Terug
Gepubliceerd op 01/07/2022

Besluit  Gemeenteraad

ma 27/06/2022 - 20:30

Voorstel nieuw fuifreglement.

Aanwezig: Koen Decleir, Voorzitter gemeenteraad
Karolien Damman, Burgemeester
Stefaan Vercooren, Rik Waeyaert, Toon Vancoillie, Lynn Vermote, Christine Logghe, Schepenen
Marc Vulsteke, Luc Vandermeersch, Ronny Vierstraete, Jelle Vercoutere, Paul Kimpe, Birger Debacker, Jan Stoens, Dries Uyttenhove, Laurens Vandewalle, Stijn De Neve, Iris Plaisier, Rita Tyvaert, Steven Provoost, Mark Pollentier, Tim Deweerdt, Veerle Vanslembrouck, Gemeenteraadsleden
Sara De Meyer, Algemeen Directeur
Aanleiding, feiten en context
  • Naar aanleiding van het nieuw ingevoerde Riho-SEAS formulier in combinatie met een verouderd fuifreglement werd er door de jeugddienst en de nood- en preventieadviseur een voorstel tot nieuw fuifreglement opgemaakt.
  • Tijdens de jeugdraad van 4 februari 2022 werd het voorstel overlopen en werden er door de jeugdraadleden nog enkele wijzigingen voorgesteld.
  • De verschillen tussen beide voorstellen beslaan onderstaande punten:
    • Bij de afbouw van de fuif (3u30) een maximaal geluidsvolume van 85dB(A) veranderen naar 90dB(A).
      Motivatie jeugdraad om dit te verhogen naar max. 90dB(A), omdat dit anders de facto zou neerkomen op het stilleggen van de fuif om 3u30.
 
    • 4u30 alle bezoekers moeten de zaal verlaten hebben.
      De jeugdraad wil deze zin schrappen, omdat ze denken dat dit voor meer overlast zal zorgen voor de buren dan wanneer iedereen gespreid op eigen tempo de zaal verlaat.
 
    • Voorstel nood- en preventieadviseur: Het uitdoofscenario dient door de organisator geafficheerd te worden aan de inkom, aan de drankbonnen verkoop, aan de bar.
      Voorstel jeugdraad: Het uitdoofscenario dient op bepaalde locaties uitgehangen worden: Drankkaartenverkoop = sluitingsuur drankbonnen, Bar = sluitingsuur bar/verkoop sterke drank, Ingang/uitgang = sluitingsuur fuif
 
    • Verkoop sterke drank.
      Voorstel nood- en preventieadviseur: bandjessysteem en afzonderlijke bar verplichten.
      Voorstel jeugdraad: een systeem voor de controle verplichten (bv. bandjes) + een afzonderlijke bar niet als verplichting opleggen.
      Motivatie: zo heeft de organisator meer vrijheid om het systeem aan te passen in functie van het evenement, er kan ook met stempels of andere drankkaarten gewerkt worden. Voor wat betreft de aparte bar: niet op alle locaties/tijdens ieder evenement is het mogelijk om een aparte bar te voorzien.
 
    • Voorstel jeugdraad, weglaten van de opsomming van dranken. Een opsomming is sowieso onvolledig want er komen steeds nieuwe dranken bij en een deel van de namen in de lijst zijn merknamen. 
    • De voorbeelden die boven de lijst gegeven worden bij de omschrijving van alcoholische dranken, mengsel en andere zijn voldoende om iedereen op weg te helpen.
 
  • Bovenstaande aanpassingen werden voorgelegd en goedgekeurd door de nood- en preventieadviseur. 
  • Het nieuwe fuifreglement werd ter kennisgeving voorgelegd op het college van burgemeester en schepenen op 18 mei 2022.
Relevante documenten
  • Versie van nood- en preventieadviseur van het reglement.
  • Aangebrachte aanpassingen door de jeugdraad van het reglement met aanduiding van de verschillen.
Juridische overwegingen
  • Decreet over het Lokaal Bestuur d.d. 22 december 2017.
Publieke stemming
Aanwezig: Koen Decleir, Karolien Damman, Stefaan Vercooren, Rik Waeyaert, Toon Vancoillie, Lynn Vermote, Christine Logghe, Marc Vulsteke, Luc Vandermeersch, Ronny Vierstraete, Jelle Vercoutere, Paul Kimpe, Birger Debacker, Jan Stoens, Dries Uyttenhove, Laurens Vandewalle, Stijn De Neve, Iris Plaisier, Rita Tyvaert, Steven Provoost, Mark Pollentier, Tim Deweerdt, Veerle Vanslembrouck, Sara De Meyer
Voorstanders: Koen Decleir, Karolien Damman, Stefaan Vercooren, Rik Waeyaert, Toon Vancoillie, Lynn Vermote, Christine Logghe, Marc Vulsteke, Luc Vandermeersch, Ronny Vierstraete, Jelle Vercoutere, Paul Kimpe, Birger Debacker, Jan Stoens, Dries Uyttenhove, Laurens Vandewalle, Stijn De Neve, Iris Plaisier, Rita Tyvaert, Steven Provoost, Mark Pollentier, Tim Deweerdt, Veerle Vanslembrouck
Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
Besluit

 

Enig artikel: De gemeenteraad beslist het nieuw voorgelegde fuifreglement goed te keuren.

