Terug
Gepubliceerd op 14/11/2023

Notulen  Gemeenteraad

ma 02/10/2023 - 20:00 Raadszaal
Aanwezig: Koen Decleir, Voorzitter gemeenteraad
Karolien Damman, Burgemeester
Stefaan Vercooren, Rik Waeyaert, Toon Vancoillie, Lynn Vermote, Christine Logghe, Schepenen
Marc Vulsteke, Luc Vandermeersch, Ronny Vierstraete, Jelle Vercoutere, Paul Kimpe, Birger Debacker, Jan Stoens, Dries Uyttenhove, Laurens Vandewalle, Stijn De Neve, Iris Plaisier, Rita Tyvaert, Steven Provoost, Mark Pollentier, Tim Deweerdt, Veerle Vanslembrouck, Gemeenteraadsleden
Sara De Meyer, Algemeen Directeur
  • Openbaar

    • Goedkeuring notulen van de zitting van de gemeenteraad van 4 september 2023.

      Aanwezig: Koen Decleir, Voorzitter gemeenteraad
      Karolien Damman, Burgemeester
      Stefaan Vercooren, Rik Waeyaert, Toon Vancoillie, Lynn Vermote, Christine Logghe, Schepenen
      Marc Vulsteke, Luc Vandermeersch, Ronny Vierstraete, Jelle Vercoutere, Paul Kimpe, Birger Debacker, Jan Stoens, Dries Uyttenhove, Laurens Vandewalle, Stijn De Neve, Iris Plaisier, Rita Tyvaert, Steven Provoost, Mark Pollentier, Tim Deweerdt, Veerle Vanslembrouck, Gemeenteraadsleden
      Sara De Meyer, Algemeen Directeur
      Aanleiding, feiten en context
      • De notulen van de vorige zitting van 4 september 2023 dienen goedgekeurd te worden door de gemeenteraad.
      Relevante documenten
      • Notulen van de gemeenteraad van 4 september 2023
      • Audio-opname via de link https://soundcloud.com/user-708243570/audio-opname-raadszitting-maandag-4-september-2023
      Juridische overwegingen
      • Decreet over het lokaal bestuur dd. 22 december 2017.
      Publieke stemming
      Aanwezig: Koen Decleir, Karolien Damman, Stefaan Vercooren, Rik Waeyaert, Toon Vancoillie, Lynn Vermote, Christine Logghe, Marc Vulsteke, Luc Vandermeersch, Ronny Vierstraete, Jelle Vercoutere, Paul Kimpe, Birger Debacker, Jan Stoens, Dries Uyttenhove, Laurens Vandewalle, Stijn De Neve, Iris Plaisier, Rita Tyvaert, Steven Provoost, Mark Pollentier, Tim Deweerdt, Veerle Vanslembrouck, Sara De Meyer
      Voorstanders: Koen Decleir, Karolien Damman, Stefaan Vercooren, Rik Waeyaert, Toon Vancoillie, Lynn Vermote, Christine Logghe, Marc Vulsteke, Luc Vandermeersch, Ronny Vierstraete, Jelle Vercoutere, Paul Kimpe, Birger Debacker, Jan Stoens, Dries Uyttenhove, Laurens Vandewalle, Stijn De Neve, Iris Plaisier
      Onthouders: Rita Tyvaert, Steven Provoost, Mark Pollentier, Tim Deweerdt, Veerle Vanslembrouck
      Resultaat: Met 18 stemmen voor, 5 onthoudingen
      Besluit

       

      Enig artikel: De notulen van de gemeenteraad van 4 september 2023 worden goedgekeurd.

    • Goedkeuren van wijziging van de deontologische code voor de mandatarissen.

      Aanwezig: Koen Decleir, Voorzitter gemeenteraad
      Karolien Damman, Burgemeester
      Stefaan Vercooren, Rik Waeyaert, Toon Vancoillie, Lynn Vermote, Christine Logghe, Schepenen
      Marc Vulsteke, Luc Vandermeersch, Ronny Vierstraete, Jelle Vercoutere, Paul Kimpe, Birger Debacker, Jan Stoens, Dries Uyttenhove, Laurens Vandewalle, Stijn De Neve, Iris Plaisier, Rita Tyvaert, Steven Provoost, Mark Pollentier, Tim Deweerdt, Veerle Vanslembrouck, Gemeenteraadsleden
      Sara De Meyer, Algemeen Directeur
      Aanleiding, feiten en context
      • Door een wijziging van het decreet over het lokaal bestuur moeten alle lokale besturen die nog geen deontologische commissie hebben er één oprichten. 
      • In het decreet wordt een bepaling opgenomen die de verplichting tot oprichting van een deontologische commissie inschrijft, alsook de minimale vertegenwoordiging van elke fractie in die deontologische commissie. Alle steden en gemeenten in Vlaanderen zijn bijgevolg verplicht om een deontologische commissie op te richten. Die commissie ziet toe op de verantwoordelijke invulling van de deontologische code van de lokale politieke mandaten. De deontologische code dient bijgevolg te worden aangepast waarbij de oprichting van een deontologische commissie is voorzien.
      • De deontologische code is gebaseerd op het voorbeeldreglement van de VVSG. Het hoofdstuk 'Naleving en handhaving van de deontologische code' werd in dit besluit vervangen door een nieuwe tekst. De aansluitende artikels (hoofdstuk Algemene bepalingen) werden hernummerd. 
      Juridische overwegingen
      • Artikel 39 van het Decreet over het Lokaal Bestuur dd. 22 december 2017
      • Goedgekeurde deontologische code, aangenomen door de raad op 25 februari 2019
      Publieke stemming
      Aanwezig: Koen Decleir, Karolien Damman, Stefaan Vercooren, Rik Waeyaert, Toon Vancoillie, Lynn Vermote, Christine Logghe, Marc Vulsteke, Luc Vandermeersch, Ronny Vierstraete, Jelle Vercoutere, Paul Kimpe, Birger Debacker, Jan Stoens, Dries Uyttenhove, Laurens Vandewalle, Stijn De Neve, Iris Plaisier, Rita Tyvaert, Steven Provoost, Mark Pollentier, Tim Deweerdt, Veerle Vanslembrouck, Sara De Meyer
      Voorstanders: Koen Decleir, Karolien Damman, Stefaan Vercooren, Rik Waeyaert, Toon Vancoillie, Lynn Vermote, Christine Logghe, Marc Vulsteke, Luc Vandermeersch, Ronny Vierstraete, Jelle Vercoutere, Paul Kimpe, Birger Debacker, Jan Stoens, Dries Uyttenhove, Laurens Vandewalle, Stijn De Neve, Iris Plaisier
      Tegenstanders: Rita Tyvaert, Steven Provoost, Mark Pollentier, Tim Deweerdt, Veerle Vanslembrouck
      Resultaat: Met 18 stemmen voor, 5 stemmen tegen
      Besluit

       

      Artikel 1: De raad keurt onderstaande deontologische code goed. Deze beslissing heft alle voorgaande beslissingen omtrent het aannemen van een deontologische code op en treedt met onmiddellijke ingang in werking.

      Toepassingsgebied


      Artikel 1

      De deontologische code is van toepassing op de lokale mandatarissen.

      Voor de gemeente worden hieronder begrepen:

      • De voorzitter van de gemeenteraad,
      • De gemeenteraadsleden,
      • De burgemeester,
      • De schepenen.

       

      Voor het OCMW worden hieronder begrepen:

      • De voorzitter van de raad voor maatschappelijk welzijn,
      • De leden van de raad voor maatschappelijk welzijn,
      • De voorzitter van het vast bureau,
      • De leden van het vast bureau,
      • De voorzitter van het bijzonder comité voor de sociale dienst,
      • De leden van het bijzonder comité voor de sociale dienst.

       

      Lokale mandatarissen die namens de gemeente/het OCMW andere mandaten bekleden, zijn in die hoedanigheid eveneens ertoe gehouden de bepalingen van de deontologische code na te leven. Dit geldt zowel voor de mandaten die rechtstreeks in verband staan met hun ambt als voor alle hiervan afgeleide mandaten.

       

      Indien een mandaat namens de gemeente/het OCMW wordt opgenomen door een extern persoon, dus niet vermeld onder de eerste paragraaf van dit artikel, zal bij diens aanstelling gevraagd worden deze deontologische code te onderschrijven.

       

      Zij zullen er tevens over waken dat zij, ook buiten het kader van deze mandaten, geen dienstverlenende activiteiten ontplooien die afbreuk doen aan de eer en de waardigheid van hun ambt.

      Belangenvermenging en de schijn ervan


      Artikel 2

      Een lokale mandataris mag zijn/haar invloed en stem niet gebruiken voor het eigen persoonlijk belang. Dat mag ook niet voor het persoonlijk belang van een ander persoon of het belang van een organisatie bij wie hij/zij een directe of indirecte betrokkenheid heeft.


      Artikel 3

      Een lokale mandataris gaat actief en uit zichzelf alle vormen van belangenvermenging, en zelfs de schijn daarvan, tegen. Een lokale mandataris neemt geen deel aan de bespreking en de stemming wanneer er sprake is van een beslissing waarbij belangenvermenging speelt.

      •       Gedrag bij stemming en beraadslaging: DLB, artikel 27 §1, §3, §4
      •       Gedrag bij stemming en beraadslaging: Wet op de overheidsopdrachten, artikel 8
      •       Gedrag bij stemming en beraadslaging: Burgerlijk Wetboek, artikel 1596


      Artikel 4

      Een lokale mandataris beseft dat mogelijke belangenvermenging niet beperkt is tot de bespreking en stemming. Daarom zorgt een lokale mandataris dat er ook geen enkele beïnvloeding is tijdens de andere fases van het besluitvormingsproces.


      Artikel 5

      Een lokale mandataris zorgt dat bij contacten met de burger nooit de schijn gewekt wordt dat particuliere belangen begunstigd (kunnen) worden.


      Artikel 6

      Een lokale mandataris mag de in artikel 10 van het Decreet Lokaal Bestuur genoemde functies niet uitoefenen.

      •       Verboden functies voor lokale mandatarissen: Decreet Lokaal Bestuur, artikel 10
      •       Onverenigbaarheden: Decreet Lokaal Bestuur, artikel 11


      Artikel 7

      Een lokale mandataris mag de in artikel 27 §2 van het Decreet Lokaal Bestuur genoemde overeenkomsten en handelingen niet aangaan.

      •       Verboden handelingen: Decreet Lokaal Bestuur, artikel 27 §2 en §3


      Artikel 8

      Ter bevordering van de transparantie en om schijn van partijdigheid te voorkomen, meldt een lokale mandataris aan de algemeen directeur welke betaalde en onbetaalde mandaten hij/zij vervult naast het politiek mandaat bij het lokaal bestuur.


      Artikel 9

      Een lokale mandataris meldt aan de algemeen directeur wanneer hij/zij substantiële financiële belangen heeft (bijvoorbeeld aandelen of opties) in een onderneming waarmee de gemeente/het OCMW zaken doet of waarin de gemeente/het OCMW een belang heeft.


      Artikel 10

      De door een lokale mandataris gemelde mandaten en substantiële financiële belangen zijn openbaar en worden ter inzage gelegd. Ook een tussentijds ontstaan mandaat of belang moet meegedeeld worden. De algemeen directeur of een personeelslid dat daartoe door de algemeen directeur werd aangewezen, draagt zorg voor een geactualiseerde openbare lijst van gemelde mandaten en belangen.

      Corruptie en de schijn ervan


      Artikel 11

      Een lokale mandataris mag zijn/haar invloed en stem niet laten kopen of beïnvloeden door geld, goederen, diensten of andere gunsten die hem/haar gegeven of beloofd werden.


      Artikel 12

      Een lokale mandataris moet actief en uit zichzelf de schijn van corruptie tegengaan.

