Wetboek van vennootschappen en verenigingen.
- De (her)benoeming van Lies Laridon mede op voordracht van de nieuwe aandeelhouders.
7) Machtiging aan de bestuurders tot uitvoering van de genomen beslissingen en opdracht aan de notaris om de coördinatie van de statuten op te maken en neer te leggen.
Artikel 2: De gemeenteraad stelt de heer Stefan Himpens, secretaris van de Buitengewone Algemene Vergadering van EFIN op 4 juni 2024, aan als haar bijzondere gemachtigde om afzonderlijk op te treden en met recht tot indeplaatsstelling.
De gemeenteraad draagt de aangeduide bijzondere gemachtigde op om zijn stemgedrag tijdens de Buitengewone Algemene Vergadering van EFIN op 4 juni 2024 (of iedere andere datum waarop deze uitgesteld of verdaagd zou worden en waarbij de agendapunten niet wijzigen) af te stemmen op deze beslissing van de gemeenteraad.
Artikel 1: De gemeenteraad beslist zijn goedkeuring te hechten aan de agenda van de Algemene Vergadering van Fluvius Opdrachthoudende Vereniging van 5 juni 2024 met volgende agendapunten:
Artikel 2: De gemeenteraad beslist de vertegenwoordiger van de gemeente die zal deelnemen aan de digitale Algemene Vergadering tevens jaarvergadering van Fluvius Opdrachthoudende Vereniging op 5 juni 2024 (of iedere andere datum waarop deze uitgesteld of verdaagd zou worden), op te dragen zijn stemgedrag af te stemmen op de beslissingen genomen in de gemeenteraad van heden inzake voormeld artikel 1 van onderhavige beslissing.
Artikel 3: De gemeenteraad beslist het college van burgemeester en schepenen te gelasten met de uitvoering van voormelde beslissingen en onder meer kennisgeving hiervan te verrichten aan Fluvius Opdrachthoudende Vereniging, ter attentie van het secretariaat (in pdf-versie), uitsluitend op het e-mailadres vennootschapssecretariaat@fluvius.be.
Artikel 1: De gemeenteraad beslist zijn goedkeuring te verlenen aan de agendapunten van de algemene vergadering van 12 juni 2024 van de W.V.I. waarbij een beslissing moet genomen worden.
Artikel 2: De in zitting van 28 januari 2019 aangeduide vertegenwoordigers van de gemeente worden opgedragen hun stemgedrag af te stemmen op de beslissingen genomen in dit raadsbesluit en als dusdanig de op de agenda geplaatste punten van de Algemene Vergadering van 12 juni 2024 van de W.V.I. waarvoor een beslissing moet genomen worden, goed te keuren.
Artikel 3: Afschrift van dit besluit wordt toegestuurd aan de W.V.I., Baron Ruzettelaan 35 te 8310 Brugge.
Artikel 1: De gemeenteraad beslist zijn goedkeuring te hechten aan de agenda van de Algemene Vergadering tevens jaarvergadering van de opdrachthoudende vereniging Fluvius West van 19 juni 2024:
Artikel 2: De gemeenteraad verzoekt de Algemene Vergadering van Fluvius West om de beslissing van de Raad van Bestuur van Fluvius West van 18 maart 2024 om 48.640 aandelen Publi-T te verkopen aan de Vlaamse Energieholding (VEH) (13.224 aandelen) en Efin (35.416 aandelen) aan de prijs van 1.457,00 euro per aandeel te bekrachtigen. Dit aanbod situeert zich in het kader van de reorganisatie van de Vlaamse aanwezigheid van de lokale besturen in Publi-T en in Publigas en de uitkanteling van de belangen van Fluvius West in Publi-T naar de Vlaamse Energieholding (VEH). De eerste te doorlopen fase hiervan betreft de verkoop van de aandelen Publi-T van Fluvius West aan enerzijds VEH en anderzijds Efin.
