Terug
Gepubliceerd op 26/06/2025

Notulen  Gemeenteraad

ma 26/05/2025 - 19:00 Raadszaal
Aanwezig: Toon Vancoillie, Voorzitter gemeenteraad
Stefaan Vercooren, Koen Decleir, Lynn Vermote, Jan Stoens, Christine Logghe, Schepenen
Marc Vulsteke, Ronny Vierstraete, Jelle Vercoutere, Laurens Vandewalle, Paul Kimpe, Birger Debacker, Stijn De Neve, Steven Provoost, Iris Plaisier, Marnic Deceuninck, Anke Vandermeersch, Geert Cornette, Dirk Lagae, Ann Devisschere, Dorine Onraedt, Gemeenteraadsleden
Sara De Meyer, Algemeen Directeur
Verontschuldigd: Karolien Damman, Burgemeester
Jana Hindryckx, Raadslid
  • Openbaar

    • Notulen van de zitting van de gemeenteraad van 28 april 2025.

      Aanwezig: Toon Vancoillie, Voorzitter gemeenteraad
      Stefaan Vercooren, Koen Decleir, Lynn Vermote, Jan Stoens, Christine Logghe, Schepenen
      Marc Vulsteke, Ronny Vierstraete, Jelle Vercoutere, Laurens Vandewalle, Paul Kimpe, Birger Debacker, Stijn De Neve, Steven Provoost, Iris Plaisier, Marnic Deceuninck, Anke Vandermeersch, Geert Cornette, Dirk Lagae, Ann Devisschere, Dorine Onraedt, Gemeenteraadsleden
      Sara De Meyer, Algemeen Directeur
      Verontschuldigd: Karolien Damman, Burgemeester
      Jana Hindryckx, Raadslid
      Aanleiding, feiten en context
      • De notulen van de zitting van 28 april 2025 worden voorgelegd aan de gemeenteraad.
      Relevante documenten
      • Notulen van de gemeenteraad van 28 april 2025
      • Audio-opname via de link https://soundcloud.com/user-708243570/audio-opname-gemeenteraad-en-raad-voor-maatschappelijk-welzijn-28-april-2025
      Juridische overwegingen
      • Decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017.
      Besluit

       

      Enig artikel: Er zijn geen opmerkingen op het verslag. Conform het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad worden de notulen als goedgekeurd beschouwd.

    • Advies gecoördineerde jaarrekeningen 2024 van de Kerkbesturen die ressorteren onder het Centraal Kerkbestuur Kortemark.

      Aanwezig: Toon Vancoillie, Voorzitter gemeenteraad
      Stefaan Vercooren, Koen Decleir, Lynn Vermote, Jan Stoens, Christine Logghe, Schepenen
      Marc Vulsteke, Ronny Vierstraete, Jelle Vercoutere, Laurens Vandewalle, Paul Kimpe, Birger Debacker, Stijn De Neve, Steven Provoost, Iris Plaisier, Marnic Deceuninck, Anke Vandermeersch, Geert Cornette, Dirk Lagae, Ann Devisschere, Dorine Onraedt, Gemeenteraadsleden
      Sara De Meyer, Algemeen Directeur
      Verontschuldigd: Karolien Damman, Burgemeester
      Jana Hindryckx, Raadslid
      Aanleiding, feiten en context
      • Op datum van 08 mei 2025 ontving het gemeentebestuur de verschillende jaarrekeningen voor het dienstjaar 2024 van de Kerkbesturen die ressorteren onder het Centraal Kerkbestuur Kortemark via de applicatie ReligioPoint®.
      • De jaarrekening moet door de kerkraad ingediend worden voor 1 maart bij het CKB. De rekeningen worden jaarlijks voor 1 mei samen bij de gemeenteoverheid en tegelijkertijd bij de provinciegouverneur ingediend door het centraal kerkbestuur waaronder de kerkfabrieken ressorteren. Als er geen centraal kerkbestuur werd opgericht, dient de kerkfabriek de rekening in. Over de jaarrekening moet de gemeenteraad binnen de 50 dagen na ontvangst van het document een advies formuleren en dit toesturen aan de gouverneur.
      Relevante documenten
      • De jaarrekening 2024 van het Kerkbestuur Sint-Bartholomeus Kortemark, zoals opgemaakt en goedgekeurd door de kerkraad op 27 januari 2025. 
      • De jaarrekening 2024 van het Kerkbestuur Sint-Hadrianus Handzame, zoals opgemaakt en goedgekeurd door de kerkraad op 12 februari 2025. 
      • De jaarrekening 2024 van het Kerkbestuur Sint-Dionysius Zarren, zoals opgemaakt en goedgekeurd door de kerkraad op 17 februari 2025. 
      • De jaarrekening 2024 van het Kerkbestuur Sint-Martinus Werken, zoals opgemaakt en goedgekeurd door de kerkraad op 16 april 2025. 
      • De jaarrekening 2024 van het Kerkbestuur Onze Lieve Vrouw Hemelvaart Edewalle, zoals opgemaakt en goedgekeurd door de kerkraad op 15 januari 2025.
      • Coördinatie jaarrekening 2024.
      Juridische overwegingen
      • Het decreet van 7 mei 2004 betreffende de materiële organisatie en werking van de erkende erediensten.
      • Het decreet van 6 juli 2012 tot wijziging van diverse bepalingen van het decreet 7 mei 2004.
      • Het Besluit van de Vlaamse regering van 13 oktober 2006 dat het nieuwe financiële stelsel invoert.
      Financiële impact
      • De gecoördineerde jaarrekening toont een exploitatieresultaat van 291.771,99 € en een investeringsresultaat van -5.414,75 €. 
      Publieke stemming
      Aanwezig: Toon Vancoillie, Stefaan Vercooren, Koen Decleir, Lynn Vermote, Jan Stoens, Christine Logghe, Marc Vulsteke, Ronny Vierstraete, Jelle Vercoutere, Laurens Vandewalle, Paul Kimpe, Birger Debacker, Stijn De Neve, Steven Provoost, Iris Plaisier, Marnic Deceuninck, Anke Vandermeersch, Geert Cornette, Dirk Lagae, Ann Devisschere, Dorine Onraedt, Sara De Meyer
      Voorstanders: Toon Vancoillie, Stefaan Vercooren, Koen Decleir, Lynn Vermote, Jan Stoens, Christine Logghe, Marc Vulsteke, Ronny Vierstraete, Jelle Vercoutere, Laurens Vandewalle, Paul Kimpe, Birger Debacker, Stijn De Neve, Iris Plaisier, Marnic Deceuninck, Anke Vandermeersch, Geert Cornette, Dorine Onraedt
      Tegenstanders: Steven Provoost
      Onthouders: Dirk Lagae, Ann Devisschere
      Resultaat: Met 18 stemmen voor, 1 stem tegen, 2 onthoudingen
      Besluit

       

      Enig artikel: De gemeenteraad geeft een gunstig advies over alle jaarrekeningen voor het dienstjaar 2024 van de Kerkbesturen die ressorteren onder het Centraal Kerkbestuur Kortemark.

