Terug
Gepubliceerd op 29/04/2021

Besluit  Gemeenteraad

ma 19/04/2021 - 20:00

Goedkeuring Aanvullend verkeersreglement houdende het treffen van beperkende verkeersmaatregelen betreffende het voertuigenverkeer op de openbare wegen in de gemeente naar aanleiding van een captatieverbod opgelegd door de Gouverneur van de provincie West-Vlaanderen.

Aanwezig: Jan Stoens, Voorzitter Gemeenteraad
Karolien Damman, Burgemeester
Stefaan Vercooren, Rik Waeyaert, Toon Vancoillie, Lynn Vermote, Christine Logghe, Schepenen
Ronny Vierstraete, Luc Vandermeersch, Jelle Vercoutere, Koen Decleir, Birger Debacker, Marc Vulsteke, Paul Kimpe, Laurens Vandewalle, Stijn De Neve, Dries Uyttenhove, Iris Plaisier, Rita Tyvaert, Steven Provoost, Mark Pollentier, Veerle Vanslembrouck, Tim Deweerdt, Gemeenteraadsleden
Sara De Meyer, Algemeen Directeur

Wanneer de Gouverneur van de provincie West-Vlaanderen een captatieverbod afkondigt mogen de plaatselijke landbouwers water pompen uit het wachtbekken dat gelegen is langs het Krekedalfietspad. De landbouwers moeten hiervoor over een gedeelte van het Krekedalfietspad rijden. Dit zorgt er voor dat er bijzondere verkeersmaatregelen vereist zijn met het oog op de veiligheid van de weggebruikers en met het oog op een vlot verloop.

Aanleiding, feiten en context
  • Wanneer de Gouverneur van de provincie West-Vlaanderen een captatieverbod afkondigt mogen de plaatselijke landbouwers water pompen uit het wachtbekken dat gelegen is langs het Krekedalfietspad. De landbouwers moeten hiervoor over een gedeelte van het Krekedalfietspad rijden. Dit zorgt er voor dat er bijzondere verkeersmaatregelen vereist zijn met het oog op de veiligheid van de weggebruikers en met het oog op een vlot verloop.
  • Tot op heden wordt bij ieder captatieverbod een tijdelijk politiereglement opgemaakt om deze bijzondere verkeersmaatregelen op te leggen.
  • Het is mogelijk om maatregelen met een periodiek karakter op te nemen in een aanvullend verkeersreglement.
  • Omdat waterschaarste en droogte terugkerende fenomenen zijn is het aangewezen om te werken met een aanvullend verkeersreglement. Dit zorgt er voor dat bij een captatieverbod de bijzondere verkeersmaatregelen automatisch van kracht zijn.
Juridische overwegingen
  • De wet betreffende de politie over het wegverkeer, gecoördineerd bij koninklijk besluit van 16 maart 1968.
  • Het koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg.
  • Het ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald.
  • Het decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens.
  • Het uitvoeringsbesluit van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens.
  • De omzendbrief MOB/2009/1 van 3 april 2009.
  • De nieuwe gemeentewet van 24 juni 1988.
  • Het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017.
  • Het aanvullend reglement betreft enkel gemeentewegen.
Besluit:

Artikel 1: Telkens wanneer er een captatieverbod door de gouverneur van de provincie West-Vlaanderen wordt opgelegd is het verkeer verboden, uitgezonderd voor fietsers, telkens van 07.00 uur tot 17.00 uur, in volgende straten of straatgedeelten:

  • het Krekedalfietspad, het gedeelte tussen de fietsbrug die grenst aan de Wilgenlaan en het kruispunt met de Krekebekestraat.

 

Dit wordt gesignaleerd door:

  • verkeersborden fig. C3 met onderborden.

 

Artikel 2: Telkens wanneer er een captatieverbod door de gouverneur van de provincie West-Vlaanderen wordt opgelegd is het verkeer verboden, uitgezonderd voor landbouwers, telkens van 17.00 uur tot 23.00 uur, in volgende straten of straatgedeelten:

  • het Krekedalfietspad, het gedeelte tussen de fietsbrug die grenst aan de Wilgenlaan en het kruispunt met de Krekebekestraat.

 

Dit wordt gesignaleerd door:

  • verkeersborden fig. C3 met onderborden.

 

Artikel 3: Dit aanvullend reglement wordt ter kennisgeving overgemaakt aan de afdeling Beleid Mobiliteit en Verkeersveiligheid.