      •       Wetgeving inzake corruptie: Strafwetboek, artikel 24

       

      Het aannemen van geschenken


      Artikel 13

      Een lokale mandataris neemt geen geschenken aan die hem/haar door zijn/haar functie worden aangeboden. Eventueel uitgezonderd zijn de incidentele, kleine attenties (zoals een bloemetje of een fles wijn) waarbij de schijn van corruptie en beïnvloeding minimaal is én waarbij minstens aan één van de onderstaande voorwaarden voldaan wordt:

      • ­          Het weigeren of teruggeven van het geschenk zou de gever ernstig kwetsen of bijzonder in verlegenheid brengen.
      • ­          De overhandiging van het geschenk vindt in het openbaar plaats.
      • ­          Het terugbezorgen van het geschenk is praktisch onwerkbaar.
      • ­          Het gaat om een prijs die door de lokale mandataris gewonnen wordt bij een tombola of activiteit.


      Artikel 14

      Als geschenken (al dan niet volgens de regels in artikel 13 van deze code) in het bezit komen van een lokale mandataris, wordt dit door de lokale mandataris gemeld aan de algemeen directeur.

      Afhankelijk van de aard van het geschenk en de omstandigheden waarin het gegeven werd, wordt het ofwel alsnog terugbezorgd, ofwel eigendom van de gemeente/het OCMW. De algemeen directeur registreert deze giften en geeft ze in alle transparantie een gemeentelijke/OCMW bestemming.


      Artikel 15

      De raad kan in concrete gevallen afwijken van de regels die gelden over het aannemen van geschenken. Dit kan enkel in volledige openbaarheid.

       

      Het aannemen van persoonlijke geschenken, voordelen en diensten


      Artikel 16

      Een lokale mandataris accepteert geen persoonlijke geschenken, voordelen of diensten van anderen, die hem/haar uit door zijn/haar functie worden aangeboden, ontvangen, tenzij aan alle onderstaande voorwaarden voldaan wordt:

      • ­          Het weigeren ervan maakt het raadswerk onmogelijk of onwerkbaar.
      • ­          De schijn van corruptie of beïnvloeding is minimaal.


      Artikel 17

      Een lokale mandataris gebruikt die persoonlijke geschenken, voordelen of diensten die voor zijn/haar raadswerk aangenomen mogen worden nooit voor privédoeleinden.

       

      Het aannemen van uitnodigingen (voor bijvoorbeeld diners of recepties)


      Artikel 18

      Een lokale mandataris accepteert uitnodigingen (lunches, diners, recepties en andere) die door anderen betaald of gefinancierd worden enkel wanneer aan alle onderstaande voorwaarden voldaan wordt:

      • ­          De uitnodiging behoort tot de uitoefening van het raadswerk.
      • ­          De aanwezigheid kan worden beschouwd als functioneel (protocollaire taken, formele vertegenwoordiging van de gemeente of het OCMW, …).
      • ­          De schijn van corruptie of beïnvloeding is minimaal.

       

      Het accepteren van reizen, verblijven en werkbezoeken


      Artikel 19

      Een lokale mandataris accepteert werkbezoeken, waarbij reis- en verblijfkosten door anderen betaald worden alleen bij hoge uitzondering. Een dergelijke invitatie dient altijd besproken te worden op de raad. De invitatie kan alleen geaccepteerd worden wanneer het bezoek aantoonbaar van belang is voor de gemeente of het OCMW en de schijn van corruptie of beïnvloeding minimaal is. Van een dergelijk werkbezoek wordt altijd (schriftelijk) verslag gedaan aan de raad.

       

      Het gebruik van faciliteiten en middelen van het lokaal bestuur


      Artikel 20

      Een lokale mandataris houdt zich aan de regels die vastgelegd zijn over het gebruik van faciliteiten en middelen van het lokaal bestuur.

      •      Wetgeving inzake terugbetaling en verantwoording kosten: Besluit van de Vlaamse regering van 6 juli 2018 houdende het statuut van de lokale mandataris, artikel 35 §1


      Artikel 21

      • Een lokale mandataris houdt zich aan de regels die vastgesteld zijn voor het gebruik van interne voorzieningen die voor het raadswerk worden voorzien zoals opgenomen in het huishoudelijk reglement.


      Artikel 22

      Een lokale mandataris houdt zich aan de regels over onkostenvergoedingen zoals vastgesteld in het huishoudelijk reglement.

      •       Wetgeving inzake terugbetaling specifieke kosten: Decreet Lokaal Bestuur, artikel 38
       

      Omgaan met informatie


      Artikel 23

      De raad werkt onder het principe van principiële openbaarheid. Zij ziet erop toe dat het college van burgemeester en schepenen en/of het vast bureau alle relevante informatie aangaande dossiers, stukken en akten openbaar toegankelijk maakt.


      Artikel 24

      Een lokale mandataris communiceert eerlijk over de redenen en motieven op basis waarvan hij/zij individueel gestemd heeft. Daarnaast communiceert een lokale mandataris eerlijk over de reden en motieven op basis waarvan de raad als geheel de beslissing genomen heeft.


      Artikel 25

      Een lokale mandataris is gebonden aan het beroepsgeheim wanneer hij/zij door de functie van lokale mandataris kennis krijgt van geheimen die door personen aan de gemeente/ het OCMW zijn toevertrouwd. Bekendmaking van deze geheimen is verboden, behalve wanneer de wet de openbaring oplegt of mogelijk maakt.


      Artikel 26

      Naast het strenge beroepsgeheim geldt eveneens een geheimhoudingsplicht voor lokale mandatarissen. Deze plicht beschermt wat besproken wordt tijdens een besloten vergadering (feiten, meningen, overwegingen…).

      •       Wetgeving inzake beroepsgeheim: Strafwetboek, artikel 458
      •       Wetgeving inzake geheimhoudingsplicht: Decreet Lokaal Bestuur, artikel 29 §4
      •       Wetgeving inzake openbaarheid van de vergadering: Decreet Lokaal Bestuur, artikel 28


      Artikel 27

      Een lokale mandataris heeft een algemene discretieplicht. Hij/zij gaat op discrete en voorzichtige wijze om met de informatie die hem/haar toekomt in de uitoefening van zijn/haar functie.

      •       Wetgeving inzake vertrouwelijkheid van informatie: Wet betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten en bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten, artikel 10 §2


      Artikel 28

      Een lokale mandataris gebruikt de informatie die hij/zij kreeg door de uitoefening van zijn/haar functie enkel voor zijn/haar raadswerk en niet voor zijn/haar persoonlijk belang of voor het persoonlijk belang van anderen.


      Artikel 29

      Een lokale mandataris maakt brieven niet openbaar en stuurt e-mails niet door wanneer het niet zeker is dat de afzender daarmee zou instemmen. Bij twijfel over de bedoeling van de afzender wordt de expliciete toestemming gevraagd.

       

      Onderlinge omgang en afspraken over vergaderingen


      Artikel 30

      Raadsleden gaan respectvol om met elkaar, de voorzitter en de leden van het vast bureau, de voorzitter en de leden van het bijzonder comité voor de sociale dienst en de personeelsleden van het OCMW.


      Artikel 31

      Raadsleden richten zich tot elkaar, de leden van het college/het vast bureau en de leden van het bijzonder comité, de algemeen directeur en de andere personeelsleden op een correcte wijze en dit zowel verbaal, non-verbaal als schriftelijk, inclusief de elektronische communicatie.


      Artikel 32

      Lokale mandatarissen houden zich tijdens vergaderingen van de politieke organen aan het huishoudelijk reglement en volgen de aanwijzingen van de voorzitter hierover op.


      Artikel 33

      Lokale mandatarissen onthouden zich in het openbaar, dus ook in openbare raads- en commissievergaderingen, van negatieve uitlatingen over individuele personeelsleden.

       

      Naleving en handhaving van de deontologische code

       

      Artikel 34

      De gemeenteraad en de raad voor maatschappelijk welzijn richten een deontologische commissie op. De deontologische commissie is samengesteld uit alle leden van de raad. De voorzitter van de raad is ook de voorzitter van de deontologische commissie. Gaat het om een mogelijke schending van de code door de voorzitter van de commissie, dan wordt tijdens de hele procedure daarover de voorzitter vervangen conform artikel 7, paragraaf 5, derde lid van het decreet over het lokaal bestuur.

      Gaat het om een mogelijke schending van de code door een lid van de commissie, dan wordt tijdens de hele procedure het betrokken lid als afwezig beschouwd. 

       

      Artikel 35

      De voorzitter van de deontologische commissie is verantwoordelijk voor de oproeping en stelt de agenda op. De commissie wordt bijeengeroepen wanneer dat nodig is conform deze deontologische code. De voorzitter is daarenboven gehouden de commissie bijeen te roepen op aanvraag van minstens een derde van haar leden. 

      De oproepingen vermelden in elk geval de plaats, de dag, het tijdstip en de agenda van de vergadering en worden tenminste 8 dagen voor de vergadering aan de leden bezorgd. In geval van hoogdringendheid, te beoordelen door de voorzitter, wordt de bijeenroeping ten minste 3 dagen voor de vergadering bezorgd. De agendapunten moeten voldoende duidelijk omschreven zijn. Voor elk agendapunt wordt het dossier dat erop betrekking heeft ter beschikking gehouden van de leden vanaf de verzending van de agenda. 

      De bezorging van de oproeping, de agenda en het dossier gebeuren op dezelfde wijze als dat gebeurt in de raad, met als verschil dat enkel de leden van de deontologische commissie deze oproep, agenda en dossiers ontvangen. 

      De vergaderingen van de deontologische commissie zijn niet openbaar. De leden van de commissie werken volgens volgende principes:

      • de handhaving is onpartijdig
      • men is terughoudend met publiciteit
      • men gaat zorgvuldig om met de vermeende schender.
       

      Artikel 36

      De commissie is bevoegd voor

      • Het formuleren van een gemotiveerd advies aan de raad over het vermoeden van een schending van deze code door personen die door deze code gevat worden zoals voorzien in de procedure van art. 58 tot 60 van deze code.
      • Het geven van adviezen en aanbevelingen aan de raad over de inhoud van deze code met het oog op het bijsturen ervan. Dat kan op eigen initiatief van de commissie of minstens één keer per bestuursperiode op vraag van de raad.


      Artikel 37

      De raad ziet erop toe dat de fracties en de individuele lokale mandatarissen volgens de deontologische code handelen. Er zijn verschillende fasen te onderscheiden die spelen bij het toezien op de naleving van de deontologische code, namelijk:

      • het voorkomen van mogelijke schendingen
      • het signaleren van vermoedens van schendingen van de deontologische code
      • het eventueel onderzoeken van vermoedens van schendingen van de deontologische code
      • het eventueel zich uitspreken over schendingen van de deontologische code

       

      Het voorkomen van mogelijke schendingen

       

      Artikel 38

      Wanneer een lokale mandataris twijfelt of een handeling die hij/zij wil verrichten een overtreding van de code zou kunnen zijn, wint het lid hierover advies in bij de algemeen directeur.


      Artikel 39

      Wanneer een lokale mandataris twijfelt over een nog niet uitgevoerde handeling van een andere lokale mandataris, dan waarschuwt hij/zij die persoon. De lokale mandataris verwoordt de twijfels en verwijst de betrokkene zo nodig door naar de algemeen directeur of het personeelslid dat door de algemeen directeur daartoe werd aangewezen.

       

      Het signaleren van vermoedens van schendingen


      Artikel 40

      Wanneer een lokale mandataris vermoedt dat een regel van de deontologische code is overtreden door een andere lokale mandataris, dan kan hij/zij hiervan schriftelijk melding van maken bij de de voorzitter van de deontologische commissie binnen de tien kalenderdagen na kennisname van de feiten door de klager. De voorzitter brengt de algemeen directeur hiervan op de hoogte die onverwijld kennis geeft van de melding aan de betrokken mandataris.


      Anonieme klachten zijn niet ontvankelijk. De meldingen of klachten bevatten de volgende informatie:
      1° de naam, voornaam en het adres van de melder of de klager;
      2° het voorwerp van de melding of de klacht, de stukken waarin de controleerbare feiten maximaal worden aangetoond, eventueel de aanduiding van de overtreden artikelen en een uiteenzetting waaruit de schending van die artikelen bestaat;
      3° de identiteit van de lokale mandataris waarover de melding of de klacht handelt.

       

      De voorzitter van de raad en de algemeen directeur onderzoeken de ontvankelijkheid van de klacht onder mandaat van de deontologische commissie.