 

Fuifreglement gemeente Kortemark

dansfeesten met elektronisch versterkte muziek

 

Dit fuifreglement is van toepassing op alle openbare fuiven op het grondgebied van groot Kortemark.

 

Deze fuiven kunnen georganiseerd worden:

- in tenten

- in alternatieve locaties  (bv. loods landbouwer, privé zaaltjes, …)

- in volgende gemeentelijke zalen

  • OC De Kouter, Ichtegemstraat 2A
  • OC Hansam, Handzamestraat 152 - polyvalente zaal

 

De aanvraag:

  • De aanvraag tot toelating van een fuif gebeurt via het digitale platform RIHo-SEAS, hierbij de link: https://vcs01.politiezoneriho.be/MAXIFORMULIER.
  • Bij vragen of onduidelijkheden kan je contact opnemen met de diensten vrije tijd of de noodplanningscoördinator.
  • De aanvraag tot toelating dient minstens 2 maanden voor de start van het evenement ingevuld te worden.

 

Formulieren en aanvragen:

Volgende zaken worden via het RIHo-SEAS digitale platform aangevraagd en opgevraagd:

  • Contactgegevens: organisator, verantwoordelijke tijdens evenement, …
  • Een verzekeringsattest burgerlijke aansprakelijkheid (BA)
  • Het inzetten van eigen stewards of private security
  • Aanvraag maximale geluidsnorm: Max. 85decibel, 95 decibel, 100 decibel
  • Schenken van alcoholische dranken
    • Voor gegiste dranken zoals: bier, streekbieren, wijn, porto, martini,…
      is er geen drankvergunning vereist.
    • Het schenken van sterke dranken dient altijd aangevraagd te worden + vermelding welke sterke dranken er zullen aangeboden worden
  • Sluitingsuur van de fuif + bijhorend uitdoofscenario
  • Parkeerverboden en andere tijdelijke politiereglementen
  • Plaatsen van eetstanden
  • Wanneer de fuif doorgaat op een locatie dient er een overeenkomst tussen eigenaar en organisator toegevoegd te worden aan de melding

 

Rookverbod:

Als je een fuif of concert organiseert in een binnen locatie geldt altijd het rookverbod, als organisator zorg je ervoor dat de bezoekers dit verbod ook naleven.

 

Publiciteit:

Alle info omtrent publiciteit kan teruggevonden worden in het reglement:
Publiciteit op grondgebied Kortemark.

 

Unisono (Sabam & Billijke vergoeding):

  • Sabam zal in het kader van een fuif altijd moeten aangevraagd worden
  • Billijke vergoeding: Voor fuiven in de twee gemeentelijke OC’s zal er geen aangifte gedaan moeten worden, voor fuiven op andere locaties zal dit wel nodig zijn.

 

Opkuis:

Om lawaaioverlast naar de buurt te voorkomen, mag er pas de volgende dag (na 8u) opgekuist worden.

 

Buurt informeren:

Om de buurtbewoners op voorhand te informeren over het evenement, moet je in de dichte omgeving een briefje in de bus steken. Hierop plaats je de contactgegevens van de contactpersoon de avond zelf. Daarnaast laat je hen weten welk evenement je organiseert en wie (vereniging) de organisator is.

 

Sluitingsuur:

Het maximaal toegestane eind uur van een fuif is 4u30.

Er moet bij een fuif steeds sprake zijn van een uitdoofscenario.

Afhankelijk van het aangevraagde eind uur, toegestane geluidsvolume en de verkoop van sterke drank, zal er een ander uitdoofscenario gehanteerd worden.

 

Verloop van het uitdoofscenario bij een aanvraag met eind uur 4u30 + aanvraag sterke dranken + geluidsvolume max. 95 dB(A) met verplichting geluidsmeting met een geijkt meettoestel en het gemeten geluidsniveau moet ten allen tijde zichtbaar zijn voor de persoon die het geluid bedient.

