Terug
Gepubliceerd op 03/02/2025

Besluit  Gemeenteraad

ma 27/01/2025 - 19:00

Hervaststelling retributie op de afgifte van administratieve bescheiden met ingang van 28 januari 2025.

Aanwezig: Toon Vancoillie, Voorzitter gemeenteraad
Karolien Damman, Burgemeester
Koen Decleir, Lynn Vermote, Jan Stoens, Christine Logghe, Schepenen
Marc Vulsteke, Jelle Vercoutere, Laurens Vandewalle, Paul Kimpe, Birger Debacker, Stijn De Neve, Steven Provoost, Iris Plaisier, Jana Hindryckx, Marnic Deceuninck, Anke Vandermeersch, Johan Dewulf, Geert Cornette, Dirk Lagae, Ann Devisschere, Gemeenteraadsleden
Sara De Meyer, Algemeen Directeur
Verontschuldigd: Stefaan Vercooren, Eerste Schepen
Ronny Vierstraete, Raadslid
Aanleiding, feiten en context
  • De afgifte van administratieve bescheiden betekent voor de gemeente een aanzienlijke werklast.
  • Binnenkort voorziet de wetgever in een modulaire vergunningsprocedure en hier wil het gemeentebestuur op inspelen. Bij de toepassing van het huidig reglement is er soms verwarring over het begrip bebouwbare vloeroppervlakte. Beide zaken worden in dit ontwerpreglement aangepast.
  • De afgifte van omgevingsvergunningen is een complexe materie waarvoor de gemeente bovendien ook vaak beroep moet doen op externen. Deze kosten lopen voor het gemeentebestuur zeer hoog op.
  • Het is bijgevolg wenselijk dat de gemeente een retributie invoert die in verhouding staat tot de kostprijs van de verleende dienst.
Juridische overwegingen
  • Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen.
  • Het bestuursdecreet van 7 december 2018.
  • De artikelen 110, 112 en 170 § 4 van de Grondwet.
  • KB van 10 december 1996 betreffende de verschillende identiteitsdocumenten voor kinderen onder de twaalf jaar.
  • KB van 5 maart 2017 tot bepaling van de verblijfsvergunningen waarvoor de gemeenten retributies kunnen innen voor het vernieuwen, verlengen of vervangen ervan en tot bepaling van het maximumbedrag bedoeld in artikel 2, § 2, van de wet van 14 maart 1968 tot opheffing van de wetten betreffende de verblijfbelasting voor vreemdelingen, gecoördineerd op 12 oktober 1953.
  • Artikelen 50-67 Consulair Wetboek van 21 december 2013.
  • Artikel 2 Ministerieel besluit van 19 april 2014 aangaande de afgifte van paspoorten.
  • Koninklijk besluit van 23 maart 1998 betreffende het rijbewijs.
  • Ministerieel besluit van 20 juli 2005 tot bepaling van de betalingswijze van de retributies.
  • Artikel II. 31, tweede lid van het Bestuursdecreet van 7 december 2018.
  • Titel V Decreet van 5 april 1995 houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid.
  • Titel IV, Hoofdstuk II Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO) van 15 mei 2009.
  • Decreet betreffende de omgevingsvergunning van 25 april 2014.
  • BVR van 16 juli 2010 betreffende de meldingsplichtige handelingen ter uitvoering van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening.
  • BVR van 16 juli 2010 tot bepaling van de handelingen waarvoor geen stedenbouwkundige vergunning nodig is.
  • BVR van 27 november 2015 tot uitvoering van het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning.
  • BVR van 10 februari 2017 tot wijziging van diverse besluiten naar aanleiding van de inwerkingtreding van de omgevingsvergunning.
  • De gemeenteraadsbeslissing van 18 november 2019 houdende de goedkeuringen van de retributie op administratieve bescheiden 2020-2025.
  • De gemeenteraadsbeslissing van 13 november 2023 houdende de goedkeuring retributie op de afgifte van administratieve bescheiden met ingang van 13 november 2023 tot en met 31 december 2025 - uitbreiding van het reglement voor vegetatiewijzigingen en kleinhandelsactiviteiten. 

