Enig artikel: De notulen van de gemeenteraad van 5 september 2022 worden goedgekeurd.
Conform artikel 193 van het decreet lokaal bestuur stelt de gemeente- en OCMW-raad een deontologische code vast voor het personeel. Elke handeling die een lokaal bestuur verricht, vertrekt vanuit een gedragen missie en visie. Dat geldt ook voor de deontologische code.
De oude deontologische code dateert reeds van 2007 in de gemeente. Door de integratie van gemeente en OCMW is het aangewezen een nieuwe deontologische code op te stellen voor al het personeel.
Na goedkeuring van deze deontologische code zal deze verwerkt worden in een geïllustreerde brochure voor al het personeel en toegelicht worden aan het voltallige personeel.
Enig artikel: De raad keurt de nieuwe deontologische code voor het personeel goed met ingang van heden. Deze vervangt de oude deontologische code integraal.
Enig artikel: De raad keurt het voorgelegde ontwerp inzake de gecoördineerde versie van de rechtspositieregeling voor het personeel goed. Deze gecoördineerde versie van de rechtspositieregeling vervangt voorgaande versies en treedt met onmiddellijke ingang in werking.
Enig artikel: De raad neemt kennis van het volledige klachtendossier naar aanleiding van de klacht d.d. 4 juli 2022.
De uitgave voor deze opdracht is voorzien in het investeringsbudget van 2022, op budgetcode 0200-00/240200/BESTUUR/CBS/0/IP-GEEN (actie GBB-TD).
Artikel 1: De gemeenteraad beslist dat het bestek met nr. 2022006 en de raming voor de opdracht “Aankoop zitmaaier”, opgesteld door de Technische dienst, worden goedgekeurd. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten voor aannemingen van werken, leveringen en diensten. De raming bedraagt 61.000,00 € excl. btw of 74.860,00 € incl. btw.
Artikel 2: De gemeenteraad beslist dat bovengenoemde opdracht wordt gegund bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.
Zuidstraat (tss Amersveldestraat en 3A)
Vaartstraat (tss Amersveldestraat en 9)
Slommestraat (tss Amersveldestraat en 4)
Brouckstraat (tss Amerveldestraat en 1A)
Gouden-Hoofdstraat (tss Amersveldestraat en 42)
Barisdamstraat (tss Amersveldestraat en 18A)
Artikel 1: De gemeenteraad beslist de samenwerkingsovereenkomst project 22.666 aansluiting Amersveldestraat - W219153 Amersveldestraat (tss Groenestraat en Zuidstraat), Zuidstraat (tss Amersveldestraat en 3A), Vaartstraat (tss Amersveldestraat en 9), Slommestraat (tss Amersveldestraat en 4), Brouckstraat (tss Amersveldestr en 1A), Gouden-Hoofdstraat (tss Amersveldestraat en 42) en Barisdamstraat (tss Amersveldestraat en 18A) goed te keuren.
Artikel 2: De gemeenteraad beslist om Aquafin aan te duiden om in gezamenlijke naam bij de procedure, bij de sluiting en de uitvoering van de opdracht als “opdrachtgevend bestuur” op te treden.
De uitgave voor deze opdracht is voorzien in het investeringsbudget op budgetcode 0200-00/224007/BESTUUR/CBS/0/IP-72 (ACT-1003).
Artikel 1: De gemeenteraad beslist dat het bestek met nr. 2022008 en de raming voor de opdracht “Riolerings- en wegeniswerken Lichterveldestraat”, opgesteld door de ontwerper, SWECO BELGIUM SA, Rue D'arenberg 13, Bte 1 te 1000 Bruxelles, worden goedgekeurd. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten voor aannemingen van werken, leveringen en diensten. De raming bedraagt 4.157.592,07 € excl. btw of 4.531.621,30 € incl. btw.
Artikel 2: De gemeenteraad beslist dat bovengenoemde opdracht wordt gegund bij wijze van de openbare procedure.
Artikel 3: De gemeenteraad beslist dat een bijdrage zal aangevraagd worden bij de derde betaler provincie West-Vlaanderen, Koning Leopold III-laan 41 te 8200 Brugge.
