Terug
Gepubliceerd op 23/02/2024

Notulen  Gemeenteraad

ma 22/01/2024 - 20:00 Raadszaal
Aanwezig: Koen Decleir, Voorzitter gemeenteraad
Karolien Damman, Burgemeester
Stefaan Vercooren, Rik Waeyaert, Toon Vancoillie, Lynn Vermote, Christine Logghe, Schepenen
Marc Vulsteke, Luc Vandermeersch, Jelle Vercoutere, Paul Kimpe, Birger Debacker, Jan Stoens, Dries Uyttenhove, Laurens Vandewalle, Stijn De Neve, Iris Plaisier, Rita Tyvaert, Steven Provoost, Mark Pollentier, Tim Deweerdt, Veerle Vanslembrouck, Gemeenteraadsleden
Lies Vanneste, Algemeen Directeur wn.
Verontschuldigd: Sara De Meyer, Algemeen Directeur
Ronny Vierstraete, Raadslid
  • Openbaar

    • Goedkeuring notulen van de zitting van de gemeenteraad van 18 december 2023.

      Aanwezig: Koen Decleir, Voorzitter gemeenteraad
      Karolien Damman, Burgemeester
      Stefaan Vercooren, Rik Waeyaert, Toon Vancoillie, Lynn Vermote, Christine Logghe, Schepenen
      Marc Vulsteke, Luc Vandermeersch, Jelle Vercoutere, Paul Kimpe, Birger Debacker, Jan Stoens, Dries Uyttenhove, Laurens Vandewalle, Stijn De Neve, Iris Plaisier, Rita Tyvaert, Steven Provoost, Mark Pollentier, Tim Deweerdt, Veerle Vanslembrouck, Gemeenteraadsleden
      Lies Vanneste, Algemeen Directeur wn.
      Verontschuldigd: Sara De Meyer, Algemeen Directeur
      Ronny Vierstraete, Raadslid
      Aanleiding, feiten en context
      • De notulen van de zitting van 18 december 2023 dienen goedgekeurd te worden door de gemeenteraad.
      Relevante documenten
      • Notulen van de gemeenteraad van 18 december 2023
      • Audio-opname via de link https://soundcloud.com/user-708243570/audio-opname-gemeenteraad-18-december-2023
      Juridische overwegingen
      • Decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017.
      Publieke stemming
      Aanwezig: Koen Decleir, Karolien Damman, Stefaan Vercooren, Rik Waeyaert, Toon Vancoillie, Lynn Vermote, Christine Logghe, Marc Vulsteke, Luc Vandermeersch, Jelle Vercoutere, Paul Kimpe, Birger Debacker, Jan Stoens, Dries Uyttenhove, Laurens Vandewalle, Stijn De Neve, Iris Plaisier, Rita Tyvaert, Steven Provoost, Mark Pollentier, Tim Deweerdt, Veerle Vanslembrouck, Lies Vanneste
      Voorstanders: Koen Decleir, Karolien Damman, Stefaan Vercooren, Rik Waeyaert, Toon Vancoillie, Lynn Vermote, Christine Logghe, Marc Vulsteke, Luc Vandermeersch, Jelle Vercoutere, Paul Kimpe, Birger Debacker, Jan Stoens, Dries Uyttenhove, Laurens Vandewalle, Stijn De Neve, Iris Plaisier
      Onthouders: Rita Tyvaert, Steven Provoost, Mark Pollentier, Tim Deweerdt, Veerle Vanslembrouck
      Resultaat: Met 17 stemmen voor, 5 onthoudingen
      Besluit

       

      Enig artikel: De notulen van de gemeenteraad van 18 december 2023 worden goedgekeurd.

    • Het algemeen reglement op de Gemeentelijke Administratieve Sancties. Goedkeuring wijziging van het maximum bedrag van een administratieve geldboete van 350 euro naar 500 euro.

      Aanwezig: Koen Decleir, Voorzitter gemeenteraad
      Karolien Damman, Burgemeester
      Stefaan Vercooren, Rik Waeyaert, Toon Vancoillie, Lynn Vermote, Christine Logghe, Schepenen
      Marc Vulsteke, Luc Vandermeersch, Jelle Vercoutere, Paul Kimpe, Birger Debacker, Jan Stoens, Dries Uyttenhove, Laurens Vandewalle, Stijn De Neve, Iris Plaisier, Rita Tyvaert, Steven Provoost, Mark Pollentier, Tim Deweerdt, Veerle Vanslembrouck, Gemeenteraadsleden
      Lies Vanneste, Algemeen Directeur wn.
      Verontschuldigd: Sara De Meyer, Algemeen Directeur
      Ronny Vierstraete, Raadslid
      Aanleiding, feiten en context
      • In het vigerend algemeen reglement op de Gemeentelijke Administratieve Sancties staat er onder de “Sanctiebepalingen” dat “De inbreuken op bovenvermelde bepalingen, gepleegd door meerderjarigen, kunnen gesanctioneerd worden met een administratieve geldboete van maximum 350 euro.”
      • Recent (op 12 september 2023) werd in de Kamer van Volksvertegenwoordigers een wetsontwerp ingediend tot wijziging van de wet van 24 juni 2013 betreffende de gemeentelijke administratieve sancties die werd aangenomen op 23 november 2023.
      • In het Belgisch Staatsblad werd dit gepubliceerd op 29 december 2023.
      • Het maximale bedrag van een GAS-sanctie werd in de voormelde wet aangepast naar het nieuw grensbedrag van 500 euro.
      • Een aanpassing van ons vigerend GAS-reglement aan dit nieuwe maximumbedrag is vereist om hiervan toepassing te laten maken. Dit ligt heden voor ter goedkeuring.
      •  In de memorie van toelichting bij het wetsontwerp tot wijziging van de GAS-wet lezen we het volgende i.v.m. het verhogen van het maximumbedrag van de boete.

      “De wijziging beoogt een verhoging van de maximale boetegrens van de GAS-boetes, doch enkel voor meerderjarigen.

      In de huidige stand van de wetgeving bedraagt het maximale bedrag van de administratieve geldboete voor meerderjarigen 350 euro.

      Een verhoging van het maximale boetebedrag zal toelaten het bedrag van de geldboete optimaal te moduleren in functie van de aard van de feiten en eventuele herhaling."

      • Er wordt hier onderlijnd dat het verhoogde bedrag een maximumbedrag is dat slechts uitzonderlijk kan opgelegd worden. De administratieve boete moet immers proportioneel zijn in functie van de zwaarte van de feiten die haar verantwoorden en in functie van de eventuele herhaling. Dit laatste begrip wordt gedefinieerd in artikel 7 van de GAS-wet waarbij uitdrukkelijk gesteld wordt dat het moet gaan om een nieuwe vaststelling van een inbreuk waarvoor de overtreder reeds werd gesanctioneerd in de 24 maanden die de nieuwe vaststelling van de inbreuk voorafgaan.
      • In het uitzonderlijke geval dat de maximale geldboete van 500 euro zou worden opgelegd, dient dit dan ook bijzonder uitvoerig gemotiveerd te worden.
      • Naast preventieve en sensibiliserende acties, is handhaving zeer belangrijk waarbij doeltreffende, evenredige en afschrikkende boetes voor overtreders noodzakelijk zijn in de bestrijding van dit fenomeen. Dit geldt bijvoorbeeld voor de aanpak van zwerfvuil en sluikstorten waarvoor in Vlaanderen een GAS-boete kan opgelegd worden.
      • Samen met bij voorbeeld lawaaihinder zijn dit inbreuken die de burger als zeer storend ervaart en waarbij hogere boetes kunnen bijdragen tot een efficiëntere aanpak van deze vormen van overlast.
      Relevante documenten
      • Publicatie wetswijziging Belgisch staatsblad
      • Actueel vigerend reglement administratieve sancties
      Juridische overwegingen
      • De wet van 29/07/1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen
      • De wet van 07/05/2004 en de wet van 19/07/2013 in het bijzonder artikel 36 tot wijziging van de wet van 08/04/1965 betreffende de jeugdbescherming en latere wijzigingen
      • De wet van 17/06/2004 tot wijziging van de Nieuwe Gemeentewet
      • De wet van 20/07/2005 houdende diverse bepalingen in het bijzonder de artikels 21-22 op de gemeentelijke administratieve sancties
      • De wet van 25/04/2007 houdende diverse bepalingen, specifiek met betrekking tot artikel 1716 van het Burgerlijk Wetboek in het bijzonder de artikels 97- 103 met betrekking tot de huurcontracten
      • De wet van 24/06/2013 betreffende de gemeentelijke administratieve sancties en latere wijzigingen
      • Het bestuursdecreet van 07/12/2018
      • Het decreet Algemeen Milieubeleid (DABM) van 05/04/1995, artikel 16.6.3 §1 en §2
      • Het decreet van 21/12/2007 tot aanvulling van het decreet van 05/04/1995 houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid met een titel XVI toezicht, handhaving en veiligheidsmaatregelen en latere wijzigingen
      • Het koninklijk besluit van 17/03/2005 tot vaststelling van de inwerkingtreding van de wet van 17/06/2004 tot wijziging van de Nieuwe Gemeentewet
      • Het koninklijk besluit van 21/12/2013 tot vaststelling van de nadere voorwaarden en het model van het protocolakkoord in uitvoering van artikel 23 van de wet betreffende de gemeentelijke administratieve sancties
      • De Omzendbrief OOP 30bis van 03/01/2005 aangaande de uitvoering van de wetten van 13/05/1999 tot invoering van gemeentelijke administratieve sancties, van 07/05/2004 tot wijziging van de wet van 08/04/1965 betreffende de jeugdbescherming en de Nieuwe Gemeentewet en van 17/05/2004 tot wijziging van de Nieuwe Gemeentewet in het bijzonder hoofdstuk III Nieuwe politiemaatregelen voor de burgemeester
      • De ministeriële omzendbrief van 22/07/2014 houdende de nieuwe regelgeving aangaande de gemeentelijke administratieve sancties
      • Het vigerend algemeen reglement op de gemeentelijke administratieve sancties
      Publieke stemming
      Aanwezig: Koen Decleir, Karolien Damman, Stefaan Vercooren, Rik Waeyaert, Toon Vancoillie, Lynn Vermote, Christine Logghe, Marc Vulsteke, Luc Vandermeersch, Jelle Vercoutere, Paul Kimpe, Birger Debacker, Jan Stoens, Dries Uyttenhove, Laurens Vandewalle, Stijn De Neve, Iris Plaisier, Rita Tyvaert, Steven Provoost, Mark Pollentier, Tim Deweerdt, Veerle Vanslembrouck, Lies Vanneste
      Voorstanders: Koen Decleir, Karolien Damman, Stefaan Vercooren, Rik Waeyaert, Toon Vancoillie, Lynn Vermote, Christine Logghe, Marc Vulsteke, Luc Vandermeersch, Jelle Vercoutere, Paul Kimpe, Birger Debacker, Jan Stoens, Dries Uyttenhove, Laurens Vandewalle, Stijn De Neve, Iris Plaisier
      Onthouders: Rita Tyvaert, Steven Provoost, Mark Pollentier, Tim Deweerdt, Veerle Vanslembrouck
      Resultaat: Met 17 stemmen voor, 5 onthoudingen
      Besluit

