Terug
Gepubliceerd op 09/09/2022

Notulen  Gemeenteraad

ma 27/06/2022 - 20:30 Raadszaal
Aanwezig: Koen Decleir, Voorzitter gemeenteraad
Karolien Damman, Burgemeester
Stefaan Vercooren, Rik Waeyaert, Toon Vancoillie, Lynn Vermote, Christine Logghe, Schepenen
Marc Vulsteke, Luc Vandermeersch, Ronny Vierstraete, Jelle Vercoutere, Paul Kimpe, Birger Debacker, Jan Stoens, Dries Uyttenhove, Laurens Vandewalle, Stijn De Neve, Iris Plaisier, Rita Tyvaert, Steven Provoost, Mark Pollentier, Tim Deweerdt, Veerle Vanslembrouck, Gemeenteraadsleden
Sara De Meyer, Algemeen Directeur
  • Openbaar

    • Goedkeuring notulen van de zitting van de gemeenteraad d.d. 30 mei 2022.

      Aanwezig: Koen Decleir, Voorzitter gemeenteraad
      Karolien Damman, Burgemeester
      Stefaan Vercooren, Rik Waeyaert, Toon Vancoillie, Lynn Vermote, Christine Logghe, Schepenen
      Marc Vulsteke, Luc Vandermeersch, Ronny Vierstraete, Jelle Vercoutere, Paul Kimpe, Birger Debacker, Jan Stoens, Dries Uyttenhove, Laurens Vandewalle, Stijn De Neve, Iris Plaisier, Rita Tyvaert, Steven Provoost, Mark Pollentier, Tim Deweerdt, Veerle Vanslembrouck, Gemeenteraadsleden
      Sara De Meyer, Algemeen Directeur
      Aanleiding, feiten en context
      • De notulen van de vorige zitting d.d. 30 mei 2022 dienen goedgekeurd te worden door de gemeenteraad.
      Relevante documenten
      • Notulen van de gemeenteraad d.d. 30 mei 2022
      • Audio-opname via de link https://soundcloud.com/user-708243570/audio-opnameraadszittingmaandag30mei2022
      Juridische overwegingen
      • Decreet over het lokaal bestuur d.d. 22 december 2017.
      Publieke stemming
      Aanwezig: Koen Decleir, Karolien Damman, Stefaan Vercooren, Rik Waeyaert, Toon Vancoillie, Lynn Vermote, Christine Logghe, Marc Vulsteke, Luc Vandermeersch, Ronny Vierstraete, Jelle Vercoutere, Paul Kimpe, Birger Debacker, Jan Stoens, Dries Uyttenhove, Laurens Vandewalle, Stijn De Neve, Iris Plaisier, Rita Tyvaert, Steven Provoost, Mark Pollentier, Tim Deweerdt, Veerle Vanslembrouck, Sara De Meyer
      Voorstanders: Koen Decleir, Karolien Damman, Stefaan Vercooren, Rik Waeyaert, Toon Vancoillie, Lynn Vermote, Christine Logghe, Marc Vulsteke, Luc Vandermeersch, Ronny Vierstraete, Jelle Vercoutere, Paul Kimpe, Birger Debacker, Jan Stoens, Dries Uyttenhove, Laurens Vandewalle, Stijn De Neve, Iris Plaisier
      Onthouders: Rita Tyvaert, Steven Provoost, Mark Pollentier, Tim Deweerdt, Veerle Vanslembrouck
      Resultaat: Met 18 stemmen voor, 5 onthoudingen
      Besluit

       

      Enig artikel: De notulen van de gemeenteraad van 30 mei 2022 worden goedgekeurd.

    • Jaarrekening 2021- goedkeuring door de gemeenteraad voor haar gedeelte inclusief rapportage overeenkomstig art. 177 en 219 decreet lokaal bestuur.

      Aanwezig: Koen Decleir, Voorzitter gemeenteraad
      Karolien Damman, Burgemeester
      Stefaan Vercooren, Rik Waeyaert, Toon Vancoillie, Lynn Vermote, Christine Logghe, Schepenen
      Marc Vulsteke, Luc Vandermeersch, Ronny Vierstraete, Jelle Vercoutere, Paul Kimpe, Birger Debacker, Jan Stoens, Dries Uyttenhove, Laurens Vandewalle, Stijn De Neve, Iris Plaisier, Rita Tyvaert, Steven Provoost, Mark Pollentier, Tim Deweerdt, Veerle Vanslembrouck, Gemeenteraadsleden
      Sara De Meyer, Algemeen Directeur
      Aanleiding, feiten en context
      • Nadat de rekeningen van de boekhouding, vermeld in artikel 253, in overeenstemming zijn gebracht met de gegevens van de inventaris van al de bezittingen, rechten, vorderingen, schulden en verplichtingen, van welke aard ook, van de gemeente en het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn, worden ze samengevat opgenomen in het ontwerp van de jaarrekening.
      • De jaarrekening bestaat uit een beleidsevaluatie, een financiële nota en een toelichting.
      • De jaarrekening wordt vastgesteld voor 30 juni van het boekjaar dat volgt op het boekjaar waarop de rekening betrekking heeft.
      • Ook voor de vaststelling van de jaarrekening is, overeenkomstig artikel 249 §3 DLB, dezelfde procedure van toepassing als van het meerjarenplan: De gemeenteraad en de raad voor maatschappelijk welzijn stemmen over hun deel van elk beleidsrapport. Nadat de raden zo het beleidsrapport elk voor hun deel hebben vastgesteld, keurt de gemeenteraad het deel van het beleidsrapport zoals vastgesteld door de raad voor maatschappelijk welzijn goed. Door die goedkeuring wordt het beleidsrapport in zijn geheel geacht definitief vastgesteld te zijn.”
      • Artikel 219 van het decreet lokaal bestuur stelt dat de algemeen directeur jaarlijks rapporteert aan het college van burgemeester, het vast bureau, de gemeenteraad en aan de raad voor maatschappelijk welzijn over de organisatiebeheersing. Die rapportering gebeurt jaarlijks uiterlijk voor 30 juni van het daaropvolgende jaar. Aangezien de acties inzake organisatiebeheersing zijn opgenomen als acties binnen het meerjarenplan, wordt de rapportering van dienstjaar 2021 mee opgenomen in dit punt. 
      • De financieel directeur rapporteert conform artikel 177 van het decreet lokaal bestuur in volle onafhankelijkheid over de volgende aangelegenheden aan de gemeenteraad, aan de raad voor maatschappelijk welzijn, aan het college van burgemeester en schepenen, en aan het vast bureau:
        • 1° de vervulling van de opdrachten, vermeld in dit artikel;
        • 2° de thesaurietoestand, de liquiditeitsprognose, de beheerscontrole en de evolutie van de budgetten;
        • 3° de financiële risico's. 
          De rapportage van de financieel directeur wordt mee opgenomen in dit punt. 


      Relevante documenten
      • Jaarrekening 2021 en documentatie.
      Juridische overwegingen
      • Het Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017.
      • Het besluit van de Vlaamse Regering van 30 maart 2018 over de beleids- en beheerscyclus van de lokale besturen.
      • Het ministerieel besluit van 26 juni 2018 tot vaststelling van de modellen en de nadere voorschriften van de beleidsrapporten, de rekeningenstelsels en de digitale rapportering van de beleids- en beheerscyclus van de lokale besturen.
      • MB van 26/06/2018 - toelating tot toepassing BBC vanaf boekjaar 2019 voor de gemeente en het OCMW van Kortemark.
      Financiële impact

      Publieke stemming
      Aanwezig: Koen Decleir, Karolien Damman, Stefaan Vercooren, Rik Waeyaert, Toon Vancoillie, Lynn Vermote, Christine Logghe, Marc Vulsteke, Luc Vandermeersch, Ronny Vierstraete, Jelle Vercoutere, Paul Kimpe, Birger Debacker, Jan Stoens, Dries Uyttenhove, Laurens Vandewalle, Stijn De Neve, Iris Plaisier, Rita Tyvaert, Steven Provoost, Mark Pollentier, Tim Deweerdt, Veerle Vanslembrouck, Sara De Meyer
      Voorstanders: Koen Decleir, Karolien Damman, Stefaan Vercooren, Rik Waeyaert, Toon Vancoillie, Lynn Vermote, Christine Logghe, Marc Vulsteke, Luc Vandermeersch, Ronny Vierstraete, Jelle Vercoutere, Paul Kimpe, Birger Debacker, Jan Stoens, Dries Uyttenhove, Laurens Vandewalle, Stijn De Neve, Iris Plaisier
      Onthouders: Rita Tyvaert, Steven Provoost, Mark Pollentier, Tim Deweerdt, Veerle Vanslembrouck
      Resultaat: Met 18 stemmen voor, 5 onthoudingen
      Besluit

       

      Artikel 1: De gemeenteraad keurt de jaarrekening 2021 voor haar gedeelte goed. Deze rekening wordt digitaal gerapporteerd aan de toezichthoudende overheid. 

       

      Artikel 2: De gemeenteraad neemt kennis van het schrijven van het agentschap binnenlands bestuur waarbij de gouverneur de jaarrekeningen van het OCMW en de gemeente over het dienstjaar 2020 goedkeurt, van de rapportering van de financieel directeur overeenkomstig artikel 177 van het decreet lokaal bestuur (cfr. bijlage bij de jaarrekening 2021) en van de rapportering organisatiebeheersing conform artikel 219 van het decreet lokaal bestuur (cfr. bijlage bij de jaarrekening 2021).

    • Jaarrekening 2021 - goedkeuring door de gemeenteraad van het deel van het beleidsrapport zoals vastgesteld door de raad voor maatschappelijk welzijn.

      Aanwezig: Koen Decleir, Voorzitter gemeenteraad
      Karolien Damman, Burgemeester
      Stefaan Vercooren, Rik Waeyaert, Toon Vancoillie, Lynn Vermote, Christine Logghe, Schepenen
      Marc Vulsteke, Luc Vandermeersch, Ronny Vierstraete, Jelle Vercoutere, Paul Kimpe, Birger Debacker, Jan Stoens, Dries Uyttenhove, Laurens Vandewalle, Stijn De Neve, Iris Plaisier, Rita Tyvaert, Steven Provoost, Mark Pollentier, Tim Deweerdt, Veerle Vanslembrouck, Gemeenteraadsleden
      Sara De Meyer, Algemeen Directeur
      Aanleiding, feiten en context
      • Nadat de rekeningen van de boekhouding, vermeld in artikel 253, in overeenstemming zijn gebracht met de gegevens van de inventaris van al de bezittingen, rechten, vorderingen, schulden en verplichtingen, van welke aard ook, van de gemeente en het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn, worden ze samengevat opgenomen in het ontwerp van de jaarrekening.
      • De jaarrekening bestaat uit een beleidsevaluatie, een financiële nota en een toelichting.
      • De jaarrekening wordt vastgesteld voor 30 juni van het boekjaar dat volgt op het boekjaar waarop de rekening betrekking heeft.
      • Ook voor de vaststelling van de jaarrekening is, overeenkomstig artikel 249 §3 DLB, dezelfde procedure van toepassing als van het meerjarenplan: De gemeenteraad en de raad voor maatschappelijk welzijn stemmen over hun deel van elk beleidsrapport. Nadat de raden zo het beleidsrapport elk voor hun deel hebben vastgesteld, keurt de gemeenteraad het deel van het beleidsrapport zoals vastgesteld door de raad voor maatschappelijk welzijn goed. Door die goedkeuring wordt het beleidsrapport in zijn geheel geacht definitief vastgesteld te zijn.”
      • Artikel 219 van het decreet lokaal bestuur stelt dat de algemeen directeur jaarlijks rapporteert aan het college van burgemeester, het vast bureau, de gemeenteraad en aan de raad voor maatschappelijk welzijn over de organisatiebeheersing. Die rapportering gebeurt jaarlijks uiterlijk voor 30 juni van het daaropvolgende jaar. Aangezien de acties inzake organisatiebeheersing zijn opgenomen als acties binnen het meerjarenplan, wordt de rapportering van dienstjaar 2021 mee opgenomen in dit punt. 
      • De financieel directeur rapporteert conform artikel 177 van het decreet lokaal bestuur in volle onafhankelijkheid over de volgende aangelegenheden aan de gemeenteraad, aan de raad voor maatschappelijk welzijn, aan het college van burgemeester en schepenen, en aan het vast bureau:

      1° de vervulling van de opdrachten, vermeld in dit artikel;
      2° de thesaurietoestand, de liquiditeitsprognose, de beheerscontrole en de evolutie van de budgetten;
      3° de financiële risico's. 
      De rapportage van de financieel directeur wordt mee opgenomen in dit punt. 