    • Goedkeuring wijziging arbeidsreglement gemeentelijke basisscholen.

      Aanwezig: Toon Vancoillie, Voorzitter gemeenteraad
      Stefaan Vercooren, Koen Decleir, Lynn Vermote, Jan Stoens, Christine Logghe, Schepenen
      Marc Vulsteke, Ronny Vierstraete, Jelle Vercoutere, Laurens Vandewalle, Paul Kimpe, Birger Debacker, Stijn De Neve, Steven Provoost, Iris Plaisier, Marnic Deceuninck, Anke Vandermeersch, Geert Cornette, Dirk Lagae, Ann Devisschere, Dorine Onraedt, Gemeenteraadsleden
      Sara De Meyer, Algemeen Directeur
      Verontschuldigd: Karolien Damman, Burgemeester
      Jana Hindryckx, Raadslid
      Aanleiding, feiten en context
      • Het arbeidsreglement van de gemeentelijke basisscholen werd herzien en volgende hoofdstukken werden toegevoegd:
        • Afsprakenkader deconnectie (bijlage 4)
        • Algemene afspraken rond evaluaties (bijlage 5)
        • Fietsbeleid (bijlage 6)
      • Het vernieuwde document werd voorgelegd op het ABOC en werd unaniem goedgekeurd door alle leden.
      • De medewerkers werden op de hoogte gebracht van het ontwerp van het arbeidsreglement en er werd een geruime tijd een register ter beschikking gesteld om opmerkingen op te noteren. Er werden geen opmerkingen genoteerd op het register, noch in de Linde, noch in de Kreke. 
      • Er wordt voorgesteld het vernieuwde arbeidsreglement zoals toegevoegd in bijlage goed te keuren. 
      Relevante documenten
      • Arbeidsreglement onderwijs_nieuw
      • Arbeidsreglement onderwijs_2016-09-05
      • Register
      • Verslag ABOC
      Juridische overwegingen
      • Wet van 19 december 1974 tot regeling van de betrekkingen tussen de overheid en de vakbonden van het personeel.
      • Decreet betreffende de rechtspositie van sommige personeelsleden van het gesubsidieerd onderwijs en de gesubsidieerde centra voor leerlingenbegeleiding van 27 maart 1991
      • Het Besluit van de Vlaamse Regering van 17 april 1991 tot organisatie van het schooljaar in het basisonderwijs en in het deeltijds onderwijs georganiseerd, erkend of gesubsidieerd door de Vlaamse Gemeenschap, in het bijzonder artikel 3 § 1.
      • Decreet Basisonderwijs van 25 februari 1997.
      • De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen en latere wijzigingen. 
      • Het besluit van de Vlaamse regering van 17 juni 1997 betreffende de opdracht van het personeel in het basisonderwijs. 
      • Wet van 18 december 2002 tot wijziging van de wet van 8 april 1965 tot instelling van de arbeidsreglementen. 
      • Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, latere wijzigingen en uitvoeringsbesluiten. 
      Publieke stemming
      Aanwezig: Toon Vancoillie, Stefaan Vercooren, Koen Decleir, Lynn Vermote, Jan Stoens, Christine Logghe, Marc Vulsteke, Ronny Vierstraete, Jelle Vercoutere, Laurens Vandewalle, Paul Kimpe, Birger Debacker, Stijn De Neve, Steven Provoost, Iris Plaisier, Marnic Deceuninck, Anke Vandermeersch, Geert Cornette, Dirk Lagae, Ann Devisschere, Dorine Onraedt, Sara De Meyer
      Voorstanders: Toon Vancoillie, Stefaan Vercooren, Koen Decleir, Lynn Vermote, Jan Stoens, Christine Logghe, Marc Vulsteke, Ronny Vierstraete, Jelle Vercoutere, Laurens Vandewalle, Paul Kimpe, Birger Debacker, Stijn De Neve, Steven Provoost, Iris Plaisier, Marnic Deceuninck, Anke Vandermeersch, Geert Cornette, Dirk Lagae, Ann Devisschere, Dorine Onraedt
      Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
      Besluit

       

      Artikel 1: De raad keurt voorliggende wijziging van het arbeidsreglement van de gemeentelijke basisscholen, zoals toegevoegd als bijlage, goed.

       

      Artikel 2: Dit reglement treedt in werking op heden en vervangt integraal het vorige arbeidsreglement.

    • Principebeslissing straatnaam m.b.t. het wegtracé Hazewindstraat - Vuilpanstraat.

      Aanwezig: Toon Vancoillie, Voorzitter gemeenteraad
      Stefaan Vercooren, Koen Decleir, Lynn Vermote, Jan Stoens, Christine Logghe, Schepenen
      Marc Vulsteke, Ronny Vierstraete, Jelle Vercoutere, Laurens Vandewalle, Paul Kimpe, Birger Debacker, Stijn De Neve, Steven Provoost, Iris Plaisier, Marnic Deceuninck, Anke Vandermeersch, Geert Cornette, Dirk Lagae, Ann Devisschere, Dorine Onraedt, Gemeenteraadsleden
      Sara De Meyer, Algemeen Directeur
      Verontschuldigd: Karolien Damman, Burgemeester
      Jana Hindryckx, Raadslid
      Aanleiding, feiten en context
      • Gezien de creatie van de fietspadverbinding tussen de Hazewindstraat en de Vuilpanstraat als nieuwe openbare weg, dient er een nieuwe straatnaam gekozen te worden in overeenstemming met het decreet tot bescherming van de namen van de openbare wegen en pleinen.
      • Tot het bekomen van deze nieuwe straatnaam werd er een advies ingediend door schepen Jan Stoens, en bijgevolg ter advies voorgelegd aan de cultuurraad. Er werd geopteerd om de straatnamen te baseren op een lokale legende gelieerd aan de directe omgeving van de site, namelijk de legende van de Nekker. 
      • Op basis van bovenstaand advies stelt de cultuurraad de volgende straatnaam voor: 'Nekkerwegel'.
      • Dit voorstel werd door de cultuurraad, met een grote meerderheid van de stemmen, positief geadviseerd.
      • Dit voorstel werd besproken op het schepencollege van 13 mei 2025 en resulteerde in het voorstel ‘Nekkerwegel’.
      Relevante documenten
      • Legende Nekkerwegel
      • Tracé 
      • Beslissing gemeenteraad
      • Verslag cultuurraad - 22 april 2025
      Juridische overwegingen
      • Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017
      • Het decreet van 28 januari 1977 tot bescherming van de namen van de openbare wegen en pleinen.
      • Het besluit van de Vlaamse Regering dd. 23 juli 1997 inzake uitvoering van artikel 3 van het voormeld decreet van 28 januari 1977.
      • Het decreet van 29 november 2002 houdende wijziging van het decreet van 28 januari 1977 tot bescherming van de namen van de openbare wegen en pleinen.
      Publieke stemming
      Aanwezig: Toon Vancoillie, Stefaan Vercooren, Koen Decleir, Lynn Vermote, Jan Stoens, Christine Logghe, Marc Vulsteke, Ronny Vierstraete, Jelle Vercoutere, Laurens Vandewalle, Paul Kimpe, Birger Debacker, Stijn De Neve, Steven Provoost, Iris Plaisier, Marnic Deceuninck, Anke Vandermeersch, Geert Cornette, Dirk Lagae, Ann Devisschere, Dorine Onraedt, Sara De Meyer
      Voorstanders: Toon Vancoillie, Stefaan Vercooren, Koen Decleir, Lynn Vermote, Jan Stoens, Christine Logghe, Marc Vulsteke, Ronny Vierstraete, Jelle Vercoutere, Laurens Vandewalle, Paul Kimpe, Birger Debacker, Stijn De Neve, Steven Provoost, Iris Plaisier, Marnic Deceuninck, Anke Vandermeersch, Geert Cornette, Dirk Lagae, Ann Devisschere, Dorine Onraedt
      Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
      Besluit

