Enig artikel: De notulen van de gemeenteraad van 18 december 2023 worden goedgekeurd.
“De wijziging beoogt een verhoging van de maximale boetegrens van de GAS-boetes, doch enkel voor meerderjarigen.
In de huidige stand van de wetgeving bedraagt het maximale bedrag van de administratieve geldboete voor meerderjarigen 350 euro.
Een verhoging van het maximale boetebedrag zal toelaten het bedrag van de geldboete optimaal te moduleren in functie van de aard van de feiten en eventuele herhaling."
Artikel 1: In “DEEL 3. STRAF-EN SLOTBEPALINGEN, TITEL I: SANCTIEBEPALINGEN” van het vigerend GAS-reglement, onder de “Sanctiebepalingen” wordt het maximum bedrag van een administratieve geldboete van 350 euro vervangen door “500 euro”.
Artikel 2: Het voormelde bedrag is identiek in de vier gemeenten van de zone De Polder.
Om deze reden wordt de inwerkingtreding van onderhavige beslissing (normaliter de vijfde dag na bekendmaking) gefixeerd op de eerste van de maand volgend op de goedkeuring van een identieke tekst in en door alle gemeenteraden in de vier gemeenten van de zone De Polder.
De verhoogde GAS-sanctie zal slechts van toepassing zal zijn op die feiten gepleegd en dit vanaf haar voormelde inwerkingtreding (cf. het legaliteitsbeginsel: Nullum crimen sine lege, nulla poena sine lege).
Artikel 3: Een afschrift van deze aanvulling zal conform art. 119 NGW worden overgemaakt conform de richtlijnen ter zake:
Afschrift tevens over te maken per mailbericht aan:
Afschrift van onderhavige beslissing wordt tevens bekendgemaakt conform het decreet lokaal bestuur.
Artikel 1 - Definities
Voor de toepassing van dit reglement wordt verstaan onder:
1° vastgoedinformatie: gebouw-, grond- of omgevingsgebonden gegevens inzake een onroerend goed, inclusief informatie met betrekking tot het juridische, administratieve of fysieke statuut van dit onroerend goed;
2° lokale gegevensbron: vastgoedinformatie die een gemeente of de rechtspersonen die ervan afhangen, beheert;
3° centrale gegevensbron: vastgoedinformatie die een Vlaamse instantie of een externe overheid beheert;
4° Vastgoedinformatieplatform of VIP: elektronisch informatiesysteem om vastgoedinformatie te ontsluiten, samen te voegen en ter beschikking te stellen;
5° product: een welbepaalde combinatie van vastgoedinformatie over één perceel, of een onderdeel ervan, die vooraf door het Vlaams Datanutsbedrijf is vastgelegd, die op aanvraag wordt ontsloten door de aanleverende entiteiten, vermeld in het VIP-decreet in artikel 10, eerste tot en met derde lid, die wordt samengevoegd via het VIP, en die ter beschikking wordt gesteld aan de aanvrager via het VIP;
6° externe overheid: overheidsinstanties, vermeld in artikel I.3, 8° van het Bestuursdecreet van 7 december 2018;
7° Vlaamse instantie: een Vlaamse instantie als vermeld in artikel 2, 14°, van het decreet van 2 december 2022 houdende machtiging tot oprichting van het privaatrechtelijk vormgegeven extern verzelfstandigd agentschap Vlaams Datanutsbedrijf in de vorm van een naamloze vennootschap;
8° aanvrager: een professionele aanvrager (zoals vermeld in artikel 2, 18° van het VIP-decreet) of een burger (zoals vermeld in artikel 2, 7° van het VIP-decreet) of zijn vertegenwoordiger die een aanvraag indient via het VIP;
9° algemene verordening gegevensbescherming: Verordening (EU) 2016/679 van het Europees Parlement en de Raad van 27 april 2016 betreffende de bescherming van natuurlijke personen in verband met de verwerking van persoonsgegevens en betreffende het vrije verkeer van die gegevens en tot intrekking van Richtlijn 95/46/EG;