       

      Artikel 1: In “DEEL 3. STRAF-EN SLOTBEPALINGEN, TITEL I: SANCTIEBEPALINGEN” van het vigerend GAS-reglement, onder de “Sanctiebepalingen” wordt het maximum bedrag van een administratieve geldboete van 350 euro vervangen door “500 euro”.

       

      Artikel 2: Het voormelde bedrag is identiek in de vier gemeenten van de zone De Polder.

      Om deze reden wordt de inwerkingtreding van onderhavige beslissing (normaliter de vijfde dag na bekendmaking) gefixeerd op de eerste van de maand volgend op de goedkeuring van een identieke tekst in en door alle gemeenteraden in de vier gemeenten van de zone De Polder.

      De verhoogde GAS-sanctie zal slechts van toepassing zal zijn op die feiten gepleegd en dit vanaf haar voormelde inwerkingtreding (cf. het legaliteitsbeginsel: Nullum crimen sine lege, nulla poena sine lege).

       

      Artikel 3: Een afschrift van deze aanvulling zal conform art. 119 NGW worden overgemaakt conform de richtlijnen ter zake:

      • aan de deputatie van de provincieraad,
      • aan de griffie van de rechtbank van eerste aanleg
      • aan de griffie van de bevoegde politierechtbank in West-Vlaanderen.

       

      Afschrift tevens over te maken per mailbericht aan:

       

      Afschrift van onderhavige beslissing wordt tevens bekendgemaakt conform het decreet lokaal bestuur.

    • Ingebruikname Vastgoedinformatieplatform - vernieuwing retributiereglement vastgoedinformatie en goedkeuring van de toetredingsovereenkomst VIP.

      Aanwezig: Koen Decleir, Voorzitter gemeenteraad
      Karolien Damman, Burgemeester
      Stefaan Vercooren, Rik Waeyaert, Toon Vancoillie, Lynn Vermote, Christine Logghe, Schepenen
      Marc Vulsteke, Luc Vandermeersch, Jelle Vercoutere, Paul Kimpe, Birger Debacker, Jan Stoens, Dries Uyttenhove, Laurens Vandewalle, Stijn De Neve, Iris Plaisier, Rita Tyvaert, Steven Provoost, Mark Pollentier, Tim Deweerdt, Veerle Vanslembrouck, Gemeenteraadsleden
      Lies Vanneste, Algemeen Directeur wn.
      Verontschuldigd: Sara De Meyer, Algemeen Directeur
      Ronny Vierstraete, Raadslid
      Aanleiding, feiten en context
      • Op 19 december 2022 keurde de gemeenteraad de aansluiting bij het Vastgoedinformatieplatform goed met bijhorende wijziging van de retributie voor vastgoedinformatie. 
      • Dit platform zorgt ervoor dat aanvragers informatie over onroerende goederen van verschillende overheidsinstanties, waaronder gemeenten centraal en gebundeld kunnen ontvangen. 
      • Dit betreft een elektronisch informatiesysteem, beheerd door het Vlaams Datanutsbedrijf (ook “Athumi” genoemd) zoals geregeld in het Decreet van 22 december 2023 over het Vastgoedinformatieplatform. Het verzamelen en ontsluiten, via het Vastgoedinformatieplatform, van vastgoedinformatie en het samenvoegen van deze vastgoedinformatie in een product, op verzoek van aanvragers voor de gemeente brengt een administratieve last en bijhorende kost met zich mee. 
      • De uitrol van het platform komt nu in een volgende fase waarbij alle gemeenten verplicht moeten aansluiten. Tot op heden werd de factuur vanuit het gemeentebestuur verstuurd naar de aanvrager, echter zal in de toekomst Athumi de retributie innen en doorstorten naar het gemeentebestuur. 
      Relevante documenten
      • De gemeenteraadsbeslissing d.d. 18 november 2019 houdende de goedkeuring van de retributie op de afgifte van administratieve bescheiden
      • De gemeenteraadsbeslissing d.d. 19 december 2022 houdende de goedkeuring aansluiting Vastgoedinformatieplatform en vernieuwing retributiereglement vastgoedinformatie.
      • Toetredingsovereenkomst voor de verwerking van persoonsgegevens in het kader van het vastgoedinformatieplatform (met bijlagen)
      Juridische overwegingen
      • Artikel 173, van de Grondwet;
      • Artikel 40, §3, van het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen;
      • Artikel 21, eerste lid, van het Decreet van 22 december 2023 over het Vastgoedinformatieplatform;
      • De artikelen 5.2.1, 5.2.5, 5.2.6 en 5.2.7 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening van 15 mei 2009;
      • De financiële toestand van de gemeente en de noodzaak om het budget in evenwicht te houden.
      Publieke stemming
      Aanwezig: Koen Decleir, Karolien Damman, Stefaan Vercooren, Rik Waeyaert, Toon Vancoillie, Lynn Vermote, Christine Logghe, Marc Vulsteke, Luc Vandermeersch, Jelle Vercoutere, Paul Kimpe, Birger Debacker, Jan Stoens, Dries Uyttenhove, Laurens Vandewalle, Stijn De Neve, Iris Plaisier, Rita Tyvaert, Steven Provoost, Mark Pollentier, Tim Deweerdt, Veerle Vanslembrouck, Lies Vanneste
      Voorstanders: Koen Decleir, Karolien Damman, Stefaan Vercooren, Rik Waeyaert, Toon Vancoillie, Lynn Vermote, Christine Logghe, Marc Vulsteke, Luc Vandermeersch, Jelle Vercoutere, Paul Kimpe, Birger Debacker, Jan Stoens, Dries Uyttenhove, Laurens Vandewalle, Stijn De Neve, Iris Plaisier
      Onthouders: Rita Tyvaert, Steven Provoost, Mark Pollentier, Tim Deweerdt, Veerle Vanslembrouck
      Resultaat: Met 17 stemmen voor, 5 onthoudingen
      Besluit


      Artikel 1 - Definities

      Voor de toepassing van dit reglement wordt verstaan onder:

      1° vastgoedinformatie: gebouw-, grond- of omgevingsgebonden gegevens inzake een onroerend goed, inclusief informatie met betrekking tot het juridische, administratieve of fysieke statuut van dit onroerend goed;

      2° lokale gegevensbron: vastgoedinformatie die een gemeente of de rechtspersonen die ervan afhangen, beheert;