       

      Enig artikel: De gemeenteraad beslist om de procedure voor straatnaamtoekenning voor het tracé Hazewindstraat en de Vuilpanstraat, met de naam 'Nekkerwegel', op te starten. 

    • Onroerende goederen AG14: Voorlopige vaststelling van de rooilijn in het kader van de openbare werken in de Gouden Hoofdstraat (huizen pare nummers van nr. 42 tem nr. 58) zoals aangeduid op het ontwerp-rooilijnplan.

      Aanwezig: Toon Vancoillie, Voorzitter gemeenteraad
      Stefaan Vercooren, Koen Decleir, Lynn Vermote, Jan Stoens, Christine Logghe, Schepenen
      Marc Vulsteke, Ronny Vierstraete, Jelle Vercoutere, Laurens Vandewalle, Paul Kimpe, Birger Debacker, Stijn De Neve, Steven Provoost, Iris Plaisier, Marnic Deceuninck, Anke Vandermeersch, Geert Cornette, Dirk Lagae, Ann Devisschere, Dorine Onraedt, Gemeenteraadsleden
      Sara De Meyer, Algemeen Directeur
      Verontschuldigd: Karolien Damman, Burgemeester
      Jana Hindryckx, Raadslid
      Aanleiding, feiten en context
      • Met het oog op de openbare werken in de Gouden Hoofdstraat (huizen pare nummers van nr. 42 tem nr. 58) werd vastgesteld dat de reeds aanwezige straat aldaar nu nog eigendom is van de aangelanden.
      • Het doel is dat de gemeente eigenaar wordt van de grond en de procedure doorloopt om de rooilijn vast te stellen.
      • Het voorliggend dossier laat de gemeenteraad beraadslagen over de voorlopige vaststelling van de rooilijn.
        • In het dossier steekt het ontwerp van rooilijnplan, opgemaakt door landmeter-expert Rudy Depoorter uit Houthulst (Woumen) waaruit duidelijk de toekomstige rooilijn blijkt (aangeduid in rode kleur op het plan).
        • Als de gemeente met betrekking tot een grondstrook al dertig jaar bezitshandelingen heeft gesteld waaruit de wil van de gemeente om eigenaar te worden van de wegbedding duidelijk tot uiting komt, dan is de gemeenteraad ertoe gerechtigd om de grondstrook zonder financiële vergoeding op te nemen in het openbaar domein, zonder toepassing van artikel 28 van het gemeentewegendecreet.
        • Voor de toepassing van het vorig lid worden onder meer het aanbrengen van een duurzame wegverharding over het geheel of over een substantieel deel van de weg of het aanbrengen van openbare verlichting als bezitshandelingen beschouwd. Dit is in deze casus het geval, de weg is sinds jaar en dag geasfalteerd en er werd openbare verlichting aangebracht.
        • De grond wordt overgedragen om niet via een notariële akte (dit wordt op een later tijdstip aan de gemeenteraad voorgelegd ter goedkeuring) en onderhavig dossier heeft als doel om de structuur, de samenhang en de toegankelijkheid van de gemeenteweg aldaar te vrijwaren en te verbeteren, in het bijzonder om aan de huidige en toekomstige behoeften aan mobiliteit te voldoen. Het geeft uitvoering aan artikel 3 (doelstellingen) en aan artikel 4 (principes) van het Decreet houdende de gemeentewegen van 3 mei 2019 en dat het aan deze artikels werd getoetst.
        • Die toetsing houdt in dat de voorgestelde maatregel genomen wordt om aan de behoefte van zachte mobiliteit te voldoen. De grond wordt verworven om niet en de straat wordt heraangelegd in uitvoering van openbare werken.
        • Het algemeen belang wordt verzorgd gezien het een veilige, directe en comfortabele verbinding creëert.
        • De ontsluiting van de aangrenzende percelen zal tevens voor de landbouwers gebeuren via dit straatgedeelte wat in casu al het geval is.
      Relevante documenten
      • Ontwerp rooilijnplan
      Juridische overwegingen
      • Decreet over het Lokaal Bestuur d.d. 22 december 2017.
      • Decreet houdende de gemeentewegen d.d. 3 mei 2019, datum inwerkingtreding 1 september 2019.
      • Wet van 10 april 1841 op de buurtwegen.
      • Decreet van 8 mei 2009 houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen.
      Financiële impact
      • Gezien de verwerving om niet zijn er enkel administratieve kosten (openbaar onderzoek, portkosten, enz…)
      Publieke stemming
      Aanwezig: Toon Vancoillie, Stefaan Vercooren, Koen Decleir, Lynn Vermote, Jan Stoens, Christine Logghe, Marc Vulsteke, Ronny Vierstraete, Jelle Vercoutere, Laurens Vandewalle, Paul Kimpe, Birger Debacker, Stijn De Neve, Steven Provoost, Iris Plaisier, Marnic Deceuninck, Anke Vandermeersch, Geert Cornette, Dirk Lagae, Ann Devisschere, Dorine Onraedt, Sara De Meyer
      Voorstanders: Toon Vancoillie, Stefaan Vercooren, Koen Decleir, Lynn Vermote, Jan Stoens, Christine Logghe, Marc Vulsteke, Ronny Vierstraete, Jelle Vercoutere, Laurens Vandewalle, Paul Kimpe, Birger Debacker, Stijn De Neve, Steven Provoost, Iris Plaisier, Marnic Deceuninck, Anke Vandermeersch, Geert Cornette, Dirk Lagae, Ann Devisschere, Dorine Onraedt
      Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
      Besluit

       

      Artikel 1: De gemeenteraad beslist akkoord te gaan met de voorlopige vaststelling van de rooilijn in het kader van de openbare werken in de Gouden Hoofdstraat (huizen pare nummers van nr. 42 tem nr. 58) zoals aangeduid op het ontwerp-rooilijnplan.

