Terug
Gepubliceerd op 04/10/2022

Notulen  Gemeenteraad

ma 05/09/2022 - 20:00 Raadszaal
Aanwezig: Koen Decleir, Voorzitter gemeenteraad
Karolien Damman, Burgemeester
Stefaan Vercooren, Rik Waeyaert, Lynn Vermote, Schepenen
Marc Vulsteke, Luc Vandermeersch, Ronny Vierstraete, Jelle Vercoutere, Paul Kimpe, Birger Debacker, Jan Stoens, Dries Uyttenhove, Laurens Vandewalle, Stijn De Neve, Iris Plaisier, Rita Tyvaert, Steven Provoost, Mark Pollentier, Tim Deweerdt, Veerle Vanslembrouck, Gemeenteraadsleden
Sara De Meyer, Algemeen Directeur
Verontschuldigd: Toon Vancoillie, Christine Logghe, Schepenen
  • Openbaar

    • Goedkeuring notulen van de zitting van de gemeenteraad d.d. 27 juni 2022.

      Aanwezig: Koen Decleir, Voorzitter gemeenteraad
      Karolien Damman, Burgemeester
      Stefaan Vercooren, Rik Waeyaert, Lynn Vermote, Schepenen
      Marc Vulsteke, Luc Vandermeersch, Ronny Vierstraete, Jelle Vercoutere, Paul Kimpe, Birger Debacker, Jan Stoens, Dries Uyttenhove, Laurens Vandewalle, Stijn De Neve, Iris Plaisier, Rita Tyvaert, Steven Provoost, Mark Pollentier, Tim Deweerdt, Veerle Vanslembrouck, Gemeenteraadsleden
      Sara De Meyer, Algemeen Directeur
      Verontschuldigd: Toon Vancoillie, Christine Logghe, Schepenen
      Aanleiding, feiten en context
      • De notulen van de vorige zitting d.d. 27 juni 2022 dienen goedgekeurd te worden door de gemeenteraad.
      Relevante documenten
      • Notulen van de gemeenteraad d.d. 27 juni 2022
      • Audio-opname via de link: https://soundcloud.com/user-708243570/audio-opname-raadszitting-maandag-27-juni-2022
      Juridische overwegingen
      • Decreet over het lokaal bestuur d.d. 22 december 2017.
      Publieke stemming
      Aanwezig: Koen Decleir, Karolien Damman, Stefaan Vercooren, Rik Waeyaert, Lynn Vermote, Marc Vulsteke, Luc Vandermeersch, Ronny Vierstraete, Jelle Vercoutere, Paul Kimpe, Birger Debacker, Jan Stoens, Dries Uyttenhove, Laurens Vandewalle, Stijn De Neve, Iris Plaisier, Rita Tyvaert, Steven Provoost, Mark Pollentier, Tim Deweerdt, Veerle Vanslembrouck, Sara De Meyer
      Voorstanders: Koen Decleir, Karolien Damman, Stefaan Vercooren, Rik Waeyaert, Lynn Vermote, Marc Vulsteke, Luc Vandermeersch, Ronny Vierstraete, Jelle Vercoutere, Paul Kimpe, Birger Debacker, Jan Stoens, Dries Uyttenhove, Laurens Vandewalle, Stijn De Neve, Iris Plaisier
      Onthouders: Rita Tyvaert, Steven Provoost, Mark Pollentier, Tim Deweerdt, Veerle Vanslembrouck
      Resultaat: Met 16 stemmen voor, 5 onthoudingen
      Besluit

       

      Enig artikel: De notulen van de gemeenteraad van 27 juni 2022 worden goedgekeurd.

    • Kennisname opvolgingsrapportering eerste semester 2022 m.b.t. de uitvoering van het meerjarenplan 2020-2025.

      Aanwezig: Koen Decleir, Voorzitter gemeenteraad
      Karolien Damman, Burgemeester
      Stefaan Vercooren, Rik Waeyaert, Lynn Vermote, Schepenen
      Marc Vulsteke, Luc Vandermeersch, Ronny Vierstraete, Jelle Vercoutere, Paul Kimpe, Birger Debacker, Jan Stoens, Dries Uyttenhove, Laurens Vandewalle, Stijn De Neve, Iris Plaisier, Rita Tyvaert, Steven Provoost, Mark Pollentier, Tim Deweerdt, Veerle Vanslembrouck, Gemeenteraadsleden
      Sara De Meyer, Algemeen Directeur
      Verontschuldigd: Toon Vancoillie, Christine Logghe, Schepenen
      Aanleiding, feiten en context
      • Conform het Decreet Lokaal Bestuur wordt minstens voor het einde van het derde kwartaal een opvolgingsrapportering, met een stand van zaken van de uitvoering van het meerjarenplan, over het eerste semester van het boekjaar voorgelegd aan de gemeenteraad.
      • De opvolgingsrapportering vergelijkt het gerealiseerde beleid van het lopende jaar met het geplande. Ze geeft de gemeenteraad de mogelijkheid om op te volgen hoe ver het staat met de uitvoering van de beleidsdoelstellingen, actieplannen en acties die in het meerjarenplan zijn opgenomen. Ze is in de eerste plaats gericht op de opvolging van de prioritaire beleidsdoelstellingen door te focussen op de uitvoering en de stand van zaken van de prioritaire acties of actieplannen uit het meerjarenplan.
      • De tussentijdse rapportering is niet specifiek gericht op de bewaking van de kredieten, maar moet de raadsleden wel toelaten om ook de evolutie van de uitgaven en ontvangsten van het lopende jaar op te volgen. Daarom bevatten ze ook overzichten over de geraamde en de gerealiseerde uitgaven en ontvangsten. Zo kunnen de raadsleden de gerealiseerde bedragen tussentijds vergelijken met de ramingen in het meerjarenplan en de benutting van de kredieten opvolgen.
      • De gemeente en het OCMW voeren een geïntegreerd lokaal sociaal beleid. We werken met een geïntegreerde planning en stellen gezamenlijke beleidsrapporten op. Het is bijgevolg logisch dat aan de gemeenteraad en de raad voor maatschappelijk welzijn één gezamenlijke opvolgingsrapportering gepresenteerd wordt die een beeld geeft van de uitvoering van het beleid (beleidsdoelstellingen, actieplannen, acties) van de gemeente en het OCMW en de financiële weerslag daarvan.
      Relevante documenten
      • De wettelijke vereisten werden vertaald in volgende rapporten: schema T2: ontvangsten en uitgaven naar economische aard;  schema J1: doelstellingenrekening.
      • Opvolgingsrapportering met rekeningcijfers.
      Juridische overwegingen
      • Artikel 263 van het Decreet Lokaal Bestuur schrijft voor dat de opvolgingsrapportering minstens volgende elementen dient te bevatten: 
        • een stand van zaken van de prioritaire acties of actieplannen van het meerjarenplan; een overzicht van de geraamde en de gerealiseerde ontvangsten en uitgaven voor het lopende jaar;  in voorkomend geval, de wijzigingen in de assumpties die gekozen werden bij de opmaak van het meerjarenplan of de aanpassing ervan; in voorkomend geval, de wijzigingen in de financiële risico’s.
      • Artikel 29 van het besluit van de Vlaamse regering van 30/03/2018.
      • Er zijn geen wijzigingen van de aangenomen assumpties in het meerjarenplan 2020-2025. Wat betreft de financiële risico's is uiteraard de inflatie een zeer belangrijke nieuwe factor.  Voor 2022 betekent dit vooralsnog geen grote financiële weerslag. 
      Besluit

       

      Artikel 1: De gemeenteraad neemt kennis van de opvolgingsrapportering met een stand van zaken van de uitvoering van het meerjarenplan over het eerste semester van het boekjaar 2022 .

       

      Artikel 2: Dit besluit is onderworpen aan het algemeen bestuurlijk toezicht zoals bepaald in het Decreet Lokaal Bestuur (Deel 2, Titel 7).

    • Kennisname van de klacht ingediend door Eerlijk & Bezorgd, N-VA en onafhankelijk, bij het Agentschap Binnenlands Bestuur betreffende het agendapunt 3 in de gemeenteraad d.d. 21 maart 2022: gemeentelijke stedenbouwkundige verordening m.b.t. parkeerplaatsen.

