Terug
Gepubliceerd op 07/07/2021

Besluit  Gemeenteraad

ma 28/06/2021 - 20:00

Kronevoordestraat - aanvullend verkeersreglement.

Aanwezig: Jan Stoens, Voorzitter Gemeenteraad
Karolien Damman, Burgemeester
Stefaan Vercooren, Rik Waeyaert, Toon Vancoillie, Lynn Vermote, Christine Logghe, Schepenen
Ronny Vierstraete, Luc Vandermeersch, Jelle Vercoutere, Koen Decleir, Birger Debacker, Marc Vulsteke, Paul Kimpe, Laurens Vandewalle, Stijn De Neve, Dries Uyttenhove, Iris Plaisier, Rita Tyvaert, Steven Provoost, Mark Pollentier, Veerle Vanslembrouck, Tim Deweerdt, Gemeenteraadsleden
Bram Van Acker, Algemeen Directeur wn.

Het college heeft enkele beslissingen genomen die een aangepast aanvullend verkeersreglement vereisen. Het gaat om een aanpassing aan de parkeerplaatsen beperkte parkeertijd en het invoeren van een fietsstraat in de Kronevoordestraat.

Aanleiding, feiten en context
  • Het college heeft in de zitting van 5 februari 2021 beslist om de parkeerplaatsen met beperkte parkeertijd in de Kronevoordestraat ter hoogte van huisnummer 16 te schrappen gezien er geen handelszaak meer is.
  • Het college heeft in de zitting van 5 februari 2021 beslist om een parkeerplaats met een beperkte parkeertijd van max. 2 uur te voorzien in de Kronevoordestraat ter hoogte van huisnummer 60C.
  • Het college heeft in de zitting van 12 februari 2021 beslist om in de Kronevoordestraat vanaf de beek tot de Staatsbaan een fietsstraat in te voeren. 
  • Het aanvullend verkeersreglement van de Kronevoordestraat moet hiervoor worden aangepast.
Relevante documenten
  • Gemeenteraadsbeslissing dd. 12 oktober 2015 houdende aanvullend verkeersreglement van de Kronevoordestraat.
  • Collegebeslissing dd. 5 februari 2021 houdende het schrappen en invoeren van parkeerplaatsen met beperkte parkeertijd in de Kronevoordestraat.
  • Collegebeslissing dd. 11 december 2020 houdende de vraag tot het invoeren van een tonnagebeperking met beperkte tijd in de schoolomgevingen
  • Collegebeslissing dd. 12 februari 2021 houdende het invoeren van een fietsstraat in de Kronevoordestraat, met name het gedeelte tussen de beek en de Staatsbaan.
Juridische overwegingen
  • De wet betreffende de politie over het wegverkeer, gecoördineerd bij koninklijk besluit van 16 maart 1968.
  • Het koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg.
  • Het ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald.
  • Het decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens.
  • Het uitvoeringsbesluit van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens.
  • De omzendbrief MOB/2009/1 van 3 april 2009.
  • De nieuwe gemeentewet van 24 juni 1988.
  • Het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017;
  • Het aanvullend verkeersreglement van de Kronevoordestraat, goedgekeurd door de gemeenteraad in zitting van 12 oktober 2015.
  • Het aanvullend reglement betreft enkel gemeentewegen.
Besluit:

 

Artikel 1:
Op de Kronevoordestraat:
  • vanaf huisnummer 83 over een lengte van 20 meter;
  • van de aansluiting met het Handzameplein tot en met huisnummer 4;
geldt:
  • het is iedere bestuurder verboden de onderbroken streep te overschrijden, behalve om in te halen, om links af te slaan, om te keren of om van rijstrook te veranderen.
 
Dit wordt gesignaleerd door:
  • wegmarkeringen overeenkomstig art.72.3 van de wegcode.

 

Artikel 2:
Op de Kronevoordestraat:
  • van huisnummer 82 tot huisnummer 64 aan de kant van de pare huisnummers;
  • van huisnummer 62 tot huisnummer 28 aan de kant van de pare huisnummers;
  • van huisnummer 26 tot huisnummer 6 aan de kant van de pare huisnummers;
  • van huisnummer 83 tot huisnummer 79 aan de kant van de onpare huisnummers;
  • van huisnummer 51 tot huisnummer 15 aan de kant van de onpare huisnummers;
  • van huisnummer 13 tot huisnummer 9 aan de kant van de onpare huisnummers;
geldt:
  • de denkbeeldige rand van de rijbaan wordt aangeduid. Het deel van de openbare weg dat gelegen is aan de andere kant van deze streep is voorbehouden voor het stilstaan en parkeren, behalve op autosnelwegen en autowegen.
 