10° persoonsgegevens: de gegevens, vermeld in artikel 4, 1), van de algemene verordening gegevensbescherming;
11° verwerking: een verwerking als vermeld in artikel 4, 2), van de algemene verordening gegevensbescherming;
12° verwerkingsverantwoordelijke: een verwerkingsverantwoordelijke als vermeld in artikel 4, 7), van de algemene verordening gegevensbescherming;
13° betrokkene: een betrokkene als vermeld in artikel 4, 1), van de algemene verordening gegevensbescherming;
14° VIP-decreet: decreet van 22 december 2023 over het Vastgoedinformatieplatform;
15° gemeentelijke bronretributie: de retributie die de aanvrager verschuldigd is aan een lokaal bestuur voor het ontsluiten, samenvoegen en ter beschikking stellen van vastgoedinformatie in een product;
Artikel 2 - Algemeen
De aanvrager dient elektronisch een aanvraag in bij Athumi om een product via het Vastgoedinformatieplatform te ontvangen. Athumi ontvangt op elektronische wijze de vastgoedinformatie van de aanleverende entiteiten (de lokale gegevensbronnen en de centrale gegevensbronnen). De relevante vastgoedinformatie per perceel, of een onderdeel daarvan, wordt automatisch opgeladen in een product in het VIP of wordt door de aanleverende entiteiten aan het VIP bezorgd. Athumi en de gemeente stellen het product via het VIP ter beschikking aan de aanvrager.
In de mate dat persoonsgegevens zouden worden verwerkt in het kader van een product, verwerkt de gemeente die persoonsgegevens met als doeleinde om het product ter beschikking te kunnen stellen aan de aanvragers in het kader van hun beroepsactiviteiten of in het kader van één van de doelstellingen opgesomd in artikel 6 van het VIP-decreet.
Voor alle aanvragen die via het VIP verlopen, wordt ten voordele van gemeente Kortemark een gemeentelijke bronretributie geheven op aanvragen tot het verkrijgen van een product met vastgoedinformatie uit een lokale gegevensbron.
Artikel 3 – Aanvrager van vastgoedinformatie
Alle aanvragen van producten, zoals vermeld in artikel 7 van het VIP-decreet, worden geacht via het VIP te verlopen. Het verplicht gebruik van het Vastgoedinformatieplatform wordt voor producten met vastgoedinformatie uit een lokale gegevensbron geregeld in het VIP-decreet.
Een oplijsting van alle organisaties die als aanvrager toegang krijgen tot het Vastgoedinformatieplatform voor aanvragen van producten wordt door Athumi ter beschikking gesteld op de website van Athumi.
De gemeentelijke bronretributie is, overeenkomstig artikel 21 van het VIP-decreet, verschuldigd door de aanvrager. Van zodra het VIP-decreet in werking treedt is eveneens de platformretributie in de zin van artikel 2, 15°, en 19, eerste lid, 1°, van het VIP-decreet verschuldigd door de aanvrager.
Dezelfde instanties die overeenkomstig artikel 23, §3, van het VIP-decreet zijn vrijgesteld van de platformretributie in de zin van artikel 2, 15°, en 19, eerste lid, 1°, van het VIP-decreet worden vrijgesteld van de betaling van gemeentelijke bronretributie. Het gaat in concreto over deze organisaties:
Artikel 4 - Bedrag
Het bedrag van de gemeentelijke bronretributie wordt vastgelegd als volgt:
Voorwerp aanvraag |
Retributiebedrag per kadastraal perceel |
Product Vastgoedinlichtingen, zoals vermeld in hoofdstuk 8 van het VIP-decreet |
75 EUR |
Daarbovenop komt het bedrag van de platformretributie of platformvergoeding zoals vastgelegd in het VIP-decreet.
Artikel 5 - Inning
Athumi int de gemeentelijke bronretributie conform artikel 21 van het VIP-decreet via het VIP in naam en voor rekening van de lokale overheden. De bronretributie wordt periodiek (maandelijks) integraal doorgestort aan de gemeente voor alle aangevraagde producten.