       

      Het onderzoeken van vermoedens van schendingen


      Artikel 41

      Wanneer de raadsvoorzitter en de algemeen directeur besluiten dat de melding onontvankelijk is dan betekent dit meteen het einde van de procedure die gestart werd naar aanleiding van dit vermoeden. De commissieleden worden hierover wel geïnformeerd.

       

      Is de melding ontvankelijk dan onderzoekt de commissie de melding. De voorzitter van de deontologische commissie roept de commissie bijeen binnen de dertig dagen na de melding. De periode van dertig dagen wordt geschorst van 1 juli tot en met 15 augustus.


      De deontologische commissie kan op rechtsgeldige wijze vergaderen indien de meerderheid van haar leden aanwezig is. Indien na een eerste samenroeping het quorum niet is bereikt, kan de deontologische commissie na een tweede samenroeping rechtsgeldig vergaderen en beslissen, ongeacht het aantal aanwezige leden. Tijdens de zitting wordt er steeds geheim gestemd. De adviezen worden bij volstrekte meerderheid van de geldig uitgebrachte stemmen genomen. De volstrekte meerderheid is gelijk aan meer dan de helft van de stemmen, onthoudingen, blanco en ongeldige stemmen niet meegerekend. Bij staking van stemmen is het voorstel verworpen.

       

      De commissie onderzoekt de melding en geeft zowel de melder als de vermeende schender de kans zich te laten horen. Ook mogelijke getuigen kunnen gehoord worden. Niemand kan daartoe verplicht worden. De deontologische commissie let er op dat de rechten van de verdediging van de mandataris worden geëerbiedigd.

       

      Het verslag van de vergadering van de deontologische commissie wordt uitsluitend bekendgemaakt aan de leden ervan. De notulen van de deontologische commissie vermelden enkel de gemotiveerde beslissingen en het resultaat van de stemmingen. Het verslag wordt binnen de tien dagen aan de commissieleden bezorgd. De commissieleden kunnen uiterlijk binnen acht dagen hun opmerkingen schriftelijk meedelen aan de voorzitter en de algemeen directeur. Ingeval er binnen deze termijn geen bezwaren worden geformuleerd, wordt het verslag als goedgekeurd beschouwd. Worden binnen deze termijn bezwaren geformuleerd, dan wordt door de voorzitter een nieuwe vergadering samengeroepen om het verslag te bespreken en goed te keuren.

      Leden van de deontologische commissie ontvangen geen presentiegeld.

       

      Na het horen van betrokkenen bespreekt de commissie het vermoeden van schending en wordt een gemotiveerd advies overgemaakt aan de raad.

       

      Het zich uitspreken over schendingen


      Artikel 42

      Enkel de raad kan zich uitspreken of een mandataris van de gemeente of het OCMW een schending heeft begaan. Dat kan op basis van het gemotiveerd advies van de deontologische commissie. Als de raad beslist om af te wijken van het advies dan moet de vermeende schender de kans krijgen om door de raad zelf gehoord te worden vooraleer de raad ten gronde besluit.

      Wanneer de raad vaststelt dat deze code geschonden werd door een mandataris van de gemeente of het OCMW, dan kan de raad:

      -          zich uitdrukkelijk distantiëren van het gedrag van een raadslid.

      -          vragen dat het raadslid zich verontschuldigt.

      -          beslissen een melding te doen bij het parket of Audit Vlaanderen.

      -          bij een kennelijk wangedrag of grove nalatigheid van door een mandataris een dossier overmaken aan de Vlaamse regering zodat die een tuchtonderzoek kan instellen.

      -          of een andere gepaste maatregel voorstellen afhankelijk van de aard en de zwaarwichtigheid van de inbreuk.

       

      Evalueren van de deontologische code


      Artikel 43

      Minimaal 1 keer per bestuursperiode evalueert de raad de deontologische code. De raad vraagt daarvoor eerst advies aan de deontologische commissie. Daarbij wordt onder andere bekeken of de code nog actueel is, nog goed werkt en of ze nageleefd wordt. 


      Algemene bepalingen


      Artikel 44

      De lokale mandatarissen zullen voor de omschrijving van hun dienstverlenende activiteiten geen termen gebruiken die verwarring kunnen scheppen met officiële, door de overheden ingestelde instanties belast met het verstrekken van informatie of met de behandeling van klachten. Het gebruik van de termen ‘ombuds’, ‘klachtendienst’ en andere afleidingen of samenstellingen is verboden.


      Artikel 45

      De lokale mandatarissen maken in hun verkiezingscampagnes en -mailings die gericht zijn op individuen geen melding van de diensten die zij eventueel voor de betrokkenen hebben verricht. In geen geval mogen zij de indruk wekken dat zij om steun vragen in ruil voor bewezen diensten.


      Artikel 46

      Bij hun optreden op en buiten het lokale bestuursniveau en in hun contacten met individuen, groepen, instellingen en bedrijven, geven de lokale mandatarissen principieel voorrang aan het algemeen boven het particulier belang.


      Artikel 47

      Elke vorm van rechtstreekse dienstverlening, informatiebemiddeling, doorverwijzing of begeleiding gebeurt zonder enige materiële of geldelijke tegenprestatie van welke aard of omvang ook en mag geen vorm van cliëntenwerving inhouden.


      Artikel 48

      De lokale mandatarissen staan op dezelfde gewetensvolle manier ten dienste van alle burgers zonder onderscheid van geslacht, huidskleur, afstamming, sociale stand, nationaliteit, filosofische en/of religieuze overtuiging, ideologische voorkeur of persoonlijke gevoelens.

       

      Informatiebemiddeling

       

      Artikel 49

      Het behoort tot de wezenlijke taken van de lokale mandataris informatie te ontvangen en te verstrekken, in het bijzonder over de diensten die instaan voor informatieverstrekking en over de manier waarop de burger zelf informatie kan opvragen in het kader van de openbaarheid van bestuur.


      Artikel 50

      De lokale mandatarissen stellen informatie ter beschikking van de burger met betrekking tot de werking van de diensten die instaan voor de behandeling van klachten over het optreden of het niet-optreden van de overheid.


      Artikel 51

      Informatie waarop de vraagsteller geen recht heeft, die de goede werking van de administratie kan doorkruisen of die de privacy van anderen in het gedrang kan brengen, mogen door de lokale mandatarissen niet worden doorgegeven.


      Artikel 52

      De lokale mandatarissen verwijzen de vragensteller, waar mogelijk, naar de bevoegde administratieve dienst(en). Waar het gaat om de behandeling van klachten en/of conflicten, worden de belanghebbenden in eerste instantie doorverwezen naar de bevoegde klachtendienst.

       

      Administratieve begeleiding en ondersteuning

       

      Artikel 53

      De lokale mandatarissen kunnen de burgers ondersteunen en begeleiden in hun relatie met de administratie of met de betrokken instanties. Zij kunnen de burgers helpen om, via de daartoe geëigende kanalen en procedures, een aanvraag te richten tot de overheid, informatie te verkrijgen over de stand van zaken in een dossier, daarover nadere uitleg en toelichting te vragen en vragen te stellen over de administratieve behandeling van dossiers.


      Artikel 54

      Bij de administratieve begeleiding en ondersteuning van de burgers respecteren de lokale mandatarissen de onafhankelijkheid van de diensten en van de personeelsleden, de objectiviteit van de procedures en de termijnen die als redelijk moeten worden beschouwd voor de afhandeling van soortgelijke dossiers.


      Artikel 55

      De briefwisseling met de overheid, gevoerd in het kader van de administratieve begeleiding en ondersteuning, wordt uitsluitend op naam van de burger gesteld. Er wordt op geen enkele wijze melding gemaakt van de begeleidende en ondersteunende rol van de lokale mandataris.

       

      Bespoedigings- en begunstigingstussenkomsten

       

      Bespoedigingstussenkomsten


      Artikel 56

      Bespoedigingstussenkomsten zijn tussenkomsten waarbij lokale mandatarissen een administratieve procedure proberen te bespoedigen in gevallen of in dossiers die zonder die tussenkomst een regelmatige afloop of resultaat zouden krijgen, maar dan na verloop van een langere verwerkings- of behandelingstermijn.

      Dergelijke tussenkomsten, die een ongelijke behandeling van de betrokken burgers inhouden, zijn verboden.


      Begunstigingstussenkomsten


      Artikel 57

      Begunstigingstussenkomsten zijn tussenkomsten waarbij de lokale mandataris zijn voorspraak aanwendt om de afloop of het resultaat van een zaak of van een dossier te beïnvloeden in de door de belanghebbende burger gewenste zin. Dergelijke tussenkomsten zijn verboden.


      Artikel 58

      Tussenkomsten bij selectievoerende instanties, die tot doel hebben het verhogen van kansen op benoeming, aanstelling en bevordering in de administratie, zijn verboden.

      Lokale mandatarissen die om steun gevraagd worden door of voor kandidaten die een functie, aanstelling of bevordering ambiëren, delen betrokkene mee dat de aanstelling, de benoeming of de bevordering gebeurt op basis van de geldende normen en procedures. Zij verwijzen de belanghebbende naar de bevoegde dienst of instantie.


      Artikel 59

      Lokale mandatarissen mogen occasioneel en op eigen initiatief personen aanbevelen bij werkgevers in de particuliere sector. Ze mogen geen enkele tegenprestatie, van welke aard ook, beloven of leveren aan de betrokken werkgevers.


      Artikel 60

      De algemeen directeur neemt de nodige maatregelen opdat de dossierbehandelende personeelsleden alle tussenkomsten opnemen in het desbetreffende administratieve dossier, wat ook de aard van de tussenkomst of de hoedanigheid van de tussenkomende persoon is.


      Artikel 61

      De volgende handelingen worden niet beschouwd als tussenkomsten die in het administratief dossier dienen te worden opgenomen:

      • ­          Louter informatieve vragen van algemene of technische aard
      • ­          Vragen en/of tussenkomsten van uitvoerende mandatarissen in het kader van hun functionele en hiërarchische relaties ten aanzien van de behandelende personeelsleden of diensten
    • Goedkeuring wijziging van de rechtspositieregeling van Lokaal Bestuur Kortemark.

      Aanwezig: Koen Decleir, Voorzitter gemeenteraad
      Karolien Damman, Burgemeester
      Stefaan Vercooren, Rik Waeyaert, Toon Vancoillie, Lynn Vermote, Christine Logghe, Schepenen
      Marc Vulsteke, Luc Vandermeersch, Ronny Vierstraete, Jelle Vercoutere, Paul Kimpe, Birger Debacker, Jan Stoens, Dries Uyttenhove, Laurens Vandewalle, Stijn De Neve, Iris Plaisier, Rita Tyvaert, Steven Provoost, Mark Pollentier, Tim Deweerdt, Veerle Vanslembrouck, Gemeenteraadsleden
      Sara De Meyer, Algemeen Directeur
      Aanleiding, feiten en context
      • De laatste wijziging van de rechtspositieregeling dateert van 3 oktober 2022. Ondertussen zijn er terug een aantal zaken die gewijzigd dienen te worden:
        • de coaching en evaluatie tijdens de loopbaan (Titel 2, hoofdstuk 8 & 9)
        • diplomavereisten (art. 9)
        • voorselectie (art. 15)
        • geldelijke anciënniteit (art. 139)
        • toevoeging onbetaald verlof om dwingende redenen en zorgverlof (art. 239 & art. 240) 
        • permanentietoelage (Titel 7, hoofdstuk 4, afdeling 3)
        • toevoeging mantelzorg (art. 274) 
        • andere kleinere aanpassingen
      • Wat betreft de wijzigingen met betrekking tot coaching en evaluatie wordt voor het personeel de nodige vorming op maat voorzien.
      Relevante documenten
      • Gecoördineerde versie RPR versie 1 januari 2024 met aanduiding van de voorgestelde wijzigingen
      • Protocol BOC 8 september 2023
      • Goedkeuring RPR ACV
      • Goedkeuring RPR ACOD
      Juridische overwegingen
      • Artikel 40 en 41 van het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017
      • De wet van 19 december 1974 tot regeling van de betrekkingen tussen de overheid en de vakbonden van haar personeel en de bijhorende uitvoeringsbesluiten
      • De wet betreffende de uitdrukkelijke motivering van bestuurshandelingen van 29 juli 1991
      • Het besluit van de Vlaamse Regering van 7 december 2007 (BVR) houdende de minimale voorwaarden voor de personeelsformatie, de rechtspositieregeling en het mandaatstelsel van het gemeentepersoneel en het provinciepersoneel en houdende enkele bepalingen betreffende de rechtspositie van de secretaris en de ontvanger van de openbare centra voor maatschappelijk werk, zoals gewijzigd tot op heden
      • Vlaams rechtspositiebesluit OCMW-personeel van 12 november 2011, zoals gewijzigd tot op heden
      • De wet van 3 juli 1978 betreffende de arbeidsovereenkomsten, zoals gewijzigd, onder meer het artikel 30ter betreffende het adoptieverlof en het artikel 30sexies betreffende het pleegzorgverlof
      Publieke stemming
      Aanwezig: Koen Decleir, Karolien Damman, Stefaan Vercooren, Rik Waeyaert, Toon Vancoillie, Lynn Vermote, Christine Logghe, Marc Vulsteke, Luc Vandermeersch, Ronny Vierstraete, Jelle Vercoutere, Paul Kimpe, Birger Debacker, Jan Stoens, Dries Uyttenhove, Laurens Vandewalle, Stijn De Neve, Iris Plaisier, Rita Tyvaert, Steven Provoost, Mark Pollentier, Tim Deweerdt, Veerle Vanslembrouck, Sara De Meyer
      Voorstanders: Koen Decleir, Karolien Damman, Stefaan Vercooren, Rik Waeyaert, Toon Vancoillie, Lynn Vermote, Christine Logghe, Marc Vulsteke, Luc Vandermeersch, Ronny Vierstraete, Jelle Vercoutere, Paul Kimpe, Birger Debacker, Jan Stoens, Dries Uyttenhove, Laurens Vandewalle, Stijn De Neve, Iris Plaisier, Veerle Vanslembrouck
      Onthouders: Rita Tyvaert, Steven Provoost, Mark Pollentier, Tim Deweerdt
      Resultaat: Met 19 stemmen voor, 4 onthoudingen
      Besluit