Artikel 4: De gemeenteraad beslist dat een bijdrage zal aangevraagd worden bij de derde betaler Aquafin nv, Dijkstraat 8 te 2630 Aartselaar.
Artikel 5: De gemeenteraad beslist dat een bijdrage zal aangevraagd worden bij de derde betaler Fluvius, Noordlaan 9 te 8820 Torhout.
Artikel 6: De gemeenteraad beslist dat de aankondiging van de opdracht wordt ingevuld, goedgekeurd en bekendgemaakt op nationaal niveau.
Artikel 1: De akte zoals opgesteld door notaris Hebbelinck te Kortemark wordt goedgekeurd en er wordt akte genomen van de bijlagen en motivering zoals hierboven omschreven. De verkregen grond (gedeelte Koordhoekstraat wordt geaffecteerd bij het openbaar domeingrond van de gemeente). De groenstrook wordt gedesaffecteerd naar privaat domein teneinde de ruil uitvoerbaar te maken.
Artikel 2: De gemeente verleent de hypotheekbewaarder ontslag van de verplichting ambtshalve inschrijving te nemen bij de overschrijving van de akte.
Artikel 3: Ter uitvoering van onderhavige beslissing wordt de gemeente Kortemark met administratieve zetel te Stationsstraat 68, 8610 Kortemark, ondernemingsnummer 0207.532.488 in dit dossier en bij het verlijden van de authentieke nodige gerelateerde akte vertegenwoordigd door
a) De heer DECLEIR Koen Paul, wonende te 8610 Kortemark, Lichterveldestraat 19,
en
b) Mevrouw DE MEYER Sara Lut, wonende te 8470 Gistel, Nieuwpoortse Steenweg 175,
handelend in hun hoedanigheid van respectievelijk voorzitter van de gemeenteraad en algemeen directeur van het gemeentebestuur Kortemark, overeenkomstig het decreet lokaal bestuur de dato 22 december 2017.
Artikel 4: Een eensluidend verklaard uittreksel van onderhavige beslissing zal aan de authentieke akte aangehecht blijven.
Startnota
In eerste fase werd een startnota opgemaakt.
Deze werd onderworpen aan een publieke raadpleging van 1 maart 2021 tot 29 april 2021.
Een participatiemoment werd georganiseerd op 1 maart 2021.
Adviezen werden gevraagd aan volgende instanties:
Scopingsnota
De startnota werd o.b.v. de uitgebrachte adviezen verder uitgewerkt tot een scopingsnota.
Voorontwerp RUP
Op basis van de scopingsnota werd een voorontwerp RUP opgemaakt.
Dit werd voor advies voorgelegd aan bovengenoemde adviesinstanties i.f.v. de (virtuele) plenaire vergadering van 4 juli 2022.
Ontheffing planMERplicht
Op 31 mei 2022 werd de vraag tot ontheffing van de verplichting tot opmaak van een planMER gesteld aan de dienst MER.
Deze ontheffing werd bekomen op 23 juni 2022.
Plenaire vergadering
De adviesinstanties werden uitgenodigd tot de virtuele plenaire vergadering op 4 juli 2022, en gevraagd tegen die datum hun advies uit te brengen.
Alle adviezen waren gunstig of voorwaardelijk gunstig.
Het ontwerp RUP werd waar nodig aan de uitgebrachte adviezen aangepast.
Artikel 1: De gemeenteraad stelt het ontwerp van gemeentelijk ruimtelijk uitvoeringsplan De Groten Hof, bestaande uit
voorlopig vast.
Artikel 2: Het ontwerp RUP dient te worden onderworpen aan een openbaar onderzoek.
Artikel 3: Het ontwerp RUP dient na de voorlopige vaststelling onmiddellijk te worden opgestuurd naar de deputatie van de provincie, naar het departement en naar de Vlaamse Regering.
Enig artikel: De Gemeenteraad gaat akkoord met het ondertekenen van de licentieovereenkomst en de hierbij horende kost van €100 en mandateert het schepencollege met de uitvoering hiervan.
Er wordt mededeling gegeven van het verslag van de sportraad d.d. 1 juni 2022.
Namens Gemeenteraad,
Sara De Meyer
Algemeen Directeur
Koen Decleir
Voorzitter gemeenteraad