Artikel 3: De gemeenteraad beslist de vertegenwoordiger van de gemeente die zal deelnemen aan de (fysieke of digitale) Algemene Vergadering tevens jaarvergadering van de opdrachthoudende vereniging Fluvius West op 19 juni 2024 (of iedere andere datum waarop deze uitgesteld of verdaagd zou worden), op te dragen zijn stemgedrag af te stemmen op de beslissingen genomen in de gemeenteraad van heden inzake voormeld artikel 1 van onderhavige beslissing.
Artikel 4: De gemeenteraad beslist het college van burgemeester en schepenen te gelasten met de uitvoering van voormelde beslissingen en onder meer kennisgeving hiervan te verrichten aan de opdrachthoudende vereniging Fluvius West, ter attentie van het secretariaat (in pdf-versie), uitsluitend op het e-mailadres vennootschapssecretariaat@fluvius.be.
1. Realisatie van een partiële splitsing door overneming overeenkomstig de artikelen 12:8 en 12:59 en volgende WVV van de Opdrachthoudende vereniging Gaselwest (partieel te splitsen vereniging) om de activiteiten elektriciteit, aardgas, Strategische Participaties (Publi-T en Publigas), openbare verlichting en openbare elektronische-communicatienetwerken van de gemeente Nazareth, dewelke zij heeft toevertrouwd aan Gaselwest, over te brengen naar de Opdrachthoudende vereniging Imewo (overnemende vereniging):
a. Vaststelling van de in het splitsingsvoorstel opgenomen opschortende voorwaarden en tijdsbepaling.
b. Kennisneming van het splitsingsvoorstel (art. 12:59 WVV), van het omstandig verslag van de Raad van Bestuur (art. 12:61 WVV) en van de Commissaris (art. 12:62 WVV) met betrekking tot het voorstel tot partiële splitsing door overneming en van eventuele belangrijke wijzigingen in activa en passiva van het vermogen (art. 12:63 WVV), met juridische, boekhoudkundige en fiscale uitwerking van de partiële splitsing per 1 januari 2025.
De deelnemers kunnen één maand voor de Algemene Vergadering op de zetel van Gaselwest kennis nemen van het splitsingsvoorstel, voormelde verslagen en de overige stukken bedoeld in de artikelen 12:59, 12:61 en 12:62 WVV en kosteloos een kopie van deze stukken verkrijgen.
c. Goedkeuring van:
i. De partiële splitsing door overneming van de Opdrachthoudende vereniging Gaselwest (partieel te splitsen vereniging) om de activiteiten elektriciteit, aardgas, Strategische Participaties (Publi-T en Publigas), openbare verlichting en openbare elektronische-communicatienetwerken van de gemeente Nazareth, dewelke zij heeft toevertrouwd aan Gaselwest, over te brengen naar de Opdrachthoudende vereniging Imewo (overnemende vereniging) omvattende alle activa en passiva en alle rechten en plichten, niets uitgezonderd, noch voorbehouden, en dit op basis van een balans afgesloten op 31 december 2023, met inwerkingtreding per 1 januari 2025 en dit op basis van de ruilverhouding (voorlopige) van de balans afgesloten op 31 december 2023 en een definitieve ruilverhouding vastgesteld op de balans per 31 december 2024.
ii. De overeenkomstige wijzigingen aan het eigen vermogen.
iii. De overeenkomstige wijzigingen aan het register van de deelnemers.
d. Aanvaarding van de uittreding van de gemeente Nazareth voor de activiteiten elektriciteit, aardgas, Strategische Participaties (Publi-T en Publigas), openbare verlichting en openbare elektronische-communicatienetwerken vanaf 1 januari 2025.