      Relevante documenten
      • Jaarrekening 2021 en documentatie.
      • De beslissing van de OCMW raad d.d. 27/06/2022 waarbij de rekening 2021 voor haar gedeelte werd vastgesteld.
      Juridische overwegingen
      • Het Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017.
      • Het besluit van de Vlaamse Regering van 30 maart 2018 over de beleids- en beheerscyclus van de lokale besturen.
      • Het ministerieel besluit van 26 juni 2018 tot vaststelling van de modellen en de nadere voorschriften van de beleidsrapporten, de rekeningenstelsels en de digitale rapportering van de beleids- en beheerscyclus van de lokale besturen.
      • MB van 26/06/2018 - toelating tot toepassing BBC vanaf boekjaar 2019 voor de gemeente en het OCMW van Kortemark.
      Financiële impact

      Publieke stemming
      Aanwezig: Koen Decleir, Karolien Damman, Stefaan Vercooren, Rik Waeyaert, Toon Vancoillie, Lynn Vermote, Christine Logghe, Marc Vulsteke, Luc Vandermeersch, Ronny Vierstraete, Jelle Vercoutere, Paul Kimpe, Birger Debacker, Jan Stoens, Dries Uyttenhove, Laurens Vandewalle, Stijn De Neve, Iris Plaisier, Rita Tyvaert, Steven Provoost, Mark Pollentier, Tim Deweerdt, Veerle Vanslembrouck, Sara De Meyer
      Voorstanders: Koen Decleir, Karolien Damman, Stefaan Vercooren, Rik Waeyaert, Toon Vancoillie, Lynn Vermote, Christine Logghe, Marc Vulsteke, Luc Vandermeersch, Ronny Vierstraete, Jelle Vercoutere, Paul Kimpe, Birger Debacker, Jan Stoens, Dries Uyttenhove, Laurens Vandewalle, Stijn De Neve, Iris Plaisier
      Onthouders: Rita Tyvaert, Steven Provoost, Mark Pollentier, Tim Deweerdt, Veerle Vanslembrouck
      Resultaat: Met 18 stemmen voor, 5 onthoudingen
      Besluit

       

      Artikel 1: De gemeenteraad keurt de jaarrekening 2021 van het deel van het beleidsrapport zoals vastgesteld door de raad voor maatschappelijk welzijn goed.

       

      Artikel 2: De gemeenteraad neemt kennis van het schrijven van het agentschap binnenlands bestuur waarbij de gouverneur de jaarrekeningen van het OCMW en de gemeente over het dienstjaar 2020 goedkeurt, van de rapportering van de financieel directeur overeenkomstig artikel 177 van het decreet lokaal bestuur (cfr. bijlage bij de jaarrekening 2021) en van de rapportering organisatiebeheersing conform artikel 219 van het decreet lokaal bestuur (cfr. bijlage bij de jaarrekening 2021).

    • Vaststelling van de wijziging van het meerjarenplan BP2020_2025-3 door de gemeenteraad voor haar gedeelte.

      Aanwezig: Koen Decleir, Voorzitter gemeenteraad
      Karolien Damman, Burgemeester
      Stefaan Vercooren, Rik Waeyaert, Toon Vancoillie, Lynn Vermote, Christine Logghe, Schepenen
      Marc Vulsteke, Luc Vandermeersch, Ronny Vierstraete, Jelle Vercoutere, Paul Kimpe, Birger Debacker, Jan Stoens, Dries Uyttenhove, Laurens Vandewalle, Stijn De Neve, Iris Plaisier, Rita Tyvaert, Steven Provoost, Mark Pollentier, Tim Deweerdt, Veerle Vanslembrouck, Gemeenteraadsleden
      Sara De Meyer, Algemeen Directeur
      Aanleiding, feiten en context
      • Naar aanleiding van de vaststelling van de jaarrekening over 2021, wordt het resultaat hiervan ingeschreven in een aanpassing van de meerjarenplanning.
      • Exploitatie-uitgaven en ontvangsten worden bijgestuurd en investeringsprojecten worden verder nauwkeurig geraamd. De kredieten van 2022 worden bijgestuurd en deze van 2023 worden vastgesteld.
      Relevante documenten
      • Het ontwerp van wijziging van het meerjarenplan BP2020_2025-3 en documentatie.
      Juridische overwegingen
      • Het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur.
      • Het besluit van de Vlaamse Regering van 30 maart 2018 over de beleids- en beheerscyclus van de lokale en de provinciale besturen (BVR BBC).
      • Het ministerieel besluit van 26 juni 2018 tot vaststelling van de modellen en de nadere voorschriften van de beleidsrapporten, de rekeningenstelsels en de digitale rapportering van de beleids- en beheerscyclus van de lokale en de provinciale besturen (MB BBC).
      • Omzendbrief KBBJ/ABB 2020/3 van 18/09/2020.
      Financiële impact

        

      Publieke stemming
      Aanwezig: Koen Decleir, Karolien Damman, Stefaan Vercooren, Rik Waeyaert, Toon Vancoillie, Lynn Vermote, Christine Logghe, Marc Vulsteke, Luc Vandermeersch, Ronny Vierstraete, Jelle Vercoutere, Paul Kimpe, Birger Debacker, Jan Stoens, Dries Uyttenhove, Laurens Vandewalle, Stijn De Neve, Iris Plaisier, Rita Tyvaert, Steven Provoost, Mark Pollentier, Tim Deweerdt, Veerle Vanslembrouck, Sara De Meyer
      Voorstanders: Koen Decleir, Karolien Damman, Stefaan Vercooren, Rik Waeyaert, Toon Vancoillie, Lynn Vermote, Christine Logghe, Marc Vulsteke, Luc Vandermeersch, Ronny Vierstraete, Jelle Vercoutere, Paul Kimpe, Birger Debacker, Jan Stoens, Dries Uyttenhove, Laurens Vandewalle, Stijn De Neve, Iris Plaisier
      Onthouders: Rita Tyvaert, Steven Provoost, Mark Pollentier, Tim Deweerdt, Veerle Vanslembrouck
      Resultaat: Met 18 stemmen voor, 5 onthoudingen
      Besluit

       

      Artikel 1: De gemeenteraad stelt de wijziging van het meerjarenplan BP2020_2025-3 voor haar gedeelte vast. De kredieten voor 2022 worden gewijzigd en deze voor 2023 worden vastgesteld.

       

      Artikel 2: Deze vaststelling wordt gepubliceerd op de gemeentelijke website. Deze publicatie wordt digitaal gerapporteerd aan de toezichthoudende overheid.

    • Goedkeuring van de wijziging van het meerjarenplan BP2020_2025-3 door de gemeenteraad voor het gedeelte OCMW.

      Aanwezig: Koen Decleir, Voorzitter gemeenteraad
      Karolien Damman, Burgemeester
      Stefaan Vercooren, Rik Waeyaert, Toon Vancoillie, Lynn Vermote, Christine Logghe, Schepenen
      Marc Vulsteke, Luc Vandermeersch, Ronny Vierstraete, Jelle Vercoutere, Paul Kimpe, Birger Debacker, Jan Stoens, Dries Uyttenhove, Laurens Vandewalle, Stijn De Neve, Iris Plaisier, Rita Tyvaert, Steven Provoost, Mark Pollentier, Tim Deweerdt, Veerle Vanslembrouck, Gemeenteraadsleden
      Sara De Meyer, Algemeen Directeur
      Aanleiding, feiten en context
      • De gemeenteraad dient de aanpassing van het meerjarenplan BP2020_2025-3 voor het gedeelte OCMW goed te keuren.
      Relevante documenten
      • Het ontwerp van wijziging van het meerjarenplan BP2020_2025-3.
      • De beslissing van de OCMW raad d.d. 27/06/2022 waarbij de meerjarenplanaanpassing BP2020_2025-3 voor haar gedeelte werd vastgesteld.
      Juridische overwegingen
      • Het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur.
      • Het besluit van de Vlaamse Regering van 30 maart 2018 over de beleids- en beheerscyclus van de lokale en de provinciale besturen (BVR BBC).
      • Het ministerieel besluit van 26 juni 2018 tot vaststelling van de modellen en de nadere voorschriften van de beleidsrapporten, de rekeningenstelsels en de digitale rapportering van de beleids- en beheerscyclus van de lokale en de provinciale besturen (MB BBC).
      • Omzendbrief KBBJ/ABB 2020/3 van 18/09/2020.
      Financiële impact

       

      Publieke stemming
      Aanwezig: Koen Decleir, Karolien Damman, Stefaan Vercooren, Rik Waeyaert, Toon Vancoillie, Lynn Vermote, Christine Logghe, Marc Vulsteke, Luc Vandermeersch, Ronny Vierstraete, Jelle Vercoutere, Paul Kimpe, Birger Debacker, Jan Stoens, Dries Uyttenhove, Laurens Vandewalle, Stijn De Neve, Iris Plaisier, Rita Tyvaert, Steven Provoost, Mark Pollentier, Tim Deweerdt, Veerle Vanslembrouck, Sara De Meyer
      Voorstanders: Koen Decleir, Karolien Damman, Stefaan Vercooren, Rik Waeyaert, Toon Vancoillie, Lynn Vermote, Christine Logghe, Marc Vulsteke, Luc Vandermeersch, Ronny Vierstraete, Jelle Vercoutere, Paul Kimpe, Birger Debacker, Jan Stoens, Dries Uyttenhove, Laurens Vandewalle, Stijn De Neve, Iris Plaisier
      Onthouders: Rita Tyvaert, Steven Provoost, Mark Pollentier, Tim Deweerdt, Veerle Vanslembrouck
      Resultaat: Met 18 stemmen voor, 5 onthoudingen
      Besluit

       

      Artikel 1: De gemeenteraad keurt de wijziging van het meerjarenplan BP2020_2025-3 voor het gedeelte OCMW goed. De kredieten voor 2022 worden gewijzigd en deze voor 2023 worden vastgesteld.

       

      Artikel 2: Deze vaststelling wordt gepubliceerd op de gemeentelijke website. Deze publicatie wordt digitaal gerapporteerd aan de toezichthoudende overheid.

    • Goedkeuring actuele lijst toelagen 2022.

