Terug
Gepubliceerd op 27/03/2023

Besluit  Gemeenteraad

ma 20/03/2023 - 20:00

Het algemeen reglement op de Gemeentelijke Administratieve Sancties. Goedkeuring aanvulling i.v.m. reglement op de laadinfrastuctuur e-voertuigen en e-bikes.

Aanwezig: Koen Decleir, Voorzitter gemeenteraad
Karolien Damman, Burgemeester
Stefaan Vercooren, Rik Waeyaert, Toon Vancoillie, Lynn Vermote, Christine Logghe, Schepenen
Marc Vulsteke, Luc Vandermeersch, Ronny Vierstraete, Jelle Vercoutere, Paul Kimpe, Birger Debacker, Jan Stoens, Dries Uyttenhove, Laurens Vandewalle, Stijn De Neve, Iris Plaisier, Rita Tyvaert, Steven Provoost, Mark Pollentier, Tim Deweerdt, Veerle Vanslembrouck, Gemeenteraadsleden
Sara De Meyer, Algemeen Directeur
Aanleiding, feiten en context
  • Het lijkt aangewezen om de regeling van de laadinfrastuctuur e-voertuigen, e-bikes en dergelijke op te nemen in het algemeen reglement op de Gemeentelijke Administratieve Sancties. Op die wijze kan overlast voortaan met een gasboete behandeld worden.
  • In het reglement wordt opgenomen dat een laadkabel niet over het trottoir mag liggen, en dit omwille van onderstaande redenen:
    • In de eerste plaats omdat, (zie bij juridische omschrijving), de wegcode (art. 7.2, art. 7.3) dit niet toelaat.
    • In buurten met veel woningen zonder oprit of garage lijkt het – potentieel groeiend – gebruik van private laadkabels over het trottoir niet wenselijk.
    • Bovendien ontstaat – in hoofde van de voertuigeigenaar – al snel de verwachting dat hij steeds voor zijn woning moet kunnen parkeren, want dat hij steeds moet kunnen laden. Maar dat zou in feite neerkomen op het privatiseren van een openbare parkeerplaats.
    • Wanneer iemand over een dergelijke kabel ten val zou komen, ligt de aansprakelijkheid mogelijks bij de eigenaar van de kabel.
Relevante documenten
  • Vigerend gas reglement
Juridische overwegingen
  • Het Besluit van de Vlaamse regering van 1 juni 1995 houdende algemene en sectorale bepalingen inzake milieuhygiëne (Vlarem II) inzonderheid op bijlage 2.2.1. "Milieukwaliteitsnormen en richtwaarden voor geluid in open lucht";
  • De Nieuwe Gemeentewet, inzonderheid de artikels 119, 119 bis, gewijzigd bij de Wet van 24.06.2013 betreffende de gemeentelijke administratieve sancties, 133, 134, 134 sexties, ingevoerd bij de Wet van 24.06.2013 betreffende de gemeentelijke administratieve sancties en 135.
  • De Wet van 07.05.2004 en de Wet van 19.07.2013 inzonderheid artikel 36 tot wijziging van de Wet van 08.04.1965 betreffende de jeugdbescherming en de nieuwe gemeentewet.
  • De Wet van 17.06.2004 en de Wet van 24.06.2013 tot wijziging van de Nieuwe Gemeentewet.
  • De Omzendbrief OOP 30bis van 03.01.2005 aangaande de uitvoering van de wetten van 13.05.1999 tot invoering van gemeentelijke administratieve sancties, van 07.05.2004 tot wijziging van de wet van 08.04.1965 betreffende de jeugdbescherming en de Nieuwe Gemeentewet en van 17.05.2004 tot wijziging van de Nieuwe Gemeentewet.
  • Het KB van 17.03.2005 tot vaststelling van de inwerkingtreding van de wet van 17.06.2004 tot wijziging van de Nieuwe Gemeentewet.
  • De Wet van 15.05.2007 en latere wijzigingen tot instelling van de functie van gemeenschapswachten, tot instelling van de dienst gemeenschapswachten en tot wijziging van artikel 119 bis van de Nieuwe Gemeentewet.
  • De Wet van 25.04.2007 houdende diverse bepalingen, specifiek met betrekking tot artikel 1716 van het Burgerlijk wetboek.
  • Het Decreet van 21.12.2007 tot aanvulling van het decreet van 05.04.1995 houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid met een titel XVI toezicht, handhaving en veiligheidsmaatregelen.
  • Artikel 16.6.3 §1 en §2 van het Decreet Algemeen Milieubeleid (DABM).
  • Het algemeen politiereglement van de gemeente Kortemark goedgekeurd in zitting van de gemeenteraad dd. 12/02/1979 en latere wijzigingen.
  • De Wet van 24.06.2013 betreffende de gemeentelijke administratieve sancties.
  • De Wet van 21.12.2013 houdende diverse bepalingen Binnenlandse Zaken, meer bepaald de artikel 132, 133 en 134.
  • Het KB van 21.12.2013 tot vaststelling van de minimumvoorwaarden inzake selectie, aanwerving, opleiding en bevoegdheid van de ambtenaren en personeelsleden die bevoegd zijn tot vaststelling van inbreuken die aanleiding kunnen geven tot de oplegging van een gemeentelijke administratieve sanctie.
  • Het KB van 21.12.2013 tot vaststelling van de kwalificatie- en onafhankelijkheidsvoorwaarden van de ambtenaar belast met de oplegging van de administratieve geldboete en tot inning van de boetes in uitvoering van de Wet betreffende de gemeentelijke administratieve sancties.
  • Het KB tot vaststelling van de bijzondere voorwaarden betreffende het register van de gemeentelijke administratieve sancties ingevoerd bij art. 44 van de Wet van 24.06.2013 betreffende de gemeentelijke administratieve sancties.
  • Het KB van 21.12.2013 tot vaststelling van de nadere voorwaarden en het model van het protocolakkoord in uitvoering van art. 23 van de Wet betreffende de gemeentelijke administratieve sancties.
  • Het schrijven d.d. 23.12.2013 van mevr. Joëlle Milquet, Vice-Eerste Minister en Minister van Binnenlandse zaken houdende verduidelijkingen en samenvatting van de Wet van 24.06.2013 betreffende de gemeentelijke administratieve sancties en zijn uitvoeringsbesluiten.
  • Het KB van 28.01.2014 houdende de minimumvoorwaarden en modaliteiten voor de bemiddeling in het kader van de Wet betreffende de gemeentelijke administratieve sancties.
  • Koninklijk Besluit van 9 maart 2014 met betrekking tot inbreuken stilstaan en parkeren en inbreuken op verkeersborden C3 en F103
  • Het decreet over het lokaal bestuur dd. 22 december 2017
Publieke stemming
Aanwezig: Koen Decleir, Karolien Damman, Stefaan Vercooren, Rik Waeyaert, Toon Vancoillie, Lynn Vermote, Christine Logghe, Marc Vulsteke, Luc Vandermeersch, Ronny Vierstraete, Jelle Vercoutere, Paul Kimpe, Birger Debacker, Jan Stoens, Dries Uyttenhove, Laurens Vandewalle, Stijn De Neve, Iris Plaisier, Rita Tyvaert, Steven Provoost, Mark Pollentier, Tim Deweerdt, Veerle Vanslembrouck, Sara De Meyer
Voorstanders: Koen Decleir, Karolien Damman, Stefaan Vercooren, Rik Waeyaert, Toon Vancoillie, Lynn Vermote, Christine Logghe, Marc Vulsteke, Luc Vandermeersch, Ronny Vierstraete, Jelle Vercoutere, Paul Kimpe, Birger Debacker, Jan Stoens, Dries Uyttenhove, Laurens Vandewalle, Stijn De Neve, Iris Plaisier, Tim Deweerdt, Veerle Vanslembrouck
Onthouders: Rita Tyvaert, Steven Provoost, Mark Pollentier
Resultaat: Met 20 stemmen voor, 3 onthoudingen
Besluit