      3° centrale gegevensbron: vastgoedinformatie die een Vlaamse instantie of een externe overheid beheert;

      4° Vastgoedinformatieplatform of VIP: elektronisch informatiesysteem om vastgoedinformatie te ontsluiten, samen te voegen en ter beschikking te stellen;

      5° product: een welbepaalde combinatie van vastgoedinformatie over één perceel, of een onderdeel ervan, die vooraf door het Vlaams Datanutsbedrijf is vastgelegd, die op aanvraag wordt ontsloten door de aanleverende entiteiten, vermeld in het VIP-decreet in artikel 10, eerste tot en met derde lid, die wordt samengevoegd via het VIP, en die ter beschikking wordt gesteld aan de aanvrager via het VIP;

      6° externe overheid: overheidsinstanties, vermeld in artikel I.3, 8° van het Bestuursdecreet van 7 december 2018;

      7° Vlaamse instantie: een Vlaamse instantie als vermeld in artikel 2, 14°, van het decreet van 2 december 2022 houdende machtiging tot oprichting van het privaatrechtelijk vormgegeven extern verzelfstandigd agentschap Vlaams Datanutsbedrijf in de vorm van een naamloze vennootschap;

      8° aanvrager: een professionele aanvrager (zoals vermeld in artikel 2, 18° van het VIP-decreet) of een burger (zoals vermeld in artikel 2, 7° van het VIP-decreet) of zijn vertegenwoordiger die een aanvraag indient via het VIP;

      9° algemene verordening gegevensbescherming: Verordening (EU) 2016/679 van het Europees Parlement en de Raad van 27 april 2016 betreffende de bescherming van natuurlijke personen in verband met de verwerking van persoonsgegevens en betreffende het vrije verkeer van die gegevens en tot intrekking van Richtlijn 95/46/EG;

      10° persoonsgegevens: de gegevens, vermeld in artikel 4, 1), van de algemene verordening gegevensbescherming;

      11° verwerking: een verwerking als vermeld in artikel 4, 2), van de algemene verordening gegevensbescherming;

      12° verwerkingsverantwoordelijke: een verwerkingsverantwoordelijke als vermeld in artikel 4, 7), van de algemene verordening gegevensbescherming;

      13° betrokkene: een betrokkene als vermeld in artikel 4, 1), van de algemene verordening gegevensbescherming;

      14° VIP-decreet: decreet van 22 december 2023 over het Vastgoedinformatieplatform;

      15° gemeentelijke bronretributie: de retributie die de aanvrager verschuldigd is aan een lokaal bestuur voor het ontsluiten, samenvoegen en ter beschikking stellen van vastgoedinformatie in een product;  


      Artikel 2 - Algemeen

      De aanvrager dient elektronisch een aanvraag in bij Athumi om een product via het Vastgoedinformatieplatform te ontvangen. Athumi ontvangt op elektronische wijze de vastgoedinformatie van de aanleverende entiteiten (de lokale gegevensbronnen en de centrale gegevensbronnen). De relevante vastgoedinformatie per perceel, of een onderdeel daarvan, wordt automatisch opgeladen in een product in het VIP of wordt door de aanleverende entiteiten aan het VIP bezorgd. Athumi en de gemeente stellen het product via het VIP ter beschikking aan de aanvrager.

      In de mate dat persoonsgegevens zouden worden verwerkt in het kader van een product, verwerkt de gemeente die persoonsgegevens met als doeleinde om het product ter beschikking te kunnen stellen aan de aanvragers in het kader van hun beroepsactiviteiten of in het kader van één van de doelstellingen opgesomd in artikel 6 van het VIP-decreet.

      Voor alle aanvragen die via het VIP verlopen, wordt ten voordele van gemeente Kortemark een gemeentelijke bronretributie geheven op aanvragen tot het verkrijgen van een product met vastgoedinformatie uit een lokale gegevensbron.


      Artikel 3 – Aanvrager van vastgoedinformatie

      Alle aanvragen van producten, zoals vermeld in artikel 7 van het VIP-decreet, worden geacht via het VIP te verlopen. Het verplicht gebruik van het Vastgoedinformatieplatform wordt voor producten met vastgoedinformatie uit een lokale gegevensbron geregeld in het VIP-decreet.

      Een oplijsting van alle organisaties die als aanvrager toegang krijgen tot het Vastgoedinformatieplatform voor aanvragen van producten wordt door Athumi ter beschikking gesteld op de website van Athumi.

      De gemeentelijke bronretributie is, overeenkomstig artikel 21 van het VIP-decreet, verschuldigd door de aanvrager. Van zodra het VIP-decreet in werking treedt is eveneens de platformretributie in de zin van artikel 2, 15°, en 19, eerste lid, 1°, van het VIP-decreet verschuldigd door de aanvrager.

      Dezelfde instanties die overeenkomstig artikel 23, §3, van het VIP-decreet zijn vrijgesteld van de platformretributie in de zin van artikel 2, 15°, en 19, eerste lid, 1°, van het VIP-decreet worden vrijgesteld van de betaling van gemeentelijke bronretributie. Het gaat in concreto over deze organisaties:

      • externe overheden; een overheidsinstantie als vermeld in artikel I.3, 8°, van het Bestuursdecreet van 7 december 2018
      • Vlaamse instanties, als vermeld in artikel 2, 14°, van het decreet van 2 december 2022
      • lokale overheden, als vermeld in artikel I.3, 5°, van het Bestuursdecreet van 7 december 2018
      • gerechtelijke overheden
      • hulpverleningszones als vermeld in het koninklijk besluit van 2 februari 2009 tot vaststelling van de territoriale afbakening van de hulpverleningszones
      • politiezones als vermeld in artikel 9 van de wet van 7 december 1998 tot organisatie van een geïntegreerde politiedienst, gestructureerd op twee niveaus.


      Artikel 4 - Bedrag

      Het bedrag van de gemeentelijke bronretributie wordt vastgelegd als volgt:

      Voorwerp aanvraag

      Retributiebedrag per kadastraal perceel

      Product Vastgoedinlichtingen, zoals vermeld in hoofdstuk 8 van het VIP-decreet

       75 EUR

      Daarbovenop komt het bedrag van de platformretributie of platformvergoeding zoals vastgelegd in het VIP-decreet.


      Artikel 5 - Inning

      Athumi int de gemeentelijke bronretributie conform artikel 21 van het VIP-decreet via het VIP in naam en voor rekening van de lokale overheden. De bronretributie wordt periodiek (maandelijks) integraal doorgestort aan de gemeente voor alle aangevraagde producten.


      Artikel 6 - Verwerking van persoonsgegevens

      §1. In de mate dat persoonsgegevens zouden worden verwerkt in het kader van de ontsluiting, samenvoeging en ter beschikkingstelling van vastgoedinformatie in een product, treden de gemeente Kortemark en Athumi voor de doeleinden omschreven in artikel 2 op als gezamenlijke verwerkingsverantwoordelijken.

      Athumi treedt op als verwerker voor de gemeente Kortemark wat betreft de verwerkingsactiviteiten die plaatsvinden in het kader van de heffing en de inning van de gemeentelijke bronretributie via het Vastgoedinformatieplatform.

      De afspraken rond en de modaliteiten van de verwerkingen die de gemeente Kortemark en Athumi uitvoeren als gezamenlijke verwerkingsverantwoordelijken respectievelijk als verwerkingsverantwoordelijke en verwerker zijn geregeld in de Toetredingsovereenkomst die te vinden is als Bijlage 1.


      Artikel 7 – Ondertekening

      De vastgoedinformatie in het product die de gemeente Kortemark via het Vastgoedinformatieplatform ter beschikking stelt, wordt niet ondertekend aangezien het product een louter informatief document betreft dat geen beleidsmatige stellingname inhoudt en niet kwalificeert als stuk of briefwisseling in de zin van artikel 279 van het Decreet lokaal bestuur.


      Artikel 8 - Toetredingsovereenkomst

      De gemeenteraad keurt de toetredingsovereenkomst m.b.t. de bescherming van de persoonsgegevens goed. 

       

      Artikel 9 - Vervanging voorgaande reglementering

      Dit reglement vervangt vanaf de bekendmaking van dit besluit alle retributiereglementen die betrekking hebben op aanvragen van producten, die kunnen worden aangevraagd via het Vastgoedinformatieplatform.

      De beslissing van 19 december 2022 wordt opgeheven met ingang van de bekendmaking van dit besluit. 


      Artikel 10 - Bekendmaking

      Dit reglement wordt bekendgemaakt overeenkomstig artikel 286 en 287 van het Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur.

       

      Artikel 11 - Inwerkingtreding

      Dit reglement treedt in werking op de datum van bekendmaking van dit besluit.

    • Chiro Handzame | Vernieuwen plat dak - Goedkeuring lastvoorwaarden en gunningswijze.