      Aanwezig: Koen Decleir, Voorzitter gemeenteraad
      Karolien Damman, Burgemeester
      Stefaan Vercooren, Rik Waeyaert, Toon Vancoillie, Lynn Vermote, Christine Logghe, Schepenen
      Marc Vulsteke, Luc Vandermeersch, Ronny Vierstraete, Jelle Vercoutere, Paul Kimpe, Birger Debacker, Jan Stoens, Dries Uyttenhove, Laurens Vandewalle, Stijn De Neve, Iris Plaisier, Rita Tyvaert, Steven Provoost, Mark Pollentier, Tim Deweerdt, Veerle Vanslembrouck, Gemeenteraadsleden
      Sara De Meyer, Algemeen Directeur
      Aanleiding, feiten en context
      • Jaarlijks wordt de lijst van de toelagen voorgelegd aan de raad.
      Relevante documenten
      • Lijst toelagen.
      Juridische overwegingen
      • Het Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, dat in werking treedt vanaf 01 januari 2019.
      • De wet van 14 november 1983 betreffende de controle op de toekenning en op de aanwending van sommige toelagen.
      • Het besluit van de Vlaamse Regering van 30 maart 2018 over de beleids- en beheerscyclus van de lokale besturen.
      Publieke stemming
      Aanwezig: Koen Decleir, Karolien Damman, Stefaan Vercooren, Rik Waeyaert, Toon Vancoillie, Lynn Vermote, Christine Logghe, Marc Vulsteke, Luc Vandermeersch, Ronny Vierstraete, Jelle Vercoutere, Paul Kimpe, Birger Debacker, Jan Stoens, Dries Uyttenhove, Laurens Vandewalle, Stijn De Neve, Iris Plaisier, Rita Tyvaert, Steven Provoost, Mark Pollentier, Tim Deweerdt, Veerle Vanslembrouck, Sara De Meyer
      Voorstanders: Koen Decleir, Karolien Damman, Stefaan Vercooren, Rik Waeyaert, Toon Vancoillie, Lynn Vermote, Christine Logghe, Marc Vulsteke, Luc Vandermeersch, Ronny Vierstraete, Jelle Vercoutere, Paul Kimpe, Birger Debacker, Jan Stoens, Dries Uyttenhove, Laurens Vandewalle, Stijn De Neve, Iris Plaisier, Rita Tyvaert, Steven Provoost, Mark Pollentier, Tim Deweerdt, Veerle Vanslembrouck
      Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
      Besluit

       

      Enig artikel: De gemeenteraad keurt de lijst van toelagen voor 2022 goed.

    • Goedkeuring lijst toelagen 2023.

      Aanwezig: Koen Decleir, Voorzitter gemeenteraad
      Karolien Damman, Burgemeester
      Stefaan Vercooren, Rik Waeyaert, Toon Vancoillie, Lynn Vermote, Christine Logghe, Schepenen
      Marc Vulsteke, Luc Vandermeersch, Ronny Vierstraete, Jelle Vercoutere, Paul Kimpe, Birger Debacker, Jan Stoens, Dries Uyttenhove, Laurens Vandewalle, Stijn De Neve, Iris Plaisier, Rita Tyvaert, Steven Provoost, Mark Pollentier, Tim Deweerdt, Veerle Vanslembrouck, Gemeenteraadsleden
      Sara De Meyer, Algemeen Directeur
      Aanleiding, feiten en context
      • Jaarlijks wordt de lijst van de toelagen voorgelegd aan de raad.
      Relevante documenten
      • Lijst toelagen.
      Juridische overwegingen
      • Het Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, dat in werking treedt vanaf 01 januari 2019.
      • De wet van 14 november 1983 betreffende de controle op de toekenning en op de aanwending van sommige toelagen.
      • Het besluit van de Vlaamse Regering van 30 maart 2018 over de beleids- en beheerscyclus van de lokale besturen.
      Publieke stemming
      Aanwezig: Koen Decleir, Karolien Damman, Stefaan Vercooren, Rik Waeyaert, Toon Vancoillie, Lynn Vermote, Christine Logghe, Marc Vulsteke, Luc Vandermeersch, Ronny Vierstraete, Jelle Vercoutere, Paul Kimpe, Birger Debacker, Jan Stoens, Dries Uyttenhove, Laurens Vandewalle, Stijn De Neve, Iris Plaisier, Rita Tyvaert, Steven Provoost, Mark Pollentier, Tim Deweerdt, Veerle Vanslembrouck, Sara De Meyer
      Voorstanders: Koen Decleir, Karolien Damman, Stefaan Vercooren, Rik Waeyaert, Toon Vancoillie, Lynn Vermote, Christine Logghe, Marc Vulsteke, Luc Vandermeersch, Ronny Vierstraete, Jelle Vercoutere, Paul Kimpe, Birger Debacker, Jan Stoens, Dries Uyttenhove, Laurens Vandewalle, Stijn De Neve, Iris Plaisier, Rita Tyvaert, Steven Provoost, Mark Pollentier, Tim Deweerdt, Veerle Vanslembrouck
      Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
      Besluit

       

      Enig artikel: De gemeenteraad keurt de lijst van toelagen voor 2023 goed.

    • Goedkeuring van een tijdelijke verordening betreffende de beperking op de ambulante activiteiten en verbod onderhoudswerken aan rallyvoertuigen op en langs de openbare weg ter gelegenheid van de Rally van Staden op 13-14 augustus 2022.

      Aanwezig: Koen Decleir, Voorzitter gemeenteraad
      Karolien Damman, Burgemeester
      Stefaan Vercooren, Rik Waeyaert, Toon Vancoillie, Lynn Vermote, Christine Logghe, Schepenen
      Marc Vulsteke, Luc Vandermeersch, Ronny Vierstraete, Jelle Vercoutere, Paul Kimpe, Birger Debacker, Jan Stoens, Dries Uyttenhove, Laurens Vandewalle, Stijn De Neve, Iris Plaisier, Rita Tyvaert, Steven Provoost, Mark Pollentier, Tim Deweerdt, Veerle Vanslembrouck, Gemeenteraadsleden
      Sara De Meyer, Algemeen Directeur
      Aanleiding, feiten en context
      • Brief van 19 april 2022 van Automobielclub Staden, vertegenwoordigd door de heer Janot Vangeenberghe, houdende officiële aanvraag tot het organiseren van de Rally van Staden op 13-14 augustus 2022.
      • De organisatie van de Rally van Staden, op jaarlijkse basis, is een terugkerend initiatief en enkel geldig voor de wedstrijd op 13-14 augustus 2022. De definitieve vergunning zal pas verleend worden nadat aan alle voorwaarden is voldaan.
      • Naar aanleiding van de bedoelde manifestatie en door de talrijke aanwezigheid van ambulante handelaars, komt de veiligheid van het voetgangersverkeer in het gedrang.
      • Om veiligheidsredenen, vooral binnen de omloop van de snelheidsritten, dienen het aantal verkooppunten van eetwaren en dranken beperkt te worden.
      • Dit reglement geeft geen toestemming om activiteiten te organiseren die niet toegelaten zijn tijdens de coronacrisis. Alle richtlijnen opgelegd door de federale overheid in het kader van de coronacrisis moeten gevolgd worden.
      Relevante documenten
      • Brief van 19 april 2022 van Automobielclub Staden, vertegenwoordigd door de heer Janot Vangeenberghe, houdende officiële aanvraag tot het organiseren van de Rally van Staden op 13-14 augustus 2022.
      • Advies Bram Van Acker d.d. 23 mei 2022 - geen opmerkingen.
      • Advies van de politie d.d. 04 mei 2022 - geen bezwaar.
      • Het besluit van de Burgemeester d.d. 30 mei 2022 houdende algemene voorwaarden tot het organiseren van de Rally van Staden editie 2022.
      Juridische overwegingen
      • De nieuwe gemeentewet bekrachtigd bij de wet van 26 mei 1989, inzonderheid op artikel 135, §2, ingevoegd bij de wet van 27 mei 1989 en op artikel 119 vernummerd bij de wet van 27 mei 1989 en gewijzigd bij het K.B. van 30 mei 1989 en op artikel 12 vernummerd bij de wet van 27 mei 1989, en op artikelen 112 en 114.
      • De wet van 25 juni 1993 betreffende de uitoefening van ambulante activiteiten en de organisatie van openbare markten.
      • Het koninklijk besluit van 3 april 1995 tot uitvoering van de wet van 25 juni 1993.
      • Het decreet over het Lokaal Bestuur d.d. 22 december 2017.
      Publieke stemming
      Aanwezig: Koen Decleir, Karolien Damman, Stefaan Vercooren, Rik Waeyaert, Toon Vancoillie, Lynn Vermote, Christine Logghe, Marc Vulsteke, Luc Vandermeersch, Ronny Vierstraete, Jelle Vercoutere, Paul Kimpe, Birger Debacker, Jan Stoens, Dries Uyttenhove, Laurens Vandewalle, Stijn De Neve, Iris Plaisier, Rita Tyvaert, Steven Provoost, Mark Pollentier, Tim Deweerdt, Veerle Vanslembrouck, Sara De Meyer
      Voorstanders: Koen Decleir, Karolien Damman, Stefaan Vercooren, Rik Waeyaert, Toon Vancoillie, Lynn Vermote, Christine Logghe, Marc Vulsteke, Luc Vandermeersch, Ronny Vierstraete, Jelle Vercoutere, Paul Kimpe, Birger Debacker, Jan Stoens, Dries Uyttenhove, Laurens Vandewalle, Stijn De Neve, Iris Plaisier, Rita Tyvaert, Steven Provoost, Mark Pollentier, Tim Deweerdt, Veerle Vanslembrouck
      Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
      Besluit

       

      Artikel 1: Dit reglement geeft geen toestemming om activiteiten te organiseren die niet toegelaten zijn tijdens de coronacrisis. Alle richtlijnen opgelegd door de federale overheid in het kader van de coronacrisis moeten gevolgd worden.

       

      Artikel 2: Op 14 augustus 2022 van 05.00 uur tot 22.00 uur geldt er een verbod op het houden van een ambulante activiteit tenzij men in het bezit is van een schriftelijke vergunning van de Burgemeester, in de hierna vermelde straten en in de (denkbeeldig afgebakende) zones gevormd door deze straten:

      • Hazewindstraat;
      • Gentstraat;
      • Zuidstraat;
      • Zuidbosstraat;
      • Amersveldestraat, gedeelte tussen het kruispunt met de Zuidstraat en het kruispunt met de Vaartstraat;
      • Vaartstraat;
      • Slommestraat;
      • Gouden-Hoofdstraat, gedeelte tussen het kruispunt met de Slommestraat en het kruispunt met de Brouckstraat;
      • Brouckstraat;
      • Amersveldestraat, gedeelte tussen het kruispunt met de Brouckstraat en het kruispunt met de Vrijbosstraat;
      • Vrijbosstraat.

       

      De Burgemeester bepaalt de plaats waar de ambulante activiteit mag uitgeoefend worden. Daarenboven bepaalt de Burgemeester de waren en het middel bij welke de ambulante activiteit mag uitgeoefend worden.

       

      Artikel 3: Op 14 augustus 2022 van 05.00 uur tot 22.00 uur:

       § 1a.  zijn op het grondgebied van de gemeente Kortemark enkel noodreparaties toegestaan aan de rallywagens.

       

       § 1b.  Serviceauto’s moeten voorzien zijn van:

      • een stuk servicefolie (ondoordringbaar) van minimaal 4 x 3 meter;
      • een opvangbak voor vloeistoffen van circa 50cm x 50cm met aftapvoorziening;
      • een voorziening voor het opvangen van brandstof, indien bij het tanken brandstof kan worden gemorst;
      • een container voor afvalvloeistoffen van tenminste 10 literinhoud en een afvalzak.
       

