Terug
Gepubliceerd op 20/01/2023

Notulen  Gemeenteraad

ma 19/12/2022 - 20:00 Raadszaal
Aanwezig: Koen Decleir, Voorzitter gemeenteraad
Karolien Damman, Burgemeester
Stefaan Vercooren, Rik Waeyaert, Toon Vancoillie, Lynn Vermote, Christine Logghe, Schepenen
Marc Vulsteke, Luc Vandermeersch, Ronny Vierstraete, Jelle Vercoutere, Paul Kimpe, Birger Debacker, Jan Stoens, Dries Uyttenhove, Laurens Vandewalle, Stijn De Neve, Iris Plaisier, Rita Tyvaert, Steven Provoost, Mark Pollentier, Tim Deweerdt, Veerle Vanslembrouck, Gemeenteraadsleden
Sara De Meyer, Algemeen Directeur
  • Openbaar

    • Goedkeuring notulen van de zitting van de gemeenteraad d.d. 14 november 2022.

      Aanwezig: Koen Decleir, Voorzitter gemeenteraad
      Karolien Damman, Burgemeester
      Stefaan Vercooren, Rik Waeyaert, Toon Vancoillie, Lynn Vermote, Christine Logghe, Schepenen
      Marc Vulsteke, Luc Vandermeersch, Ronny Vierstraete, Jelle Vercoutere, Paul Kimpe, Birger Debacker, Jan Stoens, Dries Uyttenhove, Laurens Vandewalle, Stijn De Neve, Iris Plaisier, Rita Tyvaert, Steven Provoost, Mark Pollentier, Tim Deweerdt, Veerle Vanslembrouck, Gemeenteraadsleden
      Sara De Meyer, Algemeen Directeur
      Aanleiding, feiten en context
      • De notulen van de vorige zitting d.d. 14 november 2022 dienen goedgekeurd te worden door de gemeenteraad.
      Relevante documenten
      • Notulen van de gemeenteraad d.d. 14 november 2022
      • Audio-opname via de link https://soundcloud.com/user-708243570/audio-opname-raadszitting-maandag-14-november-2022
      Juridische overwegingen
      • Decreet over het lokaal bestuur d.d. 22 december 2017.
      Publieke stemming
      Aanwezig: Koen Decleir, Karolien Damman, Stefaan Vercooren, Rik Waeyaert, Toon Vancoillie, Lynn Vermote, Christine Logghe, Marc Vulsteke, Luc Vandermeersch, Ronny Vierstraete, Jelle Vercoutere, Paul Kimpe, Birger Debacker, Jan Stoens, Dries Uyttenhove, Laurens Vandewalle, Stijn De Neve, Iris Plaisier, Rita Tyvaert, Steven Provoost, Mark Pollentier, Tim Deweerdt, Veerle Vanslembrouck, Sara De Meyer
      Voorstanders: Koen Decleir, Karolien Damman, Stefaan Vercooren, Rik Waeyaert, Toon Vancoillie, Lynn Vermote, Christine Logghe, Marc Vulsteke, Luc Vandermeersch, Ronny Vierstraete, Jelle Vercoutere, Paul Kimpe, Birger Debacker, Jan Stoens, Dries Uyttenhove, Laurens Vandewalle, Stijn De Neve, Iris Plaisier
      Onthouders: Rita Tyvaert, Steven Provoost, Mark Pollentier, Tim Deweerdt, Veerle Vanslembrouck
      Resultaat: Met 18 stemmen voor, 5 onthoudingen
      Besluit

       

      Enig artikel: De notulen van de gemeenteraad van 14 november 2022 worden goedgekeurd.

    • Gemeentepersoneel - Goedkeuring toevoeging van de feestdagen, die in 2023 in een weekend voorkomen, aan het verlof.

      Aanwezig: Koen Decleir, Voorzitter gemeenteraad
      Karolien Damman, Burgemeester
      Stefaan Vercooren, Rik Waeyaert, Toon Vancoillie, Lynn Vermote, Christine Logghe, Schepenen
      Marc Vulsteke, Luc Vandermeersch, Ronny Vierstraete, Jelle Vercoutere, Paul Kimpe, Birger Debacker, Jan Stoens, Dries Uyttenhove, Laurens Vandewalle, Stijn De Neve, Iris Plaisier, Rita Tyvaert, Steven Provoost, Mark Pollentier, Tim Deweerdt, Veerle Vanslembrouck, Gemeenteraadsleden
      Sara De Meyer, Algemeen Directeur
      Aanleiding, feiten en context
      • De gemeenteraad dient een beslissing te nemen omtrent de feestdagen die in 2023 in een weekend voorkomen, om deze of als brugdag vast te leggen of om deze aan het verlof toe te voegen.
      • Er zijn in 2023 twee feestdagen die in een weekend voorkomen:
        Feestdag Datum
        Nieuwjaar zondag 1 januari 2023
        Wapenstilstand zaterdag 11 november 2023
      • De bovenvermelde feestdagen kunnen pas genomen worden nadat de feestdag voorbij is en behouden het karakter van een feestdag.
      • De bovenvermelde regeling geldt voor alle personeelsleden, behalve voor de personeelsleden waarvan werken op een zaterdag en/of zondag standaard in het uurrooster zit (o.a. bibliotheekpersoneel en personeel recyclagepark).
      Juridische overwegingen
      • Artikel 178 §1 van de rechtspositieregeling van het lokaal bestuur Kortemark zoals goedgekeurd door de raad d.d. 13 december 2021.
      Publieke stemming
      Aanwezig: Koen Decleir, Karolien Damman, Stefaan Vercooren, Rik Waeyaert, Toon Vancoillie, Lynn Vermote, Christine Logghe, Marc Vulsteke, Luc Vandermeersch, Ronny Vierstraete, Jelle Vercoutere, Paul Kimpe, Birger Debacker, Jan Stoens, Dries Uyttenhove, Laurens Vandewalle, Stijn De Neve, Iris Plaisier, Rita Tyvaert, Steven Provoost, Mark Pollentier, Tim Deweerdt, Veerle Vanslembrouck, Sara De Meyer
      Voorstanders: Koen Decleir, Karolien Damman, Stefaan Vercooren, Rik Waeyaert, Toon Vancoillie, Lynn Vermote, Christine Logghe, Marc Vulsteke, Luc Vandermeersch, Ronny Vierstraete, Jelle Vercoutere, Paul Kimpe, Birger Debacker, Jan Stoens, Dries Uyttenhove, Laurens Vandewalle, Stijn De Neve, Iris Plaisier, Rita Tyvaert, Steven Provoost, Mark Pollentier, Tim Deweerdt, Veerle Vanslembrouck
      Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
      Besluit

       

      Artikel 1: De raad beslist om de feestdagen die in 2023 in een weekend voorkomen, aan het verlof toe te voegen:

      Feestdag Datum
      Nieuwjaar zondag 1 januari 2023
      Wapenstilstand zaterdag 11 november 2023

       

      Artikel 2: Deze regeling geldt voor alle personeelsleden, behalve voor de personeelsleden waarvan werken op een zaterdag en/of zondag standaard in het uurrooster zit (o.a. bibliotheekpersoneel en personeel recyclagepark).

    • Leningovereenkomst - consultatie van de markt ter financiering van de investeringsprojecten door middel van een krediet voor het meerjarenplan 2020-2025.