Dit wordt gesignaleerd door:
  • wegmarkeringen overeenkomstig art.75.2 van de wegcode.

 

Artikel 3:
Op het kruispunt van de Kronevoordestraat met de Staatsbaan geldt:
  • de bestuurders moeten de lichten van de driekleurige verkeerslichten opvolgen;
  • de plaats waar de bestuurders moeten stoppen ingevolge het verkeerslicht wordt aangeduid.
 
Dit wordt gesignaleerd door:
  • verkeerslichten overeenkomstig art.61 van de wegcode;
  • wegmarkeringen overeenkomstig art.76.1 van de wegcode.
 
Artikel 4:
Op de Kronevoordestraat:
  • ter hoogte van het kruispunt met de Staatsbaan;
  • meer bepaald de zijweg gelegen naast de spooroverweg, ter hoogte van het kruispunt met de Kronevoordestraat, hoofdweg;
  • ter hoogte van huisnummer 53;
  • ter hoogte van huisnummer 2;
geldt:
  • voetgangers moeten de oversteekplaats volgen om de rijbaan over te steken.
 
Dit wordt gesignaleerd door:
  • wegmarkeringen overeenkomstig art.76.3 van de wegcode.

 

Artikel 5:
Op de Kronevoordestraat:
  • ter hoogte van het kruispunt met de Staatsbaan;
  • meer bepaald de zijweg gelegen naast de spooroverweg, ter hoogte van het kruispunt met de Kronevoordestraat, hoofdweg;
geldt:
  • bestuurders mogen niet rijden, stilstaan of parkeren op de markeringen.
 
Dit wordt gesignaleerd door:
  • wegmarkeringen overeenkomstig art.77.4 van de wegcode.

 

Artikel 6:
Op de Kronevoordestraat, meer bepaalde de zijweg gelegen naast de spooroverweg, van het kruispunt met de Kronevoordestraat, hoofdweg, tot en met huisnummer 81 geldt:
  • voertuigen moeten parkeren binnen de afgebakende plaatsen.
 
Dit wordt gesignaleerd door:
  • wegmarkeringen overeenkomstig art.77.5 van de wegcode.

 

Artikel 7:
Op de Kronevoordestraat ter hoogte van het kruispunt met de Staatsbaan geldt:
  • de bestuurders zijn verplicht de hindernis langs rechts voorbij te rijden.
 
Dit wordt gesignaleerd door:
  • verkeersborden D1.

 

Artikel 8:
Op de Kronevoordestraat:
  • ter hoogte van huisnummer 15a;
  • ter hoogte van huisnummer 64;
geldt:
  • het parkeren is toegelaten;
  • de parkeertijd is beperkt en de parkeerschijf moet gebruikt worden;
  • het gebruik van de schijf is voorgeschreven "max. 30 min.";
  • de parkeerreglementering geldt over een afstand van 5 m.
 
Dit wordt gesignaleerd door:
  • verkeersborden E9a;
  • de verkeersborden worden aangevuld met onderborden Type VIIb;
  • de verkeersborden worden aangevuld met x-borden Xc.
 
Artikel 9:
Op de Kronevoordestraat ter hoogte van:
  • huisnummer 16;
  • huisnummer 31;
  • huisnummer 46a;
  • huisnummer 80;
geldt:
  • het parkeren is toegelaten;
  • de parkeertijd is beperkt en de parkeerschijf moet gebruikt worden;
  • het gebruik van de schijf is voorgeschreven "max. 30 min.";
  • de parkeerreglementering geldt over een afstand van 10 m.
 
Dit wordt gesignaleerd door:
  • verkeersborden E9a;
  • de verkeersborden worden aangevuld met onderborden Type VIIb;
  • de verkeersborden worden aangevuld met x-borden Xc.

 

Artikel 10:
Op de Kronevoordestraat ter hoogte van huisnummer 55, kant van de pare huisnummers, geldt:
  • het parkeren is voorbehouden voor autocars;
  • het parkeren is toegelaten maar beperkt tot de volgende uren: maandag, dinsdag en donderdag van 15u30 tot 16u30 - woensdag van 11u15 tot 12u15 -  vrijdag van 14u30 tot 15u30 - uitgezonderd schoolvakanties.
 