       § 1c.  Op alle noodservicepunten moet de auto, gedurende de ganse duur der werkzaamheden, op het servicefolie staan;

      • In alle gevallen waarin de kans bestaat in het morsen van vloeistof, moet de opvangbak of een andere voorziening worden gebruikt;
      • Servicepunten moeten steeds rein worden achtergelaten. Afvalstoffen, auto-onderdelen, materialen en andere voorwerpen moeten in de servicewagen worden meegenomen;
      • Indien toch nog verontreiniging van de ondergrond heeft plaatsgevonden, is de serviceploeg verplicht dit binnen de kortste tijd aan de milieu-official of rechtstreeks aan de wedstrijdleiding mede te delen, onder opgave van alle relevante gegevens. Het voorgaande is van overeenkomstige toepassing bij noodreparaties buiten de voorziene servicepunten;
      • Het schoonspuiten van auto’s is uitsluitend toegestaan op plaatsen die daarvoor door het organisatiecomité zijn aangewezen.

       

      Artikel 4: Overtreding van dit reglement wordt bestraft met een gevangenisstraf van één tot zeven dagen en/of 1,00 euro tot 25,00 euro.

       

      Artikel 5: Van dit besluit wordt dadelijk een afschrift gestuurd aan de Griffie van de Rechtbank van Eerste Aanleg te Veurne, aan de Griffie van de Politierechtbank van het arrondissement Veurne en aan de Heer Gouverneur van de provincie West-Vlaanderen.

    • Goedkeuring wijziging datum concessie uitbating zomerbar op het domein Krekemeersen - 2022.

      Aanwezig: Koen Decleir, Voorzitter gemeenteraad
      Karolien Damman, Burgemeester
      Stefaan Vercooren, Rik Waeyaert, Toon Vancoillie, Lynn Vermote, Schepenen
      Marc Vulsteke, Luc Vandermeersch, Ronny Vierstraete, Jelle Vercoutere, Paul Kimpe, Birger Debacker, Jan Stoens, Dries Uyttenhove, Laurens Vandewalle, Stijn De Neve, Iris Plaisier, Rita Tyvaert, Steven Provoost, Mark Pollentier, Tim Deweerdt, Veerle Vanslembrouck, Gemeenteraadsleden
      Sara De Meyer, Algemeen Directeur
      Verontschuldigd: Christine Logghe, Vijfde Schepen
      Aanleiding, feiten en context
      • Door de COVID-19 pandemie besliste de organisatie in 2020 om de Pop-up Zomerbar Bar La Gare niet te laten doorgaan, daardoor is de concessie met 1 jaar opgeschoven.
      • De concessie voor de Pop-up Zomerbar Bar La Gare werd goedgekeurd in de gemeenteraad van 21 oktober 2019. Deze werd vastgesteld van 15 juli t.e.m. 15 augustus en dit met een maximum van 15 openingsdagen per periode.
      • Via een e-mail d.d. 02 juni 2022 wordt er meegedeeld dat de Pop-up Zomerbar Bar La Gare dit jaar zou doorgaan van 14 juli t.e.m. 15 augustus 2022, als laatste editie voor deze concessie.
      • Na telefonisch contact met de organisatie VOF Bar La Gare is de openingsdag altijd de donderdag rond 15 juli d.w.z. opening op donderdag 14 juli t.e.m. zondag 14 augustus 2022 met een maximum van 15 openingsdagen.
      Relevante documenten
      • Uittreksel uit het notulenboek gemeenteraad 21 oktober 2019 - concessie uitbating pop-up zomerbar op het domein Krekemeersen / dienstjaren 2020-2021.
      • Uittreksel uit het notulenboek gemeenteraad 29 juni 2020 - concessie uitbating pop-up zomerbar op het domein Krekemeersen / dienstjaren 2020-2021, uitstel met 1 jaar.
      • Domein Krekemeersen, indeling zones.
      • E-mailbericht d.d. 02 juni 2022.
      Juridische overwegingen
      • Het decreet over het lokaal bestuur dd 22 december 2017.
      • Het decreet d.d. 17 juni 2016 houdende huur van korte duur voor handel en ambacht.
      • Besluit van het college van burgemeester en schepenen van 31 januari 2020 betreffende de toewijzing van de concessie Pop-up Zomerbar domein De Krekemeersen.
      • Besluit van de gemeenteraad van 21 oktober 2019 betreffende de goedkeuring van het lastenboek voor de uitbating van een pop-up Zomerbar op het domein Krekemeersen voor de dienstjaren 2020-2021.
      • Besluit van de gemeenteraad van 29 juni 2020 betreffende de uitbating van een pop-up Zomerbar op het domein Krekemeersen 2020-2021 te verschuiven naar 2021-2022 omwille van het COVID-19-virus.
      Publieke stemming
      Aanwezig: Koen Decleir, Karolien Damman, Stefaan Vercooren, Rik Waeyaert, Toon Vancoillie, Lynn Vermote, Marc Vulsteke, Luc Vandermeersch, Ronny Vierstraete, Jelle Vercoutere, Paul Kimpe, Birger Debacker, Jan Stoens, Dries Uyttenhove, Laurens Vandewalle, Stijn De Neve, Iris Plaisier, Rita Tyvaert, Steven Provoost, Mark Pollentier, Tim Deweerdt, Veerle Vanslembrouck, Sara De Meyer
      Voorstanders: Koen Decleir, Karolien Damman, Stefaan Vercooren, Rik Waeyaert, Toon Vancoillie, Lynn Vermote, Marc Vulsteke, Luc Vandermeersch, Ronny Vierstraete, Jelle Vercoutere, Paul Kimpe, Birger Debacker, Jan Stoens, Dries Uyttenhove, Laurens Vandewalle, Stijn De Neve, Iris Plaisier, Rita Tyvaert, Steven Provoost, Mark Pollentier, Tim Deweerdt, Veerle Vanslembrouck
      Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
      Besluit

       

      Enig artikel: De gemeenteraad beslist om akkoord te gaan met de vraag van VOF Bar La Gare om in 2022 de periode met 1 dag op te schuiven, namelijk van 14 juli 2022 tot en met 14 augustus 2022.

    • Goedkeuring verdeling en verantwoording werkingssubsidies erkende verenigingen van Kortemark.

      Aanwezig: Koen Decleir, Voorzitter gemeenteraad
      Karolien Damman, Burgemeester
      Stefaan Vercooren, Rik Waeyaert, Toon Vancoillie, Lynn Vermote, Christine Logghe, Schepenen
      Marc Vulsteke, Luc Vandermeersch, Ronny Vierstraete, Jelle Vercoutere, Paul Kimpe, Birger Debacker, Jan Stoens, Dries Uyttenhove, Laurens Vandewalle, Stijn De Neve, Iris Plaisier, Rita Tyvaert, Steven Provoost, Mark Pollentier, Tim Deweerdt, Veerle Vanslembrouck, Gemeenteraadsleden
      Sara De Meyer, Algemeen Directeur
      Aanleiding, feiten en context
      • Heel wat verenigingen hebben het tijdens het voorbije werkingsjaar heel moeilijk gehad als gevolg van de coronacrisis: leden haken af, annulaties, maatregelen die wijzigingen in de werking noodzakelijk maakten, groepen moesten opgesplitst worden, er waren meer begeleiders nodig, meer infrastructurele noden, ...
      • Het najaar 2021 en begin 2022 werden gekenmerkt door voortdurend wijzigende maatregelen zodoende de verspreiding van het coronavirus in te dammen. De meest ingrijpende maatregelen (evenementen met zittend publiek, sportactiviteiten zonder publiek, verbod op private activiteiten (ledenbijeenkomsten, repetities,...) verbod op overnachtingen, verbod op evenementen boven de 200 personen, verbod jeugdactiviteiten binnen, verbod culturele voorstellingen, capaciteitsbeperkingen,...) zorgden ervoor dat diverse activiteiten moesten aangepast of volledig geannuleerd worden.
      • Om die redenen was een normale werking voor sport-, jeugd- en in het bijzonder socio-culturele verenigingen zeer moeilijk te organiseren. Bijgevolg is het op basis van het huidige puntensysteem zeer moeilijk om een eerlijke verdeling van de subsidies toe te kennen.
      • Om tegemoet te komen aan de verenigingen die hierdoor getroffen werden, wordt voorgesteld om ook voor werkingsjaar 2021-2022 aan de in bijlage toegevoegde erkende jeugd-, sport- en culturele verenigingen van Kortemark een vrijstelling te verlenen in verband met de verantwoording van de betoelaging in het kader van de wet van 1983. Hierbij wordt voorgesteld om gelijke subsidies te voorzien zoals in 2019 (laatste niet-coronajaar).
      • Er wordt voorgesteld om een subsidie toe te kennen op basis van een werkingsverslag voor 2021-2022.
      Relevante documenten
      • Subsidiereglement voor culturele verenigingen, goedgekeurd door de gemeenteraad van 21 oktober 2019.
      • Algemeen subsidiereglement jeugdwerk, goedgekeurd door de gemeenteraad van 9 september 2019.
      • Subsidiereglement Impulssubsidie sport, goedgekeurd door de gemeenteraad van 15 december 2008.
      • Subsidiereglement sportverenigingen, goedgekeurd door de gemeenteraad van 25 juni 2018.
      • Overzicht maatregelen najaar 2021 tot voorjaar 2022.
      • Voorstel werkingssubsidies 2022.
      Juridische overwegingen
      • Decreet over het lokaal bestuur d.d. 22 december 2017.
      • Wet van 14 november 1983 over de controle op de toekenning en aanwending van toelagen.
      Financiële impact
      • Cultuur: 2022/GBB-CULT/0705-03/649300/Gemeente.
      • Jeugd: 2022/GBB-FD/0759-00/649300/Gemeente.
      • Sport: 2022/GBB-SPORT/0740-00/649300/Gemeente.
      Publieke stemming
      Aanwezig: Koen Decleir, Karolien Damman, Stefaan Vercooren, Rik Waeyaert, Toon Vancoillie, Lynn Vermote, Christine Logghe, Marc Vulsteke, Luc Vandermeersch, Ronny Vierstraete, Jelle Vercoutere, Paul Kimpe, Birger Debacker, Jan Stoens, Dries Uyttenhove, Laurens Vandewalle, Stijn De Neve, Iris Plaisier, Rita Tyvaert, Steven Provoost, Mark Pollentier, Tim Deweerdt, Veerle Vanslembrouck, Sara De Meyer
      Voorstanders: Koen Decleir, Karolien Damman, Stefaan Vercooren, Rik Waeyaert, Toon Vancoillie, Lynn Vermote, Christine Logghe, Marc Vulsteke, Luc Vandermeersch, Ronny Vierstraete, Jelle Vercoutere, Paul Kimpe, Birger Debacker, Jan Stoens, Dries Uyttenhove, Laurens Vandewalle, Stijn De Neve, Iris Plaisier, Rita Tyvaert, Steven Provoost, Mark Pollentier, Tim Deweerdt, Veerle Vanslembrouck
      Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
      Besluit

       

      Artikel 1: De gemeenteraad beslist, om naar aanleiding van de de coronacrisis, navolgende subsidiereglementen niet toe te passen in 2022:

      • Subsidiereglement voor culturele verenigingen, goedgekeurd door de gemeenteraad van 21 oktober 2019.
      • Algemeen subsidiereglement jeugdwerk, goedgekeurd door de gemeenteraad van 9 september 2019.
      • Subsidiereglement Impulssubsidie sport, goedgekeurd door de gemeenteraad van 15 december 2008.
      • Subsidiereglement sportverenigingen, goedgekeurd door de gemeenteraad van 25 juni 2018.