       

      Artikel 2: De gemeenteraad beslist het ontwerp-rooilijnplan voorlopig vast te stellen.

       

      Artikel 3: De gemeenteraad gelast het college om het openbaar onderzoek op te starten en te doorlopen. Het openbaar onderzoek wordt bekendgemaakt overeenkomstig artikel 17 van het Decreet van 3 mei 2019 houdende de gemeentewegen.

       

      Artikel 4: De gemeenteraad stelt vast dat met betrekking tot een grondstrook al dertig jaar bezitshandelingen werden gesteld (de weg is geasfalteerd en er werd openbare verlichting aangebracht). Om deze redenen wordt de grondstrook zonder financiële vergoeding opgenomen (affectatie) via een notariële akte in het openbaar domein.

       

      Artikel 5: De nodige notariële akten inzake verwerving tracé maken het voorwerp uit van een afzonderlijk dossier en deze worden ten gepaste tijde aan en in de gemeenteraad voorgelegd ter goedkeuring.

    • Goedkeuring reglement tot erkenning van Kortemarkse opvanginitiatieven.

      Aanwezig: Toon Vancoillie, Voorzitter gemeenteraad
      Stefaan Vercooren, Koen Decleir, Lynn Vermote, Jan Stoens, Christine Logghe, Schepenen
      Marc Vulsteke, Ronny Vierstraete, Jelle Vercoutere, Laurens Vandewalle, Paul Kimpe, Birger Debacker, Stijn De Neve, Steven Provoost, Iris Plaisier, Marnic Deceuninck, Anke Vandermeersch, Geert Cornette, Dirk Lagae, Ann Devisschere, Dorine Onraedt, Gemeenteraadsleden
      Sara De Meyer, Algemeen Directeur
      Verontschuldigd: Karolien Damman, Burgemeester
      Jana Hindryckx, Raadslid
      Aanleiding, feiten en context
      • Op vandaag is er geen reglement tot erkenning van Kortemarkse opvanginitiatieven. 
      • Gezien een externe organisator kinderopvang wenst te organiseren binnen de gemeente tijdens de vakantieperiodes, en hiervoor ook fiscale attesten wenst op te maken, is er nood aan een reglement tot erkenning.
      • Het opmaken van een reglement tot erkenning is eveneens te kaderen binnen de verdere uitwerking van het BOA-decreet. 
      Relevante documenten
      •  Ontwerpreglement erkenning Kortemarkse opvanginitiatieven.
      Juridische overwegingen
      • Het decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017.
      • Het decreet houdende de organisatie van buitenschoolse opvang en de afstemming tussen buitenschoolse activiteiten van 3 mei 2019.
      Publieke stemming
      Aanwezig: Toon Vancoillie, Stefaan Vercooren, Koen Decleir, Lynn Vermote, Jan Stoens, Christine Logghe, Marc Vulsteke, Ronny Vierstraete, Jelle Vercoutere, Laurens Vandewalle, Paul Kimpe, Birger Debacker, Stijn De Neve, Steven Provoost, Iris Plaisier, Marnic Deceuninck, Anke Vandermeersch, Geert Cornette, Dirk Lagae, Ann Devisschere, Dorine Onraedt, Sara De Meyer
      Voorstanders: Toon Vancoillie, Stefaan Vercooren, Koen Decleir, Lynn Vermote, Jan Stoens, Christine Logghe, Marc Vulsteke, Ronny Vierstraete, Jelle Vercoutere, Laurens Vandewalle, Paul Kimpe, Birger Debacker, Stijn De Neve, Steven Provoost, Iris Plaisier, Marnic Deceuninck, Anke Vandermeersch, Geert Cornette, Dirk Lagae, Ann Devisschere, Dorine Onraedt
      Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
      Besluit

       

      Artikel 1: De gemeenteraad keurt het reglement tot erkenning van Kortemarkse opvanginitiatieven goed, dat in werking treedt vanaf 1 juni 2025.

       

      Periode
      Artikel 1:

      De gemeente Kortemark vestigt, aanvangend op 1 juni 2025, een reglement tot erkenning van Kortemarkse opvanginitiatieven.


      Doel
      Artikel 2:

      De gemeente Kortemark wil Kortemarkse opvanginitiatieven die voldoen aan onderstaande voorwaarden erkennen, omdat ze een bijdrage leveren aan de missie en doelstellingen die de gemeente Kortemark vooropstelt.
      Als gevolg van de erkenning zullen deze Kortemarkse opvanginitiatieven fiscale attesten kunnen afleveren inzake uitgaven voor de opvang van kinderen tot en met 14 jaar of kinderen met een zware handicap tot en met 21 jaar. (Een 'zware handicap' verwijst naar kinderen die recht hebben op een verhoogde kinderbijslag op basis van ofwel een totaal van minstens 15 punten volgens de medisch-sociale schaal voor kinderbijslag, ofwel meer dan 80% lichamelijke of geestelijke ongeschiktheid met 7 tot 9 punten van de graag van zelfstandigheid.)


      Definities
      Artikel 3:

      In dit reglement hebben de onderstaande termen de ernaast vermelde betekenis.
      Kortemarkse opvanginitiatieven: Elke organisatie, instelling of voorziening die groepsgerichte activiteiten organiseert in de vrije tijd, buiten de lesuren, met als primaire doelstelling vrijetijdsbesteding of opvang van kinderen, waarvan het lokaal, de maatschappelijke zetel of het werkingsadres op het Kortemarks grondgebied ligt en de vrijetijdsbesteding of de opvang hoofdzakelijk gericht is op Kortemarkse kinderen.