      Aanwezig: Koen Decleir, Voorzitter gemeenteraad
      Karolien Damman, Burgemeester
      Stefaan Vercooren, Rik Waeyaert, Toon Vancoillie, Lynn Vermote, Christine Logghe, Schepenen
      Marc Vulsteke, Luc Vandermeersch, Ronny Vierstraete, Jelle Vercoutere, Paul Kimpe, Birger Debacker, Jan Stoens, Dries Uyttenhove, Laurens Vandewalle, Stijn De Neve, Iris Plaisier, Rita Tyvaert, Steven Provoost, Mark Pollentier, Tim Deweerdt, Veerle Vanslembrouck, Gemeenteraadsleden
      Sara De Meyer, Algemeen Directeur
      Aanleiding, feiten en context
      • De financieel directeur wenst, in het kader van het aangepast meerjarenplan (investeringsuitgaven) en de evolutie van de rentevoeten, de markt te consulteren om een lening af te sluiten. 
      • Er wordt voorgesteld om deze consultatie te richten aan deze vier grote financiële instellingen: 
        • BNP Paribas Fortis, Warandeberg 3, 1000 Brussel 
        • KBC Bank NV, Havenlaan 2, 1080 Brussel 
        • Belfius Bank & Verzekeringen, Karel Rogierplein 11, 1210 Sint-Joost-ten-Node 
        • ING Belgium, Marnixlaan 24, 1000 Brussel 
      Relevante documenten
      • Model van leningsovereenkomst
      Juridische overwegingen
      • Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017.
      • De wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten sluit de opdrachten betreffende leningen uit van de toepassing van de wet (art. 28, § 1, 6°). In principe behoort de bevoegdheid om te bepalen of en hoe een leningsovereenkomst tot stand moet komen aan de gemeenteraad (art. 40, § 1. Die bevoegdheid kan bij reglement toevertrouwd worden aan het college van burgemeester en schepenen (art. 41, 1e lid). De gemeenteraad heeft deze mogelijk niet gedelegeerd in het kader van de dagelijkse bestuurshandelingen. De uitvoering van de raadsbeslissing behoort wel tot de bevoegdheid van het college van burgemeester en schepenen (art. 56, § 1, 2e lid), maar het daadwerkelijk opnemen van al of een deel van gesloten leningen is een bevoegdheid van de financieel directeur, op grond van zijn bevoegdheid inzake het liquiditeitenbeheer. Niettegenstaande de wetgeving overheidsopdrachten niet toepasselijk is op leningen, moeten bepaalde basisbeginselen van het overheidshandelen gerespecteerd worden: het gelijkheidsbeginsel, de werking van vrijemarkteconomie, het principe van behoorlijk bestuur.
      Publieke stemming
      Aanwezig: Koen Decleir, Karolien Damman, Stefaan Vercooren, Rik Waeyaert, Toon Vancoillie, Lynn Vermote, Christine Logghe, Marc Vulsteke, Luc Vandermeersch, Ronny Vierstraete, Jelle Vercoutere, Paul Kimpe, Birger Debacker, Jan Stoens, Dries Uyttenhove, Laurens Vandewalle, Stijn De Neve, Iris Plaisier, Rita Tyvaert, Steven Provoost, Mark Pollentier, Tim Deweerdt, Veerle Vanslembrouck, Sara De Meyer
      Voorstanders: Koen Decleir, Karolien Damman, Stefaan Vercooren, Rik Waeyaert, Toon Vancoillie, Lynn Vermote, Christine Logghe, Marc Vulsteke, Luc Vandermeersch, Ronny Vierstraete, Jelle Vercoutere, Paul Kimpe, Birger Debacker, Jan Stoens, Dries Uyttenhove, Laurens Vandewalle, Stijn De Neve, Iris Plaisier, Tim Deweerdt
      Onthouders: Rita Tyvaert, Steven Provoost, Mark Pollentier, Veerle Vanslembrouck
      Resultaat: Met 19 stemmen voor, 4 onthoudingen
      Besluit

       

      Artikel 1: De gemeenteraad gaat akkoord om leningen op te nemen ten belope van het ingeschreven bedrag in de huidige meerjarenplanning 2020-2025 en dit volgens een marktconsultatie op basis van bijgevoegde leningsovereenkomst. Deze leningsovereenkomst is een leidraad: in het kader van snel stijgende marktomstandigheden mag de keuze genomen worden om ofwel kortlopend dan wel langlopend te gaan financieren. Eveneens kunnen modaliteiten ook nog gewijzigd worden n.a.v. van de marktconsultatie. 

       

      Artikel 2: De financieel directeur bepaalt de hoogte en het tijdstip van de op te nemen leningen met dien verstande dat het op te nemen bedrag van leningen het krediet van het meerjarenplan niet mag overschrijden. 

    • Goedkeuring dotatie politiezone 2023.

      Aanwezig: Koen Decleir, Voorzitter gemeenteraad
      Karolien Damman, Burgemeester
      Stefaan Vercooren, Rik Waeyaert, Toon Vancoillie, Lynn Vermote, Christine Logghe, Schepenen
      Marc Vulsteke, Luc Vandermeersch, Ronny Vierstraete, Jelle Vercoutere, Paul Kimpe, Birger Debacker, Jan Stoens, Dries Uyttenhove, Laurens Vandewalle, Stijn De Neve, Iris Plaisier, Rita Tyvaert, Steven Provoost, Mark Pollentier, Tim Deweerdt, Veerle Vanslembrouck, Gemeenteraadsleden
      Sara De Meyer, Algemeen Directeur
      Aanleiding, feiten en context
      • Jaarlijks stelt de gemeenteraad de dotatie vast voor het lopende dienstjaar.
      • Er is een afspraak binnen het politiecollege om de dotatie jaarlijks met 2% te verhogen in de periode 2020-2025.
      Relevante documenten
      • Politiebegroting dienstjaar 2023
      Juridische overwegingen
      • De Wet van 7 december 1998 tot de organisatie van een geïntegreerde politiedienst, gestructureerd op twee niveaus - artikel 34.
      • Artikel 241 en gedeeltelijk Titel VI, Hoofdstukken 1 en 2 Nieuwe Gemeentewet van 24 juni 1988.
      • Het ARPC - het Koninklijk Besluit van 5 september 2001 houdende het algemeen reglement op de boekhouding van de lokale politie.
      • De Ministeriële omzendbrief PLP 57  van 21 november 2018 betreffende de onderrichtingen voor het opstellen van de politiebegroting ten behoeve van de politiezones.
      Financiële impact
      • Kredieten zijn voorzien in het meerjarenplan BP2020_2025-3  0400-00/GBB-FD/649400
      Publieke stemming
      Aanwezig: Koen Decleir, Karolien Damman, Stefaan Vercooren, Rik Waeyaert, Toon Vancoillie, Lynn Vermote, Christine Logghe, Marc Vulsteke, Luc Vandermeersch, Ronny Vierstraete, Jelle Vercoutere, Paul Kimpe, Birger Debacker, Jan Stoens, Dries Uyttenhove, Laurens Vandewalle, Stijn De Neve, Iris Plaisier, Rita Tyvaert, Steven Provoost, Mark Pollentier, Tim Deweerdt, Veerle Vanslembrouck, Sara De Meyer
      Voorstanders: Koen Decleir, Karolien Damman, Stefaan Vercooren, Rik Waeyaert, Toon Vancoillie, Lynn Vermote, Christine Logghe, Marc Vulsteke, Luc Vandermeersch, Ronny Vierstraete, Jelle Vercoutere, Paul Kimpe, Birger Debacker, Jan Stoens, Dries Uyttenhove, Laurens Vandewalle, Stijn De Neve, Iris Plaisier, Tim Deweerdt, Veerle Vanslembrouck
      Onthouders: Rita Tyvaert, Steven Provoost, Mark Pollentier
      Resultaat: Met 20 stemmen voor, 3 onthoudingen
      Besluit

       

      Artikel 1: De gemeenteraad keurt een gewone dotatie goed van 1.179.618 euro voor de politiezone Polder voor het begrotingsjaar 2023.

       

      Artikel 2: De gemeenteraad beslist om dit besluit digitaal over te maken aan de hogere overheid en aan de politiezone Polder.

    • Goedkeuring aansluiting Vastgoedinformatieplatform en vernieuwing retributiereglement vastgoedinformatie.