       

      Artikel 1: De raad keurt voorliggende wijziging van de rechtspositieregeling, zoals toegevoegd als bijlage, goed.

       

      Artikel 2: Dit besluit treedt in werking op 1 januari 2024 en vervangt integraal de vorige rechtspositieregeling.

    • Goedkeuring van de budgetwijziging 2023 van de kerkfabriek Sint Dionysius Zarren.

      Aanwezig: Koen Decleir, Voorzitter gemeenteraad
      Karolien Damman, Burgemeester
      Stefaan Vercooren, Rik Waeyaert, Toon Vancoillie, Lynn Vermote, Christine Logghe, Schepenen
      Marc Vulsteke, Luc Vandermeersch, Ronny Vierstraete, Jelle Vercoutere, Paul Kimpe, Birger Debacker, Jan Stoens, Dries Uyttenhove, Laurens Vandewalle, Stijn De Neve, Iris Plaisier, Rita Tyvaert, Steven Provoost, Mark Pollentier, Tim Deweerdt, Veerle Vanslembrouck, Gemeenteraadsleden
      Sara De Meyer, Algemeen Directeur
      Aanleiding, feiten en context
      • 1/ Investeringen: Bij jaarlijks nazicht werd in 2022 opgemerkt dat de centrale verwarmingsketel niet meer voldoet aan de hedendaagse normen. Bijgevolg werd beslist deze te vervangen door een nieuwe installatie. Om technisch alles in goede banen te leiden werd hiervoor beroep gedaan op Studiebureau Certuz. De werken zelf worden uitgevoerd door ASD BV. Voorziene kosten op basis van offertes: - Studiebureau Certuz 5.904,80 EUR - ASD BV 116.657,30 EUR Totale kostprijs 122.562,10 EUR incl. BTW. Eind 2022 blijkt dat nog 73.180,57 EUR dient gefactureerd. 
      • 2/ Investeringsontvangsten: Bovenstaande investeringen zullen na overleg met de bevoegde gemeentedienst gefinancierd worden d.m.v. een éénmalige toelage t.b.v. 122.562,10 EUR incl. BTW. Eind 2022 blijkt dat nog 77.875,37 EUR toelage dient ontvangen van de gemeente. 
      • 3/ Investeringsoverschot: Naar aanleiding van de verkoop van een stuk grond aan dhr. Caesemaeker Francis en Christophe en mevr. Couchez Anna, werd in de jaarrekening 2022 een investeringsoverschot geboekt op MAR 330 Verkopen Privaat patrimonium. In de jaarrekening 2023 zal dit verwerkt worden als investeringsbelegging op MAR 436. Aldus dient hiervoor de nodige budgetwijziging opgemaakt voor het jaar 2023.
      Relevante documenten
      • Budgetwijziging 2023 van kerkfabriek Sint Dionysius Zarren goedgekeurd door de kerkraad van Zarren op 12 juni 2023.
      Juridische overwegingen
      • Het decreet van 7 mei 2004 betreffende de materiële organisatie en werking van de erkende erediensten.
      • De omzendbrief BB – 2007/01 d.d. 12 januari 2007 van het Kabinet van de Vlaamse Minister van Binnenlands Bestuur, Stedenbeleid, Wonen en Inburgering, Kreupelenstraat 2 te 1000 Brussel.
      Financiële impact
      • De gemeentelijke exploitatietoelage blijft ongewijzigd (€ 22.631,30).
      Publieke stemming
      Aanwezig: Koen Decleir, Karolien Damman, Stefaan Vercooren, Rik Waeyaert, Toon Vancoillie, Lynn Vermote, Christine Logghe, Marc Vulsteke, Luc Vandermeersch, Ronny Vierstraete, Jelle Vercoutere, Paul Kimpe, Birger Debacker, Jan Stoens, Dries Uyttenhove, Laurens Vandewalle, Stijn De Neve, Iris Plaisier, Rita Tyvaert, Steven Provoost, Mark Pollentier, Tim Deweerdt, Veerle Vanslembrouck, Sara De Meyer
      Voorstanders: Koen Decleir, Karolien Damman, Stefaan Vercooren, Rik Waeyaert, Toon Vancoillie, Lynn Vermote, Christine Logghe, Marc Vulsteke, Luc Vandermeersch, Ronny Vierstraete, Jelle Vercoutere, Paul Kimpe, Birger Debacker, Jan Stoens, Dries Uyttenhove, Laurens Vandewalle, Stijn De Neve, Iris Plaisier
      Onthouders: Rita Tyvaert, Steven Provoost, Mark Pollentier, Tim Deweerdt, Veerle Vanslembrouck
      Resultaat: Met 18 stemmen voor, 5 onthoudingen
      Besluit

       

      Artikel 1: De gemeenteraad keurt de budgetwijziging 2023 van de meerjarenplanning van de kerkfabriek Sint Dionysius Zarren goed. De kredieten waren reeds voorzien in de wijziging nr. 4 van de meerjarenplanning van het lokaal bestuur Kortemark.  

       

      Artikel 2: Dit besluit wordt aan de provinciegouverneur, het centraal kerkbestuur, de kerkfabriek in kwestie en het erkend representatief orgaan overgemaakt via de ReligioPoint® applicatie.

    • Goedkeuring van de budgetwijziging 2023 van de kerkfabriek Sint Bartholomeus Kortemark.

      Aanwezig: Koen Decleir, Voorzitter gemeenteraad
      Karolien Damman, Burgemeester
      Stefaan Vercooren, Rik Waeyaert, Toon Vancoillie, Lynn Vermote, Christine Logghe, Schepenen
      Marc Vulsteke, Luc Vandermeersch, Ronny Vierstraete, Jelle Vercoutere, Paul Kimpe, Birger Debacker, Jan Stoens, Dries Uyttenhove, Laurens Vandewalle, Stijn De Neve, Iris Plaisier, Rita Tyvaert, Steven Provoost, Mark Pollentier, Tim Deweerdt, Veerle Vanslembrouck, Gemeenteraadsleden
      Sara De Meyer, Algemeen Directeur
      Aanleiding, feiten en context
      • De deputatie van de provincie West-Vlaanderen heeft de omgevingsvergunning voor het bouwen van een meergezinswoning met 7 wooneenheden op 10/11/2022 verworpen. Hierdoor werd de woning in de Nieuwstraat 2 in de gewestelijke inventaris van ongeschikte en onbewoonbare woningen opgenomen waardoor er voor aanslagjaar 2022 alsnog een gemeentetaks van 2.000,00EUR moet betaald worden. Deze werd op MAR 239 “Privaat patrimonium – andere” geboekt. Daarnaast voorzien we 1.000,00 EUR erelonen voor allerlei attesten om deze woning te kunnen verkopen. We hebben het voorziene budget voor rubriek 21 Gebouwen van de eredienst met 3.000,00 EUR verlaagd ten gunste van de rubriek 23 Privaat patrimonium waardoor deze extra uitgaven met het toegekende budget 2023 kunnen betaald worden. 
      Relevante documenten
      • Budgetwijziging 2023 van kerkfabriek Sint Bartholomeus Kortemark goedgekeurd door de kerkraad van Kortemark op 10 juli 2023.
      Juridische overwegingen
      • Het decreet van 7 mei 2004 betreffende de materiële organisatie en werking van de erkende erediensten.
      • De omzendbrief BB – 2007/01 d.d. 12 januari 2007 van het Kabinet van de Vlaamse Minister van Binnenlands Bestuur, Stedenbeleid, Wonen en Inburgering, Kreupelenstraat 2 te 1000 Brussel.
      Financiële impact
      • De gemeentelijke exploitatietoelage wijzigt niet (€ 45.998,64). 
      Publieke stemming
      Aanwezig: Koen Decleir, Karolien Damman, Stefaan Vercooren, Rik Waeyaert, Toon Vancoillie, Lynn Vermote, Christine Logghe, Marc Vulsteke, Luc Vandermeersch, Ronny Vierstraete, Jelle Vercoutere, Paul Kimpe, Birger Debacker, Jan Stoens, Dries Uyttenhove, Laurens Vandewalle, Stijn De Neve, Iris Plaisier, Rita Tyvaert, Steven Provoost, Mark Pollentier, Tim Deweerdt, Veerle Vanslembrouck, Sara De Meyer
      Voorstanders: Koen Decleir, Karolien Damman, Stefaan Vercooren, Rik Waeyaert, Toon Vancoillie, Lynn Vermote, Christine Logghe, Marc Vulsteke, Luc Vandermeersch, Ronny Vierstraete, Jelle Vercoutere, Paul Kimpe, Birger Debacker, Jan Stoens, Dries Uyttenhove, Laurens Vandewalle, Stijn De Neve, Iris Plaisier
      Onthouders: Rita Tyvaert, Steven Provoost, Mark Pollentier, Tim Deweerdt, Veerle Vanslembrouck
      Resultaat: Met 18 stemmen voor, 5 onthoudingen
      Besluit

       

      Artikel 1: De gemeenteraad keurt de budgetwijziging 2023 van de meerjarenplanning van de kerkfabriek Sint Bartholomeus Kortemark goed.

       

      Artikel 2: Dit besluit wordt aan de provinciegouverneur, het centraal kerkbestuur, de kerkfabriek in kwestie en het erkend representatief orgaan overgemaakt via de ReligioPoint® applicatie.

    • Aktename van de budgetten 2024 van de kerkfabrieken die ressorteren onder het Centraal Kerkbestuur Kortemark.

      Aanwezig: Koen Decleir, Voorzitter gemeenteraad
      Karolien Damman, Burgemeester
      Stefaan Vercooren, Rik Waeyaert, Toon Vancoillie, Lynn Vermote, Christine Logghe, Schepenen
      Marc Vulsteke, Luc Vandermeersch, Ronny Vierstraete, Jelle Vercoutere, Paul Kimpe, Birger Debacker, Jan Stoens, Dries Uyttenhove, Laurens Vandewalle, Stijn De Neve, Iris Plaisier, Rita Tyvaert, Steven Provoost, Mark Pollentier, Tim Deweerdt, Veerle Vanslembrouck, Gemeenteraadsleden
      Sara De Meyer, Algemeen Directeur
      Aanleiding, feiten en context
      • Het  gemeentebestuur ontving de verschillende budgetten voor het dienstjaar 2024 van de Kerkbesturen van het Centraal Kerkbestuur Kortemark via de applicatie ReligioPoint®.
      • Alle budgetten passen binnen het meerjarenplan.  
      Relevante documenten
      • De ingediende budgetten van alle kerkbesturen.
      Juridische overwegingen
      • Het decreet van 7 mei 2004 betreffende de materiële organisatie en werking van de erkende erediensten.
      • Het decreet over het lokaal bestuur dd. 22 december 2017.
      Financiële impact

       

      Besluit

       

      Artikel 1: De gemeenteraad neemt akte van de budgetten 2024 van de Kerkbesturen van het Centraal Kerkbestuur Kortemark met de bovenvermelde exploitatietoelagen.