Artikel 1.

Na artikel 59 van het algemeen reglement op de Gemeentelijke Administratieve Sancties, in concreto, na de inleidende titel van deel 2 “bijzonder deel” wordt een titel VIII ingelast luidende als volgt

Titel VIII: Stilstaan en parkeren tijdens het opladen van voertuigen

Artikel 1. Op de voorbehouden openbare laadplaatsen voor elektrische voertuigen mag uitsluitend geparkeerd worden tijdens het opladen van de wagen.

Artikel 2. De privatieve ingebruikneming van de openbare ruimte boven, op het niveau van of onder de grond, o.a. door enig vastgehecht, vastgemaakt, opgehangen, neergelegd of achtergelaten voorwerp,…” met als doel het opladen van de elektrische voertuigen, caravans, campers, mobilhomes, e-bikes, e.d. vanaf eigen terrein maar waarbij het voertuig geparkeerd staat (op een al dan niet afgelijnde parkeerplaats) op de openbare weg, is verboden.

 

Artikel 2.

Een afschrift van deze verordening zal conform art. 119 NGW worden overgemaakt in de gebruikelijke vorm aan de deputatie van de provincieraad, aan de griffie van de bevoegde rechtbank van eerste aanleg en aan de griffie van de bevoegde politierechtbank, de zonechef Politie Polder en de sanctionerend ambtenaar Kortemark.