      Aanwezig: Koen Decleir, Voorzitter gemeenteraad
      Karolien Damman, Burgemeester
      Stefaan Vercooren, Rik Waeyaert, Toon Vancoillie, Lynn Vermote, Christine Logghe, Schepenen
      Marc Vulsteke, Luc Vandermeersch, Ronny Vierstraete, Jelle Vercoutere, Paul Kimpe, Birger Debacker, Jan Stoens, Dries Uyttenhove, Laurens Vandewalle, Stijn De Neve, Iris Plaisier, Rita Tyvaert, Steven Provoost, Mark Pollentier, Tim Deweerdt, Veerle Vanslembrouck, Gemeenteraadsleden
      Sara De Meyer, Algemeen Directeur
      Aanleiding, feiten en context
      • Als een onroerend goed wordt verkocht, moet bepaalde informatie aan de koper worden meegedeeld. Notarissen en makelaars doen hiervoor een beroep op steden en gemeenten, de gevraagde info wordt dan aangeleverd via het inlichtingenformulier vastgoedinformatie, ook wel ‘de notarisbrief’ genoemd.
      • Bij sommige gemeenten kan de aanvrager de informatie digitaal aanvragen, bij anderen gebeurt de aanvraag met een mailtje of een telefoontje.
        Hier en daar betaalt de aanvrager meteen voor de gegevens, vaak stuurt de gemeente achteraf een factuur. Die verschillen qua aanpak zijn voor notarissen en makelaars niet altijd even gemakkelijk. Hoe zat het ook weer in gemeente X? Maar ook voor steden en gemeenten is het opvolgen van de aanvragen en bijhorende facturatie ook een heus takenpakket. Sommige gemeenten maken deze brief vrijwel volledig digitaal op, terwijl er bij andere nog veel handmatig opzoekwerk moet worden gedaan.
      • Het Vastgoedinformatieplatform is een digitaal portaal waar de aanvrager van informatie over vastgoed via één eenvoudige weg de benodigde data in het kader van een verkoop of langdurige verhuur kan opvragen. Het platform verzamelt dan alle data uit de beschikbare, aangesloten bronnen (centrale registers en gemeenten). De bevoegde gemeente krijgt via het platform een vraag om het dossier te vervolledigen en de kwaliteit ervan te controleren, waarna de info wordt afgeleverd aan de aanvrager. De facturatie en betaling gebeuren eenvoudig via het platform.
      • Alle gemeenten dienen zich hierop aan te sluiten. Naar aanleiding hiervan dient het retributiereglement van de gemeente Kortemark te worden herzien.
      Relevante documenten
      • De gemeenteraadsbeslissing d.d. 18 november 2019 houdende de goedkeuring van de retributie op de afgifte van administratieve bescheiden
      • Verwerkingsovereenkomst - bijlage 1
      Juridische overwegingen
      • Artikel 173 van de Grondwet.
      • Artikel 40, §3, van het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen.
      • Artikelen 5.2.1, 5.2.5, 5.2.6 en 5.2.7 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening van 15 mei 2009.
      • De financiële toestand van de gemeente en de noodzaak om het budget in evenwicht te houden.
      Publieke stemming
      Aanwezig: Koen Decleir, Karolien Damman, Stefaan Vercooren, Rik Waeyaert, Toon Vancoillie, Lynn Vermote, Christine Logghe, Marc Vulsteke, Luc Vandermeersch, Ronny Vierstraete, Jelle Vercoutere, Paul Kimpe, Birger Debacker, Jan Stoens, Dries Uyttenhove, Laurens Vandewalle, Stijn De Neve, Iris Plaisier, Rita Tyvaert, Steven Provoost, Mark Pollentier, Tim Deweerdt, Veerle Vanslembrouck, Sara De Meyer
      Voorstanders: Koen Decleir, Karolien Damman, Stefaan Vercooren, Rik Waeyaert, Toon Vancoillie, Lynn Vermote, Christine Logghe, Marc Vulsteke, Luc Vandermeersch, Ronny Vierstraete, Jelle Vercoutere, Paul Kimpe, Birger Debacker, Jan Stoens, Dries Uyttenhove, Laurens Vandewalle, Stijn De Neve, Iris Plaisier, Rita Tyvaert, Steven Provoost, Mark Pollentier, Tim Deweerdt, Veerle Vanslembrouck
      Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
      Besluit


      Artikel 1 - Definities

      Voor de toepassing van dit reglement wordt verstaan onder:

      vastgoedinformatie: gebouw-, grond- of omgevingsgebonden gegevens inzake een onroerend goed, inclusief informatie met betrekking tot het juridische, administratieve of fysieke statuut van dit onroerend goed;

      lokale gegevensbron: vastgoedinformatie die een gemeente of de rechtspersonen die ervan afhangen, beheert;

      centrale gegevensbron: vastgoedinformatie die een Vlaamse instantie of een externe overheid beheert;

      Vastgoedinformatieplatform of VIP: elektronisch informatiesysteem voor de ontsluiting, samenvoeging en veilige gegevensdeling van vastgoedinformatie tussen aanleverende entiteiten en aanvragers;

      vastgoeddossier: de combinatie van verschillende datasets, samengesteld uit vastgoedinformatie met betrekking tot een perceel, of een onderdeel, die op aanvraag wordt ontsloten door de aanleverende entiteit, door Digitaal Vlaanderen wordt samengevoegd en door de lokale overheid ter beschikking wordt gesteld aan de aanvrager;

      externe overheid: overheidsinstanties, vermeld in artikel I.3, 8° van het Bestuursdecreet van 7 december 2018;

      Vlaamse instantie: elk van de volgende overheidsinstanties:

      a) de instanties van de Vlaamse overheid, vermeld in artikel I.3, 1°, van het Bestuursdecreet van 7 december 2018;

      b) de instellingen met een publieke taak, vermeld in artikel I.3, 6°, van het Bestuursdecreet van 7 december 2018, voor zover ze afhangen van de Vlaamse overheid of van een of meer andere instellingen met een publieke taak die afhangen van de Vlaamse overheid;

      c) de instanties van de Vlaamse overheid, vermeld in artikel I.3, 7°, van het Bestuursdecreet van 7 december 2018;

      aanvrager: de notaris of vastgoedmakelaar die in het kader van zijn beroepsactiviteiten of taken van algemeen belang die bij of krachtens een supranationale of wetskrachtige norm bepaalde vastgoedinformatie nodig heeft en daartoe een aanvraag via het VIP doet;

      algemene verordening gegevensbescherming: Verordening (EU) 2016/679 van het Europees Parlement en de Raad van 27 april 2016 betreffende de bescherming van natuurlijke personen in verband met de verwerking van persoonsgegevens en betreffende het vrije verkeer van die gegevens en tot intrekking van Richtlijn 95/46/EG;

      10° persoonsgegevens: de gegevens, vermeld in artikel 4, 1), van de algemene verordening gegevensbescherming;

      11° verwerking: een verwerking als vermeld in artikel 4, 2), van de algemene verordening gegevensbescherming;

      12° verwerkingsverantwoordelijke: een verwerkingsverantwoordelijke als vermeld in artikel 4, 7), van de algemene verordening gegevensbescherming;

      13° betrokkene: een betrokkene als vermeld in artikel 4, 1), van de algemene verordening gegevensbescherming.

       

      Artikel 2 - Algemeen

      De gemeente Kortemark verzamelt de opgevraagde vastgoedinformatie uit lokale gegevensbronnen. De gemeente Kortemark doet een beroep op het VIP om vastgoedinformatie uit centrale gegevensbronnen op te halen en samen te voegen met het vastgoeddossier. De gemeente Kortemark stelt het vastgoeddossier via het Vastgoedinformatieplatform aan de aanvrager ter beschikking.