       

      Artikel 2: Dit besluit wordt aan de provinciegouverneur, het centraal kerkbestuur, de kerkfabrieken in kwestie en het erkend representatief orgaan overgemaakt via de ReligioPoint® applicatie.

    • Onroerend patrimonium AG18 - Goedkeuren akte omvattende koop en ruil van grond met het oog op de realisatie van een trage wegverbinding tussen de Vuilpanstraat en de Hazewindstraat: enerzijds koop van twee perceeltjes voor een bedrag van € 3.150,00 en gelegen te Kortemark, palende aan de Vuilpanstraat met een oppervlakte van 05a37ca en 01a17ca. Anderzijds ruil met opleg van twee perceeltjes voor een bedrag van € 2.760,00 en gelegen te Kortemark, palende aan de Vuilpanstraat met een oppervlakte van 11a16ca en 03a31ca. Akte via het ambt van notaris Jasmien Roels, notaris met standplaats te Diksmuide. De aangekochte perceeltjes worden geaffecteerd naar het openbaar domein en de geruilde grond wordt gedesaffecteerd naar het privaat domein.

      Aanwezig: Koen Decleir, Voorzitter gemeenteraad
      Karolien Damman, Burgemeester
      Stefaan Vercooren, Rik Waeyaert, Toon Vancoillie, Lynn Vermote, Christine Logghe, Schepenen
      Marc Vulsteke, Luc Vandermeersch, Ronny Vierstraete, Jelle Vercoutere, Paul Kimpe, Birger Debacker, Jan Stoens, Dries Uyttenhove, Laurens Vandewalle, Stijn De Neve, Iris Plaisier, Rita Tyvaert, Steven Provoost, Mark Pollentier, Tim Deweerdt, Veerle Vanslembrouck, Gemeenteraadsleden
      Sara De Meyer, Algemeen Directeur
      Aanleiding, feiten en context
      • Op 7 november 2022 werd het besluit bekendgemaakt van de gemeenteraad van Kortemark (zitting van 05 september 2022) houdende de definitieve vaststelling van de rooilijn in het kader van de gedeeltelijke verplaatsing van een trage wegverbinding tussen de Vuilpanstraat en de Hazewindstraat, gekend als verbinding via de Chemin 35 (Wervendamwegel) en de Chemin 14 (Zuydboschstraete).
      • In de voormelde gemeenteraadsbeslissing werd beslist dat de nodige notariële akten inzake verwerving van het nieuw tracé het voorwerp uitmaken van een afzonderlijk dossier en dat deze worden voorgelegd aan en in de gemeenteraad ter goedkeuring. Dit dossier werd ontvangen van notaris Roels uit Diksmuide en ligt nu voor ter goedkeuring.
      Relevante documenten
      • Ontwerpakte
      • Bewijs publicatie besluit gemeenteraad van Kortemark in zitting van 05 september 2022, tot definitieve vaststelling van de rooilijn in het kader van de gedeeltelijke verplaatsing van een trage wegverbinding tussen de Vuilpanstraat en de Hazewindstraat, gekend als verbinding via de Chemin 35 (Wervendamwegel) en de Chemin 14 (Zuydboschstraete).
      • Opmetingsplannen (2)
      • Rooilijnplannen (2) verleggen voetweg en chemin 14
      • Schattingsverslag
      • Stedenbouwkundige informatie (4)
      Juridische overwegingen
      • Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017
      • De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen
      • Het decreet van 26 maart 2004 betreffende de openbaarheid van bestuur.
      • Burgerlijk Wetboek: artikels 1582 tot 2010
      • Decreet van 13 juli 2012 betreffende ruimtelijke economie
      • Decreet harmonisering voorkooprechten van 25 mei 2007
      • Bodemdecreet van 27 oktober 2006
      • Mededeling Commissie betreffende staatssteunelementen bij verkoop gronden en gebouwen
      • Burgerlijk Wetboek: artikel 1582 en volgende
      • Omzendbrief KB/ABB 2019/3: transacties van onroerende goederen
      Financiële impact
      • Uitgave n.a.v. aankoop en ruil met opleg onroerend patrimonium
      Publieke stemming
      Aanwezig: Koen Decleir, Karolien Damman, Stefaan Vercooren, Rik Waeyaert, Toon Vancoillie, Lynn Vermote, Christine Logghe, Marc Vulsteke, Luc Vandermeersch, Ronny Vierstraete, Jelle Vercoutere, Paul Kimpe, Birger Debacker, Jan Stoens, Dries Uyttenhove, Laurens Vandewalle, Stijn De Neve, Iris Plaisier, Rita Tyvaert, Steven Provoost, Mark Pollentier, Tim Deweerdt, Veerle Vanslembrouck, Sara De Meyer
      Voorstanders: Koen Decleir, Karolien Damman, Stefaan Vercooren, Rik Waeyaert, Toon Vancoillie, Lynn Vermote, Christine Logghe, Marc Vulsteke, Luc Vandermeersch, Ronny Vierstraete, Jelle Vercoutere, Paul Kimpe, Birger Debacker, Jan Stoens, Dries Uyttenhove, Laurens Vandewalle, Stijn De Neve, Iris Plaisier, Tim Deweerdt, Veerle Vanslembrouck
      Onthouders: Rita Tyvaert, Steven Provoost, Mark Pollentier
      Resultaat: Met 20 stemmen voor, 3 onthoudingen
      Besluit

       

      Artikel 1: De gemeenteraad keurt goed: het in het onderwerp omschreven dossier, omvattende koop en ruil van grond met het oog op de realisatie van een trage wegverbinding tussen de Vuilpanstraat en de Hazewindstraat: enerzijds koop van twee perceeltjes voor een bedrag van € 3.150,00 en gelegen te Kortemark, palende aan de Vuilpanstraat met een oppervlakte van 05a37ca en 01a17ca. Anderzijds ruil met opleg van twee perceeltjes voor een bedrag van € 2.760,00 en gelegen te Kortemark, palende aan de Vuilpanstraat met een oppervlakte van 11a16ca en 03a31ca. Akte via het ambt van notaris Jasmien Roels, notaris met standplaats te Diksmuide. De aangekochte perceeltjes worden geaffecteerd naar het openbaar domein en de geruilde grond wordt gedesaffecteerd naar het privaat domein.


      Artikel 2: De aankoop en ruil gebeurt voor de redenen zoals aangegeven in ons besluit van heden, en onder de algemene voorwaarden zoals ze opgenomen werden in de ontwerpakte en de diverse voormelde stukken in het dossier, zoals ontvangen van de instrumenterende notaris.

       

      Artikel 3: De gemeenteraad beslist de hypotheekbewaarder ontslag te verlenen van de verplichting ambtshalve inschrijving te nemen bij de overschrijving van de akte.

       

      Artikel 4: Ter uitvoering van onderhavige beslissing wordt de gemeente Kortemark met administratieve zetel te Stationsstraat 68, 8610 Kortemark, ondernemingsnummer 0212189280 in dit dossier en bij het verlijden van de authentieke nodige gerelateerde akte vertegenwoordigd door:

      a) De heer DECLEIR Koen Paul, geboren te Roeselare op 27 oktober 1980, wonende te 8610 Kortemark, Lichterveldestraat 19,

      b) Mevrouw DE MEYER Sara Lut, geboren te Oostende op 29 juni 1981, wonende te 8470 Gistel, Nieuwpoortse Steenweg 175,

      handelend in hun hoedanigheid van respectievelijk voorzitter van de gemeenteraad en algemeen directeur van het gemeentebestuur Kortemark, overeenkomstig het decreet lokaal bestuur de dato 22 december 2017.

       

      Artikel 5: Een eensluidend verklaard uittreksel van onderhavige beslissing zal aan de authentieke akte gehecht blijven.

    • Goedkeuring lastvoorwaarden en gunningswijze: Sloop gebouwen technische dienst en aanhorigheden, inclusief oude conciërgewoning en garages.

      Aanwezig: Koen Decleir, Voorzitter gemeenteraad
      Karolien Damman, Burgemeester
      Stefaan Vercooren, Rik Waeyaert, Toon Vancoillie, Lynn Vermote, Christine Logghe, Schepenen
      Marc Vulsteke, Luc Vandermeersch, Ronny Vierstraete, Jelle Vercoutere, Paul Kimpe, Birger Debacker, Jan Stoens, Dries Uyttenhove, Laurens Vandewalle, Stijn De Neve, Iris Plaisier, Rita Tyvaert, Steven Provoost, Mark Pollentier, Tim Deweerdt, Veerle Vanslembrouck, Gemeenteraadsleden
      Sara De Meyer, Algemeen Directeur
      Aanleiding, feiten en context
      • In het kader van de opdracht “Sloop gebouwen technische dienst en aanhorigheden, inclusief oude conciërgewoning en garages” werd een bestek met nr. 2023043 opgesteld door de technische dienst.
      • De uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op 132.000,00 € excl. btw of 159.720,00 € incl. 21% btw.
      • Er wordt voorgesteld de opdracht te gunnen bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.
      • Dit dossier kadert in het dossier 'groenblauwe dooradering'. Hiervoor werd een subsidie verworven van 600.000 €. Eén van de deelprojecten is de ontharding van de zone achter het gemeentehuis. Na de sloop zal er een dossier opgestart worden voor de herinrichting van dit gebied.
      Relevante documenten
      • Het bestek met nr. 2023043 voor de opdracht Sloop gebouwen technische dienst en aanhorigheden, inclusief oude conciërgewoning en garages.
      Juridische overwegingen
      • De wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen.
      • De wet van 17 juni 2016 en latere wijzigingen inzake overheidsopdrachten, meer bepaald artikel 42, § 1, 1° a) (de goed te keuren uitgave excl. btw bereikt de drempel van 140.000,00 € niet).
      • Het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen.
      • Het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen, meer bepaald artikel 90, 1°.
      • Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikelen 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.
      Financiële impact
      • De uitgave voor deze opdracht is voorzien in het investeringsbudget van 2023, op budgetcode 0119-03/221007/BESTUUR/CBS/0/IP-GEEN (ACT-1001).
      Publieke stemming
      Aanwezig: Koen Decleir, Karolien Damman, Stefaan Vercooren, Rik Waeyaert, Toon Vancoillie, Lynn Vermote, Christine Logghe, Marc Vulsteke, Luc Vandermeersch, Ronny Vierstraete, Jelle Vercoutere, Paul Kimpe, Birger Debacker, Jan Stoens, Dries Uyttenhove, Laurens Vandewalle, Stijn De Neve, Iris Plaisier, Rita Tyvaert, Steven Provoost, Mark Pollentier, Tim Deweerdt, Veerle Vanslembrouck, Sara De Meyer
      Voorstanders: Koen Decleir, Karolien Damman, Stefaan Vercooren, Rik Waeyaert, Toon Vancoillie, Lynn Vermote, Christine Logghe, Marc Vulsteke, Luc Vandermeersch, Ronny Vierstraete, Jelle Vercoutere, Paul Kimpe, Birger Debacker, Jan Stoens, Dries Uyttenhove, Laurens Vandewalle, Stijn De Neve, Iris Plaisier, Tim Deweerdt, Veerle Vanslembrouck
      Onthouders: Rita Tyvaert, Steven Provoost, Mark Pollentier
      Resultaat: Met 20 stemmen voor, 3 onthoudingen
      Besluit

       

      Artikel 1: De gemeenteraad beslist dat het bestek met nr. 2023043 en de raming voor de opdracht “Sloop gebouwen technische dienst en aanhorigheden, inclusief oude conciërgewoning en garages”, opgesteld door de technische dienst, worden goedgekeurd. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten voor aannemingen van werken, leveringen en diensten. De raming bedraagt 132.000,00 € excl. btw of 159.720,00 € incl. 21% btw.