       

      Doelgroep en toepassingsgebied
      Artikel 4: 

      § 1. Voor de erkenning komen alle Kortemarkse opvanginitiatieven in aanmerking, die niet erkend en gecontroleerd zijn door het Agentschap Opgroeien. Het kan onder meer gaan over een opvang georganiseerd door ouders, opvang en kampen georganiseerd door zelfstandigen, een vereniging zonder winstoogmerk, STEM-ateliers. De organisator hoeft niet te beschikken over een rechtspersoonlijkheid
      § 2. Ook Kortemarkse opvanginitiatieven met een commercieel doel komen in aanmerking.
      § 3. Onderstaande initiatieven komen niet in aanmerking:

      • Initiatieven die cursussen organiseren gegeven in het kader van onderwijs
      • Initiatieven die bosklassen, sneeuwklassen, openluchtklassen en andere schoolreizen organiseren
      • Initiatieven die bijles organiseren
      • Initiatieven die al erkend worden door de gemeente Kortemark als vereniging en hier subsidie voor kunnen aanvragen.


      Voorwaarden
      Artikel 5:
      § 1. Het Kortemarkse opvanginitiatief moet voldoen aan volgende voorwaarden:

      • De primaire doelstelling is vrijetijdsbesteding of groepsopvang van kinderen. Er mag geen lidgeld verschuldigd zijn.
      • De activiteiten vinden plaats buiten de normale lesuren, in de vrije tijd. Het gaat hier zowel om initiatieven tijdens de schoolvakanties, in de weekends, op vrije dagen, op woensdagnamiddagen, maar ook om alle opvanginitiatieven vóór de aanvang van de lessen, na de normale lesuren en eventueel opvang tijdens de middagpauzes.
      • Het doel van het Kortemarkse opvanginitiatief stemt overeen met de beleidsdoelstellingen van de gemeente Kortemark.
      • De doelstelling van het Kortemarkse opvanginitiatief mag niet het beleven van een levensbeschouwing of het bedrijven van politiek zijn.
      • De activiteiten zijn groepsgericht; het gaat niet om individuele begeleiding van kinderen maar het organiseren van groepsgerichte activiteiten.
      • De activiteiten zijn toegankelijk voor iedereen. Het initiatief duldt geen enkele vorm van discriminatie.

       

      Procedure
      Artikel 6:
      § 1. Aanvraag: Het Kortemarkse opvanginitiatief kan een aanvraag doen via de website van de gemeente Kortemark waar het digitale aanvraagformulier is te vinden.

      Aanvragen kunnen het hele jaar door ingediend worden.
      De ingevulde gegevens moeten betrekking hebben op de situatie zoals ze is op het moment van het indienen van de aanvraag tot erkenning.
      De aanvrager krijgt een ontvangstbevestiging, waarop ook de contactgegevens van de bevoegde dienst worden vermeld.
      Elke wijziging van werkings- of contactgegevens van het Kortemarkse opvanginitiatief na indienen van de erkenningsaanvraag moet onmiddellijk schriftelijk worden doorgegeven aan de bevoegde dienst.
      § 2. Beoordeling: De bevoegde dienst beoordeelt de aanvraag op ontvankelijkheid, volledigheid en inhoud en kan een overleg vragen of bijkomende informatie opvragen.
      § 3. Beslissing: Het aanvraagdossier wordt voorgelegd aan het college van burgemeester en schepenen dat beslist over het al dan niet toekennen van de erkenning van het Kortemarkse opvanginitiatief. Binnen de 8 weken na het indienen van de aanvraag wordt een beslissing genomen.
      § 4. Kennisgeving: De gemeente Kortemark brengt het Kortemarkse opvanginitiatief schriftelijk op de hoogte van de beslissing van het college van burgemeester en schepenen binnen een termijn van 30 kalenderdagen na de beslissing.
      § 5. Rapportage: Het Kortemarkse opvanginitiatief is gehouden jaarlijks een werkingsverslag in te dienen bij het aanvraagformulier tot erkenning als Kortemarks opvanginitiatief. In dit werkingsverslag wordt minimaal opgenomen: een overzicht van de activiteiten van het voorbije jaar, de tijdstippen waarop deze activiteiten hebben plaatsgevonden en het aantal deelnemers in leeftijdscategorieën.

       

      Geldigheidsduur
      Artikel 7:

      De gemeente Kortemark verleent de erkenning voor 1 kalenderjaar vanaf de datum van goedkeuring door het college van burgemeester en schepenen.

       

      Controle
      Artikel 8:

      De gemeente Kortemark kan te allen tijde controleren of de erkenningsvoorwaarden vervuld blijven. Hiertoe kan de gemeente (bijkomende) gegevens opvragen, bijkomende informatie opvragen i.v.m. de werking, inzage vragen in de boekhouding en/of de werking ter plaatse controleren, ook onaangekondigd.

       

      Sancties
      Artikel 9:

      Het college van burgemeester en schepenen kan de erkenning herroepen als het Kortemarkse opvanginitiatief niet langer voldoet aan één of meerdere voorwaarden voor de erkenning en/of wanneer deze zich onttrekt aan de controlemogelijkheden door de gemeente Kortemark.

       

      Non-discriminatieclausule

      Artikel 10:
      § 1. De aanvrager/contractant verbindt er zich toe:
      geen enkele vorm van discriminatie op grond van het geslacht, nationaliteit, zogenaamd ras, huidskleur, afkomst, nationale of etnische afstamming, leeftijd, seksuele geaardheid, burgerlijke staat, geboorte, vermogen, geloof of levensbeschouwing, politieke overtuiging, taal, huidige of toekomstige gezondheidstoestand, handicap, fysieke of genetische eigenschap of sociale afkomst te dulden.
      toegankelijk te zijn voor iedereen.
      elk discriminerend gedrag op de werkplaats te voorkomen en indien nodig te bestrijden en te bestraffen.
      de wetten en reglementen die de toepassing van de non-discriminatie en gelijke kansen bevorderen en verdedigen na te leven.
      indien men beroep doet op derden onderhavige non-discriminatieclausule aan hen ter kennis te brengen en er voor te zorgen dat ook zij die naleven in de bijdrage die zij leveren in het kader van het toepasselijke reglement/de overeenkomst.
      § 2. Wanneer de non-discriminatieclausule niet nageleefd wordt, kan de gemeente Kortemark - rekening houdend met alle elementen - maatregelen nemen.

    • Aanpassingen Opportuniteitsadvies Lokaal Overleg Kinderopvang.