      In de mate dat persoonsgegevens zouden worden verwerkt in het kader van het vastgoeddossier, verwerkt de gemeente die gegevens met als doeleinde om aanvragers samengevoegde vastgoedinformatie uit centrale en lokale gegevensbronnen ter beschikking te stellen in het kader van hun beroepsactiviteiten of in het kader van taken van algemeen belang die bij of krachtens een supranationale of wetskrachtige norm zijn bepaald.

      Met ingang van 1 februari 2023 wordt ten voordele van gemeente Kortemark een retributie geheven op aanvragen, gedaan via het Vastgoedinformatieplatform, tot het verkrijgen van het vastgoeddossier.

       

      Artikel 3 - Verschuldigde

      De retributie is verschuldigd door de aanvrager.

       

      Artikel 4 - Bedrag

      Het bedrag van de gemeentelijke retributie wordt, conform onze beslissing van 18 november 2019, vastgelegd als volgt:

      Voorwerp aanvraag

      Retributiebedrag

      Vastgoeddossier (per capakey)

       75 EUR

      De aflevertermijn voor het vastgoeddossier bedraagt maximum [30] dagen.

       

      Artikel 5 - Invorderingswijze

      De onbetwiste en opeisbare retributie wordt bij niet-betaling ingevorderd conform artikel 177, tweede lid, van het Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur.

      De betwiste en opeisbare retributie wordt bij niet-betaling burgerrechtelijk ingevorderd.

       

      Artikel 6 - Verwerking van persoonsgegevens

      §1. In de mate dat persoonsgegevens zouden worden verwerkt in het kader van het vastgoeddossier, treedt de gemeente Kortemark voor de doeleinden omschreven in artikel 2 op als verwerkingsverantwoordelijke.

      §2. De gemeente verwerkt voor de doeleinden omschreven in artikel 2 persoonsgegevens met betrekking tot de volgende categorieën van betrokkenen:

      1. aanvragers; en
      2. houders van rechten op een perceel, of een onderdeel, waarvoor het vastgoeddossier wordt aangevraagd.

      §3. De gemeente verwerkt voor de doeleinden omschreven in artikel 2 volgende categorieën van persoonsgegevens:

      1. contact- en identificatiegegevens;
      2. financiële gegevens;
      3. het identificatienummer van het Rijksregister/KBO-nummer;
      4. vastgoedinformatie;
      5. gegevens in het kader van openbare onderzoeken en overtredingen.

      §4. De gemeente Kortemark bewaart de persoonsgegevens die het verwerkt, niet langer dan noodzakelijk is om de doeleinden, vermeld in artikel 2, te bereiken en conform artikel III.87, §1 van het Bestuursdecreet van 7 december 2018, of tot de betrokkene vraagt om de persoonsgegevens die gemeente Kortemark verwerkt, te verwijderen, conform de voorwaarden, vermeld in de algemene verordening gegevensbescherming. De archiveringstermijn van de persoonsgegevens bij de gemeente Kortemark bedraagt 3 jaar overeenkomstig de bepalingen van de Selectielijst voor Vlaamse gemeentearchieven.

      §5. De gemeente Kortemark doet een beroep op agentschap Digitaal Vlaanderen voor de doeleinden omschreven in artikel 2. Agentschap Digitaal Vlaanderen treedt in dit kader op als verwerker van de gemeente Kortemark, die de verwerkingsverantwoordelijke is. De modaliteiten van de verwerking zijn geregeld in de verwerkingsovereenkomst die te vinden is in Bijlage 1.

       

      Artikel 7 – Ondertekening

      De vastgoeddossiers die de gemeente Kortemark via het Vastgoedinformatieplatform ter beschikking stelt, worden niet ondertekend aangezien het vastgoeddossier een louter informatief document betreft dat geen beleidsmatige stellingname inhoudt en niet kwalificeert als stuk of briefwisseling in de zin van artikel 279 van het Decreet lokaal bestuur.

       

      Artikel 8 - Vervanging voorgaande reglementering

      Dit reglement vervangt vanaf 1 februari 2023 alle retributiereglementen die betrekking hebben op vastgoeddossiers, die vanaf de bekendmaking van dit reglement kunnen worden aangevraagd via het Vastgoedinformatieplatform.

       

      Artikel 9 - Bekendmaking

      Dit reglement wordt bekendgemaakt overeenkomstig artikel 286 en 287 van het Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur.

    • Retributiereglement op werken aan nutsvoorzieningen op gemeentelijk openbaar domein vanaf 1 januari 2023 voor een termijn eindigend op 31 december 2025.

      Aanwezig: Koen Decleir, Voorzitter gemeenteraad
      Karolien Damman, Burgemeester
      Stefaan Vercooren, Rik Waeyaert, Toon Vancoillie, Lynn Vermote, Christine Logghe, Schepenen
      Marc Vulsteke, Luc Vandermeersch, Ronny Vierstraete, Jelle Vercoutere, Paul Kimpe, Birger Debacker, Jan Stoens, Dries Uyttenhove, Laurens Vandewalle, Stijn De Neve, Iris Plaisier, Rita Tyvaert, Steven Provoost, Mark Pollentier, Tim Deweerdt, Veerle Vanslembrouck, Gemeenteraadsleden
      Sara De Meyer, Algemeen Directeur
      Aanleiding, feiten en context
      • De gemeente en de burgers worden voortdurend geconfronteerd met de plaatsing van en/of onderhoud aan verschillende nutsvoorzieningen op gemeentelijk grondgebied.
      • Deze nutsvoorzieningen vergen werkzaamheden langs de gemeentelijke wegen en hebben aldus een impact op het openbaar domein.
      • De gemeente heeft de Code voor Infrastructuur- en Nutswerken langs gemeentewegen goedgekeurd die tot doel heeft een snelle en vlotte uitvoering van de werken te bevorderen, teneinde de hinder en de duur van de werken tot een minimum te herleiden.
      • Deze Code werd opgemaakt door een overlegplatform bestaande uit een delegatie van nutsbedrijven en een delegatie van de gemeenten. 
      • Op het vlak van het onderhoud en de herstellingen moeten ook geregeld dringende werken worden uitgevoerd die verband houden met de continuïteit van de dienstverlening. Daarnaast zijn er een aantal werken zoals aansluitingswerken, herstellingen en andere kleine onderhoudswerken die omzeggens constant een impact hebben op het openbaar domein.
      • De actualisatie van de code naar aanleiding van meer aandacht voor minder hinder, heeft meer oog voor het totaal concept en het gebruik van nieuwe e-instrumenten GIPOD, KLIP.
      Relevante documenten
      • Beslissing gemeenteraad d.d. 18 november 2019 waarbij vorig reglement werd goedgekeurd
      • Algemeen kader geschetst door Fluvius
      Juridische overwegingen
      • Het decreet lokaal bestuur d.d. 22 december 2017
      Financiële impact
      •  De nodige ontvangstkredieten werden ingeschreven op de sleutel GBB-FD/0020-00/736990/GEMEENTE/CBS/0/IP-GEEN
      Publieke stemming
      Aanwezig: Koen Decleir, Karolien Damman, Stefaan Vercooren, Rik Waeyaert, Toon Vancoillie, Lynn Vermote, Christine Logghe, Marc Vulsteke, Luc Vandermeersch, Ronny Vierstraete, Jelle Vercoutere, Paul Kimpe, Birger Debacker, Jan Stoens, Dries Uyttenhove, Laurens Vandewalle, Stijn De Neve, Iris Plaisier, Rita Tyvaert, Steven Provoost, Mark Pollentier, Tim Deweerdt, Veerle Vanslembrouck, Sara De Meyer
      Voorstanders: Koen Decleir, Karolien Damman, Stefaan Vercooren, Rik Waeyaert, Toon Vancoillie, Lynn Vermote, Christine Logghe, Marc Vulsteke, Luc Vandermeersch, Ronny Vierstraete, Jelle Vercoutere, Paul Kimpe, Birger Debacker, Jan Stoens, Dries Uyttenhove, Laurens Vandewalle, Stijn De Neve, Iris Plaisier, Rita Tyvaert, Steven Provoost, Mark Pollentier, Tim Deweerdt, Veerle Vanslembrouck
      Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
      Besluit


      Artikel 1 - Algemeen

       

      Er wordt aan de eigenaar van elke nutsvoorziening een retributie aangerekend op de gemeentelijke dienstverlening en het gebruik van het gemeentelijk openbaar domein naar aanleiding van werken aan permanente nutsvoorzieningen op het gemeentelijk openbaar domein, in uitvoering en met toepassing van de Code voor Infrastructuur- en Nutswerken langs gemeentewegen. 