e. Vaststelling van de noodzakelijke uitvoeringsmaatregelen en verlenen van de desbetreffende machtiging naar aanleiding van de besluitvorming omtrent de partiële splitsing en wijzigingen aan het eigen vermogen en inzonderheid verlening van machtiging aan de Raad van Bestuur met mogelijkheid tot subdelegatie om:
i. De al dan niet vervulling van de opschortende voorwaarden die gelden ten aanzien van de partiële splitsing zoals vermeld onder punt 1.a vast te stellen;
ii. De verwezenlijking van de partiële splitsing vast te stellen;
iii. Het overgedragen vermogen exact te beschrijven, en desgevallend de Algemene Administratie van de Patrimoniumdocumentatie vrij te stellen van het nemen van een ambtshalve inschrijving;
iv. De definitieve ruilverhouding in het kader van de partiële splitsing vast te stellen op basis van de geactualiseerde netto actief-waarde van de partieel te splitsen vereniging en de overnemende vereniging per 31 december 2024, berekend volgens de principes vastgelegd in het partiële splitsingsvoorstel en de bijzondere verslagen over het partiële splitsingsvoorstel, dit na revisorale controle van de cijfers per 31 december 2024;
v. Daartoe alle akten en stukken te tekenen, woonplaats te kiezen en alles te doen wat nodig of nuttig kan zijn;
vi. Alle formaliteiten te vervullen met betrekking tot de neerlegging en publicatie van de beslissingen van de Algemene Vergadering en de uitvoering van de partiële splitsing in de meest brede zin.
2. Kennisneming verslagen van Gaselwest van de Raad van Bestuur en van de commissaris over het boekjaar 2023.
3. Goedkeuring van de jaarrekening van Gaselwest afgesloten op 31 december 2023 (balans, resul-tatenrekening, winstverdeling, boekhoudkundige besluiten en waarderingsregels).
4. Vaststelling uitkeringen overeenkomstig art. 6:114 en volgend WVV.
5. Kwijting te verlenen afzonderlijk aan de bestuurders, de leden van de regionale bestuurscomités en de commissaris van Gaselwest met betrekking tot het boekjaar 2023.
6. Voorstel oprichting onthaalstructuur voor belangen in Publi-T en Publigas.
7. Desgevallend aanvaarding uitbreiding activiteiten gemeenten voor (neven)activiteiten.
8. Statutaire benoemingen.
9. Verlenen van machtiging aan de Secretaris van de Raad van Bestuur met de mogelijkheid tot subdelegatie voor de opmaak en finalisering van de nodige documenten en afhandeling van de formaliteiten met betrekking tot de agendapunten 1, 6 en 8 en desgevallend 7 te actualiseren en te finaliseren, en om de beslissingen genomen in de agendapunten 1, 6 en 8 en desgevallend 7 bij authentieke akte te doen vaststellen.
10. Statutaire mededelingen.
Gelet op het voorstel tot vrijwillige samenvoeging van de gemeente De Pinte en de gemeente Nazareth met ingangsdatum 1 januari 2025, heeft de gemeente Nazareth bij gemeenteraadsbeslissing van 18 december 2023, na een vergelijkend onderzoek, beslist om alle activiteiten die momenteel aan de Opdrachthoudende vereniging Gaselwest zijn toevertrouwd, met ingang van 1 januari 2025 β zijnde de inwerkingtredingsdatum van de nieuwe gemeente β toe te vertrouwen aan de Opdrachthoudende vereniging Imewo.
Daarom stellen de Raden van Bestuur van Gaselwest en Imewo voor een partiële splitsing door overneming te realiseren waarbij de gemeente Nazareth voor de activiteiten elektriciteit, aardgas, Strategische Participaties (Publi-T en Publigas), openbare verlichting en openbare elektronische-communicatienetwerken uit de Opdrachthoudende vereniging Gaselwest zal treden en hiervoor zal toetreden bij de Opdrachthoudende vereniging Imewo. Door deze partiële splitsing zal de fusiegemeente Nazareth-De Pinte per 1 januari 2025 de randvoorwaarden, zoals opgelegd in het artikel 4.1.1. van het Energiedecreet, kunnen respecteren.
Overeenkomstig het artikel 422 alinea 2 van het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur is, voor onder meer de Opdrachthoudende verenigingen die overeenkomstig artikel 4.1.1 van het Energiedecreet van 8 mei 2009 zijn aangewezen als distributienetbeheerder, uittreding ten gevolge van een gebiedsuitwisseling mogelijk als de gemeente en de betrokken Opdrachthoudende verenigingen daarmee instemmen en afspraken hebben over de modaliteiten voor de uitvoering ervan.