 

3u00

Stoppen verkoop sterke dranken

 

 

3u30

Einde drankkaartverkoop

 

Geluidsvolume verlagen naar 90dB(A)

 

4u00

Sluiten bar

Aansteken verlichting

 

4u30

Einde van de fuif

 

De muziekinstallatie moet volledig afgelegd worden

 

Het uitdoofscenario dient op bepaalde locaties uitgehangen worden:

  • Drankkaartenverkoop: sluitingsuur drankbonnen
  • Bar: sluitingsuur bar/verkoop sterke drank
  • Ingang/uitgang: sluitingsuur fuif
 

Alle buitendeuren dienen dicht te zijn tijdens het evenement, openstaande buitendeuren zijn niet toegelaten dit om de buurtbewoners een rustige nacht te geven.

Tijdens het evenement dient er door de organisatie buiten gecontroleerd worden op zwerfvuil, vandalisme en overlast.

In de directe omgeving dient alles opgekuist te worden, tijdens en na het evenement.


Via de evenementenfiche vraag je een toelating aan voor een bepaalde geluidsnorm. Afhankelijk van de toegekende norm kunnen nog bijkomende voorwaarden opgelegd worden zoals aanwezigheid van een geluidsmeter, oordoppen. Uiteraard neem je zelf alle voorzorgsmaatregelen om geluidsoverlast voor de buurt te voorkomen.

 

Aanvraag alcoholische dranken

- Het schenken van sterke dranken dient altijd aangevraagd te worden.

  • Bij de verkoop van alcohol dient er steeds voor gezorgd te worden dat -16 jarigen geen alcohol kunnen krijgen.
  • Verkoop van sterke dranken op fuiven kan, mits een toelating verkregen via een drankvergunning die wordt afgeleverd conform de wettelijke voorwaarden.
  • Verkoop aan -18 jarigen van sterke dranken is strikt verboden! Het is verplicht om hiervoor via een duidelijk systeem te werken zoals bijvoorbeeld leeftijdsbandjes let er dus op wie je achter welke toog plaatst.
  • Indien er voldoende ruimte is, is het aangeraden om een afzonderlijke ruimte/bar te organiseren voor de verkoop van sterke drank.
  • Verkoop van sterke dranken dient steeds in de vorm van mixdranken te gebeuren, waarbij de drank gemixt geschonken moet worden.

 

  • Wat is sterke drank?

- Alle alcoholische dranken die meer dan 12 volumeprocent (% vol) gedistilleerde alcohol bevatten, zijn sterke dranken. (wodka, rum, cognac, whisky, gin en jenevers, maar ook  aperitiefdranken zoals pisang en passoa.)

- Mengsel van niet-alcoholische drank met een gedistilleerde alcoholisch drank worden als sterke drank beschouwd. (alcoholpops en cocktails: whisky-cola gin-tonic en mojito)

- Alle dranken, ook niet-gedistilleerde, met een alcoholpercentage van meer dan 22 % vol zijn sterke dranken.  (bv. sterke drank met  vruchtensap of sterke drank met frisdrank),

 

  • Het schenken van alle dranken dient te gebeuren in herbruikbare bekers, het is verboden wegwerpbekers, glas en flessen op fuiven te gebruiken.

 

Gebruik gemeenschapscentra in het kader van een fuif

Huur Zaal:

De aanvraag tot huur van de zaal gebeurt via de webshop (max. 1 jaar vooraf).

Huurprijs in het kader van een fuif:

 

Zaal

Alle erkende verenigingen van Kortemark

OC De Kouter

250 euro

Polyvalente zaal OC Hansam

175 euro

 

Maximum toegelaten aantal personen, er dient wel nog aftrek te gebeuren van inname bar, podium, … om het aantal aanwezigen te bepalen:

  • OC De Kouter Kortemark:
    • Grote zaal 1000 zonder meubilair
    • Bar 100 zonder meubilair
  • Polyvalente zaal OC Hansam: 500 zonder meubilair

 

Aantal fuiven:

  • Per maand kunnen per zaal maximaal 2 fuiven georganiseerd worden met een maximum van 12 fuiven per jaar.
  • Tijdens de periode van de speelpleinwerking (paasvakantie en juli-augustus) kunnen er geen fuiven doorgaan in OC De Kouter.

 

Andere info:

Info omtrent onderstaande zaken kan je terugvinden in het reglement gemeenschapscentra:

  • Schade
  • Elektriciteit voor discobar, pa, podiumverlichting, enz…
  • Plaatsen van eet en drankstanden:
  • Sancties
  • Controle van de zaal door het gemeentebestuur

 

SLOTBEPALINGEN

 

Het aangepaste fuifreglement werd ter advies voorgelegd aan de Kortemarkse jeugdraad dd.; 04/02/2022

 

Dit reglement werd goedgekeurd in de gemeenteraad van 27/06/2022.

 

Dit reglement treedt in voege op 01/07/2022.