      Aanwezig: Koen Decleir, Voorzitter gemeenteraad
      Karolien Damman, Burgemeester
      Stefaan Vercooren, Rik Waeyaert, Lynn Vermote, Schepenen
      Marc Vulsteke, Luc Vandermeersch, Ronny Vierstraete, Jelle Vercoutere, Paul Kimpe, Birger Debacker, Jan Stoens, Dries Uyttenhove, Laurens Vandewalle, Stijn De Neve, Iris Plaisier, Rita Tyvaert, Steven Provoost, Mark Pollentier, Tim Deweerdt, Veerle Vanslembrouck, Gemeenteraadsleden
      Sara De Meyer, Algemeen Directeur
      Verontschuldigd: Toon Vancoillie, Christine Logghe, Schepenen
      Aanleiding, feiten en context
      • Op 22 april 2022 ontving het college van burgemeester en schepenen via het digitaal loket een brief van het Agentschap Binnenlands Bestuur betreffende een klacht, ingediend bij ABB vanwege Eerlijk & Bezorgd, N-VA en onafhankelijk in de gemeenteraad van Kortemark betreffende het agendapunt 3 in de gemeenteraad d.d. 21 maart 2022: gemeentelijke stedenbouwkundige verordening m.b.t. parkeerplaatsen, aangezien er geen bijlage(n) werd(en) toegevoegd.
      • Op 19 mei 2022 heeft de algemeen directeur de antwoordbrief met bijlages via het digitaal loket overgemaakt aan de gouverneur.
      • Op 17 juni 2022 heeft de gouverneur zich onbevoegd verklaard om kennis te nemen van onderhavige klacht.
      • Op 21 juni 2022 nam de algemeen directeur telefonisch contact op met ABB met de vraag tot verduidelijking of adviezen als bijlage moeten opgenomen worden of als deze ook effectief in de ontwerpnotule mogen opgenomen worden; dit omdat het antwoord van ABB geen duidelijkheid gaf hieromtrent. Hierop werd een schriftelijk antwoord ontvangen op 21 juni 2022 van het Agentschap waarin werd gesteld dat "Noch in het decreet over het lokaal bestuur d.d. 22/12/2017 noch in het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad 2019 - 2024 van Kortemark is er een bepaling opgenomen waarbij wordt gesteld dat adviezen verplicht afzonderlijk moeten worden toegevoegd. De essentie is dat de gemeenteraadsleden kennis nemen van het volledig dossier dat betrekking heeft op het te behandelen agendapunt."
      Relevante documenten
      • Klacht van Eerlijk & Bezorgd, N-VA en onafhankelijk - 18 april 2022 -  omtrent ontbrekende bijlage(n) bij agendapunt 3 van gemeenteraad d.d. 21 maart 2022.
      • Brief gericht aan het college van burgemeester en schepenen - 22 april 2022 - opvraging.
      • Antwoordbrief van het bestuur - 19 mei 2022.
      • Uittreksel uit het notulenboek GR 21 maart 2022 - bijlage 1 bij antwoordbrief van 19 mei 2022.
      • Advies deputatie over verordening parkeerplaatsen - bijlage 2 bij antwoordbrief van 19 mei 2022.
      • Antwoordbrief van ABB aan bestuur - 17 juni 2022.
      • Antwoordbrief van ABB aan mevrouw Rita Tyvaert - 17 juni 2022.
      • E-mail van ABB aan bestuur - 21 juni 2022.
      Juridische overwegingen
      • Het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2022.
      Besluit

       

      Enig artikel: De raad neemt kennis van het volledige klachtendossier naar aanleiding van de klacht d.d. 18 april 2022 ingediend door Eerlijk & Bezorgd, N-VA en een onafhankelijk raadslid in de gemeenteraad van Kortemark.

    • Goedkeuring van de budgetwijziging 2022 van de kerkfabriek Zarren.

      Aanwezig: Koen Decleir, Voorzitter gemeenteraad
      Karolien Damman, Burgemeester
      Stefaan Vercooren, Rik Waeyaert, Lynn Vermote, Schepenen
      Marc Vulsteke, Luc Vandermeersch, Ronny Vierstraete, Jelle Vercoutere, Paul Kimpe, Birger Debacker, Jan Stoens, Dries Uyttenhove, Laurens Vandewalle, Stijn De Neve, Iris Plaisier, Rita Tyvaert, Steven Provoost, Mark Pollentier, Tim Deweerdt, Veerle Vanslembrouck, Gemeenteraadsleden
      Sara De Meyer, Algemeen Directeur
      Verontschuldigd: Toon Vancoillie, Christine Logghe, Schepenen
      Aanleiding, feiten en context
      • Budgetwijziging Sint Dionysius Zarren.
      • Dit betreft de vervanging van de centrale verwarmingsketel waarvan de voorziene kosten op basis van offertes € 122.562,10 bedragen.
      Relevante documenten
      • Budgetwijziging 2022 van kerkfabriek Zarren goedgekeurd door de kerkraad van Zarren op 9 juni 2022.
      Juridische overwegingen
      • Het decreet van 7 mei 2004 betreffende de materiële organisatie en werking van de erkende erediensten.
      • De omzendbrief BB – 2007/01 d.d. 12 januari 2007 van het Kabinet van de Vlaamse Minister van Binnenlands Bestuur, Stedenbeleid, Wonen en Inburgering, Kreupelenstraat 2 te 1000 Brussel.
      Financiële impact
      • De gemeentelijke exploitatietoelage blijft ongewijzigd (€ 16.118,95).
      Publieke stemming
      Aanwezig: Koen Decleir, Karolien Damman, Stefaan Vercooren, Rik Waeyaert, Lynn Vermote, Marc Vulsteke, Luc Vandermeersch, Ronny Vierstraete, Jelle Vercoutere, Paul Kimpe, Birger Debacker, Jan Stoens, Dries Uyttenhove, Laurens Vandewalle, Stijn De Neve, Iris Plaisier, Rita Tyvaert, Steven Provoost, Mark Pollentier, Tim Deweerdt, Veerle Vanslembrouck, Sara De Meyer
      Voorstanders: Koen Decleir, Karolien Damman, Stefaan Vercooren, Rik Waeyaert, Lynn Vermote, Marc Vulsteke, Luc Vandermeersch, Ronny Vierstraete, Jelle Vercoutere, Paul Kimpe, Birger Debacker, Jan Stoens, Dries Uyttenhove, Laurens Vandewalle, Stijn De Neve, Iris Plaisier, Rita Tyvaert, Steven Provoost, Mark Pollentier, Veerle Vanslembrouck
      Onthouders: Tim Deweerdt
      Resultaat: Met 20 stemmen voor, 1 onthouding
      Besluit

       

      Artikel 1: De gemeenteraad keurt de budgetwijziging 2022 van de meerjarenplanning van de kerkfabriek Zarren goed. Voor 2022 wordt aan de kerkfabriek van Zarren een investeringstoelage van € 122.562,10 uitbetaald. De kredieten waren reeds voorzien in de wijziging nr. 3 van de meerjarenplanning van het lokaal bestuur Kortemark.  

       

      Artikel 2: Dit besluit wordt aan de provinciegouverneur, het centraal kerkbestuur, de kerkfabriek in kwestie en het erkend representatief orgaan overgemaakt via de ReligioPoint® applicatie.

    • Goedkeuring van de budgetwijziging 2022 van de kerkfabriek Kortemark.

      Aanwezig: Koen Decleir, Voorzitter gemeenteraad
      Karolien Damman, Burgemeester
      Stefaan Vercooren, Rik Waeyaert, Lynn Vermote, Schepenen
      Marc Vulsteke, Luc Vandermeersch, Ronny Vierstraete, Jelle Vercoutere, Paul Kimpe, Birger Debacker, Jan Stoens, Dries Uyttenhove, Laurens Vandewalle, Stijn De Neve, Iris Plaisier, Rita Tyvaert, Steven Provoost, Mark Pollentier, Tim Deweerdt, Veerle Vanslembrouck, Gemeenteraadsleden
      Sara De Meyer, Algemeen Directeur
      Verontschuldigd: Toon Vancoillie, Christine Logghe, Schepenen
      Aanleiding, feiten en context
      • Eind mei 2022 heeft de kerkfabriek de afrekeningsfactuur voor elektriciteit en aardgas ontvangen (periode 14 april 2021 tot 15 april 2022). Gezien de gestegen energieprijzen moest de kerkfabriek voor elektriciteit € 805,42 en voor aardgas € 17.972,60 bijbetalen. Hierdoor is het voorziene budget voor 2022 reeds opgebruikt. Een wijziging van het budget dringt zich op.
      Relevante documenten
      • Budgetwijziging 2022 van kerkfabriek Kortemark goedgekeurd door de kerkraad van Kortemark op 6 juni 2022.
      Juridische overwegingen
      • Het decreet van 7 mei 2004 betreffende de materiële organisatie en werking van de erkende erediensten.
      • De omzendbrief BB – 2007/01 d.d. 12 januari 2007 van het Kabinet van de Vlaamse Minister van Binnenlands Bestuur, Stedenbeleid, Wonen en Inburgering, Kreupelenstraat 2 te 1000 Brussel.
      Financiële impact
      • De gemeentelijke toelage verhoogt met € 15.600 tot een totaal bedrag van € 41.364,58. 
      Publieke stemming
      Aanwezig: Koen Decleir, Karolien Damman, Stefaan Vercooren, Rik Waeyaert, Lynn Vermote, Marc Vulsteke, Luc Vandermeersch, Ronny Vierstraete, Jelle Vercoutere, Paul Kimpe, Birger Debacker, Jan Stoens, Dries Uyttenhove, Laurens Vandewalle, Stijn De Neve, Iris Plaisier, Rita Tyvaert, Steven Provoost, Mark Pollentier, Tim Deweerdt, Veerle Vanslembrouck, Sara De Meyer
      Voorstanders: Koen Decleir, Karolien Damman, Stefaan Vercooren, Rik Waeyaert, Lynn Vermote, Marc Vulsteke, Luc Vandermeersch, Ronny Vierstraete, Jelle Vercoutere, Paul Kimpe, Birger Debacker, Jan Stoens, Dries Uyttenhove, Laurens Vandewalle, Stijn De Neve, Iris Plaisier, Rita Tyvaert, Steven Provoost, Mark Pollentier, Veerle Vanslembrouck
      Onthouders: Tim Deweerdt
      Resultaat: Met 20 stemmen voor, 1 onthouding
      Besluit