 

Publieke stemming
Aanwezig: Toon Vancoillie, Karolien Damman, Koen Decleir, Lynn Vermote, Jan Stoens, Christine Logghe, Marc Vulsteke, Jelle Vercoutere, Laurens Vandewalle, Paul Kimpe, Birger Debacker, Stijn De Neve, Steven Provoost, Iris Plaisier, Jana Hindryckx, Marnic Deceuninck, Anke Vandermeersch, Johan Dewulf, Geert Cornette, Dirk Lagae, Ann Devisschere, Sara De Meyer
Voorstanders: Toon Vancoillie, Karolien Damman, Koen Decleir, Lynn Vermote, Jan Stoens, Christine Logghe, Marc Vulsteke, Jelle Vercoutere, Laurens Vandewalle, Paul Kimpe, Birger Debacker, Stijn De Neve, Steven Provoost, Iris Plaisier, Jana Hindryckx, Marnic Deceuninck, Anke Vandermeersch, Johan Dewulf, Geert Cornette, Dirk Lagae, Ann Devisschere
Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
Besluit

 

Artikel 1: Vanaf heden wordt ten behoeve van de gemeente onder de navolgende voorwaarden een retributie geheven op de afgifte van volgende getuigschriften en/of andere stukken.

De retributie valt ten bezware van personen en instellingen aan wie deze stukken door de gemeente op verzoek of ambtshalve worden uitgereikt:

 

Artikel 2: De bedragen van de retributies worden als volgt bepaald:

2.1. Burgerzaken:

administratief stuk

gemeentelijk aandeel

e-id (elektronische identiteitskaart)

2,30 €

e-id - rappel

5 €

e-id - spoedprocedure

24 €

 

 

identiteitskaart voor vreemdelingen

2 €

e-id kids

1,70 €

huwelijksboekje

25 €

nieuw rijbewijs – bankkaartmodel

2 €

internationaal rijbewijs

2 €

afgifte van reispassen

5 €

reispassen – spoedprocedure

30 €

heraanvraag PIN code

3 €

verklaring éénzijdige beëindiging van wettelijke samenwoning

Kosten gemaakt door de gerechtsdeurwaarder

 

De aanvrager van de documenten betaalt dit gemeentelijke aandeel verhoogd met de kostprijs zoals aangerekend door FOD Binnenlandse zaken, algemene directie instellingen en bevolking.

Deze tarieven van FOD Binnenlandse zaken worden jaarlijks per ministerieel besluit vastgelegd.

 

2.2. Wonen en omgeving

  

MELDING, zoals bedoeld in art. 5, 2° Omgevingsvergunningendecreet (1)

stedenbouw (2)

60 €

iioa (2)

60 €

 

 

OMGEVINGSVERGUNNING, zoals bedoeld in art. 5, 1° Omgevingsvergunningendecreet (1)

Vergunningen beslist door gemeente: basiskost

stedenbouw (2)

75 € zonder architect

100 € met architect

iioa (2)

75 €

verkaveling (2)

100 €

planologisch (2)

750 €

vegetatiewijziging (2)

50 €

kleinhandel (2)

100 €

 

Vergunningen beslist door provincie of gewest: basiskost

stedenbouw (2)

300 €

iioa (2)

300 €

vegetatiewijziging (2)

50 €

kleinhandel (2)

100 €

 

Bijkomende kosten - aanvullend op basiskosten

digitalisering dossier (3)

50 €

per openbaar onderzoek (4)

40 €

per decretaal verplichte adviesinstantie (5)

25 €

per aanvaard wijzigingsverzoek (6)

70 €

per bijkomend huisnummer/busnummer (7)