      Artikel 2: De gemeenteraad beslist om aan alle verenigingen die vallen onder het toepassingsgebied van voorgaande subsidiereglementen een identieke subsidie toe te kennen zoals voorzien in 2019, na voorlegging van een werkingsverslag over 2021-2022. Hierdoor wordt een uitzondering toegestaan op de wet van 1983 betreffende de verantwoording van de toelagen. 

       

      Naam

      Omschrijving

      Bedrag

      Markant Kortemark

      socio-culturele vereniging

      € 414,00

      Landelijke Gilde Werken

      socio-culturele vereniging

      € 160,00

      Landelijke Gilde Handzame

      socio-culturele vereniging

      € 148,00

      FERM Zarren (KVLV Zarren)

      socio-culturele vereniging

      € 220,00

      Koninklijke Fanfare Sint-Cecilia Zarren-Werken vzw

      socio-culturele vereniging

      € 2 741,00

      Koninklijke Muziekmaatschappij Sint Cecilia Kortemark

      socio-culturele vereniging

      € 2 922,00

      Koninklijke Muziekmaatschappij Sint Cecilia Handzame

      socio-culturele vereniging

      € 3 757,00

      OOKUNST vzw

      socio-culturele vereniging

      € 923,00

      TuinHier Handzame-Edewalle

      socio-culturele vereniging

      € 160,00

      Theatercompagnie Krom-B

      socio-culturele vereniging

      € 100,00

      Toneelkring Taterwater

      socio-culturele vereniging

      € 499,00

      Toneelkring Hoger Op vzw

      socio-culturele vereniging

      € 330,00

      Viva Svv Kortemark

      socio-culturele vereniging

      € 196,00

      Versteende Klei

      socio-culturele vereniging

      € 221,00

      Tuinhier Zarren

      socio-culturele vereniging

      € 414,00

      Tuinhier Kortemark

      socio-culturele vereniging

      € 269,00

      Zangkoor Edewalle In Dolce Jubilo

      socio-culturele vereniging

      € 61,00

      VABS Kortemark

      socio-culturele vereniging

      € 269,00

      ABS Kortemark

      socio-culturele vereniging

      € 232,00

      Kunstgroep Die Swaene

      socio-culturele vereniging

      € 257,00

      Heemkring Crekel Beke

      socio-culturele vereniging

      € 667,00

      Diaclub Kordial

      socio-culturele vereniging

      € 403,00

      Academie voor radiesthesie

      socio-culturele vereniging

      € 523,00

      Gezinsbond Handzame

      socio-culturele vereniging

      € 244,00

      Gezinsbond Kortemark

      socio-culturele vereniging

      € 365,00

      Gezinsbond Zarren

      socio-culturele vereniging

      € 402,00

      Gezinsbond Werken

      socio-culturele vereniging

      € 365,00

      FERM Kortemark (KVLV Kortemark)

      socio-culturele vereniging

      € 511,00

      FERM Handzame - Edewalle

      socio-culturele vereniging

      € 402,00

      Femma Zarren

      socio-culturele vereniging

      € 317,00

      Femma Krekedal

       socio-culturele vereniging

      € 438,00

      Subtotaal socio-culturele verenigingen

       

      € 18 930,00

       

       

       

      Naam

      Omschrijving

      Bedrag

      KLJ Kortemark

      jeugd - Subsidie jeugdverenigingen

      € 628,00

      Chiro ZARREN

      jeugd - Subsidie jeugdverenigingen

      € 1 966,00

      Chiro Spartok

      jeugd - Subsidie jeugdverenigingen

      € 2 789,00

      Jeugdhuis De Zunne

      jeugd - Subsidie jeugdverenigingen

      € 1 290,00

      Jeugdhuis De Fauteuil vzw

      jeugd - Subsidie jeugdverenigingen

      € 1 193,00

      Scouts Kortemark Robrecht De Fries

      jeugd - Subsidie jeugdverenigingen

      € 2 792,00

      Jeugdhuis De Meeuwe

      jeugd - Subsidie jeugdverenigingen

      € 1 193,00

      Subtotaal jeugdverenigingen

       

      € 11 851,00

           

      Naam

      Omschrijving

      Bedrag

      Zusters van Liefde vzw

      subsidie sport ifv kansengroepen

      € 525,00

      't Schoederkloptje vzw

      subsidie sport ifv kansengroepen

      € 426,00

      BLIJVELDE WOON- EN ZORGCENTRUM vzw

      subsidie sport ifv kansengroepen

      € 525,00

      Sint Jan de Deo vzw

      subsidie sport ifv kansengroepen

      € 525,00

      Badmintonclub KORTEMARK

      Subsidie sport 2022

      € 134,00

      Atletiekclub Z-Runners

      Subsidie sport 2022

      € 709,00

      Aërobicsclub TOGETHER FIT

      Subsidie sport 2022

      € 1 191,00

      Boldersclub De Krekebolders

      Subsidie sport 2022

      € 175,00

      Basketbalclub BT Kortemark

      Subsidie sport 2022

      € 553,00

      Basketbalclub De Gevestigde Waarden

      Subsidie sport 2022

      € 424,00

      Badmintonclub Zarren

      Subsidie sport 2022

      € 140,00

      Minivoetbalclub KBC Shotters

      Subsidie sport 2022

      € 641,00

      De Koutershotters

      Subsidie sport 2022

      € 254,00

      Judoclub Jokohazam vzw

      Subsidie sport 2022

      € 2 232,00

      Boogschutters Edewalle de Vrienden

      Subsidie sport 2022

      € 382,00

      Footfairplay vzw

      Subsidie sport 2022

              € 50,00

      Sarra Bikers

      Subsidie sport 2022

      € 157,00

      Petanqueclub Kortemark (fv)

      Subsidie sport 2022

      € 186,00

      Mountainbikeclub Mud Dust Fun

      Subsidie sport 2022

      € 226,00

      Minivoetbalverbond Kortemark vzw (fv)

      Subsidie sport 2022

      € 441,00

      Voetbalclub nsvd Handzame

      Subsidie sport 2022

      € 2 019,00

      Turnclub De Doorbijters

      Subsidie sport 2022

      € 130,00

      Tennisclub Zarrenhof

      Subsidie sport 2022

      € 560,00

      Tennisclub Kortemark vzw

      Subsidie sport 2022

      € 8 485,00

      Voetbalclub The Blue Devils

      Subsidie sport 2022

      € 257,00

      Voetbalclub SVD Kortemark

      Subsidie sport 2022

      € 1 751,00

      Voetbalclub SV Werken

      Subsidie sport 2022

      € 209,00

      Voetbalclub Scoutaboe

      Subsidie sport 2022

      € 184,00

      Wandelclub Michiel Mispelonvrienden

      Subsidie sport 2022

      € 303,00

      Wandelclub De Kreketrekkers

      Subsidie sport 2022

      € 372,00

      Volleybalclub Sarrako Kortemark

      Subsidie sport 2022

      € 1 953,00

      Voetbalclub WS Zarren

      Subsidie sport 2022

      € 707,00

      WTC De Molentrappers

      Subsidie sport 2022

      € 144,00

      WTC De Brouckerijders

      Subsidie sport 2022

      € 140,00

      WTC De Bosuiltrappers

      Subsidie sport 2022

      € 151,00

      WTC "T Oud Cortemarck"

      Subsidie sport 2022

      € 205,00

      WTC Zarrenhof

      Subsidie sport 2022

      € 330,00

      WTC De Kreketrappers

      Subsidie sport 2022

      € 92,00

      WTC Krekedaltrappers

      Subsidie sport 2022

      € 130,00

      Subtotaal sportverenigingen

       

      € 28 018,00

       

       

       

      TOTAAL

       

      € 58 799,00

    • Goedkeuring samenwerkingsovereenkomst 'Uitrustingswerken bedrijventerrein Wienerberger'.

      Aanwezig: Koen Decleir, Voorzitter gemeenteraad
      Karolien Damman, Burgemeester
      Stefaan Vercooren, Rik Waeyaert, Toon Vancoillie, Lynn Vermote, Christine Logghe, Schepenen
      Marc Vulsteke, Luc Vandermeersch, Ronny Vierstraete, Jelle Vercoutere, Paul Kimpe, Birger Debacker, Jan Stoens, Dries Uyttenhove, Laurens Vandewalle, Stijn De Neve, Iris Plaisier, Rita Tyvaert, Steven Provoost, Mark Pollentier, Tim Deweerdt, Veerle Vanslembrouck, Gemeenteraadsleden
      Sara De Meyer, Algemeen Directeur
      Aanleiding, feiten en context
      • De gemeente Kortemark en WVI zijn beide eigenaar van een deel van de site Wienerberger. De gemeente Kortemark wenst haar eigendommen binnen de site te benutten voor de herlokalisatie van de afdeling Omgeving. WVI wenst haar eigendommen te ontwikkelen voor bedrijfsactiviteiten. Hiervoor dienen de volgende werken uitgevoerd te worden:
        • infrastructuurwerken binnen de projectzone: wegenis, rioleringswerken, collectieve buffering hemelwater en bouwrijp maken van het terrein;
        • aanleg van nutsvoorzieningen;
        • groenaanleg.
      • Aanvullend wenst de gemeente Kortemark de volgende werken uit te voeren:
        • aansluiten woonlint langs de Staatsbaan (nrs. 14 t.e.m. 28) op het gescheiden rioleringsstelsel van het bedrijventerrein;
        • Aanleg van een fietspad tussen het recyclagepark in Den Triangel en de nieuwe site van de technische dienst.
      • In samenspraak met de gemeente werd een samenwerkingsovereenkomst opgemaakt voor de gezamenlijke ontwikkeling van het gebied, waarbij de kosten verdeeld worden volgens een verdeelsleutel op basis van de netto beschikbare oppervlakte van beide partijen op de site Wienerberger.
      • De raad van bestuur van WVI keurde op 11 mei 2022 de samenwerkingsovereenkomst goed.
      Relevante documenten
      • Uittreksel raad van bestuur 11 mei 2022.
      • Samenwerkingsovereenkomst.
      • Plan.
      Juridische overwegingen
      • De wet van 29/07/1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen.
      • Het decreet over het lokaal bestuur van 22/12/2017.
      • Het bestuursdecreet van 07/12/2018.
      Publieke stemming
      Aanwezig: Koen Decleir, Karolien Damman, Stefaan Vercooren, Rik Waeyaert, Toon Vancoillie, Lynn Vermote, Christine Logghe, Marc Vulsteke, Luc Vandermeersch, Ronny Vierstraete, Jelle Vercoutere, Paul Kimpe, Birger Debacker, Jan Stoens, Dries Uyttenhove, Laurens Vandewalle, Stijn De Neve, Iris Plaisier, Rita Tyvaert, Steven Provoost, Mark Pollentier, Tim Deweerdt, Veerle Vanslembrouck, Sara De Meyer
      Voorstanders: Koen Decleir, Karolien Damman, Stefaan Vercooren, Rik Waeyaert, Toon Vancoillie, Lynn Vermote, Christine Logghe, Marc Vulsteke, Luc Vandermeersch, Ronny Vierstraete, Jelle Vercoutere, Paul Kimpe, Birger Debacker, Jan Stoens, Dries Uyttenhove, Laurens Vandewalle, Stijn De Neve, Iris Plaisier
      Onthouders: Rita Tyvaert, Steven Provoost, Mark Pollentier, Tim Deweerdt, Veerle Vanslembrouck
      Resultaat: Met 18 stemmen voor, 5 onthoudingen
      Besluit

       

      Enig artikel: De gemeenteraad keurt de samenwerkingsovereenkomst 'Uitrustingswerken bedrijventerrein Wienerberger' met WVI goed.