Gelet op het voorstel tot oprichting van de wachtstructuur TRANSCO ENERGY CV, beslist door de Raad van Bestuur van Gaselwest in zijn zitting van 19 maart 2024, en de beslissing om de oprichting, de inbreng in geld (EUR 2.000,00), de goedkeuring van de ontwerpstatuten, het financieel plan, de motiveringsnota, de nota mogelijke aandeelhoudersovereenkomst en de gevraagde volmachtverlening, ter bekrachtiging voor te leggen aan de Algemene Vergadering van 18 juni 2024.
Overeenkomstig het artikel 472 van het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur dient de beslissing tot deelneming van een dienstverlenende of opdrachthoudende vereniging in een andere rechtspersoon te worden genomen door de Algemene Vergadering op grond van een verslag dat de Raad van Bestuur heeft opgemaakt waarin de voor- en nadelen van de deelneming worden afgewogen en waarin wordt aangetoond dat de opdrachthoudende vereniging zelf niet die voordelen kan bieden. De Raad van Bestuur van Gaselwest keurde in voormelde zitting van 19 maart 2024 het verslag aan de Algemene Vergadering goed. Samengevat zijn de voordelen van de oprichting van TRANSCO ENERGY CV o.a. het bestendigen van de gemeentelijke controle en strategische verankering van Elia (via Publi-T) en Fluxys (via Publigas) zonder de gemeente financieel te belasten (een goedkeuring van deze oprichting impliceert geenszins onomkeerbare stappen, noch onomkeerbare financiële engagementen voor Gaselwest of de gemeente), het gegeven dat dergelijke structuur veel toegankelijker is voor, en gekend door, externe investeerders dan de publiekrechtelijke figuur van de opdrachthoudende vereniging, zonder daarbij de rechten en belangen van de gemeenten uit het oog te verliezen (waarbij Gaselwest recht heeft op minstens één bestuurder, die regelmatig verslag moet uitbrengen). Ook de gefaseerde aanpak in dit dossier heeft een aantal duidelijke voordelen zoals de eenvoudige mogelijkheid tot vereffening indien nodig, het sneller kunnen schakelen bij een eerstvolgende kapitaaloperatie van Elia/Publi-T (of Fluxys/Publigas), de creatie van een duidelijk afgelijnde overlegstructuur en het feit dat er nu nog geen verregaande akkoorden moeten worden gesloten met niet-gemeentelijke partners, waarbij nu enkel sprake is van een minimale cash-inbreng zonder het beleid van de nieuwe gemeenteraad in de volgende legislatuur of de toekomstige ontwikkeling van de financiën van de gemeente nodeloos te verstoren (geen substantiële financiële impact op het gemeentebestuur).
Artikel 1: De gemeenteraad beslist zijn goedkeuring te hechten aan de agenda van de Algemene Vergadering tevens jaarvergadering van de opdrachthoudende vereniging Gaselwest van 18 juni 2024:
1. Realisatie van een partiële splitsing door overneming overeenkomstig de artikelen 12:8 en 12:59 en volgende WVV van de Opdrachthoudende vereniging Gaselwest (partieel te splitsen vereniging) om de activiteiten elektriciteit, aardgas, Strategische Participaties (Publi-T en Publigas), openbare verlichting en openbare elektronische-communicatienetwerken van de gemeente Nazareth, dewelke zij heeft toevertrouwd aan Gaselwest, over te brengen naar de Opdrachthoudende vereniging Imewo (overnemende vereniging):
a. Vaststelling van de in het splitsingsvoorstel opgenomen opschortende voorwaarden en tijdsbepaling.
b. Kennisneming van het splitsingsvoorstel (art. 12:59 WVV), van het omstandig verslag van de Raad van Bestuur (art. 12:61 WVV) en van de Commissaris (art. 12:62 WVV) met betrekking tot het voorstel tot partiële splitsing door overneming en van eventuele belangrijke wijzigingen in activa en passiva van het vermogen (art. 12:63 WVV), met juridische, boekhoudkundige en fiscale uitwerking van de partiële splitsing per 1 januari 2025.