Artikel 6 - Verwerking van persoonsgegevens
§1. In de mate dat persoonsgegevens zouden worden verwerkt in het kader van de ontsluiting, samenvoeging en ter beschikkingstelling van vastgoedinformatie in een product, treden de gemeente Kortemark en Athumi voor de doeleinden omschreven in artikel 2 op als gezamenlijke verwerkingsverantwoordelijken.
Athumi treedt op als verwerker voor de gemeente Kortemark wat betreft de verwerkingsactiviteiten die plaatsvinden in het kader van de heffing en de inning van de gemeentelijke bronretributie via het Vastgoedinformatieplatform.
De afspraken rond en de modaliteiten van de verwerkingen die de gemeente Kortemark en Athumi uitvoeren als gezamenlijke verwerkingsverantwoordelijken respectievelijk als verwerkingsverantwoordelijke en verwerker zijn geregeld in de Toetredingsovereenkomst die te vinden is als Bijlage 1.
Artikel 7 – Ondertekening
De vastgoedinformatie in het product die de gemeente Kortemark via het Vastgoedinformatieplatform ter beschikking stelt, wordt niet ondertekend aangezien het product een louter informatief document betreft dat geen beleidsmatige stellingname inhoudt en niet kwalificeert als stuk of briefwisseling in de zin van artikel 279 van het Decreet lokaal bestuur.
Artikel 8 - Toetredingsovereenkomst
De gemeenteraad keurt de toetredingsovereenkomst m.b.t. de bescherming van de persoonsgegevens goed.
Artikel 9 - Vervanging voorgaande reglementering
Dit reglement vervangt vanaf de bekendmaking van dit besluit alle retributiereglementen die betrekking hebben op aanvragen van producten, die kunnen worden aangevraagd via het Vastgoedinformatieplatform.
De beslissing van 19 december 2022 wordt opgeheven met ingang van de bekendmaking van dit besluit.
Artikel 10 - Bekendmaking
Dit reglement wordt bekendgemaakt overeenkomstig artikel 286 en 287 van het Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur.
Artikel 11 - Inwerkingtreding
Dit reglement treedt in werking op de datum van bekendmaking van dit besluit.
Artikel 1: De gemeenteraad beslist dat het bestek met nr. 2023045 en de raming voor de opdracht “Chiro Handzame | Vernieuwen plat dak”, opgesteld door de Technische dienst, worden goedgekeurd. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten voor aannemingen van werken, leveringen en diensten. De raming bedraagt 55.000,00 € excl. btw of 66.550,00 € incl. 21% btw.
Artikel 2: De gemeenteraad beslist dat bovengenoemde opdracht wordt gegund bij wijze van de vereenvoudigde onderhandelingsprocedure met voorafgaande bekendmaking.
Artikel 3: De gemeenteraad beslist dat de aankondiging van de opdracht wordt ingevuld, goedgekeurd en bekendgemaakt op nationaal niveau.
Artikel 1: De gemeenteraad beslist om het 'Huishoudelijk reglement van Sporthal De Kouter, Ichtegemstraat 2B te Kortemark' op te heffen vanaf 1 februari 2024.
Artikel 2: De gemeenteraad beslist om onderstaand 'Huishoudelijk reglement sportinfrastructuur' goed te keuren en te laten ingaan op 1 februari 2024.