    • Sport - Gebruiksovereenkomst Mattenzaal.

      Aanwezig: Koen Decleir, Voorzitter gemeenteraad
      Karolien Damman, Burgemeester
      Stefaan Vercooren, Rik Waeyaert, Toon Vancoillie, Lynn Vermote, Christine Logghe, Schepenen
      Marc Vulsteke, Luc Vandermeersch, Ronny Vierstraete, Jelle Vercoutere, Paul Kimpe, Birger Debacker, Jan Stoens, Dries Uyttenhove, Laurens Vandewalle, Stijn De Neve, Iris Plaisier, Rita Tyvaert, Steven Provoost, Mark Pollentier, Tim Deweerdt, Veerle Vanslembrouck, Gemeenteraadsleden
      Sara De Meyer, Algemeen Directeur
      Aanleiding, feiten en context
      • In het kader van de ingebruikname van de mattenzaal is het wenselijk om inhoudelijke en praktische afspraken vast te leggen met de gebruiker (judoclub Jokohazam) met betrekking tot het gebruik van de mattenzaal en de cafetaria. 
      • Het ontwerp van de gebruiksovereenkomst werd opgemaakt in overleg met judoclub Jokohazam.
      • Voor het gebruik van de mattenzaal en cafetaria dient de gebruiker een vergoeding te betalen van 4.875,00 euro, deze overeenkomst treedt in werking op 1 juli 2022 en loopt tot en met 31 juli 2023.
      Relevante documenten
      • Overeenkomst met betrekking tot het gebruik van de mattenzaal (zaal en cafetaria).
      Juridische overwegingen
      • Decreet over het lokaal bestuur d.d. 22 december 2017. 
      Publieke stemming
      Aanwezig: Koen Decleir, Karolien Damman, Stefaan Vercooren, Rik Waeyaert, Toon Vancoillie, Lynn Vermote, Christine Logghe, Marc Vulsteke, Luc Vandermeersch, Ronny Vierstraete, Jelle Vercoutere, Paul Kimpe, Birger Debacker, Jan Stoens, Dries Uyttenhove, Laurens Vandewalle, Stijn De Neve, Iris Plaisier, Rita Tyvaert, Steven Provoost, Mark Pollentier, Tim Deweerdt, Veerle Vanslembrouck, Sara De Meyer
      Voorstanders: Koen Decleir, Karolien Damman, Stefaan Vercooren, Rik Waeyaert, Toon Vancoillie, Lynn Vermote, Christine Logghe, Marc Vulsteke, Luc Vandermeersch, Ronny Vierstraete, Jelle Vercoutere, Paul Kimpe, Birger Debacker, Jan Stoens, Dries Uyttenhove, Laurens Vandewalle, Stijn De Neve, Iris Plaisier, Tim Deweerdt, Veerle Vanslembrouck
      Onthouders: Rita Tyvaert, Steven Provoost, Mark Pollentier
      Resultaat: Met 20 stemmen voor, 3 onthoudingen
      Besluit

       

      Artikel 1: De gemeenteraad beslist om onderstaande overeenkomst houdende het gebruik van de mattenzaal (zaal en cafetaria) door judoclub Jokohazam goed te keuren.

       

      GEBRUIKERSOVEREENKOMST MET JUDOCLUB “JOKOHAZAM” MET BETREKKING TOT HET GEBRUIK VAN DE MATTENZAAL (ZAAL & CAFETARIA) 

      Tussen,

      De gemeente Kortemark, vertegenwoordigd door Koen Decleir, voorzitter van de gemeenteraad en Sara De Meyer, Algemeen Directeur, hierna genoemd “eigenaar” enerzijds

      En

      Judoclub “Jokohazam”, vertegenwoordigd door Geert Sarrazyn, Voorzitter, Hospitaalstraat 25 J, 8610 Kortemark en Martijn Piepers, Secretaris, Kruisstraat 5, 8610 Kortemark, hierna genoemd “gebruiker” anderzijds.

      Wordt het volgende overeengekomen:


      De mattenzaal is gelegen in de Ichtegemstraat 2D en is eigendom van het gemeentebestuur van Kortemark.


      Artikel 1: Het gebruik van de mattenzaal en cafetaria is als volgt vastgesteld:

      §1. Tijdens trainingen, wedstrijden, tornooien en activiteiten, die doorgaan binnen het tijdsbestek van onderstaande planning, kan de gebruiker steeds gebruik maken van de mattenzaal en de cafetaria. Voor het seizoen 2022-2023 werd een planning opgemaakt voor het wekelijks gebruik van de mattenzaal en cafetaria:

      • Maandag van 19u00 – 20u00 (twee wekelijks)
      • Woensdag van 18u00 – 21u30 (wekelijks)
      • Vrijdag van 18u00 – 21u30 (wekelijks)
      • Zaterdag van 10u00 – 11u30 (wekelijks)
      • Zondag van 10u00 – 11u30 (1ste zondag van de maand)

      Naast bovenvermelde planning kunnen 10 facultatieve organisaties (wedstrijden, tornooien, kampen en andere activiteiten) ingepland worden, deze dienen steeds voorafgaandelijk aangevraagd te worden via het Vrijetijdsloket.

      Eventuele wijzigingen aan bovenvermelde planning dienen steeds in overleg te gebeuren met de sportdienst en het Vrijetijdsloket.

      §2. Op momenten dat judoclub Jokohazam geen gebruik maakt van de zaal en of cafetaria kan deze door andere verenigingen gehuurd worden via het Vrijetijdsloket – reservaties@kortemark.be
      Het Vrijetijdsloket regelt de afspraken met de gelegenheidsuitbater.

      §3. Het is verboden om de gehuurde infrastructuur onder te verhuren of in bruikleen te geven aan andere verenigingen.

       

      Artikel 2: Activiteiten

      §1. Enkel activiteiten die bijdragen tot de clubwerking zijn toegelaten. Alle activiteiten worden georganiseerd onder verantwoordelijkheid van de club.

      §2. Activiteiten met een privaat karakter worden niet toegestaan (vb. communie, huwelijk, verjaardag, jubileum,…)

      §3. Fuiven worden niet toegestaan.

       

      Artikel 3: Onderhoud en schade

      §1. Het is de verantwoordelijkheid van de gebruiker om de infrastructuur proper en netjes te onderhouden en poetsklaar (stoelen op tafels zetten, barmeubel vrijmaken,…) te zetten vóór de wekelijkse poetsbeurt door de gemeente.

      §2. De eigenaar staat in voor het poetsen en het onderhoud van de cafetaria, kleedkamers, gangen en danszaal.

      §3. De gebruiker staat in voor het poetsen en onderhoud van de mattenzaal.

      §4. Voor aanvang van de overeenkomst wordt een plaatsbeschrijving opgemaakt en ondertekend door beide partijen met het oog op eventuele schade ontstaan door de gebruiker.

      §5. Bij het vaststellen van schade, defecten,… moet het Vrijetijdsloket op de hoogte gebracht worden. De gebruiker mag de schade nooit zelf herstellen.

       

      Artikel 4: Huurprijs

      §1. Voor het gebruik van de mattenzaal en de cafetaria, dient de gebruiker een jaarlijkse vergoeding te betalen van 4.875 euro.

       

      Artikel 5: Looptijd van de overeenkomst

      §1. De overeenkomst treedt in werking op 1 juli 2022 en loopt tot en met 31 juli 2023.

       

      Artikel 6: Aanvullende voorwaarden

      §1. Indien er wijzigingen zijn binnen het bestuur van de gebruiker, moet de sportdienst hiervan op de hoogte gebracht worden.

    • Voorstel nieuw fuifreglement.

      Aanwezig: Koen Decleir, Voorzitter gemeenteraad
      Karolien Damman, Burgemeester
      Stefaan Vercooren, Rik Waeyaert, Toon Vancoillie, Lynn Vermote, Christine Logghe, Schepenen
      Marc Vulsteke, Luc Vandermeersch, Ronny Vierstraete, Jelle Vercoutere, Paul Kimpe, Birger Debacker, Jan Stoens, Dries Uyttenhove, Laurens Vandewalle, Stijn De Neve, Iris Plaisier, Rita Tyvaert, Steven Provoost, Mark Pollentier, Tim Deweerdt, Veerle Vanslembrouck, Gemeenteraadsleden
      Sara De Meyer, Algemeen Directeur
      Aanleiding, feiten en context
      • Naar aanleiding van het nieuw ingevoerde Riho-SEAS formulier in combinatie met een verouderd fuifreglement werd er door de jeugddienst en de nood- en preventieadviseur een voorstel tot nieuw fuifreglement opgemaakt.
      • Tijdens de jeugdraad van 4 februari 2022 werd het voorstel overlopen en werden er door de jeugdraadleden nog enkele wijzigingen voorgesteld.
      • De verschillen tussen beide voorstellen beslaan onderstaande punten:
        • Bij de afbouw van de fuif (3u30) een maximaal geluidsvolume van 85dB(A) veranderen naar 90dB(A).
          Motivatie jeugdraad om dit te verhogen naar max. 90dB(A), omdat dit anders de facto zou neerkomen op het stilleggen van de fuif om 3u30.
       
        • 4u30 alle bezoekers moeten de zaal verlaten hebben.
          De jeugdraad wil deze zin schrappen, omdat ze denken dat dit voor meer overlast zal zorgen voor de buren dan wanneer iedereen gespreid op eigen tempo de zaal verlaat.
       
        • Voorstel nood- en preventieadviseur: Het uitdoofscenario dient door de organisator geafficheerd te worden aan de inkom, aan de drankbonnen verkoop, aan de bar.
          Voorstel jeugdraad: Het uitdoofscenario dient op bepaalde locaties uitgehangen worden: Drankkaartenverkoop = sluitingsuur drankbonnen, Bar = sluitingsuur bar/verkoop sterke drank, Ingang/uitgang = sluitingsuur fuif
       
        • Verkoop sterke drank.
          Voorstel nood- en preventieadviseur: bandjessysteem en afzonderlijke bar verplichten.
          Voorstel jeugdraad: een systeem voor de controle verplichten (bv. bandjes) + een afzonderlijke bar niet als verplichting opleggen.
          Motivatie: zo heeft de organisator meer vrijheid om het systeem aan te passen in functie van het evenement, er kan ook met stempels of andere drankkaarten gewerkt worden. Voor wat betreft de aparte bar: niet op alle locaties/tijdens ieder evenement is het mogelijk om een aparte bar te voorzien.
       
        • Voorstel jeugdraad, weglaten van de opsomming van dranken. Een opsomming is sowieso onvolledig want er komen steeds nieuwe dranken bij en een deel van de namen in de lijst zijn merknamen. 
        • De voorbeelden die boven de lijst gegeven worden bij de omschrijving van alcoholische dranken, mengsel en andere zijn voldoende om iedereen op weg te helpen.
       