       

      Artikel 1: De gemeenteraad keurt de budgetwijziging 2022 van de meerjarenplanning van de kerkfabriek Kortemark goed. Voor 2022 wordt aan de kerkfabriek van Kortemark een bedrag van € 41.364,58 uitbetaald. 

       

      Artikel 2: Dit besluit wordt aan de provinciegouverneur, het centraal kerkbestuur, de kerkfabriek in kwestie en het erkend representatief orgaan overgemaakt via de ReligioPoint® applicatie.

    • Aktename van de budgetten 2023 van de kerkfabrieken die ressorteren onder het Centraal Kerkbestuur Kortemark.

      Aanwezig: Koen Decleir, Voorzitter gemeenteraad
      Karolien Damman, Burgemeester
      Stefaan Vercooren, Rik Waeyaert, Lynn Vermote, Schepenen
      Marc Vulsteke, Luc Vandermeersch, Ronny Vierstraete, Jelle Vercoutere, Paul Kimpe, Birger Debacker, Jan Stoens, Dries Uyttenhove, Laurens Vandewalle, Stijn De Neve, Iris Plaisier, Rita Tyvaert, Steven Provoost, Mark Pollentier, Tim Deweerdt, Veerle Vanslembrouck, Gemeenteraadsleden
      Sara De Meyer, Algemeen Directeur
      Verontschuldigd: Toon Vancoillie, Christine Logghe, Schepenen
      Aanleiding, feiten en context
      • Het  gemeentebestuur ontving de verschillende budgetten voor het dienstjaar 2023 van de Kerkbesturen van het Centraal Kerkbestuur Kortemark via de applicatie ReligioPoint®.
      • Alle budgetten passen binnen het meerjarenplan.  
      Relevante documenten
      • De ingediende budgetten van alle kerkbesturen.
      Juridische overwegingen
      • Het decreet van 7 mei 2004 betreffende de materiële organisatie en werking van de erkende erediensten.
      • Het decreet over het lokaal bestuur dd. 22 december 2017.
      Financiële impact

      Besluit

       

      Artikel 1: De gemeenteraad neemt akte van de budgetten 2023 van de Kerkbesturen van het Centraal Kerkbestuur Kortemark met de bovenvermelde exploitatietoelagen.

       

      Artikel 2: Dit besluit wordt aan de provinciegouverneur, het centraal kerkbestuur, de kerkfabrieken in kwestie en het erkend representatief orgaan overgemaakt via de ReligioPoint® applicatie.

    • Advies betreffende lokale inbedding naar aanleiding van de oprichting van de nieuwe woonmaatschappij per 1 januari 2023.

      Aanwezig: Koen Decleir, Voorzitter gemeenteraad
      Karolien Damman, Burgemeester
      Stefaan Vercooren, Rik Waeyaert, Lynn Vermote, Schepenen
      Marc Vulsteke, Luc Vandermeersch, Ronny Vierstraete, Jelle Vercoutere, Paul Kimpe, Birger Debacker, Jan Stoens, Dries Uyttenhove, Laurens Vandewalle, Stijn De Neve, Iris Plaisier, Rita Tyvaert, Steven Provoost, Mark Pollentier, Tim Deweerdt, Veerle Vanslembrouck, Gemeenteraadsleden
      Sara De Meyer, Algemeen Directeur
      Verontschuldigd: Toon Vancoillie, Christine Logghe, Schepenen
      Aanleiding, feiten en context
      • De gemeenteraad adviseerde de VMSW d.d. 4 oktober 2021, om Kortemark tot een werkingsgebied van de woonmaatschappij met volgende gemeenten te laten behoren: Alveringem, De Panne, Diksmuide, Houthulst, Koekelare, Koksijde, Kortemark, Lo-Reninge, Nieuwpoort en Veurne.
      • In het kader van het erkenningsdossier voor de nieuwe Woonmaatschappij per 1 januari 2023, dient de nieuw op te richten woonmaatschappij op basis van een advies van de gemeenteraad, aan te tonen dat ze lokaal ingebed en verankerd is.
      • Er wordt voorgesteld om onderstaande argumenten op te nemen in het advies ter erkenning van de nieuw op te richten woonmaatschappij, waarbij de lokale inbedding en verankering wordt aangetoond:
        • aanwezigheid van een bestuurslid in de raad van bestuur van Woonmaatschappij IJzer en Zee, namens de gemeente Kortemark,
        • Woonmaatschappij IJzer en Zee beschikt over 98 koopwoningen in Kortemark,

        • Momenteel heeft Woonmaatschappij IJzer en Zee 3 lopende projecten in Kortemark voor een totaal van 60 nieuw woningen,

        • Woonmaatschappij IJzer en Zee neemt sinds de opstart actief deel aan diverse woonoverleggen met de gemeente Kortemark.
      • Er wordt voorgesteld om bovenstaand advies goed te keuren waardoor aangetoond wordt dat, in het kader van de procedure vermeld in artikel 4.98 §1 tweede lid, 2°, punt k van het BVCW van 2021, de te vormen woonmaatschappij zal zorgen voor voldoende lokale netwerkvorming, lokale inbedding en verankering.
      Relevante documenten
      • Gemeenteraadsbesluit dd. 4 oktober 2021 houdende het advies betreffende het werkingsgebied van de nieuw op te richten woonmaatschappij.
      • Brief d.d. 8 juli 2022 van Woonmaatschappij IJzer en Zee houdende de adviesvraag omtrent lokale verankering en inbedding van de te vormen woonmaatschappij.
      • Mail IJzer en Zee dd. 18 juli 2022.
      Juridische overwegingen
      • Artikel 40 e.v. van het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur.
      • Het decreet van 9 juli 2021 houdende wijzigingen van diverse decreten met betrekking tot wonen, waarbij een regelgevend kader met betrekking tot de woonmaatschappijen wordt gecreëerd.
      • Het besluit van de Vlaamse Regering van 17 december 2021 tot wijziging van verschillende besluiten over wonen.
      • De Vlaamse Codex Wonen van 2021 (VCW).
      • Het Besluit Vlaamse Codex Wonen van 2021 (BVCW).
      Publieke stemming
      Aanwezig: Koen Decleir, Karolien Damman, Stefaan Vercooren, Rik Waeyaert, Lynn Vermote, Marc Vulsteke, Luc Vandermeersch, Ronny Vierstraete, Jelle Vercoutere, Paul Kimpe, Birger Debacker, Jan Stoens, Dries Uyttenhove, Laurens Vandewalle, Stijn De Neve, Iris Plaisier, Rita Tyvaert, Steven Provoost, Mark Pollentier, Tim Deweerdt, Veerle Vanslembrouck, Sara De Meyer
      Voorstanders: Koen Decleir, Karolien Damman, Stefaan Vercooren, Rik Waeyaert, Lynn Vermote, Marc Vulsteke, Luc Vandermeersch, Ronny Vierstraete, Jelle Vercoutere, Paul Kimpe, Birger Debacker, Jan Stoens, Dries Uyttenhove, Laurens Vandewalle, Stijn De Neve, Iris Plaisier, Rita Tyvaert, Steven Provoost, Mark Pollentier, Tim Deweerdt, Veerle Vanslembrouck
      Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
      Besluit

       

      Enig artikel: De gemeenteraad beslist om, in het kader van de procedure vermeld in artikel 4.98 §1 tweede lid, 2°, punt k van het BVCW van 2021, onderstaand advies over te maken aan Woonmaatschappij IJzer en Zee, waardoor aangetoond wordt dat voldoende lokale netwerkvorming, lokale inbedding en verankering verzekerd wordt:

      • Aanwezigheid van een bestuurslid in de raad van bestuur van Woonmaatschappij IJzer en Zee, namens de gemeente Kortemark,
      • Woonmaatschappij IJzer en Zee beschikt over 98 koopwoningen in Kortemark,

      • Momenteel heeft Woonmaatschappij IJzer en Zee 3 lopende projecten in Kortemark voor een totaal van 60 nieuw woningen,

      • Woonmaatschappij IJzer en Zee neemt sinds de opstart actief deel aan diverse woonoverleggen met de gemeente Kortemark.