       

      Permanente nutsvoorzieningen omvatten:

      - alle installaties (zoals kabels, leidingen, buizen, …), inclusief hun aanhorigheden (zoals kabel-, verdeel-, aansluit-, e.a. kasten, palen, masten, toezichts-, verbindings-, e.a. putten, …) dienstig voor het transport van elektriciteit, gas, gasachtige producten, stoom, drink-, hemel- en afvalwater, warm water, brandstof;

      - alle trein- en tramsporen die zich bevinden op de openbare weg. Deze worden eveneens aanzien als nutsvoorzieningen.

       

      De retributie is niet verschuldigd indien de werken worden uitgevoerd samen met of onmiddellijk voorafgaand aan wegen- of rioleringswerken uitgevoerd door de stad/gemeente of indien het werken zijn die uitgevoerd worden op verzoek van de stad/gemeente.

       

      Deze retributie sluit elke andere heffing, semi-heffing, of waarborgstelling in het kader van werken aan permanente nutsvoorzieningen door de gemeente uit zowel in hoofde van de distributienetbeheerder als van haar werkmaatschappij en ongeacht of voorgenoemden deze werken uitvoeren in eigen naam, dan wel laten uitvoeren door derden in naam en voor rekening van de distributienetbeheerder of de werkmaatschappij. 

       

      Onderhavig retributiereglement gaat in vanaf 1 januari 2023 voor een termijn eindigend op 31 december 2025.

       

       

      Artikel 2  - Retributie naar aanleiding van sleufwerken

       

      De retributie naar aanleiding van sleufwerken is verschuldigd per dag en per meter openliggende sleuflengte voor alle sleufwerken. Zij bedraagt per meter sleuflengte voor werken in rijwegen 10,24 euro, voor werken in voetpaden 7,88 euro en voor werken in aardewegen 4,73 euro.  

      Op deze basisbedragen wordt een indexatie toegepast, naar analogie met de door de VREG goedgekeurde niet-periodieke tarieven, zoals jaarlijks gepubliceerd in augustus.

      Indexatie gebeurt aan het begin van een nieuwe cyclus van 3 jaar.

       

      Een begonnen dag geldt voor een volledige dag.

       

       

      Artikel 3 - Retributie voor dringende werken, aansluitingswerken, herstellingen, kleine onderhoudswerken en ter compensatie van diverse heffingen en belastingen

       

      Voor de hinder veroorzaakt door de dringende werken, aansluitingswerken, herstellingen en kleine onderhoudswerken met een sleufoppervlakte van maximum 3 m², wordt per kalenderjaar een retributie geheven van 1,00 euro per op het grondgebied van de stad/gemeente aanwezig aansluitingspunt. 

       

      Ter compensatie van diverse heffingen en belastingen in hoofde van zowel de distributienetbeheerder als zijn werkmaatschappij wordt een retributie voorzien van 0,50 euro per aanwezig aansluitingspunt op het grondgebied van de stad/gemeente.

      Op deze basisbedragen wordt een indexatie toegepast, naar analogie met de door de VREG goedgekeurde niet-periodieke tarieven, zoals  jaarlijks gepubliceerd in augustus. 

       

      Deze retributies zijn verschuldigd vóór het einde van ieder jaar. In dit kader doet iedere nutsmaatschappij vóór 15 december van ieder jaar opgave van het aantal aansluitingspunten op het grondgebied van de stad/gemeente. 

       

       

      Artikel 4 – Inning

       

      De retributie dient te worden betaald binnen de 30 kalenderdagen na toezending van de facturen.  

       

       

      Artikel 5 – Definitief karakter

       

      Dit retributiereglement wordt toegezonden aan de toezichthoudende overheid.

      Het retributiereglement wordt overeenkomstig artikel 286 van het Decreet Lokaal Bestuur afgekondigd en bekendgemaakt.

    • Goedkeuring werkingssubsidies toegevoegde erkende verenigingen van Kortemark.

      Aanwezig: Koen Decleir, Voorzitter gemeenteraad
      Karolien Damman, Burgemeester
      Stefaan Vercooren, Rik Waeyaert, Toon Vancoillie, Lynn Vermote, Christine Logghe, Schepenen
      Marc Vulsteke, Luc Vandermeersch, Ronny Vierstraete, Jelle Vercoutere, Paul Kimpe, Birger Debacker, Jan Stoens, Dries Uyttenhove, Laurens Vandewalle, Stijn De Neve, Iris Plaisier, Rita Tyvaert, Mark Pollentier, Tim Deweerdt, Gemeenteraadsleden
      Sara De Meyer, Algemeen Directeur
      Verontschuldigd: Steven Provoost, Veerle Vanslembrouck, Gemeenteraadsleden
      Aanleiding, feiten en context
      • De gemeenteraad dd. 27 juni 2022 besliste om, naar aanleiding van de coronacrisis, navolgende subsidiereglementen niet toe te passen in 2022:
        • Subsidiereglement voor culturele verenigingen, goedgekeurd door de gemeenteraad van 21 oktober 2019.
        • Algemeen subsidiereglement jeugdwerk, goedgekeurd door de gemeenteraad van 9 september 2019.
        • Subsidiereglement Impulssubsidie sport, goedgekeurd door de gemeenteraad van 15 december 2008.
        • Subsidiereglement sportverenigingen, goedgekeurd door de gemeenteraad van 25 juni 2018.
      • In hetzelfde besluit werd beslist om aan alle verenigingen die vallen onder het toepassingsgebied van voorgaande subsidiereglementen een identieke subsidie toe te kennen zoals voorzien in 2019, dit na voorlegging van een werkingsverslag over 2021-2022. Hierdoor werd een uitzondering toegestaan op de wet van 1983 betreffende de verantwoording van de toelagen.
      • 'VZW FC 't Schaek' (17 december 2021) en 'De Ruyterhoek vrienden' (10 december 2021)  werden als recent opgerichte vereniging niet opgenomen op de lijst van erkende Kortemarkse verenigingen.
      • Gezien 'VZW FC 't Schaek' nog niet bestond in referentiejaar 2019, wordt voorgesteld om 'VZW FC 't Schaek' een subsidie toe te kennen gelijk aan het gemiddelde van gelijkaardige sportverenigingen (liefhebbersvoetbal) of 220,5 euro. 
      • Gezien 'De Ruyterhoek vrienden' nog niet bestond in referentiejaar 2019, wordt voorgesteld om 'De Ruyterhoek vrienden' een subsidie toe te kennen gelijk aan gelijkaardige erkende verenigingen of 80 euro.
      • Er wordt voorgesteld om bovenstaande subsidies toe te kennen op basis van een werkingsverslag.
      Relevante documenten
      • Subsidiereglement voor culturele verenigingen, goedgekeurd door de gemeenteraad van 21 oktober 2019.
      • Algemeen subsidiereglement jeugdwerk, goedgekeurd door de gemeenteraad van 9 september 2019.
      • Subsidiereglement Impulssubsidie sport, goedgekeurd door de gemeenteraad van 15 december 2008.
      • Subsidiereglement sportverenigingen, goedgekeurd door de gemeenteraad van 25 juni 2018.
      • Overzicht maatregelen najaar 2021 tot voorjaar 2022.
      • Voorstel werkingssubsidies 2022.
      • Goedkeuring en verantwoording werkingssubsidies erkende verenigingen van Kortemark dd. 27 juni 2022.
      • Erkenning 'De Ruyterhoek vrienden' dd. 10 december 2021.
      • Erkenning 'VZW FC 't Schaek' dd. 17 december 2021.
      Juridische overwegingen
      • Decreet over het lokaal bestuur d.d. 22 december 2017.
      • Wet van 14 november 1983 over de controle op de toekenning en aanwending van toelagen.
      Publieke stemming
      Aanwezig: Koen Decleir, Karolien Damman, Stefaan Vercooren, Rik Waeyaert, Toon Vancoillie, Lynn Vermote, Christine Logghe, Marc Vulsteke, Luc Vandermeersch, Ronny Vierstraete, Jelle Vercoutere, Paul Kimpe, Birger Debacker, Jan Stoens, Dries Uyttenhove, Laurens Vandewalle, Stijn De Neve, Iris Plaisier, Rita Tyvaert, Mark Pollentier, Tim Deweerdt, Sara De Meyer
      Voorstanders: Koen Decleir, Karolien Damman, Stefaan Vercooren, Rik Waeyaert, Toon Vancoillie, Lynn Vermote, Christine Logghe, Marc Vulsteke, Luc Vandermeersch, Ronny Vierstraete, Jelle Vercoutere, Paul Kimpe, Birger Debacker, Jan Stoens, Dries Uyttenhove, Laurens Vandewalle, Stijn De Neve, Iris Plaisier, Rita Tyvaert, Mark Pollentier, Tim Deweerdt
      Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
      Besluit

