Terug
Gepubliceerd op 01/12/2025

Besluit  Gemeenteraad

ma 24/11/2025 - 19:30

Heffing van een belasting op het storten van afval op de stortplaatsen te Kortemark voor de aanslagjaren 2026-2031 - vaststelling

Aanwezig: Toon Vancoillie, Voorzitter gemeenteraad
Karolien Damman, Burgemeester
Stefaan Vercooren, Koen Decleir, Lynn Vermote, Jan Stoens, Christine Logghe, Schepenen
Marc Vulsteke, Ronny Vierstraete, Jelle Vercoutere, Tim Deweerdt, Laurens Vandewalle, Paul Kimpe, Birger Debacker, Stijn De Neve, Steven Provoost, Iris Plaisier, Jana Hindryckx, Anke Vandermeersch, Geert Cornette, Dirk Lagae, Dorine Onraedt, Gemeenteraadsleden
Sara De Meyer, Algemeen Directeur
Verontschuldigd: Marnic Deceuninck, Raadslid
Aanleiding, feiten en context
  • Het is wenselijk en billijk het storten van afval op het grondgebied van de gemeente te belasten, aangezien het storten een belangrijke milieuhinder meebrengt voor de gemeente.
  • De financiële toestand van de gemeente en de noodzaak om het budget van de gemeente in evenwicht te houden.
Relevante documenten
  • Het belastingreglement 2020-2025 goedgekeurd in de gemeenteraad van 18 november 2019.
Juridische overwegingen
  • De Grondwet en dan specifiek artikelen 41,162 en 170§4.  

  • Het decreet van 30 mei 2008, gewijzigd bij decreet van 3 mei 2024.

  • Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017.

  • De omzendbrief BB 2019/2 van 15 februari 2019 betreffende de gemeentelijke fiscaliteit.

  • Bestuursdecreet van 7 december 2018 

Financiële impact
  • De ontvangst is voorzien in het meerjarenplan met als budgetsleutel BP2026_2031-0/GBB-FD/0020-00/734160/GEMEENTE/CBS/IP-GEEN/O/0.
Publieke stemming
Aanwezig: Toon Vancoillie, Karolien Damman, Stefaan Vercooren, Koen Decleir, Lynn Vermote, Jan Stoens, Christine Logghe, Marc Vulsteke, Ronny Vierstraete, Jelle Vercoutere, Tim Deweerdt, Laurens Vandewalle, Paul Kimpe, Birger Debacker, Stijn De Neve, Steven Provoost, Iris Plaisier, Jana Hindryckx, Anke Vandermeersch, Geert Cornette, Dirk Lagae, Dorine Onraedt, Sara De Meyer
Voorstanders: Toon Vancoillie, Karolien Damman, Stefaan Vercooren, Koen Decleir, Lynn Vermote, Jan Stoens, Christine Logghe, Marc Vulsteke, Ronny Vierstraete, Jelle Vercoutere, Tim Deweerdt, Laurens Vandewalle, Paul Kimpe, Birger Debacker, Stijn De Neve, Steven Provoost, Iris Plaisier, Jana Hindryckx, Anke Vandermeersch, Geert Cornette, Dirk Lagae, Dorine Onraedt
Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
Besluit

 

Artikel 1: De gemeenteraad beslist voor de aanslagjaren 2026-2031 een gemeentelijke kohierbelasting in te voeren op het storten van afvalstoffen op de daartoe vergunde stortplaatsen.

 

Artikel 2: Voor de afgifte van de afvalstoffen valt de belasting ten laste van degene die de stortplaats voor afvalstoffen exploiteert. De uitbaters van de vergunde stortplaatsen zijn verplicht per kwartaal een aangifte te doen van de aangevoerde tonnages.

 

Artikel 3: Het belastingtarief bedraagt:

3.1. Bodem-as: 1,65 euro per ton 

3.2. Alle overige aangegeven afvalstoffen: 2,80 euro per ton

 

De tarieven worden jaarlijks geïndexeerd volgens volgende formule: (basistarief x nieuw indexcijfer) / aanvangsindexcijfer.

  • Het basistarief zijn de tarieven zoals bepaald in dit artikel.
  • Het nieuwe indexcijfer is het algemeen indexcijfer van de consumptieprijzen van de maand oktober van het jaar voorafgaand aan het aanslagjaar.
  • De aanvangsindex is het algemeen indexcijfer van de consumptieprijzen van de maand oktober 2021 (114,20, basis 2013).
  • De geïndexeerde tarieven worden steeds afgerond op 2 cijfers na de komma. Alles boven 0.005 wordt afgerond naar een hogere eenheid. Alles lager dan 0.005 wordt afgerond naar een lagere eenheid. 

 

Artikel 4: De belastingplichtigen, zoals bepaald in artikel 2, zijn ertoe gehouden aangifte te doen van de belastbare elementen op het daartoe bestemd formulier. De aangiften worden vóór de twintigste van de maand die volgt op ieder kwartaal aan de gemeente overgemaakt. Dit betekent dus respectievelijk 20 april, 20 juli, 20 oktober van het aanslagjaar en 20 januari van aanslagjaar+1 voor het vierde kwartaal. Een kopie van de aangifte, bestemd voor OVAM, wordt tevens overgemaakt.

Bij gebrek aan aangifte binnen de gestelde termijn, of in geval van onjuiste, onvolledige of onnauwkeurige aangifte vanwege de belastingplichtige kan de belasting ambtshalve gevestigd worden.

In geval van ambtshalve aanslag wordt de belasting gevestigd op basis van gegevens waarover de belastingheffende overheid beschikt.

Voor de belasting ambtshalve wordt gevestigd, brengt de bevoegde overheid de belastingplichtige met een aangetekende brief op de hoogte van de redenen waarom ze gebruik maakt van deze procedure, de elementen waarop de belasting is gebaseerd evenals de wijze van bepaling van die elementen en het bedrag van de belasting.

De belastingplichtige beschikt over een termijn van dertig kalenderdagen volgend op de 3de werkdag na datum van verzending van die kennisgeving om zijn opmerkingen schriftelijk voor te dragen. De belasting mag niet worden gevestigd voor die termijn verstreken is. 

 

Artikel 5: De overtredingen op de aangifteverplichting worden vastgesteld door speciaal door het College van Burgemeester en Schepenen beëdigde en aangewezen ambtenaren.

 

Artikel 6: Dit reglement treedt in werking op 1 januari 2026.