    • Kostendelende vereniging - intergemeentelijke dienst omgeving - uittreding.

      Aanwezig: Koen Decleir, Voorzitter gemeenteraad
      Karolien Damman, Burgemeester
      Stefaan Vercooren, Rik Waeyaert, Lynn Vermote, Schepenen
      Marc Vulsteke, Luc Vandermeersch, Ronny Vierstraete, Jelle Vercoutere, Paul Kimpe, Birger Debacker, Jan Stoens, Dries Uyttenhove, Laurens Vandewalle, Stijn De Neve, Iris Plaisier, Rita Tyvaert, Steven Provoost, Mark Pollentier, Tim Deweerdt, Veerle Vanslembrouck, Gemeenteraadsleden
      Sara De Meyer, Algemeen Directeur
      Verontschuldigd: Toon Vancoillie, Christine Logghe, Schepenen
      Aanleiding, feiten en context
      • Bij gemeenteraadsbesluit d.d. 26 juni 2017 trad het lokaal bestuur Kortemark toe tot de kostendelende vereniging (KDV) 'Intergemeentelijke dienst omgeving' onder beheer van de WVI, en werd de samenwerkingsovereenkomst hieromtrent goedgekeurd. 
      • Doelstelling van de KDV was het ondersteunen van de leden bij de uitoefening van hun activiteiten, op het vlak van hun omgevingsbeleid (omgevingsvergunningen, ruimtelijke uitvoeringsplannen, planologische attesten). De KDV zette hiertoe het nodige gekwalificeerde personeel in.
      • Het lokaal bestuur Kortemark doet momenteel enkel nog beroep op de kostendelende vereniging (in de persoon van Nele Vanderstraeten) voor het RUP De Groten Hof en de Bouwmeesterscan.
        • De procedure voor het RUP De Groten Hof zal wellicht eind 2022 worden afgerond.
        • Voor de Bouwmeesterscan is er enkel nog een toelichting aan de GR in te plannen, wellicht dit najaar.
      • Gezien een uitstap uit de kostendelende vereniging ruim op voorhand moet worden aangevraagd, is het nu een geschikt moment om dit te doen.
       
      • De overeenkomst, goedgekeurd bij gemeenteraadsbesluit op 26 juni 2017, had een vaste duurtijd van 2 jaar.
      • De periode van 2 jaar ging van start op de dag van ondertekening van deze overeenkomst.
      • Na afloop van de vaste duurtijd wordt de overeenkomst, behoudens de gevallen van uittreding of stopzetting zoals hierna beschreven, telkens en automatisch verlengd voor één jaar.
       
      • Na de vaste duurtijd van 2 jaar kunnen de leden uittreden uit de zelfstandige groepering onder volgende modaliteiten:
        • De wens van een lid tot uittreding wordt schriftelijk en op basis van een beslissing van het bevoegde orgaan van het lid, medegedeeld aan de voorzitter en de ondervoorzitter van de stuurgroep per aangetekend schrijven.
        • Na ontvangst van deze beslissing door de voorzitter en de ondervoorzitter van de stuurgroep gaat een onderhandelingstermijn van 6 maand van start.
        • Gedurende deze periode wordt met alle leden samen naar een oplossing gezocht; deze kan er o.m. in bestaan dat andere leden bijkomende dienstverlening opnemen of dat er bijkomende leden (die beantwoorden aan de groepsvoorwaarden) worden aangetrokken.
        • Indien na 6 maanden geen oplossing wordt gevonden waarin de resterende en/of nieuwe leden zich kunnen vinden, wordt de stopzettingsprocedure ingezet.
        • Een uittredend lid van de KDV blijft gehouden tot betaling van zijn aandeel in gezamenlijke en/of uitzonderlijke uitgaven, dat wordt bepaald door de hierboven genoemde verdeelsleutel, dewelke zijn gedaan tot en met de laatste dag van de maand waarin hij effectief uittreedt uit de KDV.
      Relevante documenten
      • De samenwerkingsovereenkomst d.d. 30 mei 2017, goedgekeurd door de gemeenteraad op 26 juni 2017.
      Juridische overwegingen
      • Gemeenteraadsbeslissing d.d. 26 juni 2017.
      • Decreet over het lokaal bestuur d.d. 22 december 2017.
      Publieke stemming
      Aanwezig: Koen Decleir, Karolien Damman, Stefaan Vercooren, Rik Waeyaert, Lynn Vermote, Marc Vulsteke, Luc Vandermeersch, Ronny Vierstraete, Jelle Vercoutere, Paul Kimpe, Birger Debacker, Jan Stoens, Dries Uyttenhove, Laurens Vandewalle, Stijn De Neve, Iris Plaisier, Rita Tyvaert, Steven Provoost, Mark Pollentier, Tim Deweerdt, Veerle Vanslembrouck, Sara De Meyer
      Voorstanders: Koen Decleir, Karolien Damman, Stefaan Vercooren, Rik Waeyaert, Lynn Vermote, Marc Vulsteke, Luc Vandermeersch, Ronny Vierstraete, Jelle Vercoutere, Paul Kimpe, Birger Debacker, Jan Stoens, Dries Uyttenhove, Laurens Vandewalle, Stijn De Neve, Iris Plaisier, Rita Tyvaert, Steven Provoost
      Onthouders: Mark Pollentier, Tim Deweerdt, Veerle Vanslembrouck
      Resultaat: Met 18 stemmen voor, 3 onthoudingen
      Besluit

       

      Artikel 1: Het lokaal bestuur Kortemark wenst uit te treden uit de kostendelende vereniging 'Intergemeentelijke Dienst Omgeving' KDV-IGO-WVI.

       

      Artikel 2: Dit gemeenteraadsbesluit wordt medegedeeld aan de voorzitter en de ondervoorzitter van de stuurgroep van de kostendelende vereniging per aangetekend schrijven.

    • Groepswoningbouwproject Staatsbaan - Jerome Debouttestraat: goedkeuring wegtracé en opgelegde lasten.

      Aanwezig: Koen Decleir, Voorzitter gemeenteraad
      Karolien Damman, Burgemeester
      Stefaan Vercooren, Rik Waeyaert, Lynn Vermote, Schepenen
      Marc Vulsteke, Luc Vandermeersch, Ronny Vierstraete, Jelle Vercoutere, Paul Kimpe, Jan Stoens, Dries Uyttenhove, Laurens Vandewalle, Stijn De Neve, Iris Plaisier, Rita Tyvaert, Steven Provoost, Mark Pollentier, Tim Deweerdt, Veerle Vanslembrouck, Gemeenteraadsleden
      Sara De Meyer, Algemeen Directeur
      Verontschuldigd: Toon Vancoillie, Christine Logghe, Schepenen
      Birger Debacker, Gemeenteraadsleden
      Aanleiding, feiten en context
      • De gemeente Kortemark heeft een aanvraag tot omgevingsvergunning voor een groepswoningbouwproject bestaande uit 7 woningen, gelegen aan de Staatsbaan / Jerome Debouttestraat, met dossiernummer OMV_2022061671, ingediend door Wim Vannieuwkerke, Makeveldstraat 21 te Kortemark, ontvangen.
      Relevante documenten
      • Een plan met aanduiding van de nieuwe openbare wegenis in het groepswoningbouwproject aan de Staatsbaan - Jerome Debouttestraat, in het kader van de omgevingsvergunningsaanvraag met referentienr. OMV_2022061671.
      • Bijhorend bestek.
      • Bijhorende kostenraming.
      • Plan kosteloze grondafstand.
      Juridische overwegingen


      1)    Wettelijk kader

      Gewestplan Diksmuide-Torhout d.d. 5 februari 1979, waarin dit project deels gelegen is in een woongebied en deels in een woonuitbreidingsgebied.

      Verkaveling VK 1963/0002/01 d.d. 19/10/1963 waarin een deel van de projectsite gelegen is.

      Art. 4.3.1 van de VCRO, dat bepaalt dat verkavelingen ouder dan 15 jaar op zichzelf geen weigeringsgrond voor een vergunning zijn.

