Artikel 1: Vanaf heden wordt ten behoeve van de gemeente onder de navolgende voorwaarden een retributie geheven op de afgifte van volgende getuigschriften en/of andere stukken.
De retributie valt ten bezware van personen en instellingen aan wie deze stukken door de gemeente op verzoek of ambtshalve worden uitgereikt:
Artikel 2: De bedragen van de retributies worden als volgt bepaald:
2.1. Burgerzaken:
administratief stuk |
gemeentelijk aandeel |
e-id (elektronische identiteitskaart) |
2,30 € |
e-id - rappel |
5 € |
e-id - spoedprocedure |
24 € |
|
|
identiteitskaart voor vreemdelingen |
2 € |
e-id kids |
1,70 € |
huwelijksboekje |
25 € |
nieuw rijbewijs – bankkaartmodel |
2 € |
internationaal rijbewijs |
2 € |
afgifte van reispassen |
5 € |
reispassen – spoedprocedure |
30 € |
heraanvraag PIN code |
3 € |
verklaring éénzijdige beëindiging van wettelijke samenwoning |
Kosten gemaakt door de gerechtsdeurwaarder |
De aanvrager van de documenten betaalt dit gemeentelijke aandeel verhoogd met de kostprijs zoals aangerekend door FOD Binnenlandse zaken, algemene directie instellingen en bevolking.
Deze tarieven van FOD Binnenlandse zaken worden jaarlijks per ministerieel besluit vastgelegd.
2.2. Wonen en omgeving
MELDING, zoals bedoeld in art. 5, 2° Omgevingsvergunningendecreet (1)
stedenbouw (2) |
60 € |
iioa (2) |
60 € |
OMGEVINGSVERGUNNING, zoals bedoeld in art. 5, 1° Omgevingsvergunningendecreet (1)
Vergunningen beslist door gemeente: basiskost
stedenbouw (2) |
75 € zonder architect 100 € met architect |
iioa (2) |
75 € |
verkaveling (2) |
100 € |
planologisch (2) |
750 € |
vegetatiewijziging (2) |
50 € |
kleinhandel (2) |
100 € |
Vergunningen beslist door provincie of gewest: basiskost
stedenbouw (2) |
300 € |
iioa (2) |
300 € |
vegetatiewijziging (2) |
50 € |
kleinhandel (2) |
100 € |
Bijkomende kosten - aanvullend op basiskosten
digitalisering dossier (3) |
50 € |
per openbaar onderzoek (4) |
40 € |
per decretaal verplichte adviesinstantie (5) |
25 € |
per aanvaard wijzigingsverzoek (6) |
70 € |
per bijkomend huisnummer/busnummer (7) |
100 € |
per aangetekende zending |
15 € |
per niet-aangetekende zending naar 'aanpalenden' |
6 € |
per infovergadering |
300 € |
milieubeoordeling (8) |
200 € |
zaak der wegen (9) |
750 € |
publicatie en expertisekosten |
reële kosten |
(1) inclusief alle met meldingsprocedures gelijkgestelde dossiers: (overname, stopzetting, stikstofdecreet, …)
(2) wanneer een project bestaat uit verschillende luiken, moet de basiskost per luik opgeteld worden
(3) enkel mogelijk bij stedenbouwkundige handelingen
(4) kost per uitgevoerd openbaar onderzoek (uitgezonder openbaar onderzoek i.k.v. administratieve lus)
(5) kosten worden verrekend per decretaal verplichte adviesinstantie (o.b.v. VCRO, DABM en Omgevingsvergunningsdecreet)
(6) enkel voor wijzigingsverzoeken na 'opstart procedure'
(7) referentie: adressen- en gebouwenregister (van toepassing op wonen en bedrijvigheid ongeacht SH of VK)
(8) zoals bedoeld in het Decreet Modernisering MER d.d. 17 mei 2024
(9) zoals bedoeld in art. 31 Omgevingsvergunningendecreet
2.3. Overige
kopies |
Eerste 5 kopies gratis en daarna 0,10 € per kopie A4 en 0,20 € per kopie A3 |
digitaal aanleveren van documentatie |
Eerste 5 pagina’s gratis en daarna 0,05 € / pagina |
Artikel 3: Zijn van de retributie vrijgesteld:
a) De stukken die krachtens een wet, een koninklijk besluit of andere overheidsvordering kosteloos door het gemeentebestuur moeten afgegeven worden.
b) De stukken die aan behoeftige personen worden afgegeven. De behoeftigheid wordt vastgesteld door elk overtuigend bewijsstuk.
c) De machtigingen met betrekking tot godsdienstige of politieke demonstraties.
d) De machtigingen met betrekking tot activiteiten die als dusdanig reeds het voorwerp zijn van de heffing van een belasting ten behoeve van de gemeente.
e) De mededeling door de politie, aan de verzekeringsmaatschappijen van de inlichtingen omtrent het gevolg dat gegeven werd terzake van verkeersongevallen op de openbare weg.
f) De gerechtelijke overheden, de openbare besturen en de daarmede gelijkgestelde instellingen, alsook de instellingen van openbaar nut.
g) Bescheiden, nodig bij het solliciteren naar een betrekking, als belanghebbende persoon behoort tot een van de volgende categorieën: al dan niet uitkeringsgerechtigde werklozen, pas afgestudeerden, leerlingen van het laatste jaar secundair onderwijs en werkzoekende personen van wie het enig inkomen het bestaansminimum is. De belanghebbende personen dienen zelf het bewijs te leveren dat ze voor de vrijstelling in aanmerking komen en dat de bescheiden waarvoor ze de belastingvrijstelling vragen, bij het solliciteren nodig zijn.
Artikel 4: De retributie is niet toepasselijk op de afgifte van stukken die krachtens een wet, een koninklijk besluit of een overheidsvordering reeds aan de betaling van een recht ten behoeve van de gemeente onderworpen zijn. Uitzondering wordt gemaakt voor de rechten die de met het afgeven van reispassen belaste gemeenten ambtshalve toekomen en waarvan sprake is in bijlage III bij de wet van 4 juli 1956.
Artikel 5 : De gemeenteraadsbeslissingen van 18 november 2019 en 13 november 2023 houdende de goedkeuringen en wijziging van de retributie op administratieve bescheiden worden vanaf heden vervangen door deze beslissing.
Artikel 6 : Deze beslissing wordt bekendgemaakt en gepubliceerd overeenkomstig artikel 286 e.v. van het decreet lokaal bestuur.