       

      Artikel 1: De gemeenteraad beslist om aanvullend en in navolging van het gemeenteraadsbesluit dd. 27 juni 2022, om aan VZW FC 't Schaek een subsidie toe te kennen gelijk aan het gemiddelde van gelijkaardige sportverenigingen (liefhebbersvoetbal) of 220,50 euro. Voor 2023 kunnen subsidies verkregen worden op basis van sportsubsidiereglementen. 

       

      Artikel 2: De gemeenteraad beslist om aanvullend en in navolging van het gemeenteraadsbesluit dd. 27 juni 2022, om aan 'De Ruyterhoek vrienden' gelijk aan gelijkaardige erkende verenigingen of 80 euro. Voor 2023 wordt er opnieuw een nominatieve toelage toegekend van 80 euro.

       

      Artikel 3: De gemeenteraad beslist om bovenstaande subsidies toe te kennen op basis van een werkingsverslag van het betreffende jaar.

    • Eénmalige verhoging onderhoudstoelage WS Zarren.

      Aanwezig: Koen Decleir, Voorzitter gemeenteraad
      Karolien Damman, Burgemeester
      Stefaan Vercooren, Rik Waeyaert, Toon Vancoillie, Lynn Vermote, Christine Logghe, Schepenen
      Marc Vulsteke, Luc Vandermeersch, Ronny Vierstraete, Jelle Vercoutere, Paul Kimpe, Birger Debacker, Jan Stoens, Dries Uyttenhove, Laurens Vandewalle, Stijn De Neve, Iris Plaisier, Rita Tyvaert, Steven Provoost, Mark Pollentier, Tim Deweerdt, Veerle Vanslembrouck, Gemeenteraadsleden
      Sara De Meyer, Algemeen Directeur
      Aanleiding, feiten en context
      • De 3 voetbalclubs van Kortemark hebben jaarlijks recht op een onderhoudstoelage, te besteden aan onder meer het onderhoud van de velden.
      • WS Zarren heeft jaarlijks recht op maximaal 10.640,68 euro, dit bedrag wordt na voorlegging van facturen betaald door het lokaal bestuur. Zodra het bedrag van de toelage overschreden wordt, moet de club de facturen met eigen middelen betalen.
      • Facturen van aannemers worden naar de club gestuurd, die dan worden doorgestuurd naar de financiële dienst van het lokaal bestuur.
      • Voor werkingsjaar 2021 werden door WS Zarren facturen doorgestuurd ten bedrage van 9.009,00 euro. 4 facturen van Lovanhop, toegevoegd in bijlage, ten bedrage van 2.069 euro werden niet ontvangen door het lokaal bestuur, WS Zarren ook kan geen bewijs van verzending voorleggen.
      • Vanuit WS Zarren werd de vraag gesteld of deze facturen alsnog kunnen vergoed worden, maximaal tot aan het plafond van 10.640,68 euro.
      • Concreet wordt dus gevraagd om van de bovenvermelde facturen nog 1.631,68 euro (niet opgebruikte onderhoudstoelage 2021) ten laste te nemen van het lokaal bestuur. 
      • Indien goedgekeurd zou de onderhoudstoelage voor 2022 voor WS Zarren éénmalig verhoogd worden naar 12.272,36 euro.   
      • De totale kost voor de onderhoudstoelagen voor de jaren 2021 en 2022 blijft evenwel gelijk.
      • Er wordt voorgesteld te beslissen of de onderhoudstoelage voor WS Zarren voor 2022 éénmalig mag verhoogd worden met het niet opgebruikte bedrag van de onderhoudstoelage van 2021 én kan aangewend worden om bovenvermelde facturen te betalen.
      Relevante documenten
      • 4 Facturen Lovanhop (INV21/0244, INV21/0278, INV21/0176, INV21/0128).
      Juridische overwegingen
      • Decreet Lokaal bestuur dd. 22 december 2017.
      Publieke stemming
      Aanwezig: Koen Decleir, Karolien Damman, Stefaan Vercooren, Rik Waeyaert, Toon Vancoillie, Lynn Vermote, Christine Logghe, Marc Vulsteke, Luc Vandermeersch, Ronny Vierstraete, Jelle Vercoutere, Paul Kimpe, Birger Debacker, Jan Stoens, Dries Uyttenhove, Laurens Vandewalle, Stijn De Neve, Iris Plaisier, Rita Tyvaert, Steven Provoost, Mark Pollentier, Tim Deweerdt, Veerle Vanslembrouck, Sara De Meyer
      Voorstanders: Koen Decleir, Karolien Damman, Stefaan Vercooren, Rik Waeyaert, Toon Vancoillie, Lynn Vermote, Christine Logghe, Marc Vulsteke, Luc Vandermeersch, Ronny Vierstraete, Jelle Vercoutere, Paul Kimpe, Birger Debacker, Jan Stoens, Dries Uyttenhove, Laurens Vandewalle, Stijn De Neve, Iris Plaisier, Rita Tyvaert, Steven Provoost, Mark Pollentier, Tim Deweerdt, Veerle Vanslembrouck
      Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
      Besluit

       

      Artikel 1: De gemeenteraad beslist om de onderhoudstoelage voor WS Zarren voor 2022 éénmalig te verhogen met 1.631,68 euro (het niet opgebruikte bedrag van de onderhoudstoelage van 2021) tot een totaal van 12.272,36 euro.

       

      Artikel 2: De gemeenteraad beslist dat de facturen in bijlage kunnen betaald worden met de onderhoudstoelage van 2022, het totaal van de terug te betalen facturen voor 2021 en 2022 mag evenwel niet hoger zijn dan 21.281,36 euro (2 x 10.640,68 euro).

    • OMV_2022008152 goedkeuring inlijving grondstrook in het openbaar domein.