      Decreet d.d. 25 april 2014 m.b.t. de Omgevingsvergunning, in het bijzonder:
      -    Art. 31. Als de vergunningsaanvraag wegenwerken omvat waarover de gemeenteraad beslissingsbevoegdheid heeft en de bevoegde overheid, vermeld in artikel 15, oordeelt dat de omgevingsvergunning kan worden verleend, neemt de gemeenteraad een beslissing over de zaak van de wegen voor de bevoegde overheid een beslissing neemt over de aanvraag.

      Decreet op de gemeentewegen d.d. 3 mei 2019, in het bijzonder:
      -    Art. 3. Dit decreet heeft tot doel om de structuur, de samenhang en de toegankelijkheid van de gemeentewegen te vrijwaren en te verbeteren, in het bijzonder om aan de huidige en toekomstige behoeften aan zachte mobiliteit te voldoen.
      Om de doelstelling, vermeld in het eerste lid, te realiseren voeren de gemeenten een geïntegreerd beleid, dat onder meer gericht is op:
          1° de uitbouw van een veilig wegennet op lokaal niveau;
          2° de herwaardering en bescherming van een fijnmazig netwerk van trage wegen, zowel op recreatief als op functioneel vlak.
      -    Art. 8. Niemand kan een gemeenteweg aanleggen, wijzigen, verplaatsen of opheffen zonder voorafgaande goedkeuring van de gemeenteraad.
      -    Art. 10. Bij beslissingen over de aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van gemeentewegen wordt rekening gehouden met de doelstellingen en principes, vermeld in artikel 3 en 4, en in voorkomend geval met het gemeentelijk beleidskader en afwegingskader, vermeld in artikel 6.
      -    Art. 11. § 1. De gemeenten leggen de ligging en de breedte van de gemeentewegen op hun grondgebied vast in gemeentelijke rooilijnplannen, ongeacht de eigenaar van de grond.
      -    Art. 12.  § 2. In afwijking van artikel 11 kan de aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van een gemeenteweg met overeenkomstige toepassing van artikel 31 van het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning opgenomen worden in een omgevingsvergunning voor stedenbouwkundige handelingen of een omgevingsvergunning voor het verkavelen van gronden, voor zover die wijziging past in het kader van de realisatie van de bestemming van de gronden. Die mogelijkheid geldt voor zover het aanvraagdossier een ontwerp van rooilijnplan bevat dat voldoet aan de bij en krachtens dit decreet gestelde eisen op het vlak van de vorm en inhoud van gemeentelijke rooilijnplannen of voor zover het een grafisch plan met aanduiding van de op te heffen rooilijn bevat.
      Als de beoogde wijziging, verplaatsing of opheffing betrekking heeft op een gemeentelijk rooilijnplan dat niet in een ruimtelijk uitvoeringsplan is opgenomen, neemt de gemeenteraad eerst een beslissing over het al dan niet wijzigen of opheffen van het gemeentelijk rooilijnplan, alvorens te beslissen over de goedkeuring, vermeld in artikel 31 van het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning.

      2)    Openbaar Onderzoek

      -    De aanvraag werd openbaar gemaakt volgens de regels vermeld in artikel 16 t.e.m. 29 van het besluit van de Vlaamse Regering van 27 november 2015 tot uitvoering van het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning.
      -    Het openbaar onderzoek liep van 1 juni 2022 t.e.m. 1 juli 2022.
      -    Er werden geen bezwaarschriften ingediend.

      Publieke stemming
      Aanwezig: Koen Decleir, Karolien Damman, Stefaan Vercooren, Rik Waeyaert, Lynn Vermote, Marc Vulsteke, Luc Vandermeersch, Ronny Vierstraete, Jelle Vercoutere, Paul Kimpe, Jan Stoens, Dries Uyttenhove, Laurens Vandewalle, Stijn De Neve, Iris Plaisier, Rita Tyvaert, Steven Provoost, Mark Pollentier, Tim Deweerdt, Veerle Vanslembrouck, Sara De Meyer
      Voorstanders: Koen Decleir, Karolien Damman, Stefaan Vercooren, Rik Waeyaert, Lynn Vermote, Marc Vulsteke, Luc Vandermeersch, Ronny Vierstraete, Jelle Vercoutere, Paul Kimpe, Birger Debacker, Jan Stoens, Dries Uyttenhove, Laurens Vandewalle, Stijn De Neve, Iris Plaisier, Rita Tyvaert, Steven Provoost, Tim Deweerdt, Veerle Vanslembrouck
      Onthouders: Mark Pollentier
      Resultaat: Met 19 stemmen voor, 1 onthouding
      Besluit

      Artikel 1: goedkeuring wegtracé

      Tracé en aanleg van de openbare wegenis:

      De gemeenteraad keurt het tracé .en het ontwerp van de nieuwe openbare wegenis in het geplande groepswoningbouwproject gelegen aan de Staatsbaan / Jerome Debouttestraat, die het voorwerp uitmaakt van de omgevingsvergunningsaanvraag OMV_2022061671, bestaande uit volgende dossierstukken:
      1.    wegenisontwerp
      2.    kostenraming van de werken
      3.    bestek
      goed.

      Artikel 2: opgelegde lasten

      Lasten aanleg wegenis
      De bouwheer moet op zijn kosten instaan voor de volledige aanleg van alle openbaar domein, wegenis en openbaar groen, conform het hierboven bedoelde wegenisontwerp.

      Lasten aanleg nutsvoorzieningen
      De bouwheer moet op zijn kosten instaan voor de aanleg van de riolering en alle nutsvoorzieningen (elektriciteit, televisie, telefonie, datacommunicatie, openbaar verlichtingsnet, openbare verlichtingsinstallaties), in overeenstemming met de richtlijnen en het advies van Fluvius, Proximus en De Watergroep terzake.
      Het ontwerp van openbare verlichting dient ter goedkeuring aan het college van burgemeester en schepenen te worden voorgelegd.
      Eventuele kosten voor de verplaatsing van openbare verlichtingspalen i.f.v. dit bouwproject of de daarin te realiseren gebouwen, vallen ten laste van de verkavelaar.

      Inlijving in het openbaar domein
      De gronden, in het projectontwerp aangeduid als openbaar domein en openbaar groen - op het plan kosteloze grondafstand omrand met gele stippellijn - dienen na de voltooiing van de aanleg van de wegenis en alle nutsvoorzieningen, kosteloos te worden overgedragen aan de gemeente Kortemark.  Deze worden ingelijfd in het openbaar domein.   
      De kosten voor de akte m.b.t. de eigendomsoverdracht van de wegenis aan het openbaar domein vallen ten laste van de bouwheer.

      Verkeerssignalisatie en wegmarkeringen
      Verkeerssignalisatie en wegmarkeringen binnen deze nieuwe verkaveling dienen aangebracht te worden, op aangeven van het gemeentebestuur, op kosten van de bouwheer.