De deelnemers kunnen één maand voor de Algemene Vergadering op de zetel van Gaselwest kennis nemen van het splitsingsvoorstel, voormelde verslagen en de overige stukken bedoeld in de artikelen 12:59, 12:61 en 12:62 WVV en kosteloos een kopie van deze stukken verkrijgen.
c. Goedkeuring van:
i. De partiële splitsing door overneming van de Opdrachthoudende vereniging Gaselwest (partieel te splitsen vereniging) om de activiteiten elektriciteit, aardgas, Strategische Participaties (Publi-T en Publigas), openbare verlichting en openbare elektronische-communicatienetwerken van de gemeente Nazareth, dewelke zij heeft toevertrouwd aan Gaselwest, over te brengen naar de Opdrachthoudende vereniging Imewo (overnemende vereniging) omvattende alle activa en passiva en alle rechten en plichten, niets uitgezonderd, noch voorbehouden, en dit op basis van een balans afgesloten op 31 december 2023, met inwerkingtreding per 1 januari 2025 en dit op basis van de ruilverhouding (voorlopige) van de balans afgesloten op 31 december 2023 en een definitieve ruilverhouding vastgesteld op de balans per 31 december 2024.
ii. De overeenkomstige wijzigingen aan het eigen vermogen.
iii. De overeenkomstige wijzigingen aan het register van de deelnemers.
d. Aanvaarding van de uittreding van de gemeente Nazareth voor de activiteiten elektriciteit, aardgas, Strategische Participaties (Publi-T en Publigas), openbare verlichting en openbare elektronische-communicatienetwerken vanaf 1 januari 2025.
e. Vaststelling van de noodzakelijke uitvoeringsmaatregelen en verlenen van de desbetreffende machtiging naar aanleiding van de besluitvorming omtrent de partiële splitsing en wijzigingen aan het eigen vermogen en inzonderheid verlening van machtiging aan de Raad van Bestuur met mogelijkheid tot subdelegatie om:
i. De al dan niet vervulling van de opschortende voorwaarden die gelden ten aanzien van de partiële splitsing zoals vermeld onder punt 1.a vast te stellen;
ii. De verwezenlijking van de partiële splitsing vast te stellen;
iii. Het overgedragen vermogen exact te beschrijven, en desgevallend de Algemene Administratie van de Patrimoniumdocumentatie vrij te stellen van het nemen van een ambtshalve inschrijving;
iv. De definitieve ruilverhouding in het kader van de partiële splitsing vast te stellen op basis van de geactualiseerde netto actief-waarde van de partieel te splitsen vereniging en de overnemende vereniging per 31 december 2024, berekend volgens de principes vastgelegd in het partiële splitsingsvoorstel en de bijzondere verslagen over het partiële splitsingsvoorstel, dit na revisorale controle van de cijfers per 31 december 2024;
v. Daartoe alle akten en stukken te tekenen, woonplaats te kiezen en alles te doen wat nodig of nuttig kan zijn;
vi. Alle formaliteiten te vervullen met betrekking tot de neerlegging en publicatie van de beslissingen van de Algemene Vergadering en de uitvoering van de partiële splitsing in de meest brede zin.
2. Kennisneming verslagen van Gaselwest van de Raad van Bestuur en van de commissaris over het boekjaar 2023.
3. Goedkeuring van de jaarrekening van Gaselwest afgesloten op 31 december 2023 (balans, resultatenrekening, winstverdeling, boekhoudkundige besluiten en waarderingsregels).
4. Vaststelling uitkeringen overeenkomstig art. 6:114 en volgend WVV.
5. Kwijting te verlenen afzonderlijk aan de bestuurders, de leden van de regionale bestuurscomités en de commissaris van Gaselwest met betrekking tot het boekjaar 2023.