HUISHOUDELIJK REGLEMENT TOT HET GEBRUIK VAN ALLE SPORTZALEN IN KORTEMARK
Dit huishoudelijk reglement is bij sportactiviteiten van toepassing in alle sportzalen van Kortemark:
- Sporthal De Kouter (groene en blauwe zaal)
- Mattenzaal en danszaal
- Sportzaal Hansam
- Sporthal Albatros
Artikel 1: Algemene richtlijnen
- Het is verboden de zalen te betreden met:
- Enkel water in plastiek flessen is toegelaten in de zalen. In de mattenzaal is drinken verboden;
- De opkuis van de sportzalen en kleedkamer(s) is ten laste van de organisatie, gebruiker, sportclub,…
- Het is verboden te spuiten met drank in de zalen, gangen en in de kleedkamers. De schoonmaakkosten worden verhaald op wie de schade veroorzaakte;
- Dieren zijn niet toegelaten in de sportzalen. Enkel blindengeleidehonden vormen hierop een uitzondering voor wat betreft de gangen van de sportzalen;
- Er geldt een algemeen rookverbod in de sportzalen, kleedkamers, gangen en cafetaria;
- Steps, skeelers, fietsen zijn verboden in de sportzalen, deze dienen ook buiten in de voorziene rekken achtergelaten worden, niet in de gang van de zalen;
- Het is verboden te sporten of te spelen in de gangen.
Artikel 2: Gebruik sportzalen en danszaal
- De sportzalen en danszaal mogen enkel betreden worden met aangepaste, propere sportschoenen vrij van zand, met non-marking zolen of met blote voeten;
- Sportschoenen die reeds gedragen worden bij aankomst zijn verboden;
- Naaldhakken zijn verboden;
- Wie met gewone schoenen de sportvloer van sporthal De Kouter wil betreden, dient schoenovertrekjes aan te trekken die beschikbaar zijn bij de ingang van de sportzaal. Na gebruik dienen de overtrekjes in de daartoe bestemde box gedeponeerd te worden.
Artikel 3: Gebruik Mattenzaal
- De mattenzaal mag enkel betreden worden in blote voeten of op kousen;
- De schoenen dienen in de lockers of in de kleedkamers te worden opgeborgen.
Artikel 4: Materiaal
- De toestellen en het materiaal mogen alleen gebruikt worden voor het doel waarvoor ze bestemd zijn;
- Bij gebruik van verplaatsbaar groot materiaal, moet dit altijd worden vastgezet in of op de sportvloer;
- Ongevallen en schade die te wijten zijn aan het niet correct gebruik van het materiaal vallen onder de verantwoordelijkheid van de gebruikers;
- Het plaatsen en wegnemen van de sporttoestellen en materiaal op het gehuurde terrein moet gebeuren binnen de uren die aan de gebruikers werden toegewezen. Het terrein dient volledig vrij te zijn voor de volgende gebruiker wanneer de training of activiteit eindigt;
- Na gebruik van toestellen of materialen moeten deze altijd, netjes en met zorg weggeborgen worden in hun oorspronkelijke toestand en op de voorziene plaats in de berging, tenzij toestemming van de sportfunctionaris is verkregen;
- De bergingen van de zalen moet door iedere gebruiker steeds op orde gehouden worden;
- Het is verboden om te spelen in de bergingen;
- Alle deuren (bergingen, nooddeuren, technische ruimtes,…) moeten steeds toegankelijk zijn. Er mag geen materiaal voor deuren blijven staan.
Artikel 5: Tribunes
Roltribunes – Groene zaal Sporthal De Kouter
- De tribunes moeten steeds op de beschermingsmatten staan;
- De tribunes blijven steeds opengeklapt staan.
Mobiele telescopische tribune – Mattenzaal
- Bij gebruik van de tribune op de sportvloer van de danszaal, moeten de beschermingsplaten gelegd worden;
- Na gebruik moet de tribune steeds op de voorziene plaats terug geplaatst worden (in de daartoe voorziene nis).
Artikel 6: Toeschouwers
Sporthal De Kouter
- Toeschouwers dienen in de groene zaal de wedstrijd te volgen vanuit de tribune en dienen op de beschermingsmatten te blijven of vanuit de gang boven;
- Toeschouwers mogen de blauwe zaal niet betreden;
- Toeschouwers van de blauwe zaal dienen de wedstrijd te volgen vanuit de gang beneden of de gang boven;
- Het is verboden om op de reling van de blauwe zaal te zitten, het is ook verboden om over de reling te klimmen.
Matten- en danszaal
- Toeschouwers mogen de mattenzaal niet betreden;
- Toeschouwers mogen de danszaal betreden enkel wanneer de tribune is opgesteld.