      • Bovenstaande aanpassingen werden voorgelegd en goedgekeurd door de nood- en preventieadviseur. 
      • Het nieuwe fuifreglement werd ter kennisgeving voorgelegd op het college van burgemeester en schepenen op 18 mei 2022.
      Relevante documenten
      • Versie van nood- en preventieadviseur van het reglement.
      • Aangebrachte aanpassingen door de jeugdraad van het reglement met aanduiding van de verschillen.
      Juridische overwegingen
      • Decreet over het Lokaal Bestuur d.d. 22 december 2017.
      Publieke stemming
      Aanwezig: Koen Decleir, Karolien Damman, Stefaan Vercooren, Rik Waeyaert, Toon Vancoillie, Lynn Vermote, Christine Logghe, Marc Vulsteke, Luc Vandermeersch, Ronny Vierstraete, Jelle Vercoutere, Paul Kimpe, Birger Debacker, Jan Stoens, Dries Uyttenhove, Laurens Vandewalle, Stijn De Neve, Iris Plaisier, Rita Tyvaert, Steven Provoost, Mark Pollentier, Tim Deweerdt, Veerle Vanslembrouck, Sara De Meyer
      Voorstanders: Koen Decleir, Karolien Damman, Stefaan Vercooren, Rik Waeyaert, Toon Vancoillie, Lynn Vermote, Christine Logghe, Marc Vulsteke, Luc Vandermeersch, Ronny Vierstraete, Jelle Vercoutere, Paul Kimpe, Birger Debacker, Jan Stoens, Dries Uyttenhove, Laurens Vandewalle, Stijn De Neve, Iris Plaisier, Rita Tyvaert, Steven Provoost, Mark Pollentier, Tim Deweerdt, Veerle Vanslembrouck
      Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
      Besluit

       

      Enig artikel: De gemeenteraad beslist het nieuw voorgelegde fuifreglement goed te keuren.

       

      Fuifreglement gemeente Kortemark

      dansfeesten met elektronisch versterkte muziek

       

      Dit fuifreglement is van toepassing op alle openbare fuiven op het grondgebied van groot Kortemark.

       

      Deze fuiven kunnen georganiseerd worden:

      - in tenten

      - in alternatieve locaties  (bv. loods landbouwer, privé zaaltjes, …)

      - in volgende gemeentelijke zalen

      • OC De Kouter, Ichtegemstraat 2A
      • OC Hansam, Handzamestraat 152 - polyvalente zaal

       

      De aanvraag:

      • De aanvraag tot toelating van een fuif gebeurt via het digitale platform RIHo-SEAS, hierbij de link: https://vcs01.politiezoneriho.be/MAXIFORMULIER.
      • Bij vragen of onduidelijkheden kan je contact opnemen met de diensten vrije tijd of de noodplanningscoördinator.
      • De aanvraag tot toelating dient minstens 2 maanden voor de start van het evenement ingevuld te worden.

       

      Formulieren en aanvragen:

      Volgende zaken worden via het RIHo-SEAS digitale platform aangevraagd en opgevraagd:

      • Contactgegevens: organisator, verantwoordelijke tijdens evenement, …
      • Een verzekeringsattest burgerlijke aansprakelijkheid (BA)
      • Het inzetten van eigen stewards of private security
      • Aanvraag maximale geluidsnorm: Max. 85decibel, 95 decibel, 100 decibel
      • Schenken van alcoholische dranken
        • Voor gegiste dranken zoals: bier, streekbieren, wijn, porto, martini,…
          is er geen drankvergunning vereist.
        • Het schenken van sterke dranken dient altijd aangevraagd te worden + vermelding welke sterke dranken er zullen aangeboden worden
      • Sluitingsuur van de fuif + bijhorend uitdoofscenario
      • Parkeerverboden en andere tijdelijke politiereglementen
      • Plaatsen van eetstanden
      • Wanneer de fuif doorgaat op een locatie dient er een overeenkomst tussen eigenaar en organisator toegevoegd te worden aan de melding

       

      Rookverbod:

      Als je een fuif of concert organiseert in een binnen locatie geldt altijd het rookverbod, als organisator zorg je ervoor dat de bezoekers dit verbod ook naleven.

       

      Publiciteit:

      Alle info omtrent publiciteit kan teruggevonden worden in het reglement:
      Publiciteit op grondgebied Kortemark.

       

      Unisono (Sabam & Billijke vergoeding):

      • Sabam zal in het kader van een fuif altijd moeten aangevraagd worden
      • Billijke vergoeding: Voor fuiven in de twee gemeentelijke OC’s zal er geen aangifte gedaan moeten worden, voor fuiven op andere locaties zal dit wel nodig zijn.

       

      Opkuis:

      Om lawaaioverlast naar de buurt te voorkomen, mag er pas de volgende dag (na 8u) opgekuist worden.

       

      Buurt informeren:

      Om de buurtbewoners op voorhand te informeren over het evenement, moet je in de dichte omgeving een briefje in de bus steken. Hierop plaats je de contactgegevens van de contactpersoon de avond zelf. Daarnaast laat je hen weten welk evenement je organiseert en wie (vereniging) de organisator is.

       

      Sluitingsuur:

      Het maximaal toegestane eind uur van een fuif is 4u30.

      Er moet bij een fuif steeds sprake zijn van een uitdoofscenario.

      Afhankelijk van het aangevraagde eind uur, toegestane geluidsvolume en de verkoop van sterke drank, zal er een ander uitdoofscenario gehanteerd worden.

       

      Verloop van het uitdoofscenario bij een aanvraag met eind uur 4u30 + aanvraag sterke dranken + geluidsvolume max. 95 dB(A) met verplichting geluidsmeting met een geijkt meettoestel en het gemeten geluidsniveau moet ten allen tijde zichtbaar zijn voor de persoon die het geluid bedient.

       

      3u00

      Stoppen verkoop sterke dranken

       

       

      3u30

      Einde drankkaartverkoop

       

      Geluidsvolume verlagen naar 90dB(A)

       

      4u00

      Sluiten bar

      Aansteken verlichting

       

      4u30

      Einde van de fuif

       

      De muziekinstallatie moet volledig afgelegd worden

       

      Het uitdoofscenario dient op bepaalde locaties uitgehangen worden:

      • Drankkaartenverkoop: sluitingsuur drankbonnen
      • Bar: sluitingsuur bar/verkoop sterke drank
      • Ingang/uitgang: sluitingsuur fuif
       

      Alle buitendeuren dienen dicht te zijn tijdens het evenement, openstaande buitendeuren zijn niet toegelaten dit om de buurtbewoners een rustige nacht te geven.

      Tijdens het evenement dient er door de organisatie buiten gecontroleerd worden op zwerfvuil, vandalisme en overlast.

      In de directe omgeving dient alles opgekuist te worden, tijdens en na het evenement.


      Via de evenementenfiche vraag je een toelating aan voor een bepaalde geluidsnorm. Afhankelijk van de toegekende norm kunnen nog bijkomende voorwaarden opgelegd worden zoals aanwezigheid van een geluidsmeter, oordoppen. Uiteraard neem je zelf alle voorzorgsmaatregelen om geluidsoverlast voor de buurt te voorkomen.

       

      Aanvraag alcoholische dranken

      - Het schenken van sterke dranken dient altijd aangevraagd te worden.

      • Bij de verkoop van alcohol dient er steeds voor gezorgd te worden dat -16 jarigen geen alcohol kunnen krijgen.
      • Verkoop van sterke dranken op fuiven kan, mits een toelating verkregen via een drankvergunning die wordt afgeleverd conform de wettelijke voorwaarden.
      • Verkoop aan -18 jarigen van sterke dranken is strikt verboden! Het is verplicht om hiervoor via een duidelijk systeem te werken zoals bijvoorbeeld leeftijdsbandjes let er dus op wie je achter welke toog plaatst.
      • Indien er voldoende ruimte is, is het aangeraden om een afzonderlijke ruimte/bar te organiseren voor de verkoop van sterke drank.
      • Verkoop van sterke dranken dient steeds in de vorm van mixdranken te gebeuren, waarbij de drank gemixt geschonken moet worden.

       

      • Wat is sterke drank?

      - Alle alcoholische dranken die meer dan 12 volumeprocent (% vol) gedistilleerde alcohol bevatten, zijn sterke dranken. (wodka, rum, cognac, whisky, gin en jenevers, maar ook  aperitiefdranken zoals pisang en passoa.)

      - Mengsel van niet-alcoholische drank met een gedistilleerde alcoholisch drank worden als sterke drank beschouwd. (alcoholpops en cocktails: whisky-cola gin-tonic en mojito)

      - Alle dranken, ook niet-gedistilleerde, met een alcoholpercentage van meer dan 22 % vol zijn sterke dranken.  (bv. sterke drank met  vruchtensap of sterke drank met frisdrank),

       

      • Het schenken van alle dranken dient te gebeuren in herbruikbare bekers, het is verboden wegwerpbekers, glas en flessen op fuiven te gebruiken.

       

      Gebruik gemeenschapscentra in het kader van een fuif

      Huur Zaal:

      De aanvraag tot huur van de zaal gebeurt via de webshop (max. 1 jaar vooraf).

      Huurprijs in het kader van een fuif:

       

      Zaal

      Alle erkende verenigingen van Kortemark

      OC De Kouter

      250 euro

      Polyvalente zaal OC Hansam

      175 euro

       

      Maximum toegelaten aantal personen, er dient wel nog aftrek te gebeuren van inname bar, podium, … om het aantal aanwezigen te bepalen:

      • OC De Kouter Kortemark:
        • Grote zaal 1000 zonder meubilair
        • Bar 100 zonder meubilair
      • Polyvalente zaal OC Hansam: 500 zonder meubilair

       

      Aantal fuiven:

      • Per maand kunnen per zaal maximaal 2 fuiven georganiseerd worden met een maximum van 12 fuiven per jaar.
      • Tijdens de periode van de speelpleinwerking (paasvakantie en juli-augustus) kunnen er geen fuiven doorgaan in OC De Kouter.

       

      Andere info:

      Info omtrent onderstaande zaken kan je terugvinden in het reglement gemeenschapscentra:

      • Schade
      • Elektriciteit voor discobar, pa, podiumverlichting, enz…
      • Plaatsen van eet en drankstanden:
      • Sancties
      • Controle van de zaal door het gemeentebestuur

       

      SLOTBEPALINGEN

       

      Het aangepaste fuifreglement werd ter advies voorgelegd aan de Kortemarkse jeugdraad dd.; 04/02/2022

       

      Dit reglement werd goedgekeurd in de gemeenteraad van 27/06/2022.

       

      Dit reglement treedt in voege op 01/07/2022.

    • Goedkeuring opportuniteitscriteria inzake advies lokaal bestuur bij kinderopvang.

      Aanwezig: Koen Decleir, Voorzitter gemeenteraad
      Karolien Damman, Burgemeester
      Stefaan Vercooren, Rik Waeyaert, Toon Vancoillie, Lynn Vermote, Christine Logghe, Schepenen
      Marc Vulsteke, Luc Vandermeersch, Ronny Vierstraete, Jelle Vercoutere, Paul Kimpe, Birger Debacker, Jan Stoens, Dries Uyttenhove, Laurens Vandewalle, Stijn De Neve, Iris Plaisier, Rita Tyvaert, Steven Provoost, Mark Pollentier, Tim Deweerdt, Veerle Vanslembrouck, Gemeenteraadsleden
      Sara De Meyer, Algemeen Directeur
      Aanleiding, feiten en context
      • Het lokaal bestuur krijgt een uitgebreide rol in het kader van de vergunningsaanvraag van een organisator van kinderopvang.
      • Een organisator moet vanaf 1 januari 2022 een opportuniteitsadvies aanvragen bij het lokaal bestuur voor:
        • de opstart van een groepsopvang (niet voor gezinsopvang).
        • de verhuis van een bestaande locatie binnen de gemeente.
        • een aanzienlijke uitbreiding (meer dan 8 plaatsen) van een locatie.
      • De verplichting geldt dus niet voor een uitbreiding tot 8 plaatsen.
      • De regelgeving voorzag vroeger al dat een organisator een advies moest vragen aan het lokaal bestuur over de vergunningsaanvraag voor een kinderopvanglocatie. De adviesrol wordt nu versterkt. Het lokaal bestuur zal, als antwoord op de adviesvraag, een advies geven over de opportuniteit van de opvang en dat dit advies bij een aanvraag vergunning moet toegevoegd worden. Een organisator moet in de vergunningsaanvraag ook aangeven hoe hij met opmerkingen in het advies van het lokaal bestuur zal omgaan.
       