      Grootschalig referentiebestand
      Conform het GRB-decreet d.d. 16 april 2004 meer bepaald artikelen 13 § 3 en §4 dient door de bouwheer bij voorlopige oplevering van de wegeniswerken van het groepswoningbouwproject gelegen t.h.v. de Staatsbaan / Jerome Debouttestraat in Kortemark een door het AGIV goedgekeurd as-builtplan bezorgd aan de gemeente Kortemark.  Is de gemeente niet in het bezit van het door AGIV goedgekeurd as-builtplan dan gaat de voorlopige oplevering niet door.
      De opmeting van het openbaar domein in het nieuwe bouwproject dient aan volgende voorwaarden te voldoen:
      1)    Administratieve voorwaarden:
      Voorwerp van de opdracht:
      Deelopdracht 1: de terrestrische opmeting van een nieuw groepswoningbouwproject in Kortemark en oplevering van een digitaal bestand op basis van deze opmetingen dat bruikbaar is voor het AGIV in het kader van ‘bijhouding GRB op basis van as-builtplannen’.
      Deelopdracht 2: de oplevering van een grafisch bestand dat bruikbaar is voor cartografische doeleinden.
      2)    Technische bepalingen:
      Algemeen
      De opmetingszone omvat de gehele wegbaan van het nieuwe groepswoningbouwproject gelegen Staatsbaan / Jerome Debouttestraat in Kortemark, zoals voorzien in de omgevingsvergunningsaanvraag OMV_2022061671
      Deelopdracht 1:
      Inhoud van de opdracht
      De opdracht houdt de inventarisatie in van het nieuwe groepswoningbouwproject.  Met de inventarisatie wordt bedoeld “alle metingen en handelingen die nodig zijn voor het in kaart brengen van de bestaande toestand van de terreinsituatie in de opdrachtzone(s) conform de specificaties van de volgende GRB-skeletcomponenten:
      -    GRB-Basis, laatste versie
      -    GRB-Detail, laatste versie
      -    GRB-skeletoptie Water- en Rioolbeheer, laatste versie
      -    GRB-skeletoptie Wegbeheer, laatste versie
      -    GRB-skeletoptie Virtuele Grenzen, laatste versie
      Deze specificaties zijn beschikbaar via volgende link: https://www.agiv.be/producten/grb/meer-over/grb-skelet/nieuwe-skeletspecificaties/documenten-templates-en-voorbeelden
      Deze specificaties houden onder meer in dat:
      de opmeting gebeurt in Lambert 72 (BEREF2003) en TAW.  Er wordt voor GPS-metingen gebruik gemaakt van de FLEPOS-dienstverlening. GPS-metingen worden uitgevoerd conform de aanbeveling A-GIS-VL-008-1.4 voor het uitvoeren van GPS-metingen met behulp van FLEPOS.  Deze aanbeveling is beschikbaar via volgende link https://www.agiv.be/producten/flepos/meer-over/ondersteuning/aanbev-gps-metingen-flepos
      de opmeting gebeurt rekening houdende met de GRB-objectencatalogus.  Elke DXF-layer is in detail gespecificeerd op vlak van definitie, meetcriteria, voorwaarden, geometrie en kwaliteit.
      De meetopdracht gebeurt in 2D.
      De opmeting resulteert in een DXF-bestand. Het DXF-bestand voldoet aan de specificaties die in de GRB-Basis vermeld staan.
      Het te leveren DXF-bestand bevat geen DXF-layers voor wat betreft de DXF-layers vermeld in GRB-skeletoptie Virtuele Grenzen, laatste versie met uitzondering van de layers VAB, VAW1, VBL, VED, VOI, VOZ, VRL1 en VRL2.
      De controle van de opmeting zal gebeuren conform de specificaties kwaliteitscontrole GRB-basis die beschikbaar zijn op https://www.agiv.be/~/media/agiv/producten/grb/documenten/grb-skelet/rldm141124av0as%20builtkwaliteitsspecificatiesv100.pdf
      Eindproduct
      Volgend eindproduct wordt aangeleverd voor deze deelopdracht:
      een DXFr2000-bestand dat de opmeting omvat, conform de bepalingen van GRB-basis.  Het DXF-bestand heeft een vrij te kiezen bestandsnaam.
      Deelopdracht 2:
      Inhoud van de opdracht
      De aanmaak van een grafisch bestand dat bruikbaar is voor cartografische doeleinden.
      Eindproduct
      De opdracht houdt de opmaak in van volgende eindproducten:
      -    Een digitaal bestand dat direct is afgeleid van het DXF-bestand uit deelopdracht 1 en is aangepast/verder uitgewerkt voor cartografisch gebruik (o.a. complexe lijntypes, arceringen,…).
      -    Het aangeleverde GRBcad-bestand wordt bijgewerkt en vervolledigd met het DXF-bestand uit deelopdracht 1 en wordt opgenomen in een laag ‘achtergrond’.
      -    Een digitaal bestand in DWG-formaat (versie 2015) voorzien van een titelblad, liggingsplan, situeringsplan en legende.
      -    Er moeten 3 afdrukken van het plan op papier aangeleverd worden op schaal 1/500.

    • Goedkeuring offerte OVC31796075 “Plaatsen van communicatiemodules op nieuwe verlichtingsarmaturen in kader van de verledding van de openbare verlichting”.

      Aanwezig: Koen Decleir, Voorzitter gemeenteraad
      Karolien Damman, Burgemeester
      Stefaan Vercooren, Rik Waeyaert, Lynn Vermote, Schepenen
      Marc Vulsteke, Luc Vandermeersch, Ronny Vierstraete, Jelle Vercoutere, Paul Kimpe, Birger Debacker, Jan Stoens, Dries Uyttenhove, Laurens Vandewalle, Stijn De Neve, Iris Plaisier, Rita Tyvaert, Steven Provoost, Mark Pollentier, Tim Deweerdt, Veerle Vanslembrouck, Gemeenteraadsleden
      Sara De Meyer, Algemeen Directeur
      Verontschuldigd: Toon Vancoillie, Christine Logghe, Schepenen
      Aanleiding, feiten en context
      • Netbeheerder Fluvius maakte een meerjarenplanning op om alle openbare verlichting op grondgebied Kortemark te vervangen door ledverlichting tegen 2030.
      • Het schepencollege besliste in zitting van 10 juni 2021 om het vervangingsprogramma opgemaakt door Fluvius goed te keuren tot en met 2023.
      • Fluvius voorziet met offerte OVC31796075 het plaatsen van communicatiemodules op de nieuwe verlichtingsarmaturen in kader van de verledding van de openbare verlichting. Deze modules maken het mogelijk om de verlichtingsarmaturen in de toekomst individueel te kunnen aansturen.
      Relevante documenten
      • Offerte OVC31796075 voor het plaatsen van communicatiemodules op de nieuwe verlichtingsarmaturen in kader van de verledding van de openbare verlichting.
      Juridische overwegingen
      • De gemeenteraadsbeslissing d.d. 17 maart 1995 waarbij de herstructurering van de energiesector de gemeente toegetreden is bij de W.V.E.M. (nu Fluvius).
      • De wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten artikel 30 (in house opdracht).
      • Het decreet lokaal bestuur d.d. 22 december 2017.
      Financiële impact
      • Code budgetsleutel: 2021/ACT-1012/0670-00/228000/GEMEENTE/CBS/IP-GEEN en 2022/ACT-1012/0670-00/228000/GEMEENTE/CBS/IP-GEEN
      Adviezen
      Adviezen
      • Gunstig visum GEM/BV/EE84 van Hans Cromheecke van 04 juli 2022

      Publieke stemming
      Aanwezig: Koen Decleir, Karolien Damman, Stefaan Vercooren, Rik Waeyaert, Lynn Vermote, Marc Vulsteke, Luc Vandermeersch, Ronny Vierstraete, Jelle Vercoutere, Paul Kimpe, Birger Debacker, Jan Stoens, Dries Uyttenhove, Laurens Vandewalle, Stijn De Neve, Iris Plaisier, Rita Tyvaert, Steven Provoost, Mark Pollentier, Tim Deweerdt, Veerle Vanslembrouck, Sara De Meyer
      Voorstanders: Koen Decleir, Karolien Damman, Stefaan Vercooren, Rik Waeyaert, Lynn Vermote, Marc Vulsteke, Luc Vandermeersch, Ronny Vierstraete, Jelle Vercoutere, Paul Kimpe, Birger Debacker, Jan Stoens, Dries Uyttenhove, Laurens Vandewalle, Stijn De Neve, Iris Plaisier, Rita Tyvaert, Steven Provoost, Mark Pollentier, Tim Deweerdt, Veerle Vanslembrouck
      Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
      Besluit

       

      Enig artikel: De gemeenteraad beslist om de offerte OVC31796075 opgemaakt voor het plaatsen van communicatiemodules op de nieuwe openbare verlichting in kader van de verledding van de openbare verlichting goed te keuren voor een bedrag van € 16.748,78 incl. BTW.

    • Onroerende goederen AG18 - TW14: Definitieve vaststelling van de rooilijn in het kader van de gedeeltelijke verplaatsing van een trage wegverbinding tussen de Vuilpanstraat en de Hazewindstraat, gekend als verbinding via de chemin 35 (Wervendamwegel) en de chemin 14 (Zuydboschstraete).