Sportzaal Hansam & Sporthal Albatros
- Toeschouwers mogen plaatsnemen op de banken die opgesteld staan rond het terrein.
Artikel 7: Verlichting
- De zaalverlichting dient manueel bediend te worden door de gebruiker;
- De verlichting dient na gebruik opnieuw gedoofd te worden.
Artikel 8: Gebruik kleedkamers
- De kleedkamers zullen als volgt ter beschikking gesteld worden:
Vooraf:
Achteraf:
- De kleedkamers in sporthal De Kouter worden toegewezen via de TV-schermen, enkel deze kleedkamer(s) mogen gebruikt worden door de gebruiker. Wanneer er onvoldoende kleedkamers zijn om iedere ploeg een afzonderlijke kleedkamer toe te wijzen, kan in eenzelfde kleedkamer meerdere ploegen ondergebracht worden;
- Het gemeentebestuur draagt geen verantwoordelijkheid voor eventuele schade, diefstal of verlies.
Artikel 9: Schademelding en toezicht
- Wanneer er problemen of onregelmatigheden vastgesteld worden in de sportzalen, kleedkamer, gang of aan het materiaal dienen deze onmiddellijk gemeld worden aan de sportdienst, vrijetijdsloket en of zaalwachter;
- Bij beschadiging van materiaal, gebouwen of installaties door gebruikers of bezoekers worden deze verantwoordelijk gesteld en kan een schadevergoeding geëist worden;
- Het naleven van dit reglement wordt toevertrouwd aan de zaalwachters of ander gemachtigden vanuit het Lokaal Bestuur. Elke klacht of onregelmatigheid wordt aan de sportfunctionaris of vrijetijdsloket gemeld.
Artikel 10: Afval
- De gebruikte ruimten moeten in opgeruimde en nette toestand worden achtergelaten. Papier, PMD en ander afval moeten in de daarvoor bestemde afvalbakken worden gedeponeerd. Onder geen enkele voorwaarde mag het afval onopgeruimd blijven liggen.
Artikel 11: EHBO
- Alle gebruikers hebben toegang tot de EHBO- koffers;
- Een AED is beschikbaar:
Artikel 12: Veiligheidsvoorschriften
- De nooddeuren dienen als nooduitgang en mogen niet als in- of uitgang gebruikt worden;
- Bij warm weer mogen de nooddeuren opengezet worden voor extra luchtcirculatie, na afloop van de activiteit dient de gebruiker deze opnieuw te sluiten;
- Alle uitgehangen pictogrammen dienen gerespecteerd te worden.
Artikel 13: Publiciteit
- Tijdens wedstrijden mogen kaders, spandoeken of reclamepanelen geplaatst worden, deze moeten na afloop van de activiteit terug opgeborgen worden;
- In de inkomhal mogen flyers geplaatst worden in de daartoe voorziene kasten, de flyers mogen enkel sportactiviteiten of gemeentelijke informatie bevatten;
- Het is verboden om als sportvereniging affiches op te hangen aan de ramen in de inkomhal.
Elke sporter, trainer, verantwoordelijke en toeschouwer wordt verondersteld het huishoudelijk reglement te kennen en na te leven. Er wordt van hen een correcte houding verwacht. De toegang kan geweigerd worden aan personen na herhaaldelijke inbreuken tegen dit huishoudelijk reglement.
De uitgave voor deze opdracht is voorzien in het investeringsbudget van 2024, op budgetcode 0705-04/230007/BESTUUR/CBS/0/IP-GEEN (ACT-1002).
Artikel 1: De gemeenteraad beslist dat het bestek met referentie "SA/GELUID" en de raming voor de opdracht “Geluidssysteem CC De Beuk”, opgesteld door CC De Beuk, worden goedgekeurd. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten voor aannemingen van werken, leveringen en diensten. De raming bedraagt 50.000,00 € excl. btw of 60.500,00 € incl. 21% btw.