6. Voorstel oprichting onthaalstructuur voor belangen in Publi-T en Publigas.
7. Desgevallend aanvaarding uitbreiding activiteiten gemeenten voor (neven)activiteiten.
8. Statutaire benoemingen.
9. Verlenen van machtiging aan de Secretaris van de Raad van Bestuur met de mogelijkheid tot subdelegatie voor de opmaak en finalisering van de nodige documenten en afhandeling van de formaliteiten met betrekking tot de agendapunten 1, 6 en 8 en desgevallend 7 te actualiseren en te finaliseren, en om de beslissingen genomen in de agendapunten 1, 6 en 8 en desgevallend 7 bij authentieke akte te doen vaststellen.
10. Statutaire mededelingen.
Artikel 2: De gemeenteraad beslist zijn goedkeuring te hechten aan het voorstel van partiële splitsing Gaselwest/Imewo door overneming inzake de overgang van Gaselwest naar Imewo van alle activiteiten verbonden aan de gemeente Nazareth.
De Algemene Vergadering van Gaselwest wordt verzocht de uittreding van de gemeente Nazareth voor de activiteiten elektriciteit, aardgas, Strategische Participaties (Publi-T en Publigas), openbare verlichting en openbare elektronische-communicatienetwerken te willen aanvaarden.
Artikel 3: De gemeenteraad beslist zijn goedkeuring te hechten aan het voorstel tot oprichting van de wachtstructuur TRANSCO ENERGY CV door Gaselwest.
De Algemene Vergadering van Gaselwest wordt verzocht de oprichting, de inbreng in geld (2.000,00 euro), de ontwerpstatuten, het financieel plan, de motiveringsnota, de nota mogelijke aandeelhoudersovereenkomst en de gevraagde volmachtverlening te willen bekrachtigen.
Artikel 4: De gemeenteraad beslist de vertegenwoordiger van de gemeente die zal deelnemen aan de (fysieke of digitale) Algemene Vergadering tevens jaarvergadering van de opdrachthoudende vereniging Gaselwest op 18 juni 2024 (of iedere andere datum waarop deze uitgesteld of verdaagd zou worden), op te dragen zijn stemgedrag af te stemmen op de beslissingen genomen in de gemeenteraad van heden inzake voormelde artikelen 1,2 en 3 van onderhavige beslissing.
Artikel 5: De gemeenteraad beslist het college van burgemeester en schepenen te gelasten met de uitvoering van voormelde beslissingen en onder meer kennisgeving hiervan te verrichten aan de opdrachthoudende vereniging Gaselwest, ter attentie van het secretariaat (in pdf-versie), uitsluitend op het e-mailadres vennootschapssecretariaat@fluvius.be
Enig artikel: Er wordt mededeling gegeven van de verslagen van de milieuraad van 27 november 2023, de sportraad van 31 januari 2024 en de cultuurraad van 20 februari 2024.
Dit punt werd met spoedeisendheid op de agenda gebracht aangezien de rapportering wettelijk verplicht dient te gebeuren vóór 1 mei 2024 in het kader van de subsidiëring.
Conform artikel 23 van het decreet lokaal bestuur gaat de gemeenteraad over tot stemming of dit punt behandeld zal worden.
Met 20 stemmen voor (Koen Decleir, Karolien Damman, Stefaan Vercooren, Rik Waeyaert, Toon Vancoillie, Lynn Vermote, Christine Logghe, Marc Vulsteke, Luc Vandermeersch, Ronny Vierstraete, Jelle Vercoutere, Paul Kimpe, Jan Stoens, Dries Uyttenhove, Laurens Vandewalle, Stijn De Neve, Iris Plaisier, Tim Deweerdt, Mark Pollentier, Veerle Vanslembrouck) en 2 onthoudingen (Rita Tyvaert, Steven Provoost) gaat de raad akkoord tot de behandeling van dit punt.
Enig artikel: De gemeenteraad neemt kennis van de rapportering 2023 in verband met het Lokaal Energie- en Klimaatpact.
Namens Gemeenteraad,
Sara De Meyer
Algemeen Directeur
Koen Decleir
Voorzitter gemeenteraad