      Aanwezig: Koen Decleir, Voorzitter gemeenteraad
      Karolien Damman, Burgemeester
      Stefaan Vercooren, Rik Waeyaert, Lynn Vermote, Schepenen
      Marc Vulsteke, Luc Vandermeersch, Ronny Vierstraete, Jelle Vercoutere, Paul Kimpe, Birger Debacker, Jan Stoens, Dries Uyttenhove, Laurens Vandewalle, Stijn De Neve, Iris Plaisier, Rita Tyvaert, Steven Provoost, Mark Pollentier, Tim Deweerdt, Veerle Vanslembrouck, Gemeenteraadsleden
      Sara De Meyer, Algemeen Directeur
      Verontschuldigd: Toon Vancoillie, Christine Logghe, Schepenen
      Aanleiding, feiten en context
      • Op 30 mei 2022 besliste de gemeenteraad over “Onroerende goederen AG18 - TW14: Voorlopige vaststelling van de rooilijn in het kader van de gedeeltelijke verplaatsing van een trage wegverbinding tussen de Vuilpanstraat en de Hazewindstraat, gekend als verbinding via de chemin 35 (Wervendamwegel) en de chemin 14 (Zuydboschstraete)”.
      • Het dossier werd in het voornoemde gemeenteraadsbesluit getoetst aan de artikels 3 en 4, (in voorkomend geval art. 6) van het Decreet houdende de Gemeentewegen van 3 mei 2019.
      • In overeenstemming met art. 17 van het Decreet houdende de Gemeentewegen van 3 mei 2019 vond het openbaar onderzoek plaats van 16 juni 2022 tot en met 15 juli 2022.
      • Uit het proces-verbaal van het openbaar onderzoek blijkt dat er geen bezwaren werden ingediend.
      Relevante documenten
      • Rooilijnplannen (bestaande toestand en ontworpen toestand).
      • Opmetingsplannen.
      • Schattingsverslag.
      • Gemeenteraadsbeslissing 30 mei 2022 (voorlopige vaststelling).
      • Pv commodo et incommodo.
      Juridische overwegingen
      • Decreet over het Lokaal Bestuur d.d. 22 december 2017.
      • Besluit Vlaamse Regering d.d. 20 juni 2014 tot vaststelling van nadere regels voor de organisatie van het openbaar onderzoek inzake buurtwegen.
      • Atlas der buurtwegen voor de gemeente Kortemark, d.d. 10 april 1841.
      • Decreet houdende de gemeentewegen d.d. 3 mei 2019, datum inwerkingtreding 1 september 2019.
      • Wet van 10 april 1841 op de buurtwegen.
      • Decreet van 8 mei 2009 houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen.
      Financiële impact
      • De uitgave voor de verwerving van het nieuwe tracé (verschil in meer en min ingevolge het verplaatsen van trage wegen) wordt gespecificeerd in het schattingsverslag (€ 3.150,00 + 2.760,00), en wordt gefixeerd in het dossier verwerving dat aan de gemeenteraad wordt voorgelegd (van zodra ontvangen van de notaris) ter goedkeuring.
      Publieke stemming
      Aanwezig: Koen Decleir, Karolien Damman, Stefaan Vercooren, Rik Waeyaert, Lynn Vermote, Marc Vulsteke, Luc Vandermeersch, Ronny Vierstraete, Jelle Vercoutere, Paul Kimpe, Birger Debacker, Jan Stoens, Dries Uyttenhove, Laurens Vandewalle, Stijn De Neve, Iris Plaisier, Rita Tyvaert, Steven Provoost, Mark Pollentier, Tim Deweerdt, Veerle Vanslembrouck, Sara De Meyer
      Voorstanders: Koen Decleir, Karolien Damman, Stefaan Vercooren, Rik Waeyaert, Lynn Vermote, Marc Vulsteke, Luc Vandermeersch, Ronny Vierstraete, Jelle Vercoutere, Paul Kimpe, Birger Debacker, Jan Stoens, Dries Uyttenhove, Laurens Vandewalle, Stijn De Neve, Iris Plaisier, Rita Tyvaert, Steven Provoost, Mark Pollentier, Tim Deweerdt, Veerle Vanslembrouck
      Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
      Besluit

       

      Artikel 1: De gemeenteraad stelt het rooilijnplan definitief vast.

       

      Artikel 2: De gemeenteraad gaat akkoord om de gemeenteweg, trage wegverbinding tussen de Vuilpanstraat en de Hazewindstraat, gekend als verbinding via de chemin 35 (Wervendamwegel) en de chemin 14 (Zuydboschstraete), te verplaatsen zoals aangeduid op het ontwerp rooilijnplan.

       

      Artikel 3: De gemeenteraad gaat akkoord met met de voorgestelde waarde zoals bepaald in het voormeld schattingsverslag opgesteld door een door de Vlaamse gemeenschap erkende landmeter-expert.

       

      Artikel 4: De gemeenteraad beslist het college te gelasten met de uitvoering van dit besluit overeenkomstig art. 18 en 19 van het Decreet houdende de Gemeentewegen van 3 mei 2019, en behoudens administratief beroep, met de realisatie van de (gewijzigde) gemeenteweg, overeenkomstig de artikelen 26, 27, 28 en 29 van het aangehaalde decreet.

       

      Artikel 5: Deze beslissing wordt bekend gemaakt overeenkomstig artikel 18 van het decreet van 3 mei 2019 houdende de gemeentewegen. Het rooilijnplan wordt samen met het besluit van de gemeenteraad tot definitieve vaststelling van het gemeentelijk rooilijnplan onmiddellijk met een beveiligde zending bezorgd aan het departement Mobiliteit en Openbare Werken en aan de deputatie van de provincie West-Vlaanderen.

       

      Artikel 6: Tegen deze beslissing kan binnen een termijn van 30 dagen een opschortend administratief beroep worden ingesteld bij de Vlaamse Overheid, overeenkomstig art. 24 en 25 van het Decreet houdende de Gemeentewegen van 3 mei 2019.

       

      Artikel 7: De nodige notariële akten inzake verwerving nieuw tracé maken het voorwerp uit van een afzonderlijk dossier en deze worden ten gepaste tijde aan en in de gemeenteraad voorgelegd ter goedkeuring.

    • Vervoerregio Westhoek - visienota.

      Aanwezig: Koen Decleir, Voorzitter gemeenteraad
      Karolien Damman, Burgemeester
      Stefaan Vercooren, Rik Waeyaert, Lynn Vermote, Schepenen
      Marc Vulsteke, Luc Vandermeersch, Ronny Vierstraete, Jelle Vercoutere, Paul Kimpe, Birger Debacker, Jan Stoens, Dries Uyttenhove, Laurens Vandewalle, Stijn De Neve, Iris Plaisier, Rita Tyvaert, Steven Provoost, Mark Pollentier, Tim Deweerdt, Veerle Vanslembrouck, Gemeenteraadsleden
      Sara De Meyer, Algemeen Directeur
      Verontschuldigd: Toon Vancoillie, Christine Logghe, Schepenen
      Aanleiding, feiten en context
      • Mail d.d. 01 augustus 2022 van Deloitte inzake de vervoerregio Westhoek - Nieuwe versie visienota en volgende stappen.
      • In de vervoerregioraad van 01 juni werden de opmerkingen over de nota besproken.  
      • De toelichting aan de stakeholders en gemeenteraadsleden vond plaats op 30 juni.
      • Het is de bedoeling dat de visienota, ter kennisgeving, in de gemeenteraad geagendeerd zou worden in de komende periode. Er wordt in deze fase geen formeel advies gevraagd van de gemeenteraden, maar het is wel van belang dat de visienota een breed draagvlak kent.
      Relevante documenten
      • Presentatie visienota.
      • Begeleidende brief visienota.
      • Visienota - Mobiliteitsplan vervoerregio Westhoek Visie voor 2030 (Versie: juni 2022).
      • Verslag van de vervoerregioraad dd. 01 juni 2022.
      Publieke stemming
      Aanwezig: Koen Decleir, Karolien Damman, Stefaan Vercooren, Rik Waeyaert, Lynn Vermote, Marc Vulsteke, Luc Vandermeersch, Ronny Vierstraete, Jelle Vercoutere, Paul Kimpe, Birger Debacker, Jan Stoens, Dries Uyttenhove, Laurens Vandewalle, Stijn De Neve, Iris Plaisier, Rita Tyvaert, Steven Provoost, Mark Pollentier, Tim Deweerdt, Veerle Vanslembrouck, Sara De Meyer
      Voorstanders: Koen Decleir, Karolien Damman, Stefaan Vercooren, Rik Waeyaert, Lynn Vermote, Marc Vulsteke, Luc Vandermeersch, Ronny Vierstraete, Jelle Vercoutere, Paul Kimpe, Birger Debacker, Jan Stoens, Dries Uyttenhove, Laurens Vandewalle, Stijn De Neve, Iris Plaisier, Tim Deweerdt, Veerle Vanslembrouck
      Onthouders: Rita Tyvaert, Steven Provoost, Mark Pollentier
      Resultaat: Met 18 stemmen voor, 3 onthoudingen
      Besluit

       

      Enig artikel: De gemeenteraad neemt kennis van de visienota 'Mobiliteitsplan vervoerregio Westhoek - visie voor 2030 - versie juni 2022' en heeft geen opmerkingen.

    • Goedkeuring van een tijdelijke verordening betreffende de beperking op de ambulante activiteiten en verbod onderhoudswerken aan rallyvoertuigen op en langs de openbare weg ter gelegenheid van de Hemicudarally op 15 en 16 oktober 2022.