Artikel 2: De gemeenteraad beslist dat bovengenoemde opdracht wordt gegund bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.
1) Wettelijk kader
Gewestplan Diksmuide-Torhout d.d. 5 februari 1979, waarin dit project gelegen is in een woongebied met landelijk karakter.
Decreet d.d. 25 april 2014 m.b.t. de Omgevingsvergunning, in het bijzonder:
- Art. 31. Als de vergunningsaanvraag wegenwerken omvat waarover de gemeenteraad beslissingsbevoegdheid heeft en de bevoegde overheid, vermeld in artikel 15, oordeelt dat de omgevingsvergunning kan worden verleend, neemt de gemeenteraad een beslissing over de zaak van de wegen voor de bevoegde overheid een beslissing neemt over de aanvraag.
Decreet op de gemeentewegen d.d. 3 mei 2019, in het bijzonder:
- Art. 3. Dit decreet heeft tot doel om de structuur, de samenhang en de toegankelijkheid van de gemeentewegen te vrijwaren en te verbeteren, in het bijzonder om aan de huidige en toekomstige behoeften aan zachte mobiliteit te voldoen.
Om de doelstelling, vermeld in het eerste lid, te realiseren voeren de gemeenten een geïntegreerd beleid, dat onder meer gericht is op:
1° de uitbouw van een veilig wegennet op lokaal niveau;
2° de herwaardering en bescherming van een fijnmazig netwerk van trage wegen, zowel op recreatief als op functioneel vlak.
- Art. 8. Niemand kan een gemeenteweg aanleggen, wijzigen, verplaatsen of opheffen zonder voorafgaande goedkeuring van de gemeenteraad.
- Art. 10. Bij beslissingen over de aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van gemeentewegen wordt rekening gehouden met de doelstellingen en principes, vermeld in artikel 3 en 4, en in voorkomend geval met het gemeentelijk beleidskader en afwegingskader, vermeld in artikel 6.
- Art. 11. § 1. De gemeenten leggen de ligging en de breedte van de gemeentewegen op hun grondgebied vast in gemeentelijke rooilijnplannen, ongeacht de eigenaar van de grond.
- Art. 12. § 2. In afwijking van artikel 11 kan de aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van een gemeenteweg met overeenkomstige toepassing van artikel 31 van het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning opgenomen worden in een omgevingsvergunning voor stedenbouwkundige handelingen of een omgevingsvergunning voor het verkavelen van gronden, voor zover die wijziging past in het kader van de realisatie van de bestemming van de gronden. Die mogelijkheid geldt voor zover het aanvraagdossier een ontwerp van rooilijnplan bevat dat voldoet aan de bij en krachtens dit decreet gestelde eisen op het vlak van de vorm en inhoud van gemeentelijke rooilijnplannen of voor zover het een grafisch plan met aanduiding van de op te heffen rooilijn bevat.
Als de beoogde wijziging, verplaatsing of opheffing betrekking heeft op een gemeentelijk rooilijnplan dat niet in een ruimtelijk uitvoeringsplan is opgenomen, neemt de gemeenteraad eerst een beslissing over het al dan niet wijzigen of opheffen van het gemeentelijk rooilijnplan, alvorens te beslissen over de goedkeuring, vermeld in artikel 31 van het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning.
2) Openbaar Onderzoek
- De aanvraag werd openbaar gemaakt volgens de regels vermeld in artikel 16 t.e.m. 29 van het besluit van de Vlaamse Regering van 27 november 2015 tot uitvoering van het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning.
- Het openbaar onderzoek liep van 29 augustus 2023 t.e.m. 27 september 2023.
- Er werden geen bezwaarschriften ingediend
Artikel 1: Goedkeuring wegtracé
Tracé en aanleg van de openbare wegenis:
De gemeenteraad keurt het tracé en het ontwerp van de nieuwe openbare wegenis in de geplande verkaveling aan de Groenestraat, die het voorwerp uitmaakt van de omgevingsvergunningsaanvraag OMV_2023108480, bestaande uit volgende dossierstukken:
1. verkavelingsplan met wegenisontwerp en aanduiding van de kosteloze grondafstand (zones A en E) aan het openbaar domein
2. kostenraming van de werken
3. bestek
goed.