      Aanwezig: Koen Decleir, Voorzitter gemeenteraad
      Karolien Damman, Burgemeester
      Stefaan Vercooren, Rik Waeyaert, Toon Vancoillie, Lynn Vermote, Christine Logghe, Schepenen
      Marc Vulsteke, Luc Vandermeersch, Ronny Vierstraete, Jelle Vercoutere, Paul Kimpe, Birger Debacker, Jan Stoens, Dries Uyttenhove, Laurens Vandewalle, Stijn De Neve, Iris Plaisier, Rita Tyvaert, Steven Provoost, Mark Pollentier, Tim Deweerdt, Veerle Vanslembrouck, Gemeenteraadsleden
      Sara De Meyer, Algemeen Directeur
      Aanleiding, feiten en context
      • Op 11 februari 2022 werd een omgevingsvergunning aangevraagd door Construct@Home, Kortrijksestraat 440, 8020 Oostkamp, voor het bouwen van een meergezinswoning op het terrein gelegen Nieuwstraat 5 te Kortemark.
      • De omgevingsvergunning werd door het college van burgemeester en schepenen verleend op 24 juni 2022. In deze vergunning werd als last opgelegd dat de kosteloze grondafstand dient te gebeuren van de op het inplantingsplan aangeduide grondstrook met een oppervlakte van 86,9m² langs de volledige zuidzijde van het perceel. 
      • Tegen deze vergunning werd beroep ingesteld bij de deputatie op 20 juli 2022.
      • In het kader van deze beroepsprocedure werd op 25 oktober 2022 een derde projectversie ingediend, werd omtrent deze nieuwe projectversie op 8 november 2022 een nieuw openbaar onderzoek gestart en wordt de inlijving van deze strook grond in het openbaar domein ter goedkeuring voorgelegd aan de gemeenteraad.
      Relevante documenten
      • OMV_2022008152, omgevingsvergunningsaanvraag tot het bouwen van een meergezinswoning door Construct@Home: plannen met aanduiding van de in het openbaar domein in te lijven grondstrook met een oppervlakte van 86,9 m² aan de zuidzijde van het bouwproject, waarin de aanleg van een verharde toegangsweg tot de beoogde meergezinswoning is voorzien.
      • Resultaten van het openbaar onderzoek i.k.v. de omgevingsvergunningsaanvraag: 1 bezwaarschrift.
      Juridische overwegingen
      • Decreet houdende de gemeentewegen d.d. 3 mei 2019, in het bijzonder de artikelen 8 t.e.m. 10
      • Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening d.d. 15 mei 2009 en latere wijzigingen, in het bijzonder artikel 4.2.25 en artikel 4.2.17§2
      • Decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, in het bijzonder artikel 31
      • Besluit van de Vlaamse regering van 27 november 2015 tot uitvoering van het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning
      • Gewestplan Diksmuide-Torhout goedgekeurd d.d. 5 februari 1979
      Publieke stemming
      Aanwezig: Koen Decleir, Karolien Damman, Stefaan Vercooren, Rik Waeyaert, Toon Vancoillie, Lynn Vermote, Christine Logghe, Marc Vulsteke, Luc Vandermeersch, Ronny Vierstraete, Jelle Vercoutere, Paul Kimpe, Birger Debacker, Jan Stoens, Dries Uyttenhove, Laurens Vandewalle, Stijn De Neve, Iris Plaisier, Rita Tyvaert, Steven Provoost, Mark Pollentier, Tim Deweerdt, Veerle Vanslembrouck, Sara De Meyer
      Voorstanders: Koen Decleir, Karolien Damman, Stefaan Vercooren, Rik Waeyaert, Toon Vancoillie, Lynn Vermote, Christine Logghe, Marc Vulsteke, Luc Vandermeersch, Ronny Vierstraete, Jelle Vercoutere, Paul Kimpe, Birger Debacker, Jan Stoens, Dries Uyttenhove, Laurens Vandewalle, Stijn De Neve, Iris Plaisier, Veerle Vanslembrouck
      Tegenstanders: Rita Tyvaert, Steven Provoost, Mark Pollentier
      Onthouders: Tim Deweerdt
      Resultaat: Met 19 stemmen voor, 3 stemmen tegen, 1 onthouding
      Besluit

       

      Enig artikel: De gemeenteraad keurt de inlijving in het openbaar domein van de grondstrook met een oppervlakte van 86,9 m² aan de zuidzijde van het bouwproject, waarin de aanleg van een verharde toegangsweg tot de beoogde meergezinswoning is voorzien, goed.

    • Stationsstraat - aanvullend verkeersreglement.

      Aanwezig: Koen Decleir, Voorzitter gemeenteraad
      Karolien Damman, Burgemeester
      Stefaan Vercooren, Rik Waeyaert, Toon Vancoillie, Lynn Vermote, Christine Logghe, Schepenen
      Marc Vulsteke, Luc Vandermeersch, Ronny Vierstraete, Jelle Vercoutere, Paul Kimpe, Birger Debacker, Jan Stoens, Dries Uyttenhove, Laurens Vandewalle, Stijn De Neve, Iris Plaisier, Rita Tyvaert, Steven Provoost, Mark Pollentier, Tim Deweerdt, Veerle Vanslembrouck, Gemeenteraadsleden
      Sara De Meyer, Algemeen Directeur
      Aanleiding, feiten en context
      • Het college heeft in de zitting van 7 december 2022 beslist om de voorbehouden parkeerplaats met een beperkte parkeertijd in de Stationsstraat ter hoogte van huisnummer 21 te verwijderen.
      • Het aanvullend verkeersreglement van de Stationsstraat moet hiervoor worden aangepast.
      Relevante documenten
      • Collegebeslissing dd. 7 december 2022 houdende het verwijderen van de parkeerplaats blauwe zone ter hoogte van de Stationsstraat 21.
      • Gemeenteraadsbeslissing dd. 21 februari 2022 houdende het aanvullend verkeersreglement van de Stationsstraat.
      Juridische overwegingen
      • De wet betreffende de politie over het wegverkeer, gecoördineerd bij koninklijk besluit van 16 maart 1968.
      • Het koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg.
      • Het ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald.
      • Het decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens.
      • Het uitvoeringsbesluit van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens.
      • De omzendbrief MOB/2009/1 van 3 april 2009.
      • De nieuwe gemeentewet van 24 juni 1988.
      • Het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017.
      • Het aanvullend verkeersreglement van de Stationsstraat, goedgekeurd door de gemeenteraad in zitting van 21 februari 2022.
      • Het aanvullend reglement betreft enkel gemeentewegen.
      Publieke stemming
      Aanwezig: Koen Decleir, Karolien Damman, Stefaan Vercooren, Rik Waeyaert, Toon Vancoillie, Lynn Vermote, Christine Logghe, Marc Vulsteke, Luc Vandermeersch, Ronny Vierstraete, Jelle Vercoutere, Paul Kimpe, Birger Debacker, Jan Stoens, Dries Uyttenhove, Laurens Vandewalle, Stijn De Neve, Iris Plaisier, Rita Tyvaert, Steven Provoost, Mark Pollentier, Tim Deweerdt, Veerle Vanslembrouck, Sara De Meyer
      Voorstanders: Koen Decleir, Karolien Damman, Stefaan Vercooren, Rik Waeyaert, Toon Vancoillie, Lynn Vermote, Christine Logghe, Marc Vulsteke, Luc Vandermeersch, Ronny Vierstraete, Jelle Vercoutere, Paul Kimpe, Birger Debacker, Jan Stoens, Dries Uyttenhove, Laurens Vandewalle, Stijn De Neve, Iris Plaisier, Rita Tyvaert, Steven Provoost, Mark Pollentier, Tim Deweerdt, Veerle Vanslembrouck
      Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
      Besluit

       

      Artikel 1:
      Op de Stationsstraat vanaf de aansluiting met het Stationsplein in de richting van de Markt geldt:
      • verboden rijrichting voor iedere bestuurder.
       
      In de tegenovergestelde richting geldt:
      •   toegelaten rijrichting op de openbare weg met eenrichtingsverkeer.
       