       

      Artikel 2: De gemeenteraad beslist dat bovengenoemde opdracht wordt gegund bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.

    • Aankoop verreiker | Goedkeuring lastvoorwaarden en gunningswijze.

      Aanwezig: Koen Decleir, Voorzitter gemeenteraad
      Karolien Damman, Burgemeester
      Stefaan Vercooren, Rik Waeyaert, Toon Vancoillie, Lynn Vermote, Christine Logghe, Schepenen
      Marc Vulsteke, Luc Vandermeersch, Ronny Vierstraete, Jelle Vercoutere, Paul Kimpe, Birger Debacker, Jan Stoens, Dries Uyttenhove, Laurens Vandewalle, Stijn De Neve, Iris Plaisier, Rita Tyvaert, Steven Provoost, Mark Pollentier, Tim Deweerdt, Veerle Vanslembrouck, Gemeenteraadsleden
      Sara De Meyer, Algemeen Directeur
      Aanleiding, feiten en context
      • In het kader van de opdracht “Aankoop verreiker” werd een bestek met nr. 2023046 opgesteld door de Technische dienst.
      • De uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op 70.000,00 € excl. btw of 84.700,00 € incl. 21% btw.
      • Er wordt voorgesteld de opdracht te gunnen bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.
      Relevante documenten
      • Het bestek met nr. 2023046 voor de opdracht “Aankoop verreiker”.
      • Bijhorende overzichtstabel
      Juridische overwegingen
      • De wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen.
      • De wet van 17 juni 2016 en latere wijzigingen inzake overheidsopdrachten, meer bepaald artikel 42, § 1, 1° a) (de goed te keuren uitgave excl. btw bereikt de drempel van 140.000,00 € niet).
      • Het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen.
      • Het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen, meer bepaald artikel 90, 1°.
      • Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikelen 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.
      Financiële impact
      • De uitgave voor deze opdracht is voorzien in het investeringsbudget van 2023, op budgetcode 0200-00/240200/BESTUUR/CBS/0/IP-GEEN (actie GBB-TD).
      Publieke stemming
      Aanwezig: Koen Decleir, Karolien Damman, Stefaan Vercooren, Rik Waeyaert, Toon Vancoillie, Lynn Vermote, Christine Logghe, Marc Vulsteke, Luc Vandermeersch, Ronny Vierstraete, Jelle Vercoutere, Paul Kimpe, Birger Debacker, Jan Stoens, Dries Uyttenhove, Laurens Vandewalle, Stijn De Neve, Iris Plaisier, Rita Tyvaert, Steven Provoost, Mark Pollentier, Tim Deweerdt, Veerle Vanslembrouck, Sara De Meyer
      Voorstanders: Koen Decleir, Karolien Damman, Stefaan Vercooren, Rik Waeyaert, Toon Vancoillie, Lynn Vermote, Christine Logghe, Marc Vulsteke, Luc Vandermeersch, Ronny Vierstraete, Jelle Vercoutere, Paul Kimpe, Birger Debacker, Jan Stoens, Dries Uyttenhove, Laurens Vandewalle, Stijn De Neve, Iris Plaisier, Tim Deweerdt, Veerle Vanslembrouck
      Onthouders: Rita Tyvaert, Steven Provoost, Mark Pollentier
      Resultaat: Met 20 stemmen voor, 3 onthoudingen
      Besluit

       

      Artikel 1: De gemeenteraad beslist dat het bestek met nr. 2023046 en de raming voor de opdracht “Aankoop verreiker”, opgesteld door de Technische dienst, worden goedgekeurd. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten voor aannemingen van werken, leveringen en diensten. De raming bedraagt 70.000,00 € excl. btw of 84.700,00 € incl. 21% btw.

       

      Artikel 2: De gemeenteraad beslist dat bovengenoemde opdracht wordt gegund bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.

       

      Artikel 3: De gemeenteraad belast het schepencollege met de verdere concretisering van de opdracht.

    • Goedkeuring offerte PA5000026907 - Verledding van de openbare verlichting Werkenplein, Hogestraat, Vladslostraat, Zarrenstraat en 20ste Liniestraat.

      Aanwezig: Koen Decleir, Voorzitter gemeenteraad
      Karolien Damman, Burgemeester
      Stefaan Vercooren, Rik Waeyaert, Toon Vancoillie, Lynn Vermote, Christine Logghe, Schepenen
      Marc Vulsteke, Luc Vandermeersch, Ronny Vierstraete, Jelle Vercoutere, Paul Kimpe, Birger Debacker, Jan Stoens, Dries Uyttenhove, Laurens Vandewalle, Stijn De Neve, Iris Plaisier, Rita Tyvaert, Steven Provoost, Mark Pollentier, Tim Deweerdt, Veerle Vanslembrouck, Gemeenteraadsleden
      Sara De Meyer, Algemeen Directeur
      Aanleiding, feiten en context
      • Netbeheerder Fluvius maakte een meerjarenplanning op om alle openbare verlichting op grondgebied Kortemark te vervangen door ledverlichting tegen 2030.
      • Het schepencollege besliste in zitting van 10 juni 2021 om het vervangingsprogramma opgemaakt door Fluvius goed te keuren tot en met 2023.
      • In kader van dit plan werd door Fluvius een offerte PA5000026907 opgemaakt voor de verledding van de openbare verlichting op het Werkenplein en in de Hogestraat, Vladslostraat, Zarrenstraat en 20ste Liniestraat voor een bedrag van 61.512,78 € incl. btw.
      Relevante documenten
      • Offerte PA5000026907
      • Ontwerpplannen
      Juridische overwegingen
      • De gemeenteraadsbeslissing d.d. 17 maart 1995 waarbij de herstructurering van de energiesector de gemeente toegetreden is bij de W.V.E.M. (nu Fluvius).
      • De beslissing van de Raad van Bestuur van Infrax d.d. 24 januari 2010 houdende invoering van trekkingsrechten voor de renovatie van HPL-armaturen door energiezuinige verlichtingstoestellen.
      • De wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten artikel 30 (in house opdracht)
      • Het decreet lokaal bestuur d.d. 22 december 2017
      Financiële impact
      • Code budgetsleutel: 2023/ACT-1012/0670-00/228000/GEMEENTE/CBS/IP-GEEN
      Adviezen
      Adviezen
      • Gunstig visum BVA/FLUV/ADPE836 van Hans Cromheecke van 22 juni 2023

      Publieke stemming
      Aanwezig: Koen Decleir, Karolien Damman, Stefaan Vercooren, Rik Waeyaert, Toon Vancoillie, Lynn Vermote, Christine Logghe, Marc Vulsteke, Luc Vandermeersch, Ronny Vierstraete, Jelle Vercoutere, Paul Kimpe, Birger Debacker, Jan Stoens, Dries Uyttenhove, Laurens Vandewalle, Stijn De Neve, Iris Plaisier, Rita Tyvaert, Steven Provoost, Mark Pollentier, Tim Deweerdt, Veerle Vanslembrouck, Sara De Meyer
      Voorstanders: Koen Decleir, Karolien Damman, Stefaan Vercooren, Rik Waeyaert, Toon Vancoillie, Lynn Vermote, Christine Logghe, Marc Vulsteke, Luc Vandermeersch, Ronny Vierstraete, Jelle Vercoutere, Paul Kimpe, Birger Debacker, Jan Stoens, Dries Uyttenhove, Laurens Vandewalle, Stijn De Neve, Iris Plaisier, Rita Tyvaert, Steven Provoost, Mark Pollentier, Tim Deweerdt, Veerle Vanslembrouck
      Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
      Besluit

       

      Enig artikel: De gemeenteraad beslist om de offerte voor de verledding van de openbare verlichting op het Werkenplein en in de Hogestraat, Vladslostraat, Zarrenstraat en 20ste Liniestraat goed te keuren.

    • Openbaar onderzoek voor het ontwerp Regionaal Mobiliteitsplan vervoerregio Westhoek.

      Aanwezig: Koen Decleir, Voorzitter gemeenteraad
      Karolien Damman, Burgemeester
      Stefaan Vercooren, Rik Waeyaert, Toon Vancoillie, Lynn Vermote, Christine Logghe, Schepenen
      Marc Vulsteke, Luc Vandermeersch, Ronny Vierstraete, Jelle Vercoutere, Paul Kimpe, Birger Debacker, Jan Stoens, Dries Uyttenhove, Laurens Vandewalle, Stijn De Neve, Iris Plaisier, Rita Tyvaert, Steven Provoost, Mark Pollentier, Tim Deweerdt, Veerle Vanslembrouck, Gemeenteraadsleden
      Sara De Meyer, Algemeen Directeur
      Aanleiding, feiten en context
      • Het Decreet Basisbereikbaarheid omschrijft de werking van de 15 vervoerregio’s en legt de taken vast van de vervoerregioraad. Met de inrichting van vervoerregio’s, vervoerregioraden en regionale mobiliteitsplannen creëerde de Vlaamse overheid een kader voor steden en gemeenten waarbinnen ze kunnen samenwerken aan mobiliteitsuitdagingen.

      • De gemeente is bij Besluit van de Vlaamse Regering van 20 juli 2018 ingedeeld in de Vervoerregio Westhoek. De gemeenteraad heeft op 9 september 2019 haar vertegenwoordiger(s) in de Vervoerregioraad aangeduid.

      • Binnen elke vervoerregio wordt een regionaal mobiliteitsplan opgesteld. Dat plan legt de gezamenlijke mobiliteitsvisie van de lokale besturen voor alle vervoersmiddelen op lange termijn vast. Het speelt in op de huidige en toekomstige mobiliteitsuitdagingen van de regio, tekent het openbaar vervoersnetwerk uit, legt de link met het ruimtelijk beleid en stelt maatregelen voor de verbetering van de doorstroming, de verkeersveiligheid en het fietsbeleid voor.

      • Ook de Vervoerregio Westhoek heeft een mobiliteitsplan opgesteld waarin de gezamenlijke mobiliteitsvisie van de betrokken besturen voor alle vervoersmiddelen op lange termijn wordt vastgelegd. De Vervoerregio werd daarin ondersteund door het consortium Deloitte / Traject / Mint / 02, dat door de Vlaamse Overheid als studiebureau aangesteld werd.

      • Het regionaal mobiliteitsplan is inhoudelijk breder en strategischer van inslag en mag niet verward worden met de visie op de korte termijn hertekening van het openbaar vervoer die de Vervoerregioraad op 15 december 2020 goedkeurde en die thans gefaseerd in uitvoering is.

      • De opmaak van het regionaal mobiliteitsplan gebeurde in diverse stappen:

        • De Oriëntatienota werd op 13 mei 2020 aan de Vervoerregioraad voorgelegd en goedgekeurd.
        • De Visienota werd op 1 juni 2022 aan de Vervoerregioraad voorgelegd en goedgekeurd.
        • De actietabel werd samen met het voorlopig ontwerp Regionaal Mobiliteitsplan op 3 mei 2023 aan de Vervoerregioraad voorgelegd en goedgekeurd.
        • De Vlaamse minister van Mobiliteit en Openbare Werken hechtte op 20 juni 2023 haar goedkeuring aan het voorlopig ontwerp Regionaal Mobiliteitsplan.
      • Het inhoudelijke debat vindt plaats in de schoot van de Vervoerregioraad. Deze wordt ondersteund door de ambtelijke werkgroep die de inhoudelijke voorbereiding op zich neemt. Er werd ook meerdere malen bilateraal teruggekoppeld tussen het bestuur en het team MOW dat voor deze studie als plangroep optreedt.

      • Het regionaal mobiliteitsplan maakt onderwerp uit van een strategische MER. Het ontwerp MER werd opgemaakt in het eerste kwartaal van 2023 en iteratief in het RMP verwerkt. Op 4 mei 2023 ontvingen we een positief informeel advies met opmerkingen van team omgevingseffecten. De opmerkingen zijn – conform afspraak met de vervoerregioraad – in het finale MER aangebracht.