      Aanwezig: Koen Decleir, Voorzitter gemeenteraad
      Karolien Damman, Burgemeester
      Stefaan Vercooren, Rik Waeyaert, Toon Vancoillie, Lynn Vermote, Christine Logghe, Schepenen
      Marc Vulsteke, Luc Vandermeersch, Jelle Vercoutere, Paul Kimpe, Birger Debacker, Jan Stoens, Dries Uyttenhove, Laurens Vandewalle, Stijn De Neve, Iris Plaisier, Rita Tyvaert, Steven Provoost, Mark Pollentier, Tim Deweerdt, Veerle Vanslembrouck, Gemeenteraadsleden
      Lies Vanneste, Algemeen Directeur wn.
      Verontschuldigd: Sara De Meyer, Algemeen Directeur
      Ronny Vierstraete, Raadslid
      Aanleiding, feiten en context
      • In het kader van de opdracht “Chiro Handzame | Vernieuwen plat dak” werd een bestek met nr. 2023045 opgesteld door de Technische dienst.
      • De uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op 55.000,00 € excl. btw of 66.550,00 € incl. 21% btw.
      • Er wordt voorgesteld de opdracht te gunnen bij wijze van de vereenvoudigde onderhandelingsprocedure met voorafgaande bekendmaking.
      Relevante documenten
      • Het bestek met nr. 2023045 voor de opdracht Chiro Handzame | Vernieuwen plat dak.
      Juridische overwegingen
      • De wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen.
      • De wet van 17 juni 2016 en latere wijzigingen inzake overheidsopdrachten, meer bepaald artikel 41, §1, 2° (het geraamde bedrag excl. btw overschrijdt de drempel van 750.000,00 € niet).
      • Het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen.
      • Het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen.
      • Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikelen 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.
      Financiële impact
      • De uitgave voor deze opdracht is voorzien in het investeringsbudget van 2024, op budgetcode 0119-03/221007/BESTUUR/CBS/0/IP-GEEN (ACT-1008).
      Publieke stemming
      Aanwezig: Koen Decleir, Karolien Damman, Stefaan Vercooren, Rik Waeyaert, Toon Vancoillie, Lynn Vermote, Christine Logghe, Marc Vulsteke, Luc Vandermeersch, Jelle Vercoutere, Paul Kimpe, Birger Debacker, Jan Stoens, Dries Uyttenhove, Laurens Vandewalle, Stijn De Neve, Iris Plaisier, Rita Tyvaert, Steven Provoost, Mark Pollentier, Tim Deweerdt, Veerle Vanslembrouck, Lies Vanneste
      Voorstanders: Koen Decleir, Karolien Damman, Stefaan Vercooren, Rik Waeyaert, Toon Vancoillie, Lynn Vermote, Christine Logghe, Marc Vulsteke, Luc Vandermeersch, Jelle Vercoutere, Paul Kimpe, Birger Debacker, Jan Stoens, Dries Uyttenhove, Laurens Vandewalle, Stijn De Neve, Iris Plaisier, Rita Tyvaert, Steven Provoost, Mark Pollentier, Tim Deweerdt, Veerle Vanslembrouck
      Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
      Besluit

       

      Artikel 1: De gemeenteraad beslist dat het bestek met nr. 2023045 en de raming voor de opdracht “Chiro Handzame | Vernieuwen plat dak”, opgesteld door de Technische dienst, worden goedgekeurd. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten voor aannemingen van werken, leveringen en diensten. De raming bedraagt 55.000,00 € excl. btw of 66.550,00 € incl. 21% btw.

      Artikel 2: De gemeenteraad beslist dat bovengenoemde opdracht wordt gegund bij wijze van de vereenvoudigde onderhandelingsprocedure met voorafgaande bekendmaking.

      Artikel 3: De gemeenteraad beslist dat de aankondiging van de opdracht wordt ingevuld, goedgekeurd en bekendgemaakt op nationaal niveau.

    • Sport - Ontwerp huishoudelijk reglement sportinfrastructuur.

      Aanwezig: Koen Decleir, Voorzitter gemeenteraad
      Karolien Damman, Burgemeester
      Stefaan Vercooren, Rik Waeyaert, Toon Vancoillie, Lynn Vermote, Christine Logghe, Schepenen
      Marc Vulsteke, Luc Vandermeersch, Jelle Vercoutere, Paul Kimpe, Birger Debacker, Jan Stoens, Dries Uyttenhove, Laurens Vandewalle, Stijn De Neve, Iris Plaisier, Rita Tyvaert, Steven Provoost, Mark Pollentier, Tim Deweerdt, Veerle Vanslembrouck, Gemeenteraadsleden
      Lies Vanneste, Algemeen Directeur wn.
      Verontschuldigd: Sara De Meyer, Algemeen Directeur
      Ronny Vierstraete, Raadslid
      Aanleiding, feiten en context
      • De gemeente stelt diverse sportinfrastructuren ter beschikking voor verschillende gebruikers.
      • De gebruiksvoorschriften werden vastgelegd in het 'huishoudelijk reglement sportinfrastructuur’.
      • Het huidige huishoudelijk reglement, goedgekeurd in de gemeenteraad 11 mei 2015, komt niet langer overeen met de huidige zalen.
      • Er wordt een herziening van het reglement voorgesteld, waarin alle sportinfrastructuren van de gemeente Kortemark worden in opgenomen.
      • Het ontwerpreglement werd voor advies voorgelegd aan de sportraad:
        • Sportraad dd. 15 november 2023: positief advies, geen opmerkingen.
      • Er wordt voorgesteld om het 'ontwerp 'Huishoudelijk reglement sportinfrastructuur' goed te keuren. 
      • Tijdens de zitting werd opgemerkt dat het niet nodig is om zwarte schoenzolen te verbieden. De ontwerpnotulen werden in die zin aangepast en zo ter stemming voorgelegd.
      Relevante documenten
      • Huishoudelijk reglement sportinfrastructuur 2015
      • Ontwerp 'Huishoudelijk reglement sportinfrastructuur'
      • Advies Sportraad 15 november 2023
      Juridische overwegingen
      • Decreet lokaal bestuur dd. 22 december 2017.
      Publieke stemming
      Aanwezig: Koen Decleir, Karolien Damman, Stefaan Vercooren, Rik Waeyaert, Toon Vancoillie, Lynn Vermote, Christine Logghe, Marc Vulsteke, Luc Vandermeersch, Jelle Vercoutere, Paul Kimpe, Birger Debacker, Jan Stoens, Dries Uyttenhove, Laurens Vandewalle, Stijn De Neve, Iris Plaisier, Rita Tyvaert, Steven Provoost, Mark Pollentier, Tim Deweerdt, Veerle Vanslembrouck, Lies Vanneste
      Voorstanders: Koen Decleir, Karolien Damman, Stefaan Vercooren, Rik Waeyaert, Toon Vancoillie, Lynn Vermote, Christine Logghe, Marc Vulsteke, Luc Vandermeersch, Jelle Vercoutere, Paul Kimpe, Birger Debacker, Jan Stoens, Dries Uyttenhove, Laurens Vandewalle, Stijn De Neve, Iris Plaisier, Rita Tyvaert, Steven Provoost, Mark Pollentier, Tim Deweerdt, Veerle Vanslembrouck
      Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
      Besluit

       

      Artikel 1: De gemeenteraad beslist om het 'Huishoudelijk reglement van Sporthal De Kouter, Ichtegemstraat 2B te Kortemark' op te heffen vanaf 1 februari 2024.

       

      Artikel 2: De gemeenteraad beslist om onderstaand 'Huishoudelijk reglement sportinfrastructuur' goed te keuren en te laten ingaan op 1 februari 2024.

       

      HUISHOUDELIJK REGLEMENT TOT HET GEBRUIK VAN ALLE SPORTZALEN IN KORTEMARK

      Dit huishoudelijk reglement is bij sportactiviteiten van toepassing in alle sportzalen van Kortemark:

      -        Sporthal De Kouter (groene en blauwe zaal)

      -        Mattenzaal en danszaal

      -        Sportzaal Hansam

      -        Sporthal Albatros

       

      Artikel 1: Algemene richtlijnen

      -        Het is verboden de zalen te betreden met:

        • Vuile schoenzolen
        • Dranken in glas en alcoholische dranken
        • Kauwgum en eetwaren

      -        Enkel water in plastiek flessen is toegelaten in de zalen. In de mattenzaal is drinken verboden;

      -        De opkuis van de sportzalen en kleedkamer(s) is ten laste van de organisatie, gebruiker, sportclub,…

      -        Het is verboden te spuiten met drank in de zalen, gangen en in de kleedkamers. De schoonmaakkosten worden verhaald op wie de schade veroorzaakte;

      -        Dieren zijn niet toegelaten in de sportzalen. Enkel blindengeleidehonden vormen hierop een uitzondering voor wat betreft de gangen van de sportzalen;

      -        Er geldt een algemeen rookverbod in de sportzalen, kleedkamers, gangen en cafetaria;

      -        Steps, skeelers, fietsen zijn verboden in de sportzalen, deze dienen ook buiten in de voorziene rekken achtergelaten worden, niet in de gang van de zalen;

      -        Het is verboden te sporten of te spelen in de gangen.