      Aanwezig: Toon Vancoillie, Voorzitter gemeenteraad
      Stefaan Vercooren, Koen Decleir, Lynn Vermote, Jan Stoens, Christine Logghe, Schepenen
      Marc Vulsteke, Ronny Vierstraete, Jelle Vercoutere, Laurens Vandewalle, Paul Kimpe, Birger Debacker, Stijn De Neve, Steven Provoost, Iris Plaisier, Marnic Deceuninck, Anke Vandermeersch, Geert Cornette, Dirk Lagae, Ann Devisschere, Dorine Onraedt, Gemeenteraadsleden
      Sara De Meyer, Algemeen Directeur
      Verontschuldigd: Karolien Damman, Burgemeester
      Jana Hindryckx, Raadslid
      Aanleiding, feiten en context
      • Sedert 1 januari 2022 moet er een opportuniteitsadvies aangevraagd worden bij het lokaal bestuur door een organisator van kinderopvang indien:
        • Een nieuwe groepsopvang wil opgestart worden;
        • Een verhuis gepland staat van een bestaande locatie binnen de gemeente;
        • Een uitbreiding gepland is van een bestaande locatie vanaf 9 plaatsen.
      • De gemeente Kortemark heeft in overleg met het lokaal overleg kinderopvang (LOK), opportuniteitscriteria opgesteld op basis waarvan er vanuit het gemeentebestuur een advies zal worden geformuleerd t.a.v. het departement Opgroeien.
      • Er wordt voorgesteld deze beslissing van 2022 zeer beperkt te wijzigen op twee punten:
        • De bijlage met de indeling van de wijken wordt toegevoegd.
        • In de procedure wordt voorzien dat het advies ter goedkeuring wordt voorgelegd aan de stuurgroep van het LOK en dat dit op de eerstvolgende AV wordt voorgelegd aan alle leden van het LOK.
      • Vanaf 19 mei 2025 lanceerde het Agentschap Opgroeien een nieuwe uitbreidingsronde. De gemeente Kortemark kreeg 14 nieuwe IKT plaatsen toegewezen. 
      Relevante documenten
      • Opportuniteitsadvies 2025
      • Bijlage wijken
      • Gemeenteraadsbesluit van 27 juni 2022 betreffende de goedkeuring opportuniteitscriteria inzake advies lokaal bestuur bij kinderopvang
      Juridische overwegingen
      • Het decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017
      Publieke stemming
      Aanwezig: Toon Vancoillie, Stefaan Vercooren, Koen Decleir, Lynn Vermote, Jan Stoens, Christine Logghe, Marc Vulsteke, Ronny Vierstraete, Jelle Vercoutere, Laurens Vandewalle, Paul Kimpe, Birger Debacker, Stijn De Neve, Steven Provoost, Iris Plaisier, Marnic Deceuninck, Anke Vandermeersch, Geert Cornette, Dirk Lagae, Ann Devisschere, Dorine Onraedt, Sara De Meyer
      Voorstanders: Toon Vancoillie, Stefaan Vercooren, Koen Decleir, Lynn Vermote, Jan Stoens, Christine Logghe, Marc Vulsteke, Ronny Vierstraete, Jelle Vercoutere, Laurens Vandewalle, Paul Kimpe, Birger Debacker, Stijn De Neve, Steven Provoost, Iris Plaisier, Marnic Deceuninck, Anke Vandermeersch, Geert Cornette, Dirk Lagae, Ann Devisschere, Dorine Onraedt
      Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
      Besluit

       

      Artikel 1: De gemeenteraad beslist om volgende procedure en criteria goed te keuren:

       

      • Een organisator van kinderopvang dient een advies aan te vragen bij de gemeente Kortemark. Dit gebeurt als volgt:
        • Een aanvraag wordt gericht aan Huis van het Kind Kortemark via huisvanhetkind@kortemark.be.
        • De aanvraag wordt bezorgd aan de coördinator buitenschoolse kinderopvang Kortemark.
        • De coördinator buitenschoolse kinderopvang nodigt de aanvrager uit voor een gesprek, indien het gaat om de opstart van een nieuw opvanginitiatief.
        • De coördinator buitenschoolse kinderopvang analyseert de aanvraag op basis van onderstaande criteria en formuleert een advies.
        • Het advies wordt ter goedkeuring voorgelegd aan de stuurgroep van het Lokaal Overleg Kinderopvang en wordt op de eerstvolgende algemene vergadering voorgelegd aan alle leden van het Lokaal Overleg Kinderopvang. 
        • De coördinator buitenschoolse kinderopvang brengt het advies ter kennisgeving op het college en bezorgt het advies aan de aanvrager binnen de 30 dagen na aanvraag.

       

      • Criterium 1: Betaalbaarheid
        • Is er duidelijkheid en transparantie met betrekking tot alle kosten gekoppeld aan de opvang.
          • Duidelijkheid: prijslijst, werken met afbetalingsplannen, maximum het IKT-tarief van een gezin hanteren bij onvoorziene afwezigheden, geen/een beperkte waarborg vragen…?
          • Transparant: prijsbeleid is terug te vinden in huishoudelijk reglement, website, …
          • (score: ja: 2,5 / neen: 0)
        • Zijn er mogelijkheden inzake verminderd tarief voor sociaal kwetsbare gezinnen? Vb: sociaal tarief, …
          • (score: ja: 2,5 / neen: 0)

       

      • Criterium 2: Beschikbaarheid
        • Is de opvang open vanaf 7:00 tot 18:00?  (score: ja: 0,5 / neen: 0)
        • Is de opvang ’s morgens vroeger geopend dan 7:00?  (score: ja: 1 / neen: 0)
        • Blijft de opvang ’s avonds later open dan 18:00?  (score: ja: 1 / neen: 0)
        • Is er een mogelijkheid tot weekend- en/of vakantieopvang (met uitzondering van collectief verlof of vaste sluitingsperiode)? (score: ja: 1 / neen: 0)
        • Is er een mogelijkheid tot nachtopvang?  (score: ja: 0,5 / neen: 0)
        • Is de opvanglocatie gelegen in een wijk waar weinig (0 tot 1) opvanginitiatieven aanwezig zijn. (score: ja: 1 / neen: 0)

       

      • Criterium 3: Stimulerende omgeving
        • De opvanglocatie laat toe dat kinderen kunnen exploreren in een buitenruimte.
          • De opvanglocatie beschikt over een terras, afgesloten van de straat. (score: ja: 1 / neen: 0)
          • De opvanglocatie beschikt over een tuin, afgesloten van de straat. (score: ja: 2 / neen: 0)
          • De opvanglocatie zorgt voor een taalstimulerende omgeving (samenwerking met Boekstart of de bibliotheek - en/of andere activiteiten, … ) (score: ja:1 / neen: 0)
          • De opvanglocatie zorgt voor een educatief aanbod bij activiteiten voor verschillende leeftijden (=de opvanglocatie kan met voorbeelden aantonen hoe er wordt ingezet op educatieve ondersteuning doorheen de verschillende spel- en verzorgingsmomenten). (score: ja:1 / neen: 0)

       

      • Criterium 4: Inclusieve opvang
        • De organisator stelt een pedagogisch plan van aanpak op hoe er met kinderen met een specifieke zorgbehoefte zal worden omgegaan. (score: ja 2,5 / neen: 0)
        • De organisator staat open voor inclusieve opvang (de organisator biedt opvang aan een kind met specifieke zorgbehoefte als er een opvangplaats beschikbaar is en maakt in het huishoudelijk reglement kenbaar hoe hiermee zal worden omgegaan). (score: ja 2,5 / neen: 0)

        

      Artikel 2: Deze beslissing treedt in werking op heden en vervangt de beslissing van de gemeenteraad van 27 juni 2022.