      • Het regionaal mobiliteitsplan zit thans in de fase van openbaar onderzoek. Dit loopt van 17 augustus 2023 tot en met 15 oktober 2023. De inhoudelijke inbreng van burgers, stakeholders en gemeenteraden kan in deze fase nog aanleiding geven tot een finale bijsturing van het ontwerp regionaal mobiliteitsplan. Het aldus eventueel bijgestuurde mobiliteitsplan zal na goedkeuring door de Vervoerregioraad ter goedkeuring voorgelegd worden aan de Vlaamse minister voor Mobiliteit en Openbare Werken. Haar goedkeuring en de bekendmaking daarvan in het Belgisch Staatsblad, vormen de afronding van het proces van regionale mobiliteitsplanning.

      • Aan de gemeenteraden wordt in deze fase gevraagd advies te willen uitbrengen op het voorlopig ontwerp Regionaal Mobiliteitsplan.

      Relevante documenten
      • Mobiliteitsplan vervoerregio Westhoek - Visie voor 2023 - versie april 2023
      • Mobiliteitsplan vervoerregio Westhoek - actietabellen visie 2030 - versie maart 2023
      • Netwerkkaart BFF
      • Regionaal mobiliteitsplan Westhoek - Ontwerp MER
      • Visie openbaar vervoer
      • Vrachtroutenetwerk
      • Mobiliteitsplan vervoerregio Westhoek - Niet-technische samenvatting MER
      • Wegencategorisering
      • PowerPoint regionaal mobiliteitsplan
      Juridische overwegingen
      • Het Decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 40, § 1.
      • Het Decreet betreffende de basisbereikbaarheid van 26 april 2019, artikel 8
      • Besluit van de Vlaamse Regering van 20 juli 2018 betreffende de indeling van het grondgebied van het Vlaamse Gewest in 15 vervoerregio’s en de afbakening van deze vervoerregio’s;
      • Besluit van de Vlaamse Regering van 20 november 2020 over de regionale mobiliteitsplannen met integratie van de milieueffectrapportage
      • Besluit van de gemeenteraad van 9 september 2019 betreffende de toetreding tot de Vervoerregio Westhoek en de aanduiding van een gemandateerde vertegenwoordiger in de Vervoerregioraad
      Publieke stemming
      Aanwezig: Koen Decleir, Karolien Damman, Stefaan Vercooren, Rik Waeyaert, Toon Vancoillie, Lynn Vermote, Christine Logghe, Marc Vulsteke, Luc Vandermeersch, Ronny Vierstraete, Jelle Vercoutere, Paul Kimpe, Birger Debacker, Jan Stoens, Dries Uyttenhove, Laurens Vandewalle, Stijn De Neve, Iris Plaisier, Rita Tyvaert, Steven Provoost, Mark Pollentier, Tim Deweerdt, Veerle Vanslembrouck, Sara De Meyer
      Voorstanders: Koen Decleir, Karolien Damman, Stefaan Vercooren, Rik Waeyaert, Toon Vancoillie, Lynn Vermote, Christine Logghe, Marc Vulsteke, Luc Vandermeersch, Ronny Vierstraete, Jelle Vercoutere, Paul Kimpe, Birger Debacker, Jan Stoens, Dries Uyttenhove, Laurens Vandewalle, Stijn De Neve, Iris Plaisier, Veerle Vanslembrouck
      Tegenstanders: Mark Pollentier, Tim Deweerdt
      Onthouders: Rita Tyvaert, Steven Provoost
      Resultaat: Met 19 stemmen voor, 2 stemmen tegen, 2 onthoudingen
      Besluit

      Artikel 1: Met betrekking tot het voorlopig ontwerp Regionaal Mobiliteitsplan Westhoek en het ontwerp plan-mer voor de vervoerregio Westhoek heeft de gemeenteraad geen opmerkingen.
       
      Artikel 2: De gemeenteraad verleent gunstig advies op het voorlopig ontwerp Regionaal Mobiliteitsplan van de vervoerregio Westhoek en het ontwerp plan-mer voor de vervoerregio Westhoek.
       
      Artikel 3: Deze beslissing wordt overgemaakt aan de voorzitters van de vervoerregioraad.
    • Agendapunt van Content: voorstel inzake het voorzien van onderzoeken in het kader van de nabijliggende stortplaats.

      Aanwezig: Koen Decleir, Voorzitter gemeenteraad
      Karolien Damman, Burgemeester
      Stefaan Vercooren, Rik Waeyaert, Toon Vancoillie, Lynn Vermote, Christine Logghe, Schepenen
      Marc Vulsteke, Luc Vandermeersch, Ronny Vierstraete, Jelle Vercoutere, Paul Kimpe, Birger Debacker, Jan Stoens, Dries Uyttenhove, Laurens Vandewalle, Stijn De Neve, Iris Plaisier, Rita Tyvaert, Steven Provoost, Mark Pollentier, Tim Deweerdt, Veerle Vanslembrouck, Gemeenteraadsleden
      Sara De Meyer, Algemeen Directeur
      Aanleiding, feiten en context
      • Internationaal journalistiek onderzoek, gepubliceerd in de krant Le Monde, toonde in een aantal Europese landen samen 17.000 locaties van vervuiling aan. Van die 17.000 worden er ruim 2.000 gelabeld als ‘hotspot’. Onder hotspot staat op Le Monde het volgende te lezen: The term "hotspot" is used when the concentration of PFAS detected at a site reaches a level that experts consider hazardous for health (100 ng/L). In de omgeving van het stort van Silvamo zijn aldus volgens Le Monde twee hotspots te vinden.
       
      • Er is intussen meerdere malen verontreiniging vastgesteld in het grondwater in de berm tussen DOP Kortemark en de stortplaats van Silvamo. Dat dit historische vervuiling was, daterend van de aanleg van de berm, maar dit is intussen ontkracht. In de mailwisseling vanuit de Afdeling Handhaving valt te lezen dat de samenstelling van de grond van de berm anders is dan de samenstelling van het grondwater in de peilbuis in diezelfde berm.
       
      • Zowel de cijfers uit het jaarrapport van Silvamo als de cijfers uit metingen van de afdeling handhaving bevestigen keer op keer de vervuiling in peilbuis 4 rond 3000 ng PFAS-totaal per liter.
       
      • Op 24 maart 2023 werd door de Afdeling Handhaving een vaststelling gemaakt van de lozing van afvalwater afkomstig van het stort van Silvamo in kleiput die door Wienerberger wordt ontgonnen. Na analyse bleek dit afvalwater 1400 ng PFAS-totaal per liter te bevatten, wat een overschrijding betekent van de lozingsnorm van 100 ng PFAS-totaal per liter. Van deze vaststelling werd een PV overgemaakt aan het parket.

       

      • Het laatste jaarrapport van Silvamo bevat voor het eerst cijfers van het PFAS-gehalte van het percolaat. Analysecijfers van het percolaat van het gedeelte van het stort dat is afgesloten, tonen aan dat zelfs na twintig jaar na sluiting nog steeds erg hoge concentraties van PFAS-verbindingen in het water te vinden zijn, schommelend rond 25000 ng PFAS-totaal per liter.
       
      • Over de negatieve impact van PFAS op de gezondheid is intussen steeds meer en meer geweten. PFAS hopen zich geleidelijk op in het menselijk lichaam en in het milieu. Ze zijn zo goed als niet afbreekbaar en blijven dus voor altijd aanwezig in het milieu en in ons lichaam. PFAS kunnen leiden tot leverschade, schildklierziekte, obesitas, vruchtbaarheidsproblemen en kanker.
       
      • Vzw Climaxi liet het bloed analyseren van buurtbewoners van verschillende sites die mogelijks een haard van PFAS-verontreiniging zijn. In Kortemark lieten 20 mensen hun bloed analyseren, in samenwerking met vzw Leefbaar Groot Kortemark.
       

      Het Europees voedselagentschap hanteert de EFSA-4 norm om het gezondheidsrisico in te schatten. In die analyse worden 4 PFAS-verbindingen gemeten, waaronder PFOS en PFOA. Als de optelsom van die verschillende verbindingen lager is dan 6,9 microgram per liter serum, stelt het Europees voedselagentschap dat er geen risico is voor de gezondheid door de impact van PFAS. Om de bloedresultaten en de risico’s voor de gezondheid op een goede manier te kunnen begrijpen, deed Climaxi een beroep op de Nederlandse toxicoloog Prof Jacob de Boer, een internationale autoriteit in de PFAS-problematiek. De analyse van Climaxi beperkte zich tot de analyse van PFOS en PFOA en is dus in die zin een onderschatting van de werkelijke waarde. Maar zelfs dan is het zo dat van de 20 deelnemers in Kortemark er amper 4 een waarde lager dan de EFSA-norm van 6,9 microgram per liter serum optekenen.

       

      De analyse roept een aantal vragen op die verder onderzoek vereisen. Zo is er een verschil vast te stellen tussen mensen die recenter in Kortemark zijn komen wonen ten opzichte van bewoners die al langer in Kortemark wonen. Hoe langer woonachtig in Kortemark, hoe meer PFAS in het bloed. Daarnaast hebben inwoners die eieren van eigen kippen eten, meer PFAS in het bloed. Dat kan wijzen op verontreinigde grond of verontreinigd grondwater. Om de effecten op gezondheid van de omwonenden beter in kaart te brengen, is een breder bloedonderzoek nodig. Het gemeentebestuur is voor de omwonenden een belangrijke partner om kosteloos bloed te laten analyseren. Daarnaast zijn de cijfers van het bloedonderzoek op groepsniveau belangrijke info om als een nulmeting te dienen en zo de effecten van verontreiniging te monitoren.

       

      Om te vermijden dat buurtbewoners onbewust en ongewild gebruik maken van verontreinigd grondwater en om op een goede manier potentiële en reeds aanwezige vervuiling op te volgen, is het aangewezen om zicht te hebben op de kwaliteit van het grondwater. Omwonenden die wonen in een straal van 1 km van de stortplaats van Silvamo en gebruik maken van grondwater kunnen vrijblijvend en kosteloos hun grondwater laten analyseren. Zowel het gemeentebestuur als de betrokken bewoner zullen een detail krijgen met daarop de analyse en eventuele aanwezigheid van 20 PFAS-verbindingen.

       

      Het gemeentebestuur van Kortemark maakt een plan van aanpak op om de buurtbewoners te informeren en sensibiliseren. Daarnaast bevat dit plan de te volgen stappen om de analyses van grondwater en van het bloed praktisch in goede banen te kunnen leiden.

      Relevante documenten
      • Aanvoer oorsprong - informatie via Departement Omgeving Vlaanderen
      • Data bloedonderzoek Kortemark
      • PowerPoint-presentatie: PFAS en onze gezondheid 
      • Silvamo jaarrapport 2022
      • Wat zijn PFAS en hoe bedreigen ze mijn gezondheid?
      • Wienerberger: verslag van monsterneming en meting 24.03.2023
      • Wienerberger: analysecertificaten E-23-017790 en E-23-017791
      • Nieuwsartikel Le Monde: Forever Pollution
      Juridische overwegingen
      • Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017

       

      Ter zitting wordt de ontwerpnotule aangepast. De raad keurt het aanpassen van de ontwerpnotule goed met eenparigheid van stemmen.