Dit wordt gesignaleerd door:
  • verkeersborden E9d;
  • de verkeersborden worden aangevuld met onderborden Type V.

 

Artikel 11:
Op de Kronevoordestraat, meer bepaald de zijweg gelegen naast de spooroverweg, van huisnummer 57 tot huisnummer 55 geldt:
  • het parkeren is verboden;
  • het einde van de parkeerreglementering wordt aangeduid;
  • het begin van de parkeerreglementering wordt aangeduid.
 
Dit wordt gesignaleerd door:
  • verkeersborden E1;
  • de verkeersborden worden aangevuld met x-borden Xb, Xa.

 

Artikel 12:
Op de Kronevoordestraat, meer bepaald de zijweg gelegen naast de spooroverweg, ter hoogte van het kruispunt met de Kronevoordestraat, hoofdweg, geldt:
  • de bestuurders moeten voorrang verlenen;
  • de plaats waar de bestuurders, zo nodig, moeten stoppen om voorrang te verlenen, wordt aangeduid.
Op de Kronevoordestraat, hoofdweg, ter hoogte van het kruispunt met de Kronevoordestraat, meer bepaald de zijweg gelegen naast de spooroverweg, geldt:
  • de bestuurders hebben voorrang.
 
Dit wordt gesignaleerd door:
  • verkeersborden B1;
  • wegmarkeringen overeenkomstig art.76.2 van de wegcode;
  • verkeersborden B15.

 

Artikel 13:
Op de Kronevoordestraat:
  • van huisnummer 37 tot huisnummer 31 aan de kant van de onpare huisnummers;
  • van huisnummer 48 tot huisnummer 58 aan de kant van de pare huisnummers;
geldt:
  • het stilstaan en parkeren is verboden;
  • het verbod geldt "op werkdagen van 07.00 tot 19.00 u";
  • het einde van de parkeerreglementering wordt aangeduid;
  • het begin van de parkeerreglementering wordt aangeduid.
 
Dit wordt gesignaleerd door:
  • verkeersborden E3;
  • de verkeersborden worden aangevuld met onderborden Type V;
  • de verkeersborden worden aangevuld met x-borden Xb, Xa.

 

Artikel 14:
Op de Kronevoordestraat ter hoogte van huisnummer 15, aan de kant van de onpare huisnummers, geldt:
  • het parkeren is verboden;
  • de parkeerreglementering geldt over een afstand van 30 m.
 
Dit wordt gesignaleerd door:
  • verkeersborden E1;
  • de verkeersborden worden aangevuld met x-borden Xc.

 

Artikel 15:
Op de Kronevoordestraat van huisnummer 9 tot huisnummer 11 aan de kant van de onpare huisnummers geldt:
  • het parkeren is verboden;
  • het einde van de parkeerreglementering wordt aangeduid;
  • het begin van de parkeerreglementering wordt aangeduid.
 
Dit wordt gesignaleerd door:
  • verkeersborden E1;
  • de verkeersborden worden aangevuld met x-borden Xb, Xa.

 

Artikel 16:

Op de Kronevoordestraat ter hoogte van huisnummer 60C aan de kant van de pare huisnummers wordt volgende maatregel ingevoerd:

  • het parkeren is toegelaten;
  • de parkeerreglementering is beperkt en geldt max. 2 uur;
  • de parkeerreglementering geldt over een afstand van 5 m.

 

Dit wordt gesignaleerd door:

  • verkeersborden E9a;
  • de verkeersborden worden aangevuld met onderborden Type VIIc;
  • de verkeersborden worden aangevuld met x-borden Xc.

 

Artikel 17:

Op de Kronevoordestraat van huisnummer 28 tot het kruispunt met de Staatsbaan, in beide richtingen, wordt volgende maatregel ingevoerd:

  • de fietsstraat wordt afgebakend. Het begin van de fietsstraat wordt aangeduid ;
  • ook het einde van de fietsstraat wordt aangeduid.

 

Dit wordt gesignaleerd door:

  • verkeersborden F111;
  • verkeersborden F113.

  

Artikel 18:
Volgende aanvullende reglementen worden opgeheven:
Alle bestaande aanvullende reglementen op het wegverkeer met betrekking tot de Kronevoordestraat worden opgeheven. 
 
 
Artikel 19:
Dit aanvullend reglement wordt ter kennisgeving overgemaakt aan de afdeling Vlaams Huis voor de Verkeersveiligheid.