Artikel 2: Opgelegde lasten
Lasten aanleg wegenis
De verkavelaar moet op zijn kosten instaan voor de volledige aanleg van alle openbaar domein en openbaar groen, conform het hierboven bedoelde wegenisontwerp.
Lasten aanleg nutsvoorzieningen
De verkavelaar moet op zijn kosten instaan voor de aanleg van de riolering en alle nutsvoorzieningen (elektriciteit, aardgas, televisie, telefonie, datacommunicatie, openbaar verlichtingsnet, openbare verlichtingsinstallaties), in overeenstemming met de richtlijnen en het advies van Fluvius, Proximus en De Watergroep terzake.
Het ontwerp van openbare verlichting dient ter goedkeuring aan het college van burgemeester en schepenen te worden voorgelegd.
Eventuele kosten voor de verplaatsing van openbare verlichtingspalen i.f.v. deze verkaveling of de daarin te realiseren gebouwen, vallen ten laste van de verkavelaar.
Inlijving in het openbaar domein
De gronden, in het verkavelingsontwerp aangeduid als toekomstig openbaar domein (zones A en E), dienen na de voltooiing van de aanleg van de wegenis en alle nutsvoorzieningen, kosteloos te worden overgedragen aan de gemeente Kortemark. Deze worden ingelijfd in het openbaar domein.
De kosten voor de akte m.b.t. de eigendomsoverdracht aan het openbaar domein vallen ten laste van de verkavelaar.
Verkeerssignalisatie en wegmarkeringen
Verkeerssignalisatie en wegmarkeringen binnen deze nieuwe verkaveling dienen aangebracht te worden, op aangeven van het gemeentebestuur, op kosten van de verkavelaar.
Grootschalig referentiebestand
Door de houder van deze omgevingsvergunning dient, bij voorlopige oplevering van de wegeniswerken van het project dat het voorwerp uitmaakt van deze vergunning, gelegen t.h.v. de Groenestraat in Kortemark een door het AGIV goedgekeurd as-builtplan te worden bezorgd aan de gemeente Kortemark. Dit gebeurt i.f.v. de doelstellingen, omschreven in het GRB-decreet d.d. 16 april 2004 meer bepaald artikelen 13 § 3 en §4 m.b.t. het up to date houden van het grootschalig referentiebestand. Is de gemeente niet in het bezit van het door AGIV goedgekeurd as-builtplan, dan gaat de voorlopige oplevering niet door.
De opmeting van het project dient aan volgende voorwaarden te voldoen:
1) Administratieve voorwaarden:
Voorwerp van de opdracht:
Deelopdracht 1: de terrestrische opmeting van het project en oplevering van een digitaal bestand op basis van deze opmetingen dat bruikbaar is voor het AGIV in het kader van ‘bijhouding GRB op basis van as-builtplannen’.
Deelopdracht 2: de oplevering van een grafisch bestand dat bruikbaar is voor cartografische doeleinden.
2) Technische bepalingen:
Algemeen
De opmetingszone omvat de volledige zone die i.k.v. de omgevingsvergunning OMV_2023108480 wordt overgedragen aan het openbaar domein.
1) Wettelijk kader
RUP De Groten Hof d.d. 15 mei 2023, waarin dit project gelegen is in een projectzone voor wonen.
Decreet d.d. 25 april 2014 m.b.t. de Omgevingsvergunning, in het bijzonder:
- Art. 31. Als de vergunningsaanvraag wegenwerken omvat waarover de gemeenteraad beslissingsbevoegdheid heeft en de bevoegde overheid, vermeld in artikel 15, oordeelt dat de omgevingsvergunning kan worden verleend, neemt de gemeenteraad een beslissing over de zaak van de wegen voor de bevoegde overheid een beslissing neemt over de aanvraag.