       

      Artikel 2: Gebruik sportzalen en danszaal

      -        De sportzalen en danszaal mogen enkel betreden worden met aangepaste, propere sportschoenen vrij van zand, met non-marking zolen of met blote voeten;

      -        Sportschoenen die reeds gedragen worden bij aankomst zijn verboden;

      -        Naaldhakken zijn verboden;

      -        Wie met gewone schoenen de sportvloer van sporthal De Kouter wil betreden, dient schoenovertrekjes aan te trekken die beschikbaar zijn bij de ingang van de sportzaal. Na gebruik dienen de overtrekjes in de daartoe bestemde box gedeponeerd te worden.

       

      Artikel 3: Gebruik Mattenzaal

      -        De mattenzaal mag enkel betreden worden in blote voeten of op kousen;

      -        De schoenen dienen in de lockers of in de kleedkamers te worden opgeborgen.

       

      Artikel 4: Materiaal

      -        De toestellen en het materiaal mogen alleen gebruikt worden voor het doel waarvoor ze bestemd zijn;

      -        Bij gebruik van verplaatsbaar groot materiaal, moet dit altijd worden vastgezet in of op de sportvloer;

      -        Ongevallen en schade die te wijten zijn aan het niet correct gebruik van het materiaal vallen onder de verantwoordelijkheid van de gebruikers;

      -        Het plaatsen en wegnemen van de sporttoestellen en materiaal op het gehuurde terrein moet gebeuren binnen de uren die aan de gebruikers werden toegewezen.  Het terrein dient volledig vrij te zijn voor de volgende gebruiker wanneer de training of activiteit eindigt;

      -        Na gebruik van toestellen of materialen moeten deze altijd, netjes en met zorg weggeborgen worden in hun oorspronkelijke toestand en op de voorziene plaats in de berging, tenzij toestemming van de sportfunctionaris is verkregen;

      -        De bergingen van de zalen moet door iedere gebruiker steeds op orde gehouden worden;

      -        Het is verboden om te spelen in de bergingen;

      -        Alle deuren (bergingen, nooddeuren, technische ruimtes,…) moeten steeds toegankelijk zijn. Er mag geen materiaal voor deuren blijven staan.

       

      Artikel 5: Tribunes

                      Roltribunes – Groene zaal Sporthal De Kouter

      -        De tribunes moeten steeds op de beschermingsmatten staan;

      -        De tribunes blijven steeds opengeklapt staan.

      Mobiele telescopische tribune – Mattenzaal

      -        Bij gebruik van de tribune op de sportvloer van de danszaal, moeten de beschermingsplaten gelegd worden;

      -        Na gebruik moet de tribune steeds op de voorziene plaats terug geplaatst worden (in de daartoe voorziene nis).

       

      Artikel 6: Toeschouwers

                      Sporthal De Kouter

      -        Toeschouwers dienen in de groene zaal de wedstrijd te volgen vanuit de tribune en dienen op de beschermingsmatten te blijven of vanuit de gang boven;

      -        Toeschouwers mogen de blauwe zaal niet betreden;

      -        Toeschouwers van de blauwe zaal dienen de wedstrijd te volgen vanuit de gang beneden of  de gang boven;

      -        Het is verboden om op de reling van de blauwe zaal te zitten, het is ook verboden om over de reling te klimmen.

       

      Matten- en danszaal

      -        Toeschouwers mogen de mattenzaal niet betreden;

      -        Toeschouwers mogen de danszaal betreden enkel wanneer de tribune is opgesteld.

       

      Sportzaal Hansam & Sporthal Albatros

      -        Toeschouwers mogen plaatsnemen op de banken die opgesteld staan rond het terrein.

       

      Artikel 7: Verlichting

      -        De zaalverlichting dient manueel bediend te worden door de gebruiker;

      -        De verlichting dient na gebruik opnieuw gedoofd te worden.


      Artikel 8: Gebruik kleedkamers

      -        De kleedkamers zullen als volgt ter beschikking gesteld worden:

      Vooraf:

        • 30 minuten voor aanvang van de training of de les
        • 60 minuten voor aanvang van een competitiewedstrijd

      Achteraf:

        • 30 minuten na het einde van de training of de les
        • 60 minuten na het einde van de competitiewedstrijd

      -        De kleedkamers in sporthal De Kouter worden toegewezen via de TV-schermen, enkel deze kleedkamer(s) mogen gebruikt worden door de gebruiker. Wanneer er onvoldoende kleedkamers zijn om iedere ploeg een afzonderlijke kleedkamer toe te wijzen, kan in eenzelfde kleedkamer meerdere ploegen ondergebracht worden;

      -        Het gemeentebestuur draagt geen verantwoordelijkheid voor eventuele schade, diefstal of verlies.

       

      Artikel 9: Schademelding en toezicht

      -        Wanneer er problemen of onregelmatigheden vastgesteld worden in de sportzalen, kleedkamer, gang of aan het materiaal dienen deze onmiddellijk gemeld worden aan de sportdienst, vrijetijdsloket en of zaalwachter;

      -        Bij beschadiging van materiaal, gebouwen of installaties door gebruikers of bezoekers worden deze verantwoordelijk gesteld en kan een schadevergoeding geëist worden;

      -        Het naleven van dit reglement wordt toevertrouwd aan de zaalwachters of ander gemachtigden vanuit het Lokaal Bestuur. Elke klacht of onregelmatigheid wordt aan de sportfunctionaris of vrijetijdsloket gemeld.

       

      Artikel 10: Afval

      -        De gebruikte ruimten moeten in opgeruimde en nette toestand worden achtergelaten. Papier, PMD en ander afval moeten in de daarvoor bestemde afvalbakken worden gedeponeerd. Onder geen enkele voorwaarde mag het afval onopgeruimd blijven liggen.

       

      Artikel 11: EHBO

      -        Alle gebruikers hebben toegang tot de EHBO- koffers;

      -        Een AED is beschikbaar:

        • Kortemark:
          • Residentie Jackie Louwaege, Ichtegemstraat 2, Kortemark
          • Voetbal van SVD Kortemark, Ichtegemstraat 2B, Kortemark
        • Handzame:
          • OC Sint-Jan De Deo, Edewallestraat 37, Handzame
        • Zarren:
          • OC Albatros, Staatsbaan 241D, Zarren
       

      Artikel 12: Veiligheidsvoorschriften

      -        De nooddeuren dienen als nooduitgang en mogen niet als in- of uitgang gebruikt worden;

      -        Bij warm weer mogen de nooddeuren opengezet worden voor extra luchtcirculatie, na afloop van de activiteit dient de gebruiker deze opnieuw te sluiten;

      -        Alle uitgehangen pictogrammen dienen gerespecteerd te worden.

       

      Artikel 13: Publiciteit

      -        Tijdens wedstrijden mogen kaders, spandoeken of reclamepanelen geplaatst worden, deze moeten na afloop van de activiteit terug opgeborgen worden;

      -        In de inkomhal mogen flyers geplaatst worden in de daartoe voorziene kasten, de flyers mogen enkel sportactiviteiten of gemeentelijke informatie bevatten;

      -        Het is verboden om als sportvereniging affiches op te hangen aan de ramen in de inkomhal.

       

      Elke sporter, trainer, verantwoordelijke en toeschouwer wordt verondersteld het huishoudelijk reglement te kennen en na te leven. Er wordt van hen een correcte houding verwacht. De toegang kan geweigerd worden aan personen na herhaaldelijke inbreuken tegen dit huishoudelijk reglement.

    • Goedkeuring lastvoorwaarden en gunningswijze: Geluidssysteem CC De Beuk.