      Aanwezig: Koen Decleir, Voorzitter gemeenteraad
      Karolien Damman, Burgemeester
      Stefaan Vercooren, Rik Waeyaert, Lynn Vermote, Schepenen
      Marc Vulsteke, Luc Vandermeersch, Ronny Vierstraete, Jelle Vercoutere, Paul Kimpe, Birger Debacker, Jan Stoens, Dries Uyttenhove, Laurens Vandewalle, Stijn De Neve, Iris Plaisier, Rita Tyvaert, Steven Provoost, Mark Pollentier, Tim Deweerdt, Veerle Vanslembrouck, Gemeenteraadsleden
      Sara De Meyer, Algemeen Directeur
      Verontschuldigd: Toon Vancoillie, Christine Logghe, Schepenen
      Aanleiding, feiten en context
      • De organisatie van de Hemicudarally, op jaarlijkse basis, is een terugkerend initiatief. Dit reglement is enkel geldig voor de wedstrijd op 15-16 oktober 2022. De definitieve vergunning zal pas verleend worden als aan alle voorwaarden is voldaan.
      • Naar aanleiding van de bedoelde manifestatie en door de talrijke aanwezigheid van ambulante handelaars, komt de veiligheid van het voetgangersverkeer in het gedrang.
      • Om veiligheidsredenen, vooral binnen de omloop van de snelheidsritten, dienen het aantal verkooppunten van eetwaren en dranken beperkt te worden.
      • Daarenboven zijn er ook richtlijnen nodig inzake onderhoudswerken.
      • Dit reglement geeft geen toestemming om activiteiten te organiseren die niet toegelaten zijn tijdens de coronacrisis. Alle richtlijnen opgelegd door de federale overheid in het kader van de corona-crisis moeten gevolgd worden.
      Relevante documenten
      • Brief van 1 mei 2022 van Autostal Hemicuda, vertegenwoordigd door de heer Guy Desmet, p/a Dronckaertstraat 586 te 8930 Lauwe, houdende officiële aanvraag tot het organiseren van de 21ste Hemicuda rally op 15-16 oktober 2022.
      • Advies van de politie dd. 10 augustus 2022 m.b.t. de Hemicuda rally 15-16 oktober 2022.
      • Het besluit van de Burgemeester dd. 18 augustus 2022 houdende algemene voorwaarden tot het organiseren van de Hemicuda editie 2022 op 15-16 oktober 2022.
      Juridische overwegingen
      • De nieuwe gemeentewet bekrachtigd bij de wet van 26 mei 1989, inzonderheid op artikel 135, §2, ingevoegd bij de wet van 27 mei 1989 en op artikel 119 vernummerd bij de wet van 27 mei 1989 en gewijzigd bij het K.B. van 30 mei 1989 en op artikel 12 vernummerd bij de wet van 27 mei 1989, en op artikelen 112 en 114.
      • Het decreet over het Lokaal Bestuur dd. 22 december 2017.
      • De wet van 25 juni 1993 betreffende de uitoefening van ambulante activiteiten en de organisatie van openbare markten.
      • Het koninklijk besluit van 3 april 1995 tot uitvoering van de wet van 25 juni 1993.
      Publieke stemming
      Aanwezig: Koen Decleir, Karolien Damman, Stefaan Vercooren, Rik Waeyaert, Lynn Vermote, Marc Vulsteke, Luc Vandermeersch, Ronny Vierstraete, Jelle Vercoutere, Paul Kimpe, Birger Debacker, Jan Stoens, Dries Uyttenhove, Laurens Vandewalle, Stijn De Neve, Iris Plaisier, Rita Tyvaert, Steven Provoost, Mark Pollentier, Tim Deweerdt, Veerle Vanslembrouck, Sara De Meyer
      Voorstanders: Koen Decleir, Karolien Damman, Stefaan Vercooren, Rik Waeyaert, Lynn Vermote, Marc Vulsteke, Luc Vandermeersch, Ronny Vierstraete, Jelle Vercoutere, Paul Kimpe, Birger Debacker, Jan Stoens, Dries Uyttenhove, Laurens Vandewalle, Stijn De Neve, Iris Plaisier, Rita Tyvaert, Steven Provoost, Mark Pollentier, Tim Deweerdt, Veerle Vanslembrouck
      Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
      Besluit

      Artikel 1: Dit reglement geeft geen toestemming om activiteiten te organiseren die niet toegelaten zijn tijdens de coronacrisis. Alle richtlijnen opgelegd door de federale overheid in het kader van de corona-crisis moeten gevolgd worden.

      Artikel 2: Op 16 oktober 2022 van 05.00 uur tot 24.00 uur geldt er een verbod op het houden van een ambulante activiteit (inclusief eethuisjes, barbecuetoestellen...) tenzij men in het bezit is van een schriftelijke vergunning van de Burgemeester, in de hierna vermelde straten en in de (denkbeeldig afgebakende) zones, gevormd door deze straten:

      • Noordbosstraat;
      • Hemelstraat;
      • Hogestraat;
      • Watermolenstraat;
      • Wittehuisstraat;
      • Pollaertstraat;
      • Steenstraat;
      • Bovekerkemolenstraat;
      • Bovekerkesteenweg;
      • Bovekerkestraat;
      • Kaaistraat;
      • Vladslostraat;
      • Oude Vladslostraat;
      • Calfoortstraat.

      De Burgemeester bepaalt de plaats waar de ambulante activiteit mag uitgeoefend worden.  Daarenboven bepaalt de Burgemeester de waren en het middel bij welke de ambulante activiteit mag uitgeoefend worden.

      Artikel 3: Op 16 oktober 2022 van 05.00 uur tot 24.00 uur:

       § 1a.  zijn op het grondgebied van de gemeente Kortemark enkel noodreparaties toegestaan aan de rally wagens.

       § 1b.  Service auto’s moeten voorzien zijn van:

      • een stuk servicefolie (ondoordringbaar) van minimaal 4 x 3 meter;
      • een opvangbak voor vloeistoffen van circa 50cm x 50cm met aftapvoorziening;
      • een voorziening voor het opvangen van brandstof, indien bij het tanken brandstof kan worden gemorst;
      • een container voor afvalvloeistoffen van tenminste 10 literinhoud en een afvalzak.

       § 1c.  Op alle noodservicepunten moet de auto, gedurende de ganse duur der werkzaamheden, op het servicefolie staan;

      • In alle gevallen waarin de kans bestaat in het morsen van vloeistof, moet de opvangbak of een andere voorziening worden gebruikt;
      • Servicepunten moeten steeds rein worden achtergelaten. Afvalstoffen, auto-onderdelen, materialen en andere voorwerpen moeten in de servicewagen worden meegenomen;
      • Indien toch nog verontreiniging van de ondergrond heeft plaatsgevonden, is de serviceploeg verplicht dit binnen de kortste tijd aan de milieu - official of rechtstreeks aan de wedstrijdleiding mede te delen, onder opgave van alle relevante gegevens. Het voorgaande is van overeenkomstige toepassing bij noodreparaties buiten de voorziene servicepunten;
      • Het schoonspuiten van auto’s is uitsluitend toegestaan op plaatsen die daarvoor door het organisatiecomité zijn aangewezen.

      Artikel 4: Overtreding van dit reglement wordt bestraft met een gevangenisstraf van één tot zeven dagen en/of 1,00 euro tot 25,00 euro.

      Artikel 5: Van dit besluit wordt dadelijk een afschrift gestuurd aan de Griffie van de Rechtbank van Eerste Aanleg te Veurne, aan de Griffie van de Politierechtbank van het arrondissement Veurne en aan de Heer Gouverneur van de provincie West-Vlaanderen.

    • Mededeling van de verslagen en einddocumenten van volgende raden en overlegstructuren: de cultuurraad, de jeugdraad, de milieuraad, de gecoro en de schoolraad

      Aanwezig: Koen Decleir, Voorzitter gemeenteraad
      Karolien Damman, Burgemeester
      Stefaan Vercooren, Rik Waeyaert, Lynn Vermote, Schepenen
      Marc Vulsteke, Luc Vandermeersch, Ronny Vierstraete, Jelle Vercoutere, Paul Kimpe, Birger Debacker, Jan Stoens, Dries Uyttenhove, Laurens Vandewalle, Stijn De Neve, Iris Plaisier, Rita Tyvaert, Steven Provoost, Mark Pollentier, Tim Deweerdt, Veerle Vanslembrouck, Gemeenteraadsleden
      Sara De Meyer, Algemeen Directeur
      Verontschuldigd: Toon Vancoillie, Christine Logghe, Schepenen
      Relevante documenten
      • Verslag van de milieuraad d.d. 9 mei 2022.
      • Verslag van de jeugdraad d.d. 13 mei 2022.
      • Verslag van de cultuurraad d.d. 17 mei 2022.
      • Verslag van de schoolraad De Kreke d.d. 16 juni 2022.
      • Verslag van de gecoro d.d. 20 juni 2022.
      Besluit

       

      Er wordt mededeling gegeven van de verslagen van de milieuraad d.d. 9 mei, de jeugdraad d.d. 13 mei 2022, de cultuurraad d.d. 17 mei 2022, de schoolraad De Kreke d.d. 16 juni 2022, en de gecoro d.d. 20 juni 2022.

Namens Gemeenteraad,

Sara De Meyer
Algemeen Directeur

Koen Decleir
Voorzitter gemeenteraad