      Concreet:
      • Het lokaal bestuur moet een procedure vastleggen over de manier waarop het een advies zal opstellen. Het lokaal bestuur gebruikt hiervoor vooraf bepaalde criteria en motiveert ook waarom het deze criteria gebruikt. Deze criteria moeten transparant, objectief en relevant zijn om de opportuniteit te beoordelen van een nieuwe locatie/uitbreiding in de gemeente.

      • Over de opmaak van de procedure en de criteria moet het lokaal bestuur in elk geval het Lokaal Overleg Kinderopvang raadplegen voor advies.

      • Het lokaal bestuur bezorgt het advies binnen de 30 dagen na de adviesvraag aan de organisator, die het toevoegt aan zijn vergunningsaanvraag t.a.v. het Agentschap Opgroeien. (Advies is niet bindend voor de organisator of het agentschap.)

      • Op 09.05.2022 werd de opportuniteitscriteria door het lokaal overleg kinderopvang besproken en goedgekeurd.
       
      • Er wordt voorgesteld om onderstaande criteria voor aanvragen van opvanginitiatieven te hanteren:
      Criterium 1: Betaalbaarheid
        • Is er duidelijkheid en transparantie met betrekking tot alle kosten gekoppeld aan de opvang.
          • Duidelijkheid: prijslijst, werken met afbetalingsplannen, maximum het IKT-tarief van een gezin hanteren bij onvoorziene afwezigheden, geen/een beperkte waarborg vragen…?
          • Transparant: prijsbeleid is terug te vinden in huishoudelijk reglement, website, …
        • Zijn er mogelijkheden inzake verminderd tarief voor sociaal kwetsbare gezinnen? Vb: sociaal tarief, …?
       

      Criterium 2: Beschikbaarheid

        • Is de opvang open vanaf 7:00 tot 18:00?
        • Is de opvang ’s morgens vroeger geopend dan 7:00?
        • Blijft de opvang ’s avonds later open dan 18:00?
        • Is er een mogelijkheid tot weekend- en/of vakantieopvang (met uitzondering van collectief verlof of vaste sluitingsperiode)?
        • Is er een mogelijkheid tot nachtopvang?
        • Is de opvanglocatie gelegen in een wijk waar weinig (0 tot 1) opvanginitiatieven aanwezig zijn.
       
      Criterium 3: stimulerende omgeving
        • De opvanglocatie laat toe dat kinderen kunnen exploreren in een buitenruimte.
          • De opvanglocatie beschikt over een terras, afgesloten van de straat.
          • De opvanglocatie beschikt over een tuin, afgesloten van de straat.
          • De opvanglocatie zorgt voor een taal stimulerende omgeving (samenwerking met Boekstart of de bibliotheek - en/of andere activiteiten, … ).
          • De opvanglocatie zorgt voor een educatief aanbod bij activiteiten voor verschillende leeftijden (=de opvanglocatie kan met voorbeelden aantonen hoe er wordt ingezet op educatieve ondersteuning doorheen de verschillende spel- en verzorgingsmomenten).
       

      Criterium 4: Inclusieve opvang

        • De organisator stelt een pedagogisch plan van aanpak op hoe er met kinderen met een specifieke zorgbehoefte zal worden omgegaan.
        • De organisator staat open voor inclusieve opvang (de organisator biedt opvang aan een kind met specifieke zorgbehoefte als er een opvangplaats beschikbaar is en maakt in het huishoudelijk reglement kenbaar hoe hiermee zal worden omgegaan).

       

      Relevante documenten
      • Verslag lokaal overleg kinderopvang d.d. 9 mei 2022.
      Juridische overwegingen
      • Decreet Lokaal Bestuur d.d. 22 december 2017.
      • Besluit van de Vlaamse Regering van 24 mei 2013 houdende het lokaal beleid kinderopvang, artikel 7.
      • Besluit van de Vlaamse Regering van 22 november 2013 houdende de vergunningsvoorwaarden en het kwaliteitsbeleid voor gezinsopvang en groepsopvang van baby's en peuters, artikelen 2,3° en 13.
      • Besluit van de Vlaamse Regering van 9 mei 2014 houdende de procedures voor de aanvraag en de toekenning van de vergunning en de subsidies voor gezinsopvang en groepsopvang van baby's en peuters, artikels 8, 9, 10, 12, 52.
      • Besluit van de Vlaamse Regering van 29 januari 2021 tot wijziging van de regelgeving over de voorwaarden en procedure in het kader van de toekenning van een vergunning of subsidie aan een organisator van kinderopvang en buitenschoolse opvang en over voorwaarden voor het lokaal bestuur in het kader van het lokaal beleid kinderopvang (B.S.05/02/2021).
       
      • Besluit van de Vlaamse Regering van 24 mei 2013 houdende het lokaal beleid kinderopvang, artikel 7.
      • Besluit van de Vlaamse Regering van 22 november 2013 houdende de vergunningsvoorwaarden en het kwaliteitsbeleid voor gezinsopvang en groepsopvang van baby's en peuters, artikelen 2,3° en 13.
      • Besluit van de Vlaamse Regering van 9 mei 2014 houdende de procedures voor de aanvraag en de toekenning van de vergunning en de subsidies voor gezinsopvang en groepsopvang van baby's en peuters, artikels 8, 9, 10, 12, 52.
      • Besluit van de Vlaamse Regering van 29 januari 2021 tot wijziging van de regelgeving over de voorwaarden en procedure in het kader van de toekenning van een vergunning of subsidie aan een organisator van kinderopvang en buitenschoolse opvang en over voorwaarden voor het lokaal bestuur in het kader van het lokaal beleid kinderopvang (B.S.05/02/2021).

       

      Publieke stemming
      Aanwezig: Koen Decleir, Karolien Damman, Stefaan Vercooren, Rik Waeyaert, Toon Vancoillie, Lynn Vermote, Christine Logghe, Marc Vulsteke, Luc Vandermeersch, Ronny Vierstraete, Jelle Vercoutere, Paul Kimpe, Birger Debacker, Jan Stoens, Dries Uyttenhove, Laurens Vandewalle, Stijn De Neve, Iris Plaisier, Rita Tyvaert, Steven Provoost, Mark Pollentier, Tim Deweerdt, Veerle Vanslembrouck, Sara De Meyer
      Voorstanders: Koen Decleir, Karolien Damman, Stefaan Vercooren, Rik Waeyaert, Toon Vancoillie, Lynn Vermote, Christine Logghe, Marc Vulsteke, Luc Vandermeersch, Ronny Vierstraete, Jelle Vercoutere, Paul Kimpe, Birger Debacker, Jan Stoens, Dries Uyttenhove, Laurens Vandewalle, Stijn De Neve, Iris Plaisier, Rita Tyvaert, Steven Provoost, Mark Pollentier, Tim Deweerdt, Veerle Vanslembrouck
      Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
      Besluit

       

      Enig artikel: De gemeenteraad keurt onderstaande opportuniteitscriteria goed m.b.t. advies lokaal bestuur bij aanvragen kinderopvang:

       Criterium 1: Betaalbaarheid

      • Is er duidelijkheid en transparantie met betrekking tot alle kosten gekoppeld aan de opvang.
        • Duidelijkheid: prijslijst, werken met afbetalingsplannen, maximum het IKT-tarief van een gezin hanteren bij onvoorziene afwezigheden, geen/een beperkte waarborg vragen…?
        • Transparant: prijsbeleid is terug te vinden in huishoudelijk reglement, website, …
      • Zijn er mogelijkheden inzake verminderd tarief voor sociaal kwetsbare gezinnen? Vb: sociaal tarief, …?
       
      Criterium 2: Beschikbaarheid
      • Is de opvang open vanaf 7:00 tot 18:00?
      • Is de opvang ’s morgens vroeger geopend dan 7:00?
      • Blijft de opvang ’s avonds later open dan 18:00?
      • Is er een mogelijkheid tot weekend- en/of vakantieopvang (met uitzondering van collectief verlof of vaste sluitingsperiode)?
      • Is er een mogelijkheid tot nachtopvang?
      • Is de opvanglocatie gelegen in een wijk waar weinig (0 tot 1) opvanginitiatieven aanwezig zijn.
       
      Criterium 3: stimulerende omgeving
      • De opvanglocatie laat toe dat kinderen kunnen exploreren in een buitenruimte.
        • De opvanglocatie beschikt over een terras, afgesloten van de straat.
        • De opvanglocatie beschikt over een tuin, afgesloten van de straat.
        • De opvanglocatie zorgt voor een taal stimulerende omgeving (samenwerking met Boekstart of de bibliotheek - en/of andere activiteiten, … ).
        • De opvanglocatie zorgt voor een educatief aanbod bij activiteiten voor verschillende leeftijden (=de opvanglocatie kan met voorbeelden aantonen hoe er wordt ingezet op educatieve ondersteuning doorheen de verschillende spel- en verzorgingsmomenten).
       
      Criterium 4: Inclusieve opvang
      • De organisator stelt een pedagogisch plan van aanpak op hoe er met kinderen met een specifieke zorgbehoefte zal worden omgegaan.
      • De organisator staat open voor inclusieve opvang (de organisator biedt opvang aan een kind met specifieke zorgbehoefte als er een opvangplaats beschikbaar is en maakt in het huishoudelijk reglement kenbaar hoe hiermee zal worden omgegaan).
    • Mededeling van het verslag van de sportraad.

      Aanwezig: Koen Decleir, Voorzitter gemeenteraad
      Karolien Damman, Burgemeester
      Stefaan Vercooren, Rik Waeyaert, Toon Vancoillie, Lynn Vermote, Christine Logghe, Schepenen
      Marc Vulsteke, Luc Vandermeersch, Ronny Vierstraete, Jelle Vercoutere, Paul Kimpe, Birger Debacker, Jan Stoens, Dries Uyttenhove, Laurens Vandewalle, Stijn De Neve, Iris Plaisier, Rita Tyvaert, Steven Provoost, Mark Pollentier, Tim Deweerdt, Veerle Vanslembrouck, Gemeenteraadsleden
      Sara De Meyer, Algemeen Directeur
      Relevante documenten
      • Verslag van de sportraad d.d. 20 april 2022.
      Besluit

      Er wordt mededeling gegeven van het verslag van de sportraad d.d. 20 april 2022.

    • Varia.

      Aanwezig: Koen Decleir, Voorzitter gemeenteraad
      Karolien Damman, Burgemeester
      Stefaan Vercooren, Rik Waeyaert, Toon Vancoillie, Lynn Vermote, Christine Logghe, Schepenen
      Marc Vulsteke, Luc Vandermeersch, Ronny Vierstraete, Jelle Vercoutere, Paul Kimpe, Birger Debacker, Jan Stoens, Dries Uyttenhove, Laurens Vandewalle, Stijn De Neve, Iris Plaisier, Rita Tyvaert, Steven Provoost, Mark Pollentier, Tim Deweerdt, Veerle Vanslembrouck, Gemeenteraadsleden
      Sara De Meyer, Algemeen Directeur
      Besluit

      Zie audio-opname op de website.

Namens Gemeenteraad,

Sara De Meyer
Algemeen Directeur

Koen Decleir
Voorzitter gemeenteraad