      Aanwezig: Koen Decleir, Voorzitter gemeenteraad
      Karolien Damman, Burgemeester
      Stefaan Vercooren, Rik Waeyaert, Toon Vancoillie, Lynn Vermote, Christine Logghe, Schepenen
      Marc Vulsteke, Luc Vandermeersch, Jelle Vercoutere, Paul Kimpe, Birger Debacker, Jan Stoens, Dries Uyttenhove, Laurens Vandewalle, Stijn De Neve, Iris Plaisier, Rita Tyvaert, Steven Provoost, Mark Pollentier, Tim Deweerdt, Veerle Vanslembrouck, Gemeenteraadsleden
      Lies Vanneste, Algemeen Directeur wn.
      Verontschuldigd: Sara De Meyer, Algemeen Directeur
      Ronny Vierstraete, Raadslid
      Aanleiding, feiten en context
      • In het kader van de opdracht “Geluidssysteem CC De Beuk” werd een bestek met referentie "SA/GELUID" opgesteld door CC De Beuk.
      • De uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op 50.000 € excl. btw of 60.500 € incl. 21% btw.
      • Er wordt voorgesteld de opdracht te gunnen bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.
      Relevante documenten
      • Het bestek met referentie "SA/GELUID" voor de opdracht “Geluidssysteem CC De Beuk”.
      Juridische overwegingen
      • De wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen.
      • De wet van 17 juni 2016 en latere wijzigingen inzake overheidsopdrachten, meer bepaald artikel 42, § 1, 1° a) (de goed te keuren uitgave excl. btw bereikt de drempel van 143.000,00 € niet).
      • Het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen.
      • Het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen, meer bepaald artikel 90, 1°.
      • Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikelen 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.
      Financiële impact
      • De uitgave voor deze opdracht is voorzien in het investeringsbudget van 2024, op budgetcode 0705-04/230007/BESTUUR/CBS/0/IP-GEEN (ACT-1002).

      Publieke stemming
      Aanwezig: Koen Decleir, Karolien Damman, Stefaan Vercooren, Rik Waeyaert, Toon Vancoillie, Lynn Vermote, Christine Logghe, Marc Vulsteke, Luc Vandermeersch, Jelle Vercoutere, Paul Kimpe, Birger Debacker, Jan Stoens, Dries Uyttenhove, Laurens Vandewalle, Stijn De Neve, Iris Plaisier, Rita Tyvaert, Steven Provoost, Mark Pollentier, Tim Deweerdt, Veerle Vanslembrouck, Lies Vanneste
      Voorstanders: Koen Decleir, Karolien Damman, Stefaan Vercooren, Rik Waeyaert, Toon Vancoillie, Lynn Vermote, Christine Logghe, Marc Vulsteke, Luc Vandermeersch, Jelle Vercoutere, Paul Kimpe, Birger Debacker, Jan Stoens, Dries Uyttenhove, Laurens Vandewalle, Stijn De Neve, Iris Plaisier
      Onthouders: Rita Tyvaert, Steven Provoost, Mark Pollentier, Tim Deweerdt, Veerle Vanslembrouck
      Resultaat: Met 17 stemmen voor, 5 onthoudingen
      Besluit

       

      Artikel 1: De gemeenteraad beslist dat het bestek met referentie "SA/GELUID" en de raming voor de opdracht “Geluidssysteem CC De Beuk”, opgesteld door CC De Beuk, worden goedgekeurd. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten voor aannemingen van werken, leveringen en diensten. De raming bedraagt 50.000,00 € excl. btw of 60.500,00 € incl. 21% btw.

       

      Artikel 2: De gemeenteraad beslist dat bovengenoemde opdracht wordt gegund bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.

    • Verkaveling Hyboma Groenestraat - goedkeuring wegtracé en opgelegde lasten.

      Aanwezig: Koen Decleir, Voorzitter gemeenteraad
      Karolien Damman, Burgemeester
      Stefaan Vercooren, Rik Waeyaert, Toon Vancoillie, Lynn Vermote, Christine Logghe, Schepenen
      Marc Vulsteke, Luc Vandermeersch, Jelle Vercoutere, Paul Kimpe, Birger Debacker, Jan Stoens, Dries Uyttenhove, Laurens Vandewalle, Stijn De Neve, Iris Plaisier, Rita Tyvaert, Steven Provoost, Mark Pollentier, Tim Deweerdt, Veerle Vanslembrouck, Gemeenteraadsleden
      Lies Vanneste, Algemeen Directeur wn.
      Verontschuldigd: Sara De Meyer, Algemeen Directeur
      Ronny Vierstraete, Raadslid
      Aanleiding, feiten en context
      • De gemeente Kortemark heeft een aanvraag tot omgevingsvergunning voor het verkavelen van gronden, met dossiernummer OMV_2023108480, ingediend door Hyboma, Den Triangel 2, 8610 Kortemark, ontvangen op 18 augustus 2023.
      • Het betreft een aanvraag tot realisatie van een nieuwe verkaveling, bestaande uit 4 loten bestemd voor de bouw van eengezinswoningen, aan de Groenestraat in Kortemark, zoals voorzien op het plan in bijlage.
      Relevante documenten
      • Een verkavelingsplan met aanduiding van het nieuwe openbaar domein in deze verkaveling
      • Een wegenisontwerp
      • Een bestek
      • Een meetstaat en kostenraming
      Juridische overwegingen

      1)    Wettelijk kader

       

      Gewestplan Diksmuide-Torhout d.d. 5 februari 1979, waarin dit project gelegen is in een woongebied met landelijk karakter.

       

      Decreet d.d. 25 april 2014 m.b.t. de Omgevingsvergunning, in het bijzonder:

      -    Art. 31. Als de vergunningsaanvraag wegenwerken omvat waarover de gemeenteraad beslissingsbevoegdheid heeft en de bevoegde overheid, vermeld in artikel 15, oordeelt dat de omgevingsvergunning kan worden verleend, neemt de gemeenteraad een beslissing over de zaak van de wegen voor de bevoegde overheid een beslissing neemt over de aanvraag.

       

      Decreet op de gemeentewegen d.d. 3 mei 2019, in het bijzonder:

      -    Art. 3. Dit decreet heeft tot doel om de structuur, de samenhang en de toegankelijkheid van de gemeentewegen te vrijwaren en te verbeteren, in het bijzonder om aan de huidige en toekomstige behoeften aan zachte mobiliteit te voldoen.

      Om de doelstelling, vermeld in het eerste lid, te realiseren voeren de gemeenten een geïntegreerd beleid, dat onder meer gericht is op:

          1° de uitbouw van een veilig wegennet op lokaal niveau;

          2° de herwaardering en bescherming van een fijnmazig netwerk van trage wegen, zowel op recreatief als op functioneel vlak.

      -    Art. 8. Niemand kan een gemeenteweg aanleggen, wijzigen, verplaatsen of opheffen zonder voorafgaande goedkeuring van de gemeenteraad.

      -    Art. 10. Bij beslissingen over de aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van gemeentewegen wordt rekening gehouden met de doelstellingen en principes, vermeld in artikel 3 en 4, en in voorkomend geval met het gemeentelijk beleidskader en afwegingskader, vermeld in artikel 6.

      -    Art. 11. § 1. De gemeenten leggen de ligging en de breedte van de gemeentewegen op hun grondgebied vast in gemeentelijke rooilijnplannen, ongeacht de eigenaar van de grond.

      -    Art. 12.  § 2. In afwijking van artikel 11 kan de aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van een gemeenteweg met overeenkomstige toepassing van artikel 31 van het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning opgenomen worden in een omgevingsvergunning voor stedenbouwkundige handelingen of een omgevingsvergunning voor het verkavelen van gronden, voor zover die wijziging past in het kader van de realisatie van de bestemming van de gronden. Die mogelijkheid geldt voor zover het aanvraagdossier een ontwerp van rooilijnplan bevat dat voldoet aan de bij en krachtens dit decreet gestelde eisen op het vlak van de vorm en inhoud van gemeentelijke rooilijnplannen of voor zover het een grafisch plan met aanduiding van de op te heffen rooilijn bevat.

          Als de beoogde wijziging, verplaatsing of opheffing betrekking heeft op een gemeentelijk rooilijnplan dat niet in een ruimtelijk uitvoeringsplan is opgenomen, neemt de gemeenteraad eerst een beslissing over het al dan niet wijzigen of opheffen van het gemeentelijk rooilijnplan, alvorens te beslissen over de goedkeuring, vermeld in artikel 31 van het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning.

       

      2)    Openbaar Onderzoek

      -    De aanvraag werd openbaar gemaakt volgens de regels vermeld in artikel 16 t.e.m. 29 van het besluit van de Vlaamse Regering van 27 november 2015 tot uitvoering van het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning.

      -    Het openbaar onderzoek liep van 29 augustus 2023 t.e.m. 27 september 2023.