Decreet op de gemeentewegen d.d. 3 mei 2019, in het bijzonder:
- Art. 3. Dit decreet heeft tot doel om de structuur, de samenhang en de toegankelijkheid van de gemeentewegen te vrijwaren en te verbeteren, in het bijzonder om aan de huidige en toekomstige behoeften aan zachte mobiliteit te voldoen.
Om de doelstelling, vermeld in het eerste lid, te realiseren voeren de gemeenten een geïntegreerd beleid, dat onder meer gericht is op:
1° de uitbouw van een veilig wegennet op lokaal niveau;
2° de herwaardering en bescherming van een fijnmazig netwerk van trage wegen, zowel op recreatief als op functioneel vlak.
- Art. 8. Niemand kan een gemeenteweg aanleggen, wijzigen, verplaatsen of opheffen zonder voorafgaande goedkeuring van de gemeenteraad.
- Art. 10. Bij beslissingen over de aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van gemeentewegen wordt rekening gehouden met de doelstellingen en principes, vermeld in artikel 3 en 4, en in voorkomend geval met het gemeentelijk beleidskader en afwegingskader, vermeld in artikel 6.
- Art. 11. § 1. De gemeenten leggen de ligging en de breedte van de gemeentewegen op hun grondgebied vast in gemeentelijke rooilijnplannen, ongeacht de eigenaar van de grond.
- Art. 12. § 2. In afwijking van artikel 11 kan de aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van een gemeenteweg met overeenkomstige toepassing van artikel 31 van het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning opgenomen worden in een omgevingsvergunning voor stedenbouwkundige handelingen of een omgevingsvergunning voor het verkavelen van gronden, voor zover die wijziging past in het kader van de realisatie van de bestemming van de gronden. Die mogelijkheid geldt voor zover het aanvraagdossier een ontwerp van rooilijnplan bevat dat voldoet aan de bij en krachtens dit decreet gestelde eisen op het vlak van de vorm en inhoud van gemeentelijke rooilijnplannen of voor zover het een grafisch plan met aanduiding van de op te heffen rooilijn bevat.
Als de beoogde wijziging, verplaatsing of opheffing betrekking heeft op een gemeentelijk rooilijnplan dat niet in een ruimtelijk uitvoeringsplan is opgenomen, neemt de gemeenteraad eerst een beslissing over het al dan niet wijzigen of opheffen van het gemeentelijk rooilijnplan, alvorens te beslissen over de goedkeuring, vermeld in artikel 31 van het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning.
2) Openbaar Onderzoek
- De aanvraag werd openbaar gemaakt volgens de regels vermeld in artikel 16 t.e.m. 29 van het besluit van de Vlaamse Regering van 27 november 2015 tot uitvoering van het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning.
- Het openbaar onderzoek liep van 12 december 2023 t.e.m. 10 januari 2024.
- Er werden geen bezwaarschriften ingediend
Enig artikel: De gemeenteraad beslist om dit agendapunt te verdagen in afwachting van een bijgewerkt wegtracé.
Handzamestraat 30A-38
Zijstraat Sneppestraat
Firmin Deprezstraat
Processiestraat
Ichtegemstraat 1-8
Artikel 1: De gemeenteraad beslist de samenwerkingsovereenkomst project 23.583 RWA-as in de Firmin Deprezstraat (Aquafin) en project W2200026 Hospitaalstraat (tussen Ichtegemstraat en Handzamestraat), Handzamestraat 30A-38, zijstraat Sneppestraat, Firmin Deprezstraat, Processiestraat en Ichtegemstraat 1-8 (Fluvius) goed te keuren.
Artikel 2: De gemeenteraad beslist om Fluvius aan te duiden om in gezamenlijke naam bij de procedure, bij de sluiting en de uitvoering van de opdracht als “opdrachtgevend bestuur” op te treden.
Enig artikel: Er wordt mededeling gegeven van het verslag van de sportraad van 15 november 2023.
Namens Gemeenteraad,
Lies Vanneste
Algemeen Directeur wn.
Koen Decleir
Voorzitter gemeenteraad