      De aangepaste notule wordt vervolgens voorgelegd ter stemming met volgend resultaat:

      Aangepaste notule
      Aanwezig: Koen Decleir, Karolien Damman, Stefaan Vercooren, Rik Waeyaert, Toon Vancoillie, Lynn Vermote, Christine Logghe, Marc Vulsteke, Luc Vandermeersch, Ronny Vierstraete, Jelle Vercoutere, Paul Kimpe, Birger Debacker, Jan Stoens, Dries Uyttenhove, Laurens Vandewalle, Stijn De Neve, Iris Plaisier, Rita Tyvaert, Steven Provoost, Mark Pollentier, Tim Deweerdt, Veerle Vanslembrouck, Sara De Meyer
      Voorstanders: Koen Decleir, Karolien Damman, Stefaan Vercooren, Rik Waeyaert, Toon Vancoillie, Lynn Vermote, Christine Logghe, Marc Vulsteke, Luc Vandermeersch, Ronny Vierstraete, Jelle Vercoutere, Paul Kimpe, Birger Debacker, Jan Stoens, Dries Uyttenhove, Laurens Vandewalle, Stijn De Neve, Iris Plaisier, Rita Tyvaert, Steven Provoost, Mark Pollentier, Tim Deweerdt, Veerle Vanslembrouck
      Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
      Publieke stemming
      Aanwezig: Koen Decleir, Karolien Damman, Stefaan Vercooren, Rik Waeyaert, Toon Vancoillie, Lynn Vermote, Christine Logghe, Marc Vulsteke, Luc Vandermeersch, Ronny Vierstraete, Jelle Vercoutere, Paul Kimpe, Birger Debacker, Jan Stoens, Dries Uyttenhove, Laurens Vandewalle, Stijn De Neve, Iris Plaisier, Rita Tyvaert, Steven Provoost, Mark Pollentier, Tim Deweerdt, Veerle Vanslembrouck, Sara De Meyer
      Voorstanders: Koen Decleir, Karolien Damman, Stefaan Vercooren, Rik Waeyaert, Toon Vancoillie, Lynn Vermote, Christine Logghe, Marc Vulsteke, Luc Vandermeersch, Ronny Vierstraete, Jelle Vercoutere, Paul Kimpe, Birger Debacker, Jan Stoens, Dries Uyttenhove, Laurens Vandewalle, Stijn De Neve, Iris Plaisier, Rita Tyvaert, Steven Provoost, Mark Pollentier, Tim Deweerdt, Veerle Vanslembrouck
      Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
      Besluit

       

      Artikel 1: Het gemeentebestuur biedt de mogelijkheid aan voor een kosteloze analyse op de aanwezigheid van PFAS in het grondwater voor buurtbewoners woonachtig in deze perimeter ten opzichte van het bedrijf Silvamo:



      Artikel 2: Het gemeentebestuur bezorgt een brief aan alle buurtbewoners, wonende in de perimeter om de mogelijkheid tot onderzoek van het grondwater te verduidelijken.


      Artikel 3: Het gemeentebestuur beslist een plan van aanpak op te maken om de onderzoeken uit te (laten) voeren en hierna de nodige communicatie te voorzien.

    • Mirom - Goedkeuring van de agendapunten en vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger van de gemeente voor de buitengewone algemene vergadering op 12 december 2023.

      Aanwezig: Koen Decleir, Voorzitter gemeenteraad
      Karolien Damman, Burgemeester
      Stefaan Vercooren, Rik Waeyaert, Toon Vancoillie, Lynn Vermote, Christine Logghe, Schepenen
      Marc Vulsteke, Luc Vandermeersch, Ronny Vierstraete, Jelle Vercoutere, Paul Kimpe, Birger Debacker, Jan Stoens, Dries Uyttenhove, Laurens Vandewalle, Stijn De Neve, Iris Plaisier, Rita Tyvaert, Steven Provoost, Mark Pollentier, Tim Deweerdt, Veerle Vanslembrouck, Gemeenteraadsleden
      Sara De Meyer, Algemeen Directeur
      Aanleiding, feiten en context
      • De buitengewone algemene vergadering van Mirom gaat door op dinsdag 12 december 2023 met volgende agenda:
      1. Samenstelling bureau
      2. Statutenwijziging (bijzondere meerderheid)
      3. Activiteiten en strategie 2024
      4. Begroting 2024
      5. Benoeming bestuurders
      6. Varia
      Relevante documenten
      • Brief van Mirom van 7 september 2023, met kenmerk JD23.006: uitnodiging voor de buitengewone algemene vergadering op 12 december 2023 met vermelding van de agendapunten
      • Uittreksel van het verslag van de Raad van Bestuur met de motivering van de statutenwijziging agendapunt 2 op de dagorde
      • Bijzonder verslag verantwoording wijziging voorwerp
      • Voorstel statutenwijziging Mirom Roeselare zoals goedgekeurd in de Raad van Bestuur van 06.09.2023 (eveneens agendapunt 2 op de dagorde)
      • De gemeenteraadsbeslissing van 28 januari 2019 houdende aanduiding van Lynn Vermote en Koen Decleir respectievelijk als vertegenwoordiger en plaatsvervangend vertegenwoordiger van de gemeente in de algemene vergaderingen van Mirom
      Juridische overwegingen
      • Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017
      Publieke stemming
      Aanwezig: Koen Decleir, Karolien Damman, Stefaan Vercooren, Rik Waeyaert, Toon Vancoillie, Lynn Vermote, Christine Logghe, Marc Vulsteke, Luc Vandermeersch, Ronny Vierstraete, Jelle Vercoutere, Paul Kimpe, Birger Debacker, Jan Stoens, Dries Uyttenhove, Laurens Vandewalle, Stijn De Neve, Iris Plaisier, Rita Tyvaert, Steven Provoost, Mark Pollentier, Tim Deweerdt, Veerle Vanslembrouck, Sara De Meyer
      Voorstanders: Koen Decleir, Karolien Damman, Stefaan Vercooren, Rik Waeyaert, Toon Vancoillie, Lynn Vermote, Christine Logghe, Marc Vulsteke, Luc Vandermeersch, Ronny Vierstraete, Jelle Vercoutere, Paul Kimpe, Birger Debacker, Jan Stoens, Dries Uyttenhove, Laurens Vandewalle, Stijn De Neve, Iris Plaisier, Veerle Vanslembrouck
      Onthouders: Rita Tyvaert, Steven Provoost, Mark Pollentier, Tim Deweerdt
      Resultaat: Met 19 stemmen voor, 4 onthoudingen
      Besluit

       

      Artikel 1: De gemeenteraad beslist zijn goedkeuring te verlenen aan de agendapunten van de buitengewone algemene vergadering van 12 december 2023 van Mirom waarbij een beslissing moet genomen worden.

       

      Artikel 2: De in gemeenteraadszitting van 28 januari 2019 aangeduide vertegenwoordigers van de gemeente, mevrouw Lynn Vermote en de heer Koen Decleir, respectievelijk vertegenwoordiger en plaatsvervangend vertegenwoordiger van de gemeente, worden opgedragen hun stemgedrag af te stemmen op de beslissing genomen in dit raadsbesluit en als dusdanig de op de agenda geplaatste agendapunten van de buitengewone algemene vergadering van 12 december 2023 van Mirom waarvoor een beslissing moet genomen worden, goed te keuren.


      Artikel 3: Afschrift van dit besluit wordt toegestuurd aan Mirom, Oostnieuwkerksesteenweg 121 te 8800 Roeselare.

    • WVI - Goedkeuring van de agendapunten en vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger van de gemeente voor de buitengewone algemene vergadering op 13 december 2023.

      Aanwezig: Koen Decleir, Voorzitter gemeenteraad
      Karolien Damman, Burgemeester
      Stefaan Vercooren, Rik Waeyaert, Toon Vancoillie, Lynn Vermote, Christine Logghe, Schepenen
      Marc Vulsteke, Luc Vandermeersch, Ronny Vierstraete, Jelle Vercoutere, Paul Kimpe, Birger Debacker, Jan Stoens, Dries Uyttenhove, Laurens Vandewalle, Stijn De Neve, Iris Plaisier, Rita Tyvaert, Steven Provoost, Mark Pollentier, Tim Deweerdt, Veerle Vanslembrouck, Gemeenteraadsleden
      Sara De Meyer, Algemeen Directeur
      Aanleiding, feiten en context
      • De algemene vergadering gaat door op woensdag 13 december 2023 om 19.00 uur in zaal De Magneet, Egemstraat 49, 8740 Pittem met volgend agendapunt:
        1. Statutenwijziging: artikel 1, artikel 2, artikel 3, artikel 11, artikel 13, artikel 14, artikel 27, artikel 34, artikel 36, artikel 38
      • Voorafgaand aan deze vergadering is er om 18.30u een eerste buitengewone algemene vergadering waarvoor een afzonderlijke uitnodiging volgt op een later tijdstip.

      Relevante documenten
      • Uitnodiging algemene vergadering met agenda 
      • Volmacht
      • Statuten met wijzigingen
      • Nota artikelsgewijze toelichting bij de statutenwijziging
      • Gemeenteraadsbeslissing van 28 januari 2019 betreffende aanduiding van een vertegenwoordiger en plaatsvervangend vertegenwoordiger in de algemene vergaderingen van W.V.I.
      Juridische overwegingen
      • Het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen
      Publieke stemming
      Aanwezig: Koen Decleir, Karolien Damman, Stefaan Vercooren, Rik Waeyaert, Toon Vancoillie, Lynn Vermote, Christine Logghe, Marc Vulsteke, Luc Vandermeersch, Ronny Vierstraete, Jelle Vercoutere, Paul Kimpe, Birger Debacker, Jan Stoens, Dries Uyttenhove, Laurens Vandewalle, Stijn De Neve, Iris Plaisier, Rita Tyvaert, Steven Provoost, Mark Pollentier, Tim Deweerdt, Veerle Vanslembrouck, Sara De Meyer
      Voorstanders: Koen Decleir, Karolien Damman, Stefaan Vercooren, Rik Waeyaert, Toon Vancoillie, Lynn Vermote, Christine Logghe, Marc Vulsteke, Luc Vandermeersch, Ronny Vierstraete, Jelle Vercoutere, Paul Kimpe, Birger Debacker, Jan Stoens, Dries Uyttenhove, Laurens Vandewalle, Stijn De Neve, Iris Plaisier, Veerle Vanslembrouck
      Onthouders: Rita Tyvaert, Steven Provoost, Mark Pollentier, Tim Deweerdt
      Resultaat: Met 19 stemmen voor, 4 onthoudingen
      Besluit


      Artikel 1: De gemeenteraad beslist zijn goedkeuring te verlenen aan de agendapunten van de buitengewone algemene vergadering van 13 december 2023 van de WVI waarbij een beslissing moet genomen worden.

       

      Artikel 2: De in zitting van 28 januari 2019 aangeduide vertegenwoordiger en opvolgend vertegenwoordiger van de gemeente, respectievelijk Paul Kimpe en Laurens Vandewalle, worden opgedragen hun stemgedrag af te stemmen op de beslissingen genomen in dit raadsbesluit en als dusdanig de op de agenda geplaatste punten van de buitengewone algemene vergadering van 12 december 2023 van de WVI waarvoor een beslissing moet genomen worden, goed te keuren.

       

      Artikel 3: Afschrift van dit besluit wordt toegestuurd aan de WVI, Baron Ruzettelaan 35 te 8310 Brugge.

    • Mededeling van de verslagen en einddocumenten van volgende raden en overlegstructuren: milieuraad, jeugdraad, cultuurraad, ouderenadviesraad en sportraad.

      Aanwezig: Koen Decleir, Voorzitter gemeenteraad
      Karolien Damman, Burgemeester
      Stefaan Vercooren, Rik Waeyaert, Toon Vancoillie, Lynn Vermote, Christine Logghe, Schepenen
      Marc Vulsteke, Luc Vandermeersch, Ronny Vierstraete, Jelle Vercoutere, Paul Kimpe, Birger Debacker, Jan Stoens, Dries Uyttenhove, Laurens Vandewalle, Stijn De Neve, Iris Plaisier, Rita Tyvaert, Steven Provoost, Mark Pollentier, Tim Deweerdt, Veerle Vanslembrouck, Gemeenteraadsleden
      Sara De Meyer, Algemeen Directeur
      Relevante documenten
      • Verslag van de milieuraad van 27 februari 2023
      • Verslagen van de jeugdraad van 28 april 2023, 12 mei 2023 en 29 juni 2023
      • Verslag van de cultuurraad van 16 mei 2023
      • Verslag van de ouderenadviesraad van 2 juni 2023
      • Verslag van de sportraad van 21 juni 2023
      Besluit

       

      Enig artikel: Er wordt mededeling gegeven van de verslagen van de milieuraad van 27 februari 2023, de jeugdraad van 28 april 2023, 12 mei 2023 en 29 juni 2023, de cultuurraad van 16 mei 2023, de ouderenadviesraad van 2 juni 2023 en de sportraad van 21 juni 2023.

Namens Gemeenteraad,

Sara De Meyer
Algemeen Directeur

Koen Decleir
Voorzitter gemeenteraad