      -    Er werden geen bezwaarschriften ingediend 

      Publieke stemming
      Aanwezig: Koen Decleir, Karolien Damman, Stefaan Vercooren, Rik Waeyaert, Toon Vancoillie, Lynn Vermote, Christine Logghe, Marc Vulsteke, Luc Vandermeersch, Jelle Vercoutere, Paul Kimpe, Birger Debacker, Jan Stoens, Dries Uyttenhove, Laurens Vandewalle, Stijn De Neve, Iris Plaisier, Rita Tyvaert, Steven Provoost, Mark Pollentier, Tim Deweerdt, Veerle Vanslembrouck, Lies Vanneste
      Voorstanders: Koen Decleir, Karolien Damman, Stefaan Vercooren, Rik Waeyaert, Toon Vancoillie, Lynn Vermote, Christine Logghe, Marc Vulsteke, Luc Vandermeersch, Jelle Vercoutere, Paul Kimpe, Birger Debacker, Jan Stoens, Dries Uyttenhove, Laurens Vandewalle, Stijn De Neve, Iris Plaisier, Veerle Vanslembrouck
      Onthouders: Rita Tyvaert, Steven Provoost, Mark Pollentier, Tim Deweerdt
      Resultaat: Met 18 stemmen voor, 4 onthoudingen
      Besluit


      Artikel 1: Goedkeuring wegtracé

       

      Tracé en aanleg van de openbare wegenis:

       

      De gemeenteraad keurt het tracé en het ontwerp van de nieuwe openbare wegenis in de geplande verkaveling aan de Groenestraat, die het voorwerp uitmaakt van de omgevingsvergunningsaanvraag OMV_2023108480, bestaande uit volgende dossierstukken:

      1. verkavelingsplan met wegenisontwerp en aanduiding van de kosteloze grondafstand (zones A en E) aan het openbaar domein

      2. kostenraming van de werken

      3. bestek

      goed.

       

      Artikel 2: Opgelegde lasten

       

      Lasten aanleg wegenis

      De verkavelaar moet op zijn kosten instaan voor de volledige aanleg van alle openbaar domein en openbaar groen, conform het hierboven bedoelde wegenisontwerp.

       

      Lasten aanleg nutsvoorzieningen

      De verkavelaar moet op zijn kosten instaan voor de aanleg van de riolering en alle nutsvoorzieningen (elektriciteit, aardgas, televisie, telefonie, datacommunicatie, openbaar verlichtingsnet, openbare verlichtingsinstallaties), in overeenstemming met de richtlijnen en het advies van Fluvius, Proximus en De Watergroep terzake.

      Het ontwerp van openbare verlichting dient ter goedkeuring aan het college van burgemeester en schepenen te worden voorgelegd.

      Eventuele kosten voor de verplaatsing van openbare verlichtingspalen i.f.v. deze verkaveling of de daarin te realiseren gebouwen, vallen ten laste van de verkavelaar.

       

      Inlijving in het openbaar domein

      De gronden, in het verkavelingsontwerp aangeduid als toekomstig openbaar domein (zones A en E), dienen na de voltooiing van de aanleg van de wegenis en alle nutsvoorzieningen, kosteloos te worden overgedragen aan de gemeente Kortemark.  Deze worden ingelijfd in het openbaar domein.

      De kosten voor de akte m.b.t. de eigendomsoverdracht aan het openbaar domein vallen ten laste van de verkavelaar.

       

      Verkeerssignalisatie en wegmarkeringen

      Verkeerssignalisatie en wegmarkeringen binnen deze nieuwe verkaveling dienen aangebracht te worden, op aangeven van het gemeentebestuur, op kosten van de verkavelaar.

       

      Grootschalig referentiebestand

      Door de houder van deze omgevingsvergunning dient, bij voorlopige oplevering van de wegeniswerken van het project dat het voorwerp uitmaakt van deze vergunning, gelegen t.h.v. de Groenestraat in Kortemark een door het AGIV goedgekeurd as-builtplan te worden bezorgd aan de gemeente Kortemark. Dit gebeurt i.f.v. de doelstellingen, omschreven in het GRB-decreet d.d. 16 april 2004 meer bepaald artikelen 13 § 3 en §4 m.b.t. het up to date houden van het grootschalig referentiebestand. Is de gemeente niet in het bezit van het door AGIV goedgekeurd as-builtplan, dan gaat de voorlopige oplevering niet door.

      De opmeting van het project dient aan volgende voorwaarden te voldoen:
      1) Administratieve voorwaarden:
      Voorwerp van de opdracht:
      Deelopdracht 1: de terrestrische opmeting van het project en oplevering van een digitaal bestand op basis van deze opmetingen dat bruikbaar is voor het AGIV in het kader van ‘bijhouding GRB op basis van as-builtplannen’.
      Deelopdracht 2: de oplevering van een grafisch bestand dat bruikbaar is voor cartografische doeleinden.
      2) Technische bepalingen:
      Algemeen
      De opmetingszone omvat de volledige zone die i.k.v. de omgevingsvergunning OMV_2023108480 wordt overgedragen aan het openbaar domein.

    • Groepswoningbouwproject De Groten Hof - goedkeuring wegtracé en opgelegde lasten.

      Aanwezig: Koen Decleir, Voorzitter gemeenteraad
      Karolien Damman, Burgemeester
      Stefaan Vercooren, Rik Waeyaert, Toon Vancoillie, Lynn Vermote, Christine Logghe, Schepenen
      Marc Vulsteke, Luc Vandermeersch, Jelle Vercoutere, Paul Kimpe, Birger Debacker, Jan Stoens, Dries Uyttenhove, Laurens Vandewalle, Stijn De Neve, Iris Plaisier, Rita Tyvaert, Steven Provoost, Mark Pollentier, Tim Deweerdt, Veerle Vanslembrouck, Gemeenteraadsleden
      Lies Vanneste, Algemeen Directeur wn.
      Verontschuldigd: Sara De Meyer, Algemeen Directeur
      Ronny Vierstraete, Raadslid
      Aanleiding, feiten en context
      • De gemeente Kortemark heeft een aanvraag tot omgevingsvergunning voor het bouwen van een project met 8 individuele woningen met parkeergelegenheid, 4 meergezinswoningen met 22 appartementen, 2 collectieve bergingen en 2 handelsruimten, met dossiernummer OMV_2023089638, ingediend door ATV Invest Group, Oelegembaan 7, 2240 Zandhoven, ontvangen op 30 oktober 2023.
      • Het betreft een groepswoningbouwproject, gelegen aan de Esenstraat in Kortemark, zoals voorzien op het plan in bijlage.
      • Tussen het versturen van de agenda en het plaats vinden van de raad zelf is er een negatief advies binnengekomen vanuit de afvalinterommunale, er wordt dan ook voorgesteld om dit punt te verdagen.
      Relevante documenten
      • Een ontwerpplan met aanduiding van het nieuwe openbaar domein in dit groepswoningbouwproject
      • Een wegenisontwerp
      • Een bestek
      • Een meetstaat en kostenraming
      Juridische overwegingen

      1)    Wettelijk kader

       

      RUP De Groten Hof d.d. 15 mei 2023, waarin dit project gelegen is in een projectzone voor wonen.

       

      Decreet d.d. 25 april 2014 m.b.t. de Omgevingsvergunning, in het bijzonder:

      -    Art. 31. Als de vergunningsaanvraag wegenwerken omvat waarover de gemeenteraad beslissingsbevoegdheid heeft en de bevoegde overheid, vermeld in artikel 15, oordeelt dat de omgevingsvergunning kan worden verleend, neemt de gemeenteraad een beslissing over de zaak van de wegen voor de bevoegde overheid een beslissing neemt over de aanvraag.

       

      Decreet op de gemeentewegen d.d. 3 mei 2019, in het bijzonder:

      -    Art. 3. Dit decreet heeft tot doel om de structuur, de samenhang en de toegankelijkheid van de gemeentewegen te vrijwaren en te verbeteren, in het bijzonder om aan de huidige en toekomstige behoeften aan zachte mobiliteit te voldoen.

      Om de doelstelling, vermeld in het eerste lid, te realiseren voeren de gemeenten een geïntegreerd beleid, dat onder meer gericht is op:

          1° de uitbouw van een veilig wegennet op lokaal niveau;

          2° de herwaardering en bescherming van een fijnmazig netwerk van trage wegen, zowel op recreatief als op functioneel vlak.

      -    Art. 8. Niemand kan een gemeenteweg aanleggen, wijzigen, verplaatsen of opheffen zonder voorafgaande goedkeuring van de gemeenteraad.

      -    Art. 10. Bij beslissingen over de aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van gemeentewegen wordt rekening gehouden met de doelstellingen en principes, vermeld in artikel 3 en 4, en in voorkomend geval met het gemeentelijk beleidskader en afwegingskader, vermeld in artikel 6.

      -    Art. 11. § 1. De gemeenten leggen de ligging en de breedte van de gemeentewegen op hun grondgebied vast in gemeentelijke rooilijnplannen, ongeacht de eigenaar van de grond.

      -    Art. 12.  § 2. In afwijking van artikel 11 kan de aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van een gemeenteweg met overeenkomstige toepassing van artikel 31 van het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning opgenomen worden in een omgevingsvergunning voor stedenbouwkundige handelingen of een omgevingsvergunning voor het verkavelen van gronden, voor zover die wijziging past in het kader van de realisatie van de bestemming van de gronden. Die mogelijkheid geldt voor zover het aanvraagdossier een ontwerp van rooilijnplan bevat dat voldoet aan de bij en krachtens dit decreet gestelde eisen op het vlak van de vorm en inhoud van gemeentelijke rooilijnplannen of voor zover het een grafisch plan met aanduiding van de op te heffen rooilijn bevat.