    • Goedkeuring van een tijdelijke verordening betreffende de beperking op de ambulante activiteiten en verbod onderhoudswerken aan rallyvoertuigen op en langs de openbare weg ter gelegenheid van de Rally van Staden op 10 augustus 2025.

      Aanwezig: Toon Vancoillie, Voorzitter gemeenteraad
      Stefaan Vercooren, Koen Decleir, Lynn Vermote, Jan Stoens, Christine Logghe, Schepenen
      Marc Vulsteke, Ronny Vierstraete, Jelle Vercoutere, Laurens Vandewalle, Paul Kimpe, Birger Debacker, Stijn De Neve, Steven Provoost, Iris Plaisier, Marnic Deceuninck, Anke Vandermeersch, Geert Cornette, Dirk Lagae, Ann Devisschere, Dorine Onraedt, Gemeenteraadsleden
      Sara De Meyer, Algemeen Directeur
      Verontschuldigd: Karolien Damman, Burgemeester
      Jana Hindryckx, Raadslid
      Aanleiding, feiten en context
      • Aanvraag van 28 maart 2025 van Automobielclub Staden voor het organiseren van de Rally van Staden op 10 augustus 2025.
      • De organisatie van de Rally van Staden, op jaarlijkse basis, is een terugkerend initiatief en enkel geldig voor de wedstrijd op 10 augustus 2025. De definitieve vergunning zal pas verleend worden nadat aan alle voorwaarden is voldaan.
      • Om veiligheidsredenen, vooral binnen de omloop van de snelheidsritten, dient het aantal verkooppunten van eetwaren en dranken beperkt te worden.
      • De gemeenteraad dient de tijdelijke verordening goed te keuren betreffende de beperking op de ambulante activiteiten en verbod onderhoudswerken aan rallyvoertuigen op en langs de openbare weg.
      Relevante documenten
      • Aanvraag van 28 maart 2025 van Automobielclub Staden voor het organiseren van de Rally van Staden op 10 augustus 2025.
      • Advies afdeling publieke ruimte d.d. 11 april 2025 - geen opmerkingen.
      • Advies van de politie d.d. 14 april 2025 - geen bezwaar.
      • Het besluit van de burgemeester d.d. 17 april 2025 houdende algemene voorwaarden tot het organiseren van de Rally van Staden editie 2025.
      Juridische overwegingen
      • De nieuwe gemeentewet bekrachtigd bij de wet van 26 mei 1989, inzonderheid op artikel 135, §2, ingevoegd bij de wet van 27 mei 1989 en op artikel 119 vernummerd bij de wet van 27 mei 1989 en gewijzigd bij het KB van 30 mei 1989 en op artikel 12 vernummerd bij de wet van 27 mei 1989, en op artikelen 112 en 114.
      • De wet van 25 juni 1993 betreffende de uitoefening van ambulante activiteiten en de organisatie van openbare markten.
      • Het koninklijk besluit van 3 april 1995 tot uitvoering van de wet van 25 juni 1993.
      • Het decreet over het lokaal bestuur d.d. 22 december 2017.
      Publieke stemming
      Aanwezig: Toon Vancoillie, Stefaan Vercooren, Koen Decleir, Lynn Vermote, Jan Stoens, Christine Logghe, Marc Vulsteke, Ronny Vierstraete, Jelle Vercoutere, Laurens Vandewalle, Paul Kimpe, Birger Debacker, Stijn De Neve, Steven Provoost, Iris Plaisier, Marnic Deceuninck, Anke Vandermeersch, Geert Cornette, Dirk Lagae, Ann Devisschere, Dorine Onraedt, Sara De Meyer
      Voorstanders: Toon Vancoillie, Stefaan Vercooren, Koen Decleir, Lynn Vermote, Jan Stoens, Christine Logghe, Marc Vulsteke, Ronny Vierstraete, Jelle Vercoutere, Laurens Vandewalle, Paul Kimpe, Birger Debacker, Stijn De Neve, Steven Provoost, Iris Plaisier, Marnic Deceuninck, Anke Vandermeersch, Geert Cornette, Dirk Lagae, Ann Devisschere, Dorine Onraedt
      Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
      Besluit

       

      Artikel 1: Op 10 augustus 2025 van 05.00 uur tot 22.00 uur geldt er een verbod op het houden van een ambulante activiteit tenzij men in het bezit is van een schriftelijke vergunning van de burgemeester, in de hierna vermelde straten en in de (denkbeeldig afgebakende) zones gevormd door deze straten:

      • Hazewindstraat;
      • Gentstraat;
      • Zuidstraat;
      • Zuidbosstraat;
      • Amersveldestraat, gedeelte tussen het kruispunt met de Zuidstraat en het kruispunt met de Vaartstraat;
      • Vaartstraat;
      • Slommestraat;
      • Gouden-Hoofdstraat, gedeelte tussen het kruispunt met de Slommestraat en het kruispunt met de Brouckstraat;
      • Brouckstraat;
      • Amersveldestraat, gedeelte tussen het kruispunt met de Brouckstraat en het kruispunt met de Vrijbosstraat;
      • Vrijbosstraat.

       

      De burgemeester bepaalt de plaats waar de ambulante activiteit mag uitgeoefend worden. Daarenboven bepaalt de burgemeester de waren en het middel bij welke de ambulante activiteit mag uitgeoefend worden.

       

      Artikel 2: Op 10 augustus 2025 van 05.00 uur tot 22.00 uur:

       § 1a.  zijn op het grondgebied van de gemeente Kortemark enkel noodreparaties toegestaan aan de rallywagens.

       

       § 1b.  Serviceauto’s moeten voorzien zijn van:

      • een stuk servicefolie (ondoordringbaar) van minimaal 4 x 3 meter;
      • een opvangbak voor vloeistoffen van circa 50cm x 50cm met aftapvoorziening;
      • een voorziening voor het opvangen van brandstof, indien bij het tanken brandstof kan worden gemorst;
      • een container voor afvalvloeistoffen van tenminste 10 literinhoud en een afvalzak.
       