      Dit wordt gesignaleerd door:
      • verkeersborden C1;
      • verkeersborden F19.

       

      Artikel 2:
      Op de Stationsstraat ter hoogte van het kruispunt met de Pastoor Blanckestraat, uitgezonderd tijdens de wekelijkse markt, geldt:
      • het is verboden links af te slaan.
       
      Dit wordt gesignaleerd door:
      • verkeersborden C31a.

       

      Artikel 3:
      Op de Stationsstraat ter hoogte van:
      • het kruispunt met de Markt;
      • het kruispunt met de Pastoor Blanckestraat;
      • het kruispunt met de 10de-Linie-Regimentstraat;
      • het kruispunt met de Wilgenlaan;
      • huisnummer 45;
      • de parking van het gemeentehuis;
      • de aansluiting met het Stationsplein;
      geldt:
      • voetgangers moeten de oversteekplaats volgen om de rijbaan over te steken.
       
      Dit wordt gesignaleerd door:
      • wegmarkeringen overeenkomstig art.76.3 van de wegcode.

       

      Artikel 4:
      Op de Stationsstraat ter hoogte van het kruispunt met het Stationsplein geldt:
      • de bestuurders moeten de rijstrook volgen om in de door de pijlen aangewezen richting te rijden.
       
      Dit wordt gesignaleerd door:
      • wegmarkeringen overeenkomstig art.77.1 van de wegcode.

       

      Artikel 5:
      Op de Stationsstraat:
      • van huisnummer 10 tot huisnummer 12, zijde van de pare huisnummers;
      • van huisnummer 14 tot het kruispunt met het Stationsplein, langs beide zijden van de weg;
      • ter hoogte van de parking bij het gemeentehuis;
      geldt:
      • voertuigen moeten parkeren binnen de afgebakende plaatsen.
       
      Dit wordt gesignaleerd door:
      • wegmarkeringen overeenkomstig art.77.5 van de wegcode.

       

      Artikel 6:
      Op de Stationsstraat ter hoogte van:
      • huisnummer 64;
      • huisnummer 68;
      geldt:
      • het parkeren is toegelaten;
      • het parkeren is voorbehouden voor de voertuigen die gebruikt worden door personen met een handicap.
       
      Dit wordt gesignaleerd door:
      • verkeersborden E9a;
      • de verkeersborden worden aangevuld met onderborden Type VIId.

       

      Artikel 7:
      Op de Stationsstraat ter hoogte van de parking gelegen naast het gemeentehuis, meer bepaald de eerste twee parkeerplaatsen gelegen naast de spooroverweg geldt:
      • het parkeren is toegelaten;
      • het parkeren is voorbehouden voor de elektrische voertuigen;
      • het begin van de parkeerreglementering wordt aangeduid.
       
      Dit wordt gesignaleerd door:
      • verkeersborden E9a;
      • de verkeersborden worden aangevuld met x-borden Xb.

       

      Artikel 8:
      Op de Stationsstraat ter hoogte van:
      • huisnummer 15a;
      • huisnummer 22; 
      geldt:
      •   het parkeren is toegelaten;
      •   de parkeertijd is beperkt en de parkeerschijf moet gebruikt worden;
      •   het gebruik van de schijf is voorgeschreven "max. 30 min.";
      •   de parkeerreglementering geldt over een afstand van 5 m.
       
      Dit wordt gesignaleerd door:
      • verkeersborden E9a;
      • de verkeersborden worden aangevuld met onderborden Type VIIb;
      • de verkeersborden worden aangevuld met x-borden Xc.

       

      Artikel 9:
      Op de Stationsstraat ter hoogte van huisnummer 64 geldt:
      • het parkeren is toegelaten;
      • de parkeertijd is beperkt en de parkeerschijf moet gebruikt worden;
      • het gebruik van de schijf is voorgeschreven "max. 30 min.".
       
      Dit wordt gesignaleerd door:
      • verkeersborden E9a;
      • de verkeersborden worden aangevuld met onderborden Type VIIb.

       

      Artikel 10:
      Op de Stationsstraat ter hoogte van huisnummer 64; geldt:
      • het parkeren is toegelaten;
      • de parkeertijd is beperkt en de parkeerschijf moet gebruikt worden;
      • het gebruik van de schijf is voorgeschreven "van maandag tot vrijdag van 9u00 tot 18u00 uitgezonderd wettelijke feestdagen max. 2u00";
      • de parkeerreglementering geldt over een afstand van 5 m.
       
      Dit wordt gesignaleerd door:
      • verkeersborden E9a;
      • de verkeersborden worden aangevuld met onderborden Type VIIb;
      • de verkeersborden worden aangevuld met x-borden Xc.

       

      Artikel 11:
      Op de Stationsstraat ter hoogte van de parkeerplaatsen naast de spoorweg geldt:
      • het parkeren is toegelaten;
      • de parkeertijd is beperkt en de parkeerschijf moet gebruikt worden;
      • het gebruik van de schijf is voorgeschreven "van maandag tot vrijdag van 9u00 tot 18u00 uitgezonderd wettelijke feestdagen max. 2u00".
       
      Dit wordt gesignaleerd door:
      • verkeersborden E9a;
      • de verkeersborden worden aangevuld met onderborden Type VIIb.

       

      Artikel 12:
      Op de Stationsstraat ter hoogte van het kruispunt met de Wilgenlaan geldt:
      • de bestuurders moeten voorrang verlenen;
      • de plaats waar de bestuurders, zo nodig, moeten stoppen om voorrang te verlenen, wordt aangeduid.
       
      Dit wordt gesignaleerd door:
      • verkeersborden B1;
      • wegmarkeringen overeenkomstig art.76.2 van de wegcode.

       

      Artikel 13:
      Op de Stationsstraat ter hoogte van huisnummer 22 geldt:
      • bestuurders mogen niet rijden, stilstaan of parkeren op de markeringen.
       
      Dit wordt gesignaleerd door:
      • wegmarkeringen overeenkomstig art.77.4 van de wegcode.

       

      Artikel 14:

      Volgende aanvullende reglementen worden opgeheven:

      Alle bestaande aanvullende reglementen op het wegverkeer van de Stationsstraat worden opgeheven.

       

      Artikel 15:

      Dit aanvullend reglement wordt ter kennisgeving overgemaakt aan de afdeling Vlaams Huis voor de Verkeersveiligheid.

    • Mededeling van het verslag van de de cultuurraad.

      Aanwezig: Koen Decleir, Voorzitter gemeenteraad
      Karolien Damman, Burgemeester
      Stefaan Vercooren, Rik Waeyaert, Toon Vancoillie, Lynn Vermote, Christine Logghe, Schepenen
      Marc Vulsteke, Luc Vandermeersch, Ronny Vierstraete, Jelle Vercoutere, Paul Kimpe, Birger Debacker, Jan Stoens, Dries Uyttenhove, Laurens Vandewalle, Stijn De Neve, Iris Plaisier, Rita Tyvaert, Steven Provoost, Mark Pollentier, Tim Deweerdt, Veerle Vanslembrouck, Gemeenteraadsleden
      Sara De Meyer, Algemeen Directeur
      Aanleiding, feiten en context
      • Tijdens de gemeenteraad worden de verslagen en einddocumenten van de adviesraden meegedeeld aan de raadsleden.
      • Aangezien er na het versturen van de agenda van de gemeenteraad werd opgemerkt dat het verslag niet als bijlage werd toegevoegd, werd ter zitting voorgesteld dit agendapunt te verdagen naar een volgende zitting.

       

      Besluit

       

      Enig artikel: De gemeenteraad beslist om dit agendapunt te verdagen naar een volgende zitting van de gemeenteraad.

Namens Gemeenteraad,

Sara De Meyer
Algemeen Directeur

Koen Decleir
Voorzitter gemeenteraad