          Als de beoogde wijziging, verplaatsing of opheffing betrekking heeft op een gemeentelijk rooilijnplan dat niet in een ruimtelijk uitvoeringsplan is opgenomen, neemt de gemeenteraad eerst een beslissing over het al dan niet wijzigen of opheffen van het gemeentelijk rooilijnplan, alvorens te beslissen over de goedkeuring, vermeld in artikel 31 van het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning.

       

      2)    Openbaar Onderzoek

      -    De aanvraag werd openbaar gemaakt volgens de regels vermeld in artikel 16 t.e.m. 29 van het besluit van de Vlaamse Regering van 27 november 2015 tot uitvoering van het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning.

      -    Het openbaar onderzoek liep van 12 december 2023 t.e.m. 10 januari 2024.

      -    Er werden geen bezwaarschriften ingediend 

      Publieke stemming
      Aanwezig: Koen Decleir, Karolien Damman, Stefaan Vercooren, Rik Waeyaert, Toon Vancoillie, Lynn Vermote, Christine Logghe, Marc Vulsteke, Luc Vandermeersch, Jelle Vercoutere, Paul Kimpe, Birger Debacker, Jan Stoens, Dries Uyttenhove, Laurens Vandewalle, Stijn De Neve, Iris Plaisier, Rita Tyvaert, Steven Provoost, Mark Pollentier, Tim Deweerdt, Veerle Vanslembrouck, Lies Vanneste
      Voorstanders: Koen Decleir, Karolien Damman, Stefaan Vercooren, Rik Waeyaert, Toon Vancoillie, Lynn Vermote, Christine Logghe, Marc Vulsteke, Luc Vandermeersch, Jelle Vercoutere, Paul Kimpe, Birger Debacker, Jan Stoens, Dries Uyttenhove, Laurens Vandewalle, Stijn De Neve, Iris Plaisier, Rita Tyvaert, Steven Provoost, Mark Pollentier, Tim Deweerdt, Veerle Vanslembrouck
      Resultaat: Verdaagd met eenparigheid van stemmen.
      Besluit


      Enig artikel: De gemeenteraad beslist om dit agendapunt te verdagen in afwachting van een bijgewerkt wegtracé.

    • Goedkeuring samenwerkingsovereenkomst project 23.583 RWA-as in de Firmin Deprezstraat (Aquafin) en project W220026 – Hospitaalstraat (tussen Ichtegemstraat en Handzamestraat). Handzamestraat 30A-38, zijstraat Sneppestraat, Firmin Deprezstraat, Processiestraat en Ichtegemstraat 1-8 (Fluvius).

      Aanwezig: Koen Decleir, Voorzitter gemeenteraad
      Karolien Damman, Burgemeester
      Stefaan Vercooren, Rik Waeyaert, Toon Vancoillie, Lynn Vermote, Christine Logghe, Schepenen
      Marc Vulsteke, Luc Vandermeersch, Jelle Vercoutere, Paul Kimpe, Birger Debacker, Jan Stoens, Dries Uyttenhove, Laurens Vandewalle, Stijn De Neve, Iris Plaisier, Rita Tyvaert, Steven Provoost, Mark Pollentier, Tim Deweerdt, Veerle Vanslembrouck, Gemeenteraadsleden
      Lies Vanneste, Algemeen Directeur wn.
      Verontschuldigd: Sara De Meyer, Algemeen Directeur
      Ronny Vierstraete, Raadslid
      Aanleiding, feiten en context
      • Aquafin plant conform het investeringsprogramma voor 2021 en conform het technische plan om rioleringsproject 23.583 RWA-as in de Firmin Deprezstraat uit te voeren.
      • Rioolbeheerder Fluvius heeft beslist om rioleringsproject W2200026 uit te voeren:
        • Hospitaalstraat (tussen Ichtegemstraat en Handzamestraat)
        • Handzamestraat 30A-38

        • Zijstraat Sneppestraat

        • Firmin Deprezstraat

        • Processiestraat

        • Ichtegemstraat 1-8

      • De gemeenteraad keurde in zitting van 23 oktober 2020 de overeenkomst studieopdracht rioleringsproject 23583 RWA-as in de Firmin Deprezstraat en R001831 Hospitaalstraat (tussen Ichtegemstraat en Handzamestraat), Handzamestraat 30A-38, zijstraat Sneppestraat, Firmin Deprezstraat, Processiestraat en Ichtegemstraat 1-8 goed waarbij Studiebureau Jonckheere BVBA, gevestigd te Koningin Astridlaan 134/5 te 8200 Brugge werd aangesteld.
      • De gemeente Kortemark plant om naar aanleiding van de rioleringswerken van Aquafin en rioolbeheerder Fluvius verfraaiingswerken uit te voeren aan de wegenis.
      • Voor de uitvoering van deze werken werd een samenwerkingsovereenkomst opgemaakt waarbij Aquafin, Fluvius en de gemeente beslissen de hoger beschreven werken in het algemeen belang, samen te voegen en Fluvius aan te duiden om in gezamenlijke naam bij de procedure, bij de sluiting en de uitvoering van de opdracht als “opdrachtgevend bestuur” op te treden.
      Relevante documenten
      • Samenwerkingsovereenkomst gemeente Kortemark - Fluvius - Aquafin: project 23.583 met raamovereenkomst voor de veiligheidscoördinatie van projectwerken
      Juridische overwegingen
      • De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.
      • Het Bestuursdecreet van 7 december 2018.
      • Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikels 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht.
      • De wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen.
      • Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikel 84, § 3, 5°, waarbij wordt bepaald dat het vast bureau bevoegd is voor de vaststelling van de plaatsingsprocedure en de voorwaarden van overheidsopdrachten als het gaat om een opdracht van dagelijks bestuur.
      Publieke stemming
      Aanwezig: Koen Decleir, Karolien Damman, Stefaan Vercooren, Rik Waeyaert, Toon Vancoillie, Lynn Vermote, Christine Logghe, Marc Vulsteke, Luc Vandermeersch, Jelle Vercoutere, Paul Kimpe, Birger Debacker, Jan Stoens, Dries Uyttenhove, Laurens Vandewalle, Stijn De Neve, Iris Plaisier, Rita Tyvaert, Steven Provoost, Mark Pollentier, Tim Deweerdt, Veerle Vanslembrouck, Lies Vanneste
      Voorstanders: Koen Decleir, Karolien Damman, Stefaan Vercooren, Rik Waeyaert, Toon Vancoillie, Lynn Vermote, Christine Logghe, Marc Vulsteke, Luc Vandermeersch, Jelle Vercoutere, Paul Kimpe, Birger Debacker, Jan Stoens, Dries Uyttenhove, Laurens Vandewalle, Stijn De Neve, Iris Plaisier, Tim Deweerdt, Veerle Vanslembrouck
      Onthouders: Rita Tyvaert, Steven Provoost, Mark Pollentier
      Resultaat: Met 19 stemmen voor, 3 onthoudingen
      Besluit

       

      Artikel 1: De gemeenteraad beslist de samenwerkingsovereenkomst project 23.583 RWA-as in de Firmin Deprezstraat (Aquafin) en project W2200026 Hospitaalstraat (tussen Ichtegemstraat en Handzamestraat), Handzamestraat 30A-38, zijstraat Sneppestraat, Firmin Deprezstraat, Processiestraat en Ichtegemstraat 1-8 (Fluvius) goed te keuren.

       

      Artikel 2: De gemeenteraad beslist om Fluvius aan te duiden om in gezamenlijke naam bij de procedure, bij de sluiting en de uitvoering van de opdracht als “opdrachtgevend bestuur” op te treden.

    • Mededeling van het verslag van de sportraad.

      Aanwezig: Koen Decleir, Voorzitter gemeenteraad
      Karolien Damman, Burgemeester
      Stefaan Vercooren, Rik Waeyaert, Toon Vancoillie, Lynn Vermote, Christine Logghe, Schepenen
      Marc Vulsteke, Luc Vandermeersch, Jelle Vercoutere, Paul Kimpe, Birger Debacker, Jan Stoens, Dries Uyttenhove, Laurens Vandewalle, Stijn De Neve, Iris Plaisier, Rita Tyvaert, Steven Provoost, Mark Pollentier, Tim Deweerdt, Veerle Vanslembrouck, Gemeenteraadsleden
      Lies Vanneste, Algemeen Directeur wn.
      Verontschuldigd: Sara De Meyer, Algemeen Directeur
      Ronny Vierstraete, Raadslid
      Relevante documenten
      • Verslag van de sportraad van 15 november 2023
      Besluit

       

      Enig artikel: Er wordt mededeling gegeven van het verslag van de sportraad van 15 november 2023.

Namens Gemeenteraad,

Lies Vanneste
Algemeen Directeur wn.

Koen Decleir
Voorzitter gemeenteraad