       § 1c.  Op alle noodservicepunten moet de auto, gedurende de ganse duur der werkzaamheden, op het servicefolie staan;

      • In alle gevallen waarin de kans bestaat in het morsen van vloeistof, moet de opvangbak of een andere voorziening worden gebruikt;
      • Servicepunten moeten steeds rein worden achtergelaten. Afvalstoffen, auto-onderdelen, materialen en andere voorwerpen moeten in de servicewagen worden meegenomen;
      • Indien toch nog verontreiniging van de ondergrond heeft plaatsgevonden, is de serviceploeg verplicht dit binnen de kortste tijd aan de milieu-official of rechtstreeks aan de wedstrijdleiding mede te delen, onder opgave van alle relevante gegevens. Het voorgaande is van overeenkomstige toepassing bij noodreparaties buiten de voorziene servicepunten;
      • Het schoonspuiten van auto’s is uitsluitend toegestaan op plaatsen die daarvoor door het organisatiecomité zijn aangewezen.

       

      Artikel 3: Overtreding van dit reglement wordt bestraft met een gevangenisstraf van één tot zeven dagen en/of 1,00 euro tot 25,00 euro.

       

      Artikel 4: Van dit besluit wordt dadelijk een afschrift gestuurd aan de Griffie van de Rechtbank van Eerste Aanleg te Veurne, aan de Griffie van de Politierechtbank van het arrondissement Veurne en aan de Heer Gouverneur van de provincie West-Vlaanderen.

    • Dienstverlenende Vereniging (DVV) Westhoek - Goedkeuring van de agendapunten en vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger van de gemeente voor de bijzondere algemene vergadering op 25 juni 2025.

      Aanwezig: Toon Vancoillie, Voorzitter gemeenteraad
      Stefaan Vercooren, Koen Decleir, Lynn Vermote, Jan Stoens, Christine Logghe, Schepenen
      Marc Vulsteke, Ronny Vierstraete, Jelle Vercoutere, Laurens Vandewalle, Paul Kimpe, Birger Debacker, Stijn De Neve, Steven Provoost, Iris Plaisier, Marnic Deceuninck, Anke Vandermeersch, Geert Cornette, Dirk Lagae, Ann Devisschere, Dorine Onraedt, Gemeenteraadsleden
      Sara De Meyer, Algemeen Directeur
      Verontschuldigd: Karolien Damman, Burgemeester
      Jana Hindryckx, Raadslid
      Aanleiding, feiten en context
      • De jaarvergadering van DVV Westhoek vindt plaats op 25 juni 2025 met volgende agenda:
      1. Goedkeuring verslag algemene vergadering van 12 maart 2025;
      2. Akteneming vertegenwoordiger Algemene Vergadering voor Heuvelland;
      3. Akteneming voordracht leden van de raad van bestuur;
      4. Benoeming leden raad van bestuur;
      5. Vaststelling van de jaarrekening 2024 aan de hand van het verslag van de raad van bestuur en het verslag van de revisor (art. 18 statuten);
      6. Goedkeuring evaluatierapport (art. 23 statuten);
      7. Het verlenen van kwijting aan de bestuurders en revisor (art. 18 statuten);
      8. Varia.
      Relevante documenten
      • Uitnodiging voor de jaarvergadering op 25 juni 2025 met agenda en bijhorende stukken
      • Gemeenteraadsbeslissing van 23 december 2024 betreffende de afvaardiging in de algemene vergadering
      Juridische overwegingen
      • Het decreet lokaal bestuur d.d. 22 december 2017.
      Publieke stemming
      Aanwezig: Toon Vancoillie, Stefaan Vercooren, Koen Decleir, Lynn Vermote, Jan Stoens, Christine Logghe, Marc Vulsteke, Ronny Vierstraete, Jelle Vercoutere, Laurens Vandewalle, Paul Kimpe, Birger Debacker, Stijn De Neve, Steven Provoost, Iris Plaisier, Marnic Deceuninck, Anke Vandermeersch, Geert Cornette, Dirk Lagae, Ann Devisschere, Dorine Onraedt, Sara De Meyer
      Voorstanders: Toon Vancoillie, Stefaan Vercooren, Koen Decleir, Lynn Vermote, Jan Stoens, Christine Logghe, Marc Vulsteke, Ronny Vierstraete, Jelle Vercoutere, Laurens Vandewalle, Paul Kimpe, Birger Debacker, Stijn De Neve, Iris Plaisier, Marnic Deceuninck, Anke Vandermeersch, Geert Cornette, Dorine Onraedt
      Onthouders: Steven Provoost, Dirk Lagae, Ann Devisschere
      Resultaat: Met 18 stemmen voor, 3 onthoudingen
      Besluit

      Artikel 1: De gemeenteraad beslist zijn goedkeuring te verlenen aan de agendapunten van de jaarvergadering van 25 juni 2025 waarbij een beslissing moet genomen worden.

       

      Artikel 2: De in gemeenteraadszitting van 23 december 2024 aangeduide vertegenwoordigers van de gemeente worden opgedragen hun stemgedrag af te stemmen op de beslissing genomen in dit raadsbesluit en als dusdanig de op de agenda geplaatste agendapunten van de jaarvergadering van 25 juni 2025 van DVV Westhoek waarvoor een beslissing moet genomen worden, goed te keuren.

       

      Artikel 3: Afschrift van dit besluit worden toegestuurd aan DVV Westhoek, Streekhuis Westhoek, Woumenweg 100 te 8600 Diksmuide.

    • Mededeling van de verslagen en einddocumenten van volgende raden en overlegstructuren: cultuurraad, sportraad en gecoro.

      Aanwezig: Toon Vancoillie, Voorzitter gemeenteraad
      Stefaan Vercooren, Koen Decleir, Lynn Vermote, Jan Stoens, Christine Logghe, Schepenen
      Marc Vulsteke, Ronny Vierstraete, Jelle Vercoutere, Laurens Vandewalle, Paul Kimpe, Birger Debacker, Stijn De Neve, Steven Provoost, Iris Plaisier, Marnic Deceuninck, Anke Vandermeersch, Geert Cornette, Dirk Lagae, Ann Devisschere, Dorine Onraedt, Gemeenteraadsleden
      Sara De Meyer, Algemeen Directeur
      Verontschuldigd: Karolien Damman, Burgemeester
      Jana Hindryckx, Raadslid
      Relevante documenten
      • Verslag van de cultuurraad van 18 maart 2025
      • Verslag van de sportraad van 15 januari 2025
      • Verslag van de sportraad van 5 februari 2025
      • Verslag algemene vergadering sportraad 22 februari 2025 – werkjaar 2024
      • Verslag van de gecoro van 24 april 2025
      Besluit

      Enig artikel: Er wordt mededeling gegeven van de verslagen van de cultuurraad van 18 maart 2025, verslagen van de sportraad van 15 januari 2025 en 5 februari 2025, verslag van de algemene vergadering van de sportraad van 22 februari 2025 en het verslag van de gecoro van 24 april 2025.

Namens Gemeenteraad,

Sara De Meyer
Algemeen Directeur

Toon Vancoillie
Voorzitter gemeenteraad