100 €

per aangetekende zending

15 €

per niet-aangetekende zending naar 'aanpalenden'

6 €

per infovergadering

300 €

milieubeoordeling (8)

200 €

zaak der wegen (9)

750 €

publicatie en expertisekosten

reële kosten

 

(1) inclusief alle met meldingsprocedures gelijkgestelde dossiers: (overname, stopzetting, stikstofdecreet, …)

(2) wanneer een project bestaat uit verschillende luiken, moet de basiskost per luik opgeteld worden

(3) enkel mogelijk bij stedenbouwkundige handelingen

(4) kost per uitgevoerd openbaar onderzoek (uitgezonder openbaar onderzoek i.k.v. administratieve lus)

(5) kosten worden verrekend per decretaal verplichte adviesinstantie (o.b.v. VCRO, DABM en Omgevingsvergunningsdecreet)

(6) enkel voor wijzigingsverzoeken na 'opstart procedure'

(7) referentie: adressen- en gebouwenregister (van toepassing op wonen en bedrijvigheid ongeacht SH of VK)

(8) zoals bedoeld in het Decreet Modernisering MER d.d. 17 mei 2024

(9) zoals bedoeld in art. 31 Omgevingsvergunningendecreet

 

 

2.3. Overige

 

kopies

Eerste 5 kopies gratis en daarna 0,10 € per kopie A4 en 0,20 € per kopie A3

digitaal aanleveren van documentatie

Eerste 5 pagina’s gratis en daarna 0,05 € / pagina

 

Artikel 3: Zijn van de retributie vrijgesteld:

a)      De stukken die krachtens een wet, een koninklijk besluit of andere overheidsvordering kosteloos door het gemeentebestuur moeten afgegeven worden.

b)      De stukken die aan behoeftige personen worden afgegeven. De behoeftigheid wordt vastgesteld door elk overtuigend bewijsstuk.

c)      De machtigingen met betrekking tot godsdienstige of politieke demonstraties.

d)      De machtigingen met betrekking tot activiteiten die als dusdanig reeds het voorwerp zijn van de heffing van een belasting ten behoeve van de gemeente.

e)      De mededeling door de politie, aan de verzekeringsmaatschappijen van de inlichtingen omtrent het gevolg dat gegeven werd terzake van verkeersongevallen op de openbare weg.

f)       De gerechtelijke overheden, de openbare besturen en de daarmede gelijkgestelde instellingen, alsook de instellingen van openbaar nut.

g)      Bescheiden, nodig bij het solliciteren naar een betrekking, als belanghebbende persoon behoort tot een van de volgende categorieën: al dan niet uitkeringsgerechtigde werklozen, pas afgestudeerden, leerlingen van het laatste jaar secundair onderwijs en werkzoekende personen van wie het enig inkomen het bestaansminimum is. De belanghebbende personen dienen zelf het bewijs te leveren dat ze voor de vrijstelling in aanmerking komen en dat de bescheiden waarvoor ze de belastingvrijstelling vragen, bij het solliciteren nodig zijn.

 

Artikel 4: De retributie is niet toepasselijk op de afgifte van stukken die krachtens een wet, een koninklijk besluit of een overheidsvordering reeds aan de betaling van een recht ten behoeve van de gemeente onderworpen zijn. Uitzondering wordt gemaakt voor de rechten die de met het afgeven van reispassen belaste gemeenten ambtshalve toekomen en waarvan sprake is in bijlage III bij de wet van 4 juli 1956.

 

Artikel 5 : De gemeenteraadsbeslissingen van 18 november 2019 en 13 november 2023 houdende de goedkeuringen en wijziging van de retributie op administratieve bescheiden worden vanaf heden vervangen door deze beslissing.

 

Artikel 6 : Deze beslissing wordt bekendgemaakt en gepubliceerd overeenkomstig artikel 286 e.v